Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Såpass! Så detta är endast ett digitalt ID, och inte ett digitalt pass/nationellt ID -> Kommer ej kunna resa med detta.

Hoppas detta förtydligas i appen! Såg en person som blev nekad boarding på mitt flyg hem från Bryssel för denne endast hade med sig sitt svenska körkort, så kan tänka mig att det blir liknande problem med detta digitala ID.

Alltså att ens svenska körkort inte kan användas vid resor är allmänt känt. Det ska man och bör känna till som en vuxen person i Sverige. Gör man inte det, så spelar det ingen roll att det förtydligas, för den personen skulle ändå ha försökt resa med sitt digitala ID (om denna person nu inte redan gjort det misstaget med körkortet såklart).

Skrivet av Celphish:

Intressant. Får se om det kräver uppkoppling som folk nämnt. Annars: en attack på mobilnätet å ingen kan längre identifierat sig sen när det blivit standard.

Om mobilnätet attackeras så till den grad att det släcks i hela Sverige, har vi betydligt större problem än att folk inte längre skulle kunna identifiera sig Jag tycker uppkopplingskrav är lika viktigt som att krav på att mobilen har batteri för att vara igång för att kunna använda mobilen och bankID för att identifiera sig. Precis som bankID kräver.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det blir väl som med Freja eid+ det är helt upp till den som den ska visas upp för accepterar det eller inte. Jag har haft Freja i några år nu. Inte funnit nån mer större nytta med den än att logga in på vissa sidor istället för med bankid.

Så är det ju även med fysiska legitimationer, det är helt och hållet upp till den man legitimerar sig för om den vill acceptera ens legitimation.

Med det sagt, där man faktiskt har behov av att legitimera sig, Apotek, Systemet, PostNord osv, alla dom accepterar ju Freja.

Sen är det iofs lite konstigt att dom (Freja antar jag att jag menar) inte informerar och utbildar.
Dom säljer ju en tjänst, tar bra betalt för det, och det borde rimligen ligga i deras intresse.

Utöver det finns ju aspekten att den som legitimerar sig med mobilen kanske inte vill lämna ifrån sig mobilen, men den som man legitimerar sig för kan vilja (be)hålla legitimationen för att kunna jämföra namn osv.

Men, det här, att det fungerar som en fysisk legitimation, var den enda fördel Freja hade, jag har svårt att se hur dom ska överleva nu.

Permalänk
Medlem

någon som vet om detta kommer accepteras av Systembolaget? de tvärvägrar ju redan att acceptera Freja eid+ som giltig id handling. Åtminstone sist jag frågade

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Sen står man där på flygplatsen i Kairo och inget wifi.

Permalänk
Medlem

Nä inget för mig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Ja, men så är det överallt där man bosätter sig och är inte det landets medborgare. Min kinesiska sambo utelämnas. Det är bara att gilla läget.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av downup:

Sen står man där på flygplatsen i Kairo och inget wifi.

Detta lär inte gälla i Kairo varken med eller utan wifi så det spelar nog mindre roll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ännu ett ägg i samma korg, njae.
-Telefoni
-Textmeddelanden
-Ljud
-Musik
-Grafik/bilder
-Kamera
-Internet/webläsare
-Ficklampa
-IR
-QR
-Emalj, erhm E-mail heter det visst.
-Bankkort
-BankID
-Nycklar
och nu alltså även ID-kort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

Men oss som vill bli sedda som en hackande warlock då? Nu vill jag prova

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hade varit najs att kunna använda detta att man är över 15/18 när man ska handla energidricka/öl/tobak och ska ta snabbkassan, så kan man skanna mobilen och slippa vänta på att en kassör ska märka att man sitter och väntar i en halv evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ännu ett ägg i samma korg, njae.
-Telefoni
-Textmeddelanden
-Ljud
-Musik
-Grafik/bilder
-Kamera
-Internet/webläsare
-Ficklampa
-IR
-QR
-Emalj, erhm E-mail heter det visst.
-Bankkort
-BankID
-Nycklar
och nu alltså även ID-kort.

Kidsen idag är snabba med att återställa sin mobil ifall dom är på väg att bli rånade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag har ett par kompisar som jobbar inom polismyndigheten med pass/legitimation och dom skräckhistorierna är inte roliga att höra :/, kort historia så använder alla fysiskt leg just p.g.a. hur lätt det är makulera digitala id-kort jämfört med fysiska.
Att bli markerad som avliden kräver mycket mera arbete ifrån myndigheter ;).. jag tänker fan inte göra det lätt för dom av rena principer ;).. men som du säger, staten gör vad staten vill

Blir du markerad som avliden upphör alla dina id-kort att gälla. Spelar ingen roll om dom är fysiska eller digitala.
Krävs inte mycket arbete ifrån skatteverket, då det har visats sig att dom råkat göra det av misstag och det tar lång tid att få det annullerat.

Rättstavning
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Alltså att ens svenska körkort inte kan användas vid resor är allmänt känt. Det ska man och bör känna till som en vuxen person i Sverige.

Jag har använt svenskt körkort vid boarding av inrikesflyg i USA bara för att se om det gick. Det gick. Man kan naturligtvis inte räkna med det, men eftersom man är lite smidig och tog konversationen med den bastanta kvinnliga flygtjänstemannen med gott om melanin som gillar ”svenska filmer” så gick det bra. Passet var naturligtvis med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har använt svenskt körkort vid boarding av inrikesflyg i USA bara för att se om det gick. Det gick. Man kan naturligtvis inte räkna med det, men eftersom man är lite smidig och tog konversationen med den bastanta kvinnliga flygtjänstemannen med gott om melanin som gillar ”svenska filmer” så gick det bra. Passet var naturligtvis med.

Svenska körkort gäller vid resa inom Norden, endast.
Att det inte gäller övriga resor är för att DIN nationalitet inte framgår på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Körkortet håller i 10 år vilket gör det väldigt smidigt.

Om du inte har högre behörighet ja. Har du C och/eller D så gäller det bara fem år.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Måste man ha NFC läsare i mobilen för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem

so it begins, det digitala fängelset

Permalänk
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Det förändrar väl inget för dem? De har ju inget medborgarskap och där i ligger deras problem.

Faktum är att det snarare förenklar ID för dem i framtiden om man kan få ett digitalt ID kanske temporärt för att brygga gapet mellan ansökan och få kortet hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

so it begins, det digitala fängelset

Ge tusan i att använda det bara, sluta var så dramatisk.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Ge tusan i att använda det bara, sluta var så dramatisk.

funkar inte så. T.ex mobil bankid är ett måste nu för tiden, går inte att göra mycket utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

funkar inte så. T.ex mobil bankid är ett måste nu för tiden, går inte att göra mycket utan.

nej ingen tvungen använda mobilt bankid eller bankid vet min morsa har inte vanlig mobiltelefon som inte kan köra mobilt bankid.
Hon är över 80+ har via telia fått en personlig kod som hon kan använda när ringer typ Telia ser de att det hon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

nej ingen tvungen använda mobilt bankid eller bankid vet min morsa har inte vanlig mobiltelefon som inte kan köra mobilt bankid.
Hon är över 80+ har via telia fått en personlig kod som hon kan använda när ringer typ Telia ser de att det hon.

Ja men vem sköter all hennes business?

Bank? behövs bankid
betala räkningar? bankid
köpa online? bankid

Blir mer och mer. Till slut kommer man knappt kunna gå till affären och köpa mat

Permalänk
Medlem

Rätt najs om man är typen som brukar glömma körkortet hemma när man ska ut och åka. Polisen bör ha koll på hur det funkar, och det räcker väl med att kunna visa giltig legitimation vad jag vet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Ja men vem sköter all hennes business?

Bank? behövs bankid
betala räkningar? bankid

Båda dessa går ju med andra metoder. På Swedbank (och många andra banker) kan du köra bankdosa istället (som du ju får från ett fysiskt bankkontor). Du kan även ha BankID på kort om det är mobilen som är problemet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Hade varit najs att kunna använda detta att man är över 15/18 när man ska handla energidricka/öl/tobak och ska ta snabbkassan, så kan man skanna mobilen och slippa vänta på att en kassör ska märka att man sitter och väntar i en halv evighet.

Vad som är än mer löjligt med den kontrollen är att det redan är 18-års gräns på att använda snabbkassan så vem det nu än är som fick för sig att de var tvungna att manuellt kontrollera åldern för den som köper en energidryck (där det dessutom är ICA och Coop själva som hittat på det där med 15-års gräns) förtjänar ju att slicka på ett 9-volts batteri.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Ge tusan i att använda det bara, sluta var så dramatisk.

Inte för jag är särskilt orolig men du poängterar ju ironiskt nog väldigt bra det han menar..

Anpassa dig till allt digital för du har inget val. Oops du blev visst av med allt du äger som människa för de kan vi enkelt göra med några knapptryckningar.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cameltotem:

Inte för jag är särskilt orolig men du poängterar ju ironiskt nog väldigt bra det han menar..

Anpassa dig till allt digital för du har inget val. Oops du blev visst av med allt du äger som människa för de kan vi enkelt göra med några knapptryckningar.

Foliehattigt skitsnack såklart, om behovet finns går det utmärkt att lagra digitala uppgifter så att de förblir oföränderliga, verifierbara och redundanta i tusentals exemplar om du så vill. Prova det med en akt i ett arkiv som någon tjänsteman råkat spilla kaffe på.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Med det sagt, där man faktiskt har behov av att legitimera sig, Apotek, Systemet, PostNord osv, alla dom accepterar ju Freja.

Apoteket och postnord fungerar freja men inte på systembolaget, vore snarare glad om de frågade efter ID på bolaget.
https://vanligafragor.systembolaget.se/org/systembolaget/d/vi...

Skrivet av qnorsten:

någon som vet om detta kommer accepteras av Systembolaget? de tvärvägrar ju redan att acceptera Freja eid+ som giltig id handling. Åtminstone sist jag frågade

Systembolaget är trögrott så du kanske uppnår den ålder när de inte längre efterfrågar ID innan de accepterar e-legitimationer.

Skrivet av Rickosaurus:

Måste man ha NFC läsare i mobilen för att det ska fungera?

Nej men om du vill aktivera tjänsten utan att besöka banken.
NFC krävs endast vid aktivering när den läser av chippet i ditt ID eller pass men du kan likväl besöka banken.

Permalänk

Jag har:

Förarkort
Körkort
YKB. Kort
Truckkort

Skulle jag göra en av dessa till digital ID skulle jag tappa greppet.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop