Finns det egentligen något BRA sätt att aktivit kyla en lägenhet?

Permalänk
Medlem

Finns det egentligen något BRA sätt att aktivit kyla en lägenhet?

Flyttade nyligen till en lägenhet efter ett par år i ett radhus med AC (och inser nu att AC borde vara en svensk rättighet eller minikrav för att lägenheter ska klassas som beboliga...)

Har väldigt svårt för värme och skulle behöva hitta något effektivt sätt att få ner temperaturen i lägenheten när sommaren är här.

Och bara för att förtydliga, letar efter ett "elektroniskt sätt" att sänka temperaturen. Metoder som att hålla stängt, gardiner fördragna och bara vädra på natten (förutsatt att det inte är vindstilla) tillämpas redan.
Får självklart inte förstöra fasaden för färeningen.
Kostnad är obetydligt... vill jag säga, men självklart är kostnad en betydande faktor men värderar en fungerande lösning ganska högt

Portabel AC: Kanske det mest logiska alternativet men är orolig att beroende på hur dom är konstruerade så kommer det bara skapa undertrycka i lägenheten och värma dom rum den inte står i? Vill hellst kunna starta den via google home när jag är på jobet för att komma hem till en sval lägenhet, men står den då i vardagsrummet där jag kommer spendera kvällen blir sovrummet varmare, ställer jag den i sovrummet blir vardagsrumemt varmare? sovrummet är ju det viktigaste för där ska jag sova, men där har jag också en takfläkt som hjälper något under natten.
Samt dom är så högljuda att du inte kan befinna dig i lägenheten när den körs mer eller mindre.

Luftkylare: Verkar vara smidigare och bättre än AC, men vet inte hur länge kylklampar och vatten håller sig kallt? Skulle som sagt vilja kunna starta den via mobilen så det är svalt när man kommer hem från jobbet. Plus att den gör luften ännu fuktigare vilket är något jag tycker känns tveksamt, fukten kanske suger upp värme bra men gillar inte kännslan när det är kvalmigt och upplever det som svårare att andas (även om det biologiskt sett är tvärt om).

Takfläkt & luftavfuktare: Har redan takfläkt i sovrummet, kanske sätta upp i vardagsrummet samt en luftavfuktare, torrare luft som rör på sig känns kanske inte lika instängt och kvalmigt även om det inte kyler egentligen.

Tack för input!

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Luftkylare är helt värdelösa, de kommer inte att hjälpa dig. För att kyla en hel lägenhet kommer du behöva helt sinnesjuka mängder is/kallt vatten och du kommer ha 100% luftfuktighet ganska så snabbt.

Det bästa är att köpa en portabel AC och sen modda den för att köra med två slangar (det gör man relativt enkelt med pappkartong och mycket tejp. Mer info finns här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634972-portabel-ac-tv...

Jag moddade vår AC enligt den metoden, blev en rejäl skillnad på övervåningen i vårt radhus

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vanlig AC (luftvärmepump potentiellt) eller portabel AC är det som gäller för aktiv kylning.
Passiv är rätt viktigt också dock, tex markiser eller solluckor för att stoppa värmen redan innan den kommer in. Det går ju inte att montera överallt men finns möjligheten så gör det!

Välkommen in i tråden om du är intresserad. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1549899-portabel-ac-in...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör luftvärmepump för kyla i nya lägenheten (används inte för värme alls) och körde en portabel i förra lägenheten som funkade bra. Öppnade fönster på skuggsidan för luftintaget och lät portabla enheten stå på andra sidan lägenheten.

Skulle jag hamna i en lägenhet där jag inte kan installera en luftvärmepump igen så hade jag skaffat en tvådelad portabel enhet och ställt ut utedelen på balkongen. Dyrare men man slipper bry sig om undertryck.

Permalänk
Medlem

Har inte jättemycket input men när jag hade en Portabel AC i 2st olika lägenheter. Först en stor 106kvm vindvåning och sedan en 64kvm mitt i huset.

Precis som du skriver så klarar den ofta bara av ett rum i taget, och den jag hade kylde ner ett stängt rum rätt bra efter några timmar. Inga problem där förutom dånet från den då förstås.

Det som vi upplevde som mest tråkigt och anledningen till att vi sålde den var att vi bodde först i en vindsvåning vilket gjorde att all värme som var på loftet drog upp värmen nästan direkt i rummet när man stängde av den, i den andra lägenheten som var mitt i huset så värmdes även det rummet upp rätt fort direkt. Även om man lät dörrarna vara stängda.
Det satt så mycket värme kvar i väggarna/tegelväggen/grannarna så det kändes som man kylde för kråkorna.

Det är nog helt annorlunda om man har radhus eller liknande eftersom man ofta har mer ytterväggar och ibland tunnare väggar vilket gör att värmen sipprar utåt också på natten. (spekulation)

kylde, inte värmde...
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för "passiv kylning"; underskatta inte effekten av att se till att soljuset inte kommer in i lägenheten.

En dag valde jag att låta mina mörkläggningsgardiner hänga utanför fönstret snarare än innanför, och insåg direkt vilken idiot jag varit. Så fort solstrålarna/värmen passerat fönstret är det kört.

Även när det varit som varmast, har det fungerat hur bra som helst att låta mörkläggningsgardinerna hänga utanför fönstret och helt skärma av. På det sättet behövdes minimalt arbete från den portabla AC'n för att hålla det kallt.

Markiser, som någon skrev, är fantastiskt bra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack för många bra och informatiova svar!

Skrivet av Xyborg:

Luftkylare är helt värdelösa, de kommer inte att hjälpa dig. För att kyla en hel lägenhet kommer du behöva helt sinnesjuka mängder is/kallt vatten och du kommer ha 100% luftfuktighet ganska så snabbt.

Det bästa är att köpa en portabel AC och sen modda den för att köra med två slangar (det gör man relativt enkelt med pappkartong och mycket tejp. Mer info finns här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634972-portabel-ac-tv...

Jag moddade vår AC enligt den metoden, blev en rejäl skillnad på övervåningen i vårt radhus

Skulle kunna vara ett alternativ, men finns det ingen som säljer dessa färdiga i detta format? borde ju vara så då det verkar vara bra för många.
Föredrar att inte behöva modda så mycket säjälv då jag är ganska fåfäng och vill ha snygga maksiner utan tejp och kartong

Skrivet av Aktsu:

Jag kör luftvärmepump för kyla i nya lägenheten (används inte för värme alls) och körde en portabel i förra lägenheten som funkade bra. Öppnade fönster på skuggsidan för luftintaget och lät portabla enheten stå på andra sidan lägenheten.

Skulle jag hamna i en lägenhet där jag inte kan installera en luftvärmepump igen så hade jag skaffat en tvådelad portabel enhet och ställt ut utedelen på balkongen. Dyrare men man slipper bry sig om undertryck.

Visste inte att dessa fanns, tack för förslaget, ska kika på det.

Skrivet av Mithras:

Vill också slå ett slag för "passiv kylning"; underskatta inte effekten av att se till att soljuset inte kommer in i lägenheten.

En dag valde jag att låta mina mörkläggningsgardiner hänga utanför fönstret snarare än innanför, och insåg direkt vilken idiot jag varit. Så fort solstrålarna/värmen passerat fönstret är det kört.

Även när det varit som varmast, har det fungerat hur bra som helst att låta mörkläggningsgardinerna hänga utanför fönstret och helt skärma av. På det sättet behövdes minimalt arbete från den portabla AC'n för att hålla det kallt.

Markiser, som någon skrev, är fantastiskt bra.

Ja kör redan persiner + mörkläggningsgardiner för men hjälper inte så mycket, utanför vet jag inte om jag vill låta dom hänga med tanke på hur skitiga dom skulle bli
Sen har jag också en del växter inomhus så vill kunna släppa in lite ljus till dom i vardagsrummet.

Markiser m.m. är inte möjligt då vi itne får göra modifikationer på fasaden i bostadsrättsföreningen.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Har du balkong? Då finns kanske plats att ställa AC-enheten där? I så fall slipper du tänka på att leda ut varmluften. Bara att leda in kylan. (Om du kör den varianten, tänk på att skydda enheten från direkt solljus, annars får du snart en överhettad AC)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

något sådant kanske? en kompis har sådan i sin husbuss. borde förstöra fasaden minimalt eller sätta en planka i fönsterspringan?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Tack för många bra och informatiova svar!

Skulle kunna vara ett alternativ, men finns det ingen som säljer dessa färdiga i detta format? borde ju vara så då det verkar vara bra för många.
Föredrar att inte behöva modda så mycket säjälv då jag är ganska fåfäng och vill ha snygga maksiner utan tejp och kartong

Visste inte att dessa fanns, tack för förslaget, ska kika på det.

Ja kör redan persiner + mörkläggningsgardiner för men hjälper inte så mycket, utanför vet jag inte om jag vill låta dom hänga med tanke på hur skitiga dom skulle bli
Sen har jag också en del växter inomhus så vill kunna släppa in lite ljus till dom i vardagsrummet.

Markiser m.m. är inte möjligt då vi itne får göra modifikationer på fasaden i bostadsrättsföreningen.

Låter som att det bara är portabel AC som gäller för din del då

I min erfarenhet är det bätttre att köpa två "sämre" portabla AC'n som "bara" täcker 20 kvm och sätta dem i olika rum, än att köpa en super-duperbra som kan täcka "upp till 90kvm".

Första alternativet blir eventuellt några tusenlappar dyrare men ger hundramiljonerbiljonerstriljoner bättre effekt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låter som att det bara är portabel AC som gäller för din del då

I min erfarenhet är det bätttre att köpa två "sämre" portabla AC'n som "bara" täcker 20 kvm och sätta dem i olika rum, än att köpa en super-duperbra som kan täcka "upp till 90kvm".

Första alternativet blir eventuellt några tusenlappar dyrare men ger hundramiljonerbiljonerstriljoner bättre effekt.

Nackdelen med det första alternativet, är ju att han inte kan köra de billigare med app i telefonen.
Jag körde med en Woods 12k silent wifi tidigare, smidig app och det var lagom att slå på den 30-60minuter innan jag kom hem.
Det kan tilläggas att den tidigare lägenheten jag hade då, enbart var 65kvm och 3rok.

Men ja fördelen med flera enheter är ju att få ner kylan runtom i bostaden snabbare, luftcirkulationen mellan rummen kan bli ett bekymmer beroende på planlösningen om man har en ensam ac.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

När jag bodde i lägenhet körde jag bara med en portabel AC och slangen ut genom fönstret. Kylde ett rum utan problem. Hade den mest i sovrummet för det som var viktigast men kunde rulla den till vardagsrummet om det var allt för olidligt.

Nu har jag luftvärmepump i hus med värme och kyla men använder den knappt för kylning eftersom jag inte vill använda så mycket el. Har fast avtal vilket är bra på vintern när man måste värma men blir ganska dyrt på sommaren. Bara öppnar fönstren och vädrar och kompletterar med fläkt när det behövs. Sover utan täcke eller med bara själva påslakanet utan täcke i för att inte bli så varm.

Hade 17 grader under vintern för att spara el så ovant att ha så varmt nu. Var 30 grader en kväll. Men fick ner till 23-24 efter vädring vilket är vad jag alltid brukade ha i lägenhet på vintrarna förut. Hjälper att jag lägger mig sent så hinner kylas ner en del med fönsterna öppna på kvällen.

Min fru är från Brasilien och jag har bott där innan de hade råd med AC så man fick vänja sig med varmt. För blir det inte svalt på nätterna som här. Även om det är 30 grader på dagen blir det typ 10 grader på natten medan där om det är 30 på dagen så är det 26 på natten. Det skiljer sig så lite mellan natt och dag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill också slå ett slag för "passiv kylning"; underskatta inte effekten av att se till att soljuset inte kommer in i lägenheten.

En dag valde jag att låta mina mörkläggningsgardiner hänga utanför fönstret snarare än innanför, och insåg direkt vilken idiot jag varit. Så fort solstrålarna/värmen passerat fönstret är det kört.

Även när det varit som varmast, har det fungerat hur bra som helst att låta mörkläggningsgardinerna hänga utanför fönstret och helt skärma av. På det sättet behövdes minimalt arbete från den portabla AC'n för att hålla det kallt.

Markiser, som någon skrev, är fantastiskt bra.

Precis, hade tjocka svarta gardiner i förra lägenheten men det hjälpte inte ett dugg. Gardinerna blev uppvärmda av solen och fungerade ungefär som element. Satte sedan in persienner mellan glasen och det blev stor skillnad.

Så se till att blockera så mycket av solstrålarna som möjligt från att ens komma in. Markiser, persienner, solfilm o.s.v. Öppna inte fönster och vädra inte på dagen så länge utetemperaturen är högre än inne, då släpper du bara in mer värme. Öppna däremot gärna fönstren på natten (kanske inte så kul om man bor på bottenplan) och ställ gärna en fläkt i fönstret som kan suga in kalluften. Blir ungefär som AC fast bara något tiotal watt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Nackdelen med det första alternativet, är ju att han inte kan köra de billigare med app i telefonen.
Jag körde med en Woods 12k silent wifi tidigare, smidig app och det var lagom att slå på den 30-60minuter innan jag kom hem.
Det kan tilläggas att den tidigare lägenheten jag hade då, enbart var 65kvm och 3rok.

Men ja fördelen med flera enheter är ju att få ner kylan runtom i bostaden snabbare, luftcirkulationen mellan rummen kan bli ett bekymmer beroende på planlösningen om man har en ensam ac.

Det är exakt den modellen jag kollat mest på (kanske inte så konstigt då den är högstrankad på alla sponsrade testsidor som ör fullständigt pålitliga och inte köpta i många fall...). Min lägenhet är en tvåa på 58m2, kök och badrum är på norrsidan som oftast är ganska sval med lite solljus, så dom fönsterna brukar jag ha på glänt då det 90% av tiden är kallare där än inomhus och solen bara ligger på någon timme på morgonen. Sovrum och vardagsrum är däremot i söderläge... men har jag norrsidan på glänt så kanske det inte kommer bidra till så mycket insug i ex. sovrummet om den står i vardagsrummet.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Solfilm på fönstren är ju något ingen nämt. Lätt att sätta dit själv och är inte permanent. Kostnaden är nog låg för att man ska kunna ta bort det när sommaren är över. Får ju bort nästan all värme från fönstren som är största boven.

Solfilm finns på flera ställen, allt från bil-film till specifik film.

Nackdelen är insynen/utsynen men har man gardiner för hela tiden spelar det ingen roll.