Snabbkoll: Har du fri surf i telefonen?

Permalänk
Medlem

3 GB per månad, men det läggs på om jag inte använder upp det. 95 kr/mån när jag är i Sverige, 145 kr/mån om jag får för mig att åka till annat land i EU. Använder WiFi hemma och oftast även på jobbet, så mest betaltjänster och sånt som drar när man är hemifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

Det vet jag att Finlands Rikdsdsg/Regering har godkänt den lagen. Version 1.0 är ju mer än 10 år gammal.
Men varför har inte Sverige gott på samma linje eller något dylikt?

Vi blev nyliberaler. Aldrig att 90 talets Volvo datorer skulle hända nu.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

0gb i månaden, fyller på mitt kontantkort med comviq amigos för 50kr per år. Har inte ringt ett privatsamtal på flera månader och det är fri wifi överallt i stan i stort sett så har inget behöv av mobilsurf via mobilnätet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Obegränsat, men bor i Finland, så jag kanske gjorde fel som röstade. Normal användning varierar mellan 10GB och 100GB, men rekordet har varit 2TB under en månad.

Skrivet av mrqaffe:

Finland har lagstiftat om rätten till bredband och att operatörerna också måste tillåta andra att använda deras nät, det gör i praktiken att man måste erbjuda bredband över hela Finland och inte kan lägga in artificiella begränsningar så det är allt eller inget som gäller för operatörerna i Finland och bråkar nån om det så pekar staten först bestämt med hela handen innan knytnäven flyger ut.

Är nog inte riktigt så att man inte kan lägga in artificiella begränsningar. Dels som finns det begränsade abonnemang, och dels så begränsas hastigheten istället för datamängd. Det är ju också väldigt mycket en artificiell begränsning. Jag t.ex har bara 150Mbit/s som jag betalar 16€/mån för. Man betalar för hastighet här.

Permalänk
Medlem

Har 4GB per månad, använder kanske 100-200MB i månaden de fåtal gånger jag använder mobilen för att kolla vädret/nyheterna on the go eller om jag är lat och glömmer att slå på WiFi hemma. Man sparar bra mycket data med Adblock i luren och sen ser till att stänga av så att bilder/videos inte laddas in utan att man manuellt ber om det. Hade 2GB innan men Comviq tvingade på mig en uppgradering till 4GB för nåt år sedan utöver att jag fick betala mer för i princip samma tjänst utöver den extra datan..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ni som inte har några begränsningar och fri surf, vilka har ni som operatörer? Hittar inga utan begränsningar.

Vi kör Telenor familjeabonnemang med obegränsad surf.
Vet inte om det står någon begränsning i det finstilta men vi har aldrig upplevt någon begränsning.

Utomlands brukar det ingå 100gb om jag minns rätt. Så där är det i alla fall begränsning.

Permalänk
Medlem

Jag har 8 GB data för 109 kr i månaden. Denna månad har jag hittills förbrukat ca 1 GB så 8 GB räcker långt för mig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Finns det ens abonnemang som inte har någon som helst friskrivning om att de kan begränsa något om man använder mycket? Tycker inte jag sett något sådant iaf utan alla “obegränsade” abonnemang verkar kunna begränsas.

Jag har på tre. Betalar 249 / månad för det på bolaget. Däremot har jag 100gb utanför norden / månad.

Har laddat ner och tankar upp över 2tb en av månaderna, så får anses vara obegränsat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ingen surf alls på min mobil, aldrig haft. Gammalt kontantkort från 90-talet. Klarade mig utan då, klarar mig utan nu.
Finns öppna wifi nätverk lite här och var. För att inte tala om på jobbet.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Fri surf med Telia, två mobiler och en router med mobilt bredband, samt TV via detta upplägg.

Har ingen fiber indraget men det funkar rätt bra med 5g, även att jobba hemifrån ger minimala problem. Spela är inte så kul tyvärr. Svindyrt dock, för alltsammans betalar vid nästan 1400/mån. Funderar på alternativ, men svårt hitta något med fri surf som blir väldigt mycket billigare med samma garanterade täckning. Vet i och för sig inte om Telia fortfarande är "bäst" när det gäller täckning, som det var förut.

Fungerar så bra ändå att risken att börja peta i det att spara några hundra bara ger oro. Men man kanske skulle gå och skaka om dom lite och säga att man funderar på att byta? Kanske kan de göra något?

Fick utskick i postlådan om radiofiber, men efter att ha läst om det här i forumet verkar det inte vara helt stabilt. Vi har fibernät i byn men det tycks vara rätt svajigt så det är inte intressant ännu.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Tele2 akrobatik

Fick precis information från Tele2 att jag "uppgraderas" till Fri surf med 5G fast dom stryper hastigheten till motsvarande 100mbit.... Vad är poängen med 5G om hastigheten mördas på det sättet?
Så tekniskt sett en nedgradering då jag hade 60 gigabyte data vilket i princip är obegränsad data med högre hastighet tidigare. Tack tele2....

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Fri surf med Telia, två mobiler och en router med mobilt bredband, samt TV via detta upplägg.

Har ingen fiber indraget men det funkar rätt bra med 5g, även att jobba hemifrån ger minimala problem. Spela är inte så kul tyvärr. Svindyrt dock, för alltsammans betalar vid nästan 1400/mån. Funderar på alternativ, men svårt hitta något med fri surf som blir väldigt mycket billigare med samma garanterade täckning. Vet i och för sig inte om Telia fortfarande är "bäst" när det gäller täckning, som det var förut.

Fungerar så bra ändå att risken att börja peta i det att spara några hundra bara ger oro. Men man kanske skulle gå och skaka om dom lite och säga att man funderar på att byta? Kanske kan de göra något?

Fick utskick i postlådan om radiofiber, men efter att ha läst om det här i forumet verkar det inte vara helt stabilt. Vi har fibernät i byn men det tycks vara rätt svajigt så det är inte intressant ännu.

Själv låst med mobilt bredband privat. Fungerar för det mesta bra men dyrt och det har sina begränsningar. Dagens spel äter för mycket data med ständiga stora uppdateringar. För att inte tala om streaming.

Blir att försöka pusha på ägaren av hyresläheten att slutföra fiberinstallationen. Rätt inne på att bara köpa hus och dra in skiten själv (oftast inte gjort på det som säljs) men få intressanta hus samt ränteläget ställer till det. Bra lägenhet i övrigt så flyttar inte alltför gärna.

Såg dock när jag kollade inlägget ovan att Telenor verkar ha bra 4G täckning idag, iallafall där jag bor, så kanske blir att byta eller deala med både Telia och Telenor. Att binda i 24 månader är inte aktuellt hur jag än vänder och vrider på det. Inte när det enda som är kvar är att dra fibern från källaren in i lägenheterna. Vilket är vad det suttit fast i sedan hösten 2021.

Hoppas du hittar en bra lösning!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Privat har jag 7gb/mån med en 25gb pott. Jobbtelefonen, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Har bara jobbtelefon, röst och data inom EU är gratis.
Ingen direkt superanvändare av mobildata, ligger på ca 2 GB per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Ja det stämmer. Fattar inte folk som betalar 300-400 kr i månaden för ett abbonemang hos Telia, 3 etc. Dom måste vara sjuka i huvudet!

Själv pendlar jag mellan Vimla och Hallon, och har gjort i flera år. Tar och byter då något av företagen har bra erbjudande typ 4 GB surf för 49 kr/månaden i sex månader, därefter 99 kr/månaden, till exempel.

Finns tjänster hos de stora operatörerna som de mindre inte har, eller som i mitt fall så har jag extra datakort utan någon månadskostnad. Har ca 5 extra datakort som är kopplat till mitt mobilabonnemang som är obegränsat. Så jag har tekniskt sett 6 obegränsade SIM-kort på 1 abonnemang för 349:-/mån hos Tele2. Finns nog inte någon som kan ge mig ett sånt abonnemang

Skrivet av MadMantiz:

Fri surf med Telia, två mobiler och en router med mobilt bredband, samt TV via detta upplägg.

Har ingen fiber indraget men det funkar rätt bra med 5g, även att jobba hemifrån ger minimala problem. Spela är inte så kul tyvärr. Svindyrt dock, för alltsammans betalar vid nästan 1400/mån. Funderar på alternativ, men svårt hitta något med fri surf som blir väldigt mycket billigare med samma garanterade täckning. Vet i och för sig inte om Telia fortfarande är "bäst" när det gäller täckning, som det var förut.

Fungerar så bra ändå att risken att börja peta i det att spara några hundra bara ger oro. Men man kanske skulle gå och skaka om dom lite och säga att man funderar på att byta? Kanske kan de göra något?

Rent täckningsmässigt sett till hela landet har Telia ungefär 92% yttäckning. Tele2 och Telenor har ca 90% yttäckning. Hur viktigt det är, är upp till dig att avgöra. För mig har Tele2s täckning fungerat bra och har varit väldigt få ställen jag haft problem med täckningen. Jag tar hellre Tele2s prissättning än Telias dyra abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dom här gränserna är så sjukt smutsiga. Känns som det är gratis pengar ner i fickan för operatörerna. Det är orimliga kostnadsökningar för den extra datan.

Tar man operatören jag har så kan man få ett abb med några gig data för typ 100:- i månaden.
Då måste dom ha hela infrastrukturen för att min mobil 24/7 ska kunna vara uppkppplad mot masterna, sköta fakturering, etc etc etc.
Dvs _ALLA_ kostnader för att ha en mobil igång en månad och ringa / sms:a täcks av 100:-.

Sen kostar det ungefär 60:- extra per 8 gig jag vill kunna surfa. Så toppar jag ur på 24 gig så kostar det 180:- till.
Rimligt att pröjsa 180:- för 24 gig när jag får ett helt abbonemang 1 månad för 100?

Bah!

Det är här regleringen borde komma, priserna för data är horribla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag har på tre. Betalar 249 / månad för det på bolaget. Däremot har jag 100gb utanför norden / månad.

Har laddat ner och tankar upp över 2tb en av månaderna, så får anses vara obegränsat.

Tre säger att de kan begränsa din hastighet eller stänga av datan helt ifall ifall de tycker du använder för mycket data. Så nej det är inte obegränsat på samma sätt som ingen operatör har obegränsat. Det finns en begränsning men vad den ligger på är oklart.

Permalänk
Medlem

Obegränsat 200mbit/s 5G abonnemang från Telia, gäller i norden och baltiska länderna. Begränsat till 32GB/månad i övriga EU länder. Kostar 32,90€ per månad.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tre säger att de kan begränsa din hastighet eller stänga av datan helt ifall ifall de tycker du använder för mycket data. Så nej det är inte obegränsat på samma sätt som ingen operatör har obegränsat. Det finns en begränsning men vad den ligger på är oklart.

Okej. Frågan är vad gränsen ligger på, men då är det även falsk marknadsföring. Det ska inte heta obegränsat. Då ska både hastighet och mängd data vara obegränsad.

Vet att tidigare så ströp operatörerna hastigheten efter en viss mängd data.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Okej. Frågan är vad gränsen ligger på, men då är det även falsk marknadsföring. Det ska inte heta obegränsat. Då ska både hastighet och mängd data vara obegränsad.

Vet att tidigare så ströp operatörerna hastigheten efter en viss mängd data.

Ja, jag gillar inte när det är oklart. Tre säger i sina villkor att man inte får använda tjänsten:

Citat:

på ett sådant sätt att Tre eller Tres kunder riskerar att drabbas negativt eller genom ett användarmönster som mycket kraftigt avviker från det som anses vara ett normalt användarmönster t ex (i) datavirus och/eller an- dra skadliga program och funktioner till andra användare eller (ii) onaturligt stora datamängder och orimligt långa datasessioner jämfört med en genomsnittlig användning av Tjänsterna

Så frågan är vad de tycker är “onaturligt stora datamängder”, oavsett är det fult att kalla det obegränsat och ha en helt godtycklig gräns men tyvärr gör alla operatörer så.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag gillar inte när det är oklart. Tre säger i sina villkor att man inte får använda tjänsten:

Så frågan är vad de tycker är “onaturligt stora datamängder”, oavsett är det fult att kalla det obegränsat och ha en helt godtycklig gräns men tyvärr gör alla operatörer så.

Sjukt att de utgår från normalt eftersom jag har svårt att tänka mig att ett normalt genomsnitt är speciellt många gb data i jämförelse med vad normalt härinne är. 3 verkar dock inte bry sig så mycket, så det är väl mest för att ha något på papper.

Tele2 begränsade mig, men aldrig hänt på 3 hittills.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Fello 95Kr/månad förskott autogiro, 0 uppsägninstid, inget kreditkrav.

Ger fria SMS & MMS och 2GB smurf (för att smurfen ändå ingår), med smurfsparkonto upp till 30GB tror jag, det är väldigt ovanligt att jag behöver använda smurf öht, skulle jag skippa mitt koaxiala bredband som inkluderar Wi-Fi-router och gå över till 4G mobilt så skulle det såklart bli obegränsad smurf som gäller.
Tyvärr är mobilt ostabilt och 5G har dålig täckning utanför människobyn, det är ungefär lika dyrt också, det tråkiga med obegränsad smurf är att det nästan alltid kräver kredit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Obegränsat från 3. Kör mobilen som hotspot när vi är i husvagnen så det går en del GB.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

14Gb 145kr via fello. Går nästan aldrig över det så min pott är på 25Gb är oftast full.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade Telias frisurf på mobil och internet, testade maxgräns för frisurf på det så kallade mobila frisurf abb (låst till en mast) vart degraderad i fart till typ 1/1mbit när jag nådde 2TB, degraderingen varade till månadsskiftet så i praktiken någon dag, men vi han ha lite intressanta diskussioner om frisurf hos Telias kundtjänst då begränsningen inte nämndes nånstans.

Idag kör vi fiber hemma och Tre obegränsad på telefonerna, 4 abbonemang för total kostnad av 446kr/mån med en massa rabatter. och ett abbonemang sticker ut rejält med 31GB förbrukat denna månad, totalt förbrukat i juni ca 45GB.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns det ens abonnemang som inte har någon som helst friskrivning om att de kan begränsa något om man använder mycket? Tycker inte jag sett något sådant iaf utan alla “obegränsade” abonnemang verkar kunna begränsas.

Det känns iaf inte sådär särskilt vanligt, så undrar lite hur många av de som svarat "Ja, helt obegränsad." egentligen menar "Ja, men får begränsningar efter en viss datamängd." om de skulle läsa villkoren.

Men det är väl också en viktig del i att det säljs "obegränsade" abonnemang... operatören räknar ju med att inte behöva leverera detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Telia jobbmobil obegränsat

Hade 40gb tidigare men förhandlade upp det till obegränsat nu vid lönesamtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Själv låst med mobilt bredband privat. Fungerar för det mesta bra men dyrt och det har sina begränsningar. Dagens spel äter för mycket data med ständiga stora uppdateringar. För att inte tala om streaming.

Blir att försöka pusha på ägaren av hyresläheten att slutföra fiberinstallationen. Rätt inne på att bara köpa hus och dra in skiten själv (oftast inte gjort på det som säljs) men få intressanta hus samt ränteläget ställer till det. Bra lägenhet i övrigt så flyttar inte alltför gärna.

Såg dock när jag kollade inlägget ovan att Telenor verkar ha bra 4G täckning idag, iallafall där jag bor, så kanske blir att byta eller deala med både Telia och Telenor. Att binda i 24 månader är inte aktuellt hur jag än vänder och vrider på det. Inte när det enda som är kvar är att dra fibern från källaren in i lägenheterna. Vilket är vad det suttit fast i sedan hösten 2021.

Hoppas du hittar en bra lösning!

Tack! Där vi bor har vi inte så mycket att välja på nu, vettigast vore väl att dra in fiber ändå. Hoppas din hyresvärd fixar in det för dig med.

Skrivet av jnsson:

Finns tjänster hos de stora operatörerna som de mindre inte har, eller som i mitt fall så har jag extra datakort utan någon månadskostnad. Har ca 5 extra datakort som är kopplat till mitt mobilabonnemang som är obegränsat. Så jag har tekniskt sett 6 obegränsade SIM-kort på 1 abonnemang för 349:-/mån hos Tele2. Finns nog inte någon som kan ge mig ett sånt abonnemang
Rent täckningsmässigt sett till hela landet har Telia ungefär 92% yttäckning. Tele2 och Telenor har ca 90% yttäckning. Hur viktigt det är, är upp till dig att avgöra. För mig har Tele2s täckning fungerat bra och har varit väldigt få ställen jag haft problem med täckningen. Jag tar hellre Tele2s prissättning än Telias dyra abonnemang

Låter som du har en riktigt bra deal. Bästa täckning är ju inte superviktigt huvuddelen av tiden så egentligen är det väl lite av ett ickeargument att ha Telia av den anledningen. Kanske får gå och prata med några leverantörer och höra om de kan erbjuda något märkbart bättre alternativ än vad vi har idag. Två mobiler, tv och data är vad som behövs. Sen kan man ju fråga sig om det verkligen måste vara obegränsat, är väl mest en känsla att inte behöva bry sig om det.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har fri surfmängd men begränsad hastighet hos Chili mobil

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Jag betalar 569:- i månaden men vet inte vad som ingår. Jag har inte märkt någon begränsning på något vis ännu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K