Bytte ni design på hemsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Denna jävla mobil/platta anpassning.
Vi som sitter vid datorer blir lidande av denna nya "moderna" skitdesign.
Älskade gamla sidan.
Jahapp. Ännu en ÅF som har skitdesign som dom andra...

"skit", vad är skit?

Vad är klockan? Den är rund. Typ så konstruktivt är ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

"skit", vad är skit?

Vad är klockan? Den är rund. Typ så konstruktivt är ditt inlägg.

Design by Duplo™ är nog en sammanfattning av vad problemet med modern hemsidedesign ofta är, även om jag som sagt inte tycker att Inets nya variant hör till de värre exemplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

"skit", vad är skit?

Vad är klockan? Den är rund. Typ så konstruktivt är ditt inlägg.

Ja ungefär lika konstruktivt som ditt inlägg va nödvändigt ungefär.

Ja det har ju redan diskuterats i tråden. Produktmenyn är borta. Ska man pinna den så hänger den fult på sidan t ex.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@Inet
Lite märklig funktion på den fästa menyn märker jag. Om jag fäster produktmenyn (efter att ha zoomat ut till 90 %...) och rullar ned sidan så ligger menyn kvar upptill när man rullar ned sidan. Sidhuvudet dyker dock fortfarande upp när man rullar uppåt lite, men "Produkter" går inte att öppna eftersom menyn är fäst upptill.

För att öppna menyn måste man avfästa den istället, och sedan fästa den igen om man vill ha den fäst. Det känns inte som bra gränssnittsdesign att ha detta "varken eller"-läge. Skärmdumpen är från Firefox, men det är likadant i Chrome.

Permalänk
Avstängd

Tycker bara allt känns så stort nu och mycket dött utrymme mellan en del saker. Och att vi som kunder ska anpassa våra webbläsares bredd efter er nya design är lite tråkigt och feltänkt.

Krävs ca 1535 pixlar i bredd om man vill att Kategori-menyn är framme. Går man en pixel lägre så försvinner den.
1535 pixlar är galet mycket.

Detta på en 2560x1440 skärm med 100% skalning och firefox i normal skalning dvs 100%

Permalänk
Medlem

@Inet

- Brytpunkten för den fasta menyn är på tok för hög (1535px). Testa närmare 12-1300px.
- I listvyer är det för mycket padding per rad & kolumn. Tajta upp allt lite.

Ping
Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Vad hände med den lättöverskådliga sidan som Inet hade?
Kolumnerna är ju hysteriskt stora nu, utan att visa mer information tex.
Riktigt nedköp måste jag säga. 😐

Permalänk
Inet

Godkväll!
Vill börja med att tacka för allt engagemang, uppskattas att ni ger oss feedback på dessa typer av uppdateringar (eller generellt för den delen också). Vi lyssnar alltid på våra kunder/vänner och vårt enda mål är att leverera den absolut bästa kundupplevelsen.
Har läst igenom tråden här samt tagit ytterligare feedback både internt och från vår Discord.

Skulle kunna utveckla bakgrunden till de mindre förändringar vi gör till en lång novell men sammanfattningsvis så satt vi lite "fast" i en design som var väldigt smal och med ett kategoriträd som alltid var fäst till vänster som jag personligen fått försvara i säkert 10-år, många har hånat "trädet" som ett arv från internets begynnelse och vi är väldigt ensamma om att ha den typen av navigation. 😊

För att få plats med information har vi varit tvungna att jobba med väldigt små teckenstorlekar och haft svårt att få till nya funktioner på ett bra sätt.

All förändring är dåligt och ”don’t fix what ain’t” broken” har ekat i korridorerna medan vi jobbat med det här projektet där vi i stora drag,
- Breddat sajten
- Dynamiskt produktträd, antingen pinnat eller som drop-down.
- Ny header
- Ny footer
- Ny produktlistning
- Ny produktsida

Vi har hela tiden varit noga med att återanvända så mkt som möjligt och behålla logiken som vi använt i många år, men även adderat lite vad vi tycker är bra saker som ”snabbfakta” där man snabbt ser nyckelspecifikationer. Vi har en mycket tydligare ”köp kolumn” på produktsidan där du tydligt ser färg och storleksvarianter, vi strävar hela tiden att ha relevanta tillbehör och inte ”bloata” sajten med annonser som inte är relevanta, o.s.v. Det ska alltid vara relevant information och gärna så mycket som möjligt ”in screen”.

Vi har jobbat efter devisen, Desktop First även om mobil nuförtiden har mer trafik än desktop så vi gör inte som andra där det ofta blir extremt blaffiga upplevelser i desktop.

Senaste månaderna har vi smugit ut förändringar men den sista som nu ni reagerar på är den vi varit mest svettiga över, att bredda sajten och ändra lite hur trädet fungerar, och det tog inte lång tid innan ni märkte det vilket både värmer att ni har så koll på vår sida men skär även i hjärtat att läsa vissa väldigt negativa kommentarer.

Det som flest reagerat på är att trädet inte går att ha ”pinnat” i lägre upplösningar, jag trodde helt ärligt inte så många jobbade med så hög zoom som 150%, själv är jag en ”native-kille” och kör aldrig på några zoom-lägen, men är väl för jag börjar bli lite gammal och mossig kanske 😊

I vilket fall, vi har justerat under veckan hur trädet fungerar baserat på eran feedback och nu är trädet pinnat som default och det kan visas så länge du har mer än 1 535 pixlar att jobba med på bredden. Vissa har utryckt att detta är på tok för brett, samtidigt går ju trädet enkelt att fälla ut och du har hela sajten på 1200 pixlars bredd.

MEN! Vi ska jobba vidare på detta och se om vi inte kan få till en responsivitet som tillåter trädet pinnat ner på kanske 1300 pixlars bredd.

Tror att man reagerar direkt i början är att vi har haft vår gamla bredd/funktion väldigt länge och man är så van vid det, personligen hade jag också väldigt svårt för den ökade bredden i början men efter att suttit med det sedan årsskiftet och labbat så växer det på mig och det kommer ge så fina möjlighet att utveckla så mycket grym funktionalitet, vi kommer ge oss på och förfina och förbättra komponent för komponent, t.ex. filtret kan vi få att se mycket bättre och inte så ”plottrigt” ut nu när vi har lite mer bredd att jobba med.

Vi kommer inte backa tillbaka till tidigare smala sajt men vi kommer fortsätta labba och försöka göra er alla nöjda och ber bara om lite tid, känn på det, ge det en chans! Det absolut mesta funkar precis som det alltid gjort även om det kan kännas ovant vid första ögonkastet. Är väldigt få delar vi egentlig förändrat men känslan är att allt är nytt för det är bredare (tror jag iaf)
Vårt uttalade mål internt med all utveckling vi gör är Evolution inte Revolution!

Ni kommer framöver få vara med om fortsatt evolution med nya funktioner, bättre logik och design där vi hela tiden sätter er entusiaster i första hand, men vi vill även göra upplevelsen för ”oinvigda” lite lättare. Därför vi hela tiden bygger funktion där man kan välja att t.ex. visa ”alla filterparametrar” eller bara ett fåtal, kommer även göra olika varianter av produktlistningen där givetvis den nuvarande kommer vara en av dom, men tror vi kan låta användaren välja en variant med större bilder och lite mer text och specifikationer redan i produktlistningen, likt ett produktkort.
Fortsätt bomba med feedback, gärna konstruktiv! Vi lyssnar, vi tar till oss, och det svider i hjärtat när ni sågar oss.

Vi ska bygga den absolut bästa sajten för er teknikentusiaster där upplevelsen ska gå att anpassa utefter dina önskemål, Dark Mode är ett exempel på en sådan funktion som vi tog fram tack vare att ni efterfrågade det!

Ha en fortsatt trevlig kväll,
/Wickman

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Det som flest reagerat på är att trädet inte går att ha ”pinnat” i lägre upplösningar, jag trodde helt ärligt inte så många jobbade med så hög zoom som 150%, själv är jag en ”native-kille” och kör aldrig på några zoom-lägen, men är väl för jag börjar bli lite gammal och mossig kanske 😊

I mitt fall så inser du hur litet allt blir om man kör 100 % (vi pratar Windows skalning, inte webbläsaren, men det påverkar ju den också) med 2560*1600 på en skärm som är 16"? För att jämföra vad inställningen faktiskt innnebär så höll jag upp en standardinställd iPad Pro 11" bredvid och visade Sweclockers. Texten är bara marginellt större på datorskärmen. Zoomar jag webbläsaren till 90 % är texten nog något lite mindre istället.

Och iPad:en skalar ju också i det fördolda, för annars skulle allt bli väldigt litet även där. Ska man köra utan skalning förutsätter det att man inte har särskilt hög ppi, dvs som många spelskärmar (eller enklare bärbara varianter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Godkväll!
Vill börja med att tacka för allt engagemang, uppskattas att ni ger oss feedback på dessa typer av uppdateringar (eller generellt för den delen också). Vi lyssnar alltid på våra kunder/vänner och vårt enda mål är att leverera den absolut bästa kundupplevelsen.
Har läst igenom tråden här samt tagit ytterligare feedback både internt och från vår Discord.

Skulle kunna utveckla bakgrunden till de mindre förändringar vi gör till en lång novell men sammanfattningsvis så satt vi lite "fast" i en design som var väldigt smal och med ett kategoriträd som alltid var fäst till vänster som jag personligen fått försvara i säkert 10-år, många har hånat "trädet" som ett arv från internets begynnelse och vi är väldigt ensamma om att ha den typen av navigation. 😊

För att få plats med information har vi varit tvungna att jobba med väldigt små teckenstorlekar och haft svårt att få till nya funktioner på ett bra sätt.

All förändring är dåligt och ”don’t fix what ain’t” broken” har ekat i korridorerna medan vi jobbat med det här projektet där vi i stora drag,
- Breddat sajten
- Dynamiskt produktträd, antingen pinnat eller som drop-down.
- Ny header
- Ny footer
- Ny produktlistning
- Ny produktsida

Vi har hela tiden varit noga med att återanvända så mkt som möjligt och behålla logiken som vi använt i många år, men även adderat lite vad vi tycker är bra saker som ”snabbfakta” där man snabbt ser nyckelspecifikationer. Vi har en mycket tydligare ”köp kolumn” på produktsidan där du tydligt ser färg och storleksvarianter, vi strävar hela tiden att ha relevanta tillbehör och inte ”bloata” sajten med annonser som inte är relevanta, o.s.v. Det ska alltid vara relevant information och gärna så mycket som möjligt ”in screen”.

Vi har jobbat efter devisen, Desktop First även om mobil nuförtiden har mer trafik än desktop så vi gör inte som andra där det ofta blir extremt blaffiga upplevelser i desktop.

Senaste månaderna har vi smugit ut förändringar men den sista som nu ni reagerar på är den vi varit mest svettiga över, att bredda sajten och ändra lite hur trädet fungerar, och det tog inte lång tid innan ni märkte det vilket både värmer att ni har så koll på vår sida men skär även i hjärtat att läsa vissa väldigt negativa kommentarer.

Det som flest reagerat på är att trädet inte går att ha ”pinnat” i lägre upplösningar, jag trodde helt ärligt inte så många jobbade med så hög zoom som 150%, själv är jag en ”native-kille” och kör aldrig på några zoom-lägen, men är väl för jag börjar bli lite gammal och mossig kanske 😊

I vilket fall, vi har justerat under veckan hur trädet fungerar baserat på eran feedback och nu är trädet pinnat som default och det kan visas så länge du har mer än 1 535 pixlar att jobba med på bredden. Vissa har utryckt att detta är på tok för brett, samtidigt går ju trädet enkelt att fälla ut och du har hela sajten på 1200 pixlars bredd.

MEN! Vi ska jobba vidare på detta och se om vi inte kan få till en responsivitet som tillåter trädet pinnat ner på kanske 1300 pixlars bredd.

Tror att man reagerar direkt i början är att vi har haft vår gamla bredd/funktion väldigt länge och man är så van vid det, personligen hade jag också väldigt svårt för den ökade bredden i början men efter att suttit med det sedan årsskiftet och labbat så växer det på mig och det kommer ge så fina möjlighet att utveckla så mycket grym funktionalitet, vi kommer ge oss på och förfina och förbättra komponent för komponent, t.ex. filtret kan vi få att se mycket bättre och inte så ”plottrigt” ut nu när vi har lite mer bredd att jobba med.

Vi kommer inte backa tillbaka till tidigare smala sajt men vi kommer fortsätta labba och försöka göra er alla nöjda och ber bara om lite tid, känn på det, ge det en chans! Det absolut mesta funkar precis som det alltid gjort även om det kan kännas ovant vid första ögonkastet. Är väldigt få delar vi egentlig förändrat men känslan är att allt är nytt för det är bredare (tror jag iaf)
Vårt uttalade mål internt med all utveckling vi gör är Evolution inte Revolution!

Ni kommer framöver få vara med om fortsatt evolution med nya funktioner, bättre logik och design där vi hela tiden sätter er entusiaster i första hand, men vi vill även göra upplevelsen för ”oinvigda” lite lättare. Därför vi hela tiden bygger funktion där man kan välja att t.ex. visa ”alla filterparametrar” eller bara ett fåtal, kommer även göra olika varianter av produktlistningen där givetvis den nuvarande kommer vara en av dom, men tror vi kan låta användaren välja en variant med större bilder och lite mer text och specifikationer redan i produktlistningen, likt ett produktkort.
Fortsätt bomba med feedback, gärna konstruktiv! Vi lyssnar, vi tar till oss, och det svider i hjärtat när ni sågar oss.

Vi ska bygga den absolut bästa sajten för er teknikentusiaster där upplevelsen ska gå att anpassa utefter dina önskemål, Dark Mode är ett exempel på en sådan funktion som vi tog fram tack vare att ni efterfrågade det!

Ha en fortsatt trevlig kväll,
/Wickman

Vad händer med den bugg jag rapporterade?

När jag går in i "datorbyggare" så försvinner "produkter"
EDIT: Använder Edge och Chrome, samma fel i båda

EDIT:
Vet inte om ni ändrade nått eller vad som hänt men nu räcker det med 80% zoom i webbläsaren (150% zoom i windows 1920 upplösning) för att jag ska kunna se sidomenyn. Texten är på gränsen men läsbar, så jag är nöjd över det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad händer med den bugg jag rapporterade?

<Uppladdad bildlänk>

När jag går in i "datorbyggare" så försvinner "produkter"
EDIT: Använder Edge och Chrome, samma fel i båda

Misstänker att det är en "feature". För att inte blanda ihop att man är i datorbyggarmode.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inet

Det stämmer, produktträdet har aldrig visats i datorbyggaren, problemet är att om man skulle klicka i trädet när du är på datorbyggarsidan så hade du "kastats ur" datorbyggaren.

Vi jobbar på lite ytterligare tweaks så att med lite flyt kommer trädet kunna visas så långt ner som 1140 px bredd.
Återkommer!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Det stämmer, produktträdet har aldrig visats i datorbyggaren, problemet är att om man skulle klicka i trädet när du är på datorbyggarsidan så hade du "kastats ur" datorbyggaren.

Vi jobbar på lite ytterligare tweaks så att med lite flyt kommer trädet kunna visas så långt ner som 1140 px bredd.
Återkommer!

Aldrig varit med om att nått sådant är en "feature". En huvudmeny ska se likadan ut var man än befinner sig. Om ni inte vill att nån råkar trycka på den, gråa ut den iställt då
Andra menyer fungerar ju, så det är väl lika illa med dom att man skulle råka gå in på fel ställe.

Tur att jag aldrig kommer använda mig av eran datorbyggare då, då det är på tok för roligt att bygga själv

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT