Försäljningen av grafikkort lägsta på årtionden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På en planet där priserna har rökt på sedan Turing. Pascal och tidigare hade OK prislapp. 1070 får väl ändå räknas som övre mellanklass, och det kunde man få för 4200Kr. Vilket då betyder att sämre kort än så var billigare. Du kan liksom inte ta Turing som exempel när det var den generationen som var början på urspårningen.

Andra länder med skräpvalutor och sjunkande reallöner brukar ha billigare produkter, så varför skulle det t ex inte kunna gälla Sverige. Tittar man på Big Mac index ligger vi fortfarande väldigt högt trots att vi får det allt sämre ställt. Om produkter blir dyrare så måste ju lönerna följa med liksom. Annars får vi ju det sämre ställt. Och varför någon skulle finna sig i ett "så är det bara" förstår inte jag.

Men det kanske är coolt att vara ett fattigt land med ett fattigt folk? Själv trivdes jag i alla fall bättre med att reallönerna ökade varje år.

Andra länder med skräpvalutor och sjunkande reallöner har inte alls billigare importprodukter, utan tenderar sakna det utbudet helt och hållet.
Vad ska driva löneutvecklingen? Finns det verkligen inte mer effektiva och produktiva alternativ framför Sverige att välja på?

För vissa verkar det vara ett "mysterium" varför kronan sjunker. Sverige har den sämsta ekonomiska utvecklingen i OECD och marknaden vet detta. Försöker riksbanken höja räntan för att skydda kronan så välter det på andra sidan(fastighet/bank) istället, rävsax.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har själv uppgraderat från rtx 2080 ti till rtx 4090.

Spelar på ny oled 42 tum 4k tv i 120hz.
Resident Evil 4 remake, Last of us part 1, Returnal, Jedi Survivor.

Det tuggar på bra men då processorn och moderbordet är 2 år gammalt borde dem nog också uppgraderas här näst.

Permalänk
Medlem

Jag satt med en gammal dator med i7-6700 och ett GTX 1080 och fick 25 FPS i CoD MW2. Blev förbannad och har nu byggt en ny AM5-dator och mot alla mina principer lagt orimligt mycket pengar på grafikkortet. Blev ett AMD RX 7900 XTX 24 GB för mig. Jämfört med Nvidias kort upplevs ju AMD:s kort som billiga. Helt sjuka priser i dagsläget, inte konstigt att folk inte köper när ekonomin är skakig runtom i världen.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Priserna kommer säkert vara höga i fortsättningen också. Kolla senaste årens vinster för t.ex. Nvidia. Dom lär inte ändra strategi förrän de verkligen blir tvingade.

Intel arc a750 reas ju ut för typ 2500 (?) spänn nu. Det måste man ju ändå få kalla ett hyffsat kort. Matcher väl mitt rtx 2080?

Sen är väl A770 det billigaste 16GB kortet i dagsläget? Ge Intel 1-3 generationer med framsteg i drivers så kanske vi kan ha tre starka aktörer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med tanke på hur priserna har skenat iväg dom senaste generationerna. Lägger man till situationen i dagsläget med lågkonjunktur m.m. så är det ännu mindre konstigt. Dom här fantasipriserna måste gå kraftigt neråt om man vill se större försäljning. Det är inte längre någon mining-boom eller akut kretsbrist som det var när pandemin var som värst, det kanske är dags att dom vaknar upp från sin våta dröm och tar sig tillbaka till verkligheten. Förhoppningsvis så är det här en väckarklocka, men tyvärr så tror jag inte riktigt på det om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Grafikkort är villhöver för de flesta. Många känner nog igen sig i att skaffa ett nytt grafikkort, starta sitt mest krävande spel på högsta grafikinställningar, dregla i fem minuter - sen gå tillbaka till att slösurfa eller spela det där gamla spelet som kan spelas på ett smart kylskåp.

Istället för att uppgradera med dagens priser och inflation så tänker jag och säkert många istället att man uppgraderar i framtiden när man måste, inte nu när det bara är vill ha.

Precis så tänker jag. Brukade uppgradera helt vart 3e/4e år för kul med nytt men nu är det 7 år sedan sist. Skruvar ner grafiken och klarar mig. Skulle kunna köpa ett 4090 och ny dator men vill inte betala de priserna även om jag kan. 4070 är det lägsta jag kan tänka mig men det känns inte värt det så mitt 1070 får hänga med några år till.

Dessutom klarar jag mig med skapliga inställningar fortfarande. För några år sedan hade det inte funkat då det hände så mycket mer på dator/spelfronten när det kommer till prestandakrav.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Inte direkt konstigt, med tanke på alla ockerpriser och lågkonjunktur, Har själv uppgraderat från RX580 till RTX 2070S till 7900XTX.
Intel behöver komma in i matchen och gärna ytterligare en tillverkare som kan hålla nere priserna.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Samtidigt måste ju grafikkortsförsäljningen varit väldigt hög under miningboomen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Intel behöver komma in i matchen och gärna ytterligare en tillverkare som kan hålla nere priserna.

Låter bra i teorin, men kommer troligen tyvärr bli 3 aktörer med högre priser även om alla 3 är någolunga konkurrenskraftiga.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Låter bra i teorin, men kommer troligen tyvärr bli 3 aktörer med högre priser även om alla 3 är någolunga konkurrenskraftiga.

Intel är ju inte direkt känd som prispressare trots allt. Är troligen så det lär bli, speciellt när Intel kan konkurrera prestandamässigt mot AMD och Nvidia.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Andra länder med skräpvalutor och sjunkande reallöner har inte alls billigare importprodukter, utan tenderar sakna det utbudet helt och hållet.
Vad ska driva löneutvecklingen? Finns det verkligen inte mer effektiva och produktiva alternativ framför Sverige att välja på?

För vissa verkar det vara ett "mysterium" varför kronan sjunker. Sverige har den sämsta ekonomiska utvecklingen i OECD och marknaden vet detta. Försöker riksbanken höja räntan för att skydda kronan så välter det på andra sidan(fastighet/bank) istället, rävsax.

Sveriges dåliga ekonomiska utveckling är såklart en del av orsaken till priserna lokalt här. Men oavsett var man bor så har Nvidia höjt priserna oskäligt mycket med Turing och framåt.

Man får ju inte gilla statlig reglering av de-facto monopol/oligopol här för då är man kommunist och gillar Nordkorea. Så jag antar att det "Sweclockerskorrekta gå i mitten av åsiktskorridoren"-svaret är att man får väl hoppas att Battlemage blir så bra att Nvidia och AMD tvingas sluta mjölka om de vill fortsätta vara relevanta.

OBS! Menar inte att Sweclockers som publikation eller de anställda har skapat den korridoren. utan det är mer så att dominanta medlemmar här basunerar ut i tid och otid att en helt oreglerad marknad är den enda fungerande modellen och tycker man något annat så har man inte bara fel, utan är faktiskt kommunist och vill ha det som i Nordkorea.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tyckte priserna hade varit absurda i många år när mitt GTX770 gick sönder. De såg ut att vara på väg ner, så jag valde ett "billigt" 290X i väntan på bättre priser. Jag tänkte att det kunde röra sig om 6-9 månader. Det har nu gått 2 (eller är det t.o.m. 3?) år sedan dess och priserna på begagnade grafikkort har i princip stått stilla. Imponerande.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det borde även gälla spel. Betala 600 för ett spel är sjukt. Borde kosta typ 99kr.

Fast spel är väl generellt för billiga sett till vad du kan få? Jag har köpt spel för 250 kr som givit över 1000 timmar. Kanske kommer gå mot en prenumerationsmodell i framtiden, likt WoW?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ja skillnaden nu och när 30-serien släpptes var ju enorm rent hype-mässigt också.
Herregud vad det var pepp då.
Till och med jag köpte ett 3070 på msrp (riktig msrp faktiskt) och sedan bytte det mot ett dyrare, och sedan bytte det mot ett 3070ti.
Så pepp var jag på den serien.
Nu sitter jag kvar med 3070ti och är nöjd i dom spel jag spelar för tillfället och kan lova att det första som kommer uppgraderas är inte GPU

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Datavetare

Försäljningen av grafikkort till konsumentmarknaden har haft en nedgående trend rätt länge. Om man anpassar en rät linje till data från 2010 till idag ligger nuvarande nivå faktiskt rätt mycket på genomsnittet.

Y-axel är miljoner sålda, grå är totalt, grön är Nvidia och röd AMD

Så vad är slutsatsen då? Priset är precis "lagom"? "Marknaden" verkar rätt nöjda med Nvidias beteende i alla fall givet deras rekordvärdering...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priserna är omotiverat höga. Klart folk inte köper. Man har i årtionden kunnat köpa ett ok kort i mellanklassen för 2-4000Kr. Och folk kommer nog inte börja köpa i sanna utsträckning om inte priserna återgår till en nivå som folk anser är normal och rimlig. Sedan kan tillverkare, ekonomer och analytiker säga vad de vill.

Klart folk kommer att köpa.
Det har varit samma gnäll om höga priser i åratal nu, men likförbannat köper folk till överpriser.
Kolla bara alla annoser här på marknaden där folk redan sitter på kapabla nya prylar men säljer dem med stor förlust för att byta upp sig till det nyaste...

Om man har råd att köpa ett dyrt kort och sälja det för halva priset efter tre månader...
Så nog fan finns det massor av dårar som kommer att köpa.

Istället för att gnälla och jämföra priser från förr och nu borde folk jämföra vad de får för pengarna i dag jämfört med vad de fick när de för tio+ år sen köpte det kortet de refererar till.

Prioritet 1 borde vara att sätta sig ner och fundera ut vilket behov man har och köpa prylar därefter.
Varför betala för något man aldrig utnyttjar?

Permalänk

Jag köpte ett 1080 för ett antal år sedan och då hade redan Nvidia släppt sin 2000 serie och trots det betalade jag i kronor det högst priset någonsin för ett grafikkort (ca 5300)
Jämför man ett 1080 med ett 980 TI så är 1080 märkbart snabbare (ca 30% enligt userbenchmark)
Går man vidare och tittar på hur ett 2080 står sig emot ett 1080TI så ser man att det är i princip samma prestanda och både 1080 TI och 2080 släpptes med samma MRSRP.
Jag drog dock slutsatsen att det hade med svag konkurrens från AMD att göra (vi vet ju hur Intel betedde sig när AMD endast hade bulldozer/piledriver)
Jag trodde RDNA 2 skulle återföra konkurrens på marknaden men så kom ju pandemi och krypto-boom i vägen och alla kunde sälja sina gpuer till vilka fantasipriser som helst.
Först nu ser jag att om jag lägger 4000-5500 så får jag en märkbar prestandaökning i sällskap med mer grafikminne.
Mitt 1080 har en kass displayport men jag har ändå struntat i att uppgradera och kört vidare i max 100 Hz för jag kan helt enkelt inte motivera att lägga 5000 kronor igen för ringa prestandaökning och samma mängd grafikminne.
På tal om grafikminnne när jag 2016 köpte ett rykande färskt RX 480 så kom det med 8 gig nu 7 år senare släpper Nvidia och AMD 7600XT och 4060(?)
Som båda är bestyckade med 8 gig...
Men nu verkar det kanske hända saker på marknaden så nu kommer jag har is i magen så länge det gamla kortet inte går sönder men hade det funnits något vettigt så hade jag ju bytt och kanske bytt nästa år igen... det är alltså en gpu mindre såld på detta viset.

Visa signatur

Ryzen 5600, 16 Gig, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Det var 3 anledningar till att priserna på grafikkort sköt i höjden. Krypto mining hysteri, pandemi och komponent brist. Nu är allt över och tillverkarna försöker kränga korten som om inget hänt trots att ekonomin går dåligt. De kommer att få uppleva det sämsta året inte bara kvartalet när det gäller grafikkort. Mobil tillverkarna ligger inte heller långt efter. De försöker fortfarande bli av med tre år gamla modeller hos återförsäljarna men vägrar sänka priset. Det var inte så länge sen en flaggskepps telefon gick på 6-7000kr, nu ska de ha det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Klart folk kommer att köpa.
Det har varit samma gnäll om höga priser i åratal nu, men likförbannat köper folk till överpriser.
Kolla bara alla annoser här på marknaden där folk redan sitter på kapabla nya prylar men säljer dem med stor förlust för att byta upp sig till det nyaste...

Om man har råd att köpa ett dyrt kort och sälja det för halva priset efter tre månader...
Så nog fan finns det massor av dårar som kommer att köpa.

Istället för att gnälla och jämföra priser från förr och nu borde folk jämföra vad de får för pengarna i dag jämfört med vad de fick när de för tio+ år sen köpte det kortet de refererar till.

Prioritet 1 borde vara att sätta sig ner och fundera ut vilket behov man har och köpa prylar därefter.
Varför betala för något man aldrig utnyttjar?

40-serien säljer ju på asdåligt enligt flera så vad du får ifrån att "folk köper oavsett" vet jag inte.

Visst kan vi diskutera vad man får för pengarna. Prestanda per krona har också gått ner eller i bästa fall i utvalda scenarier stagnerat. Så det är också en otrevlig utveckling. Prestanda per krona ska ju liksom gå upp på nya generationer. Vad ska man annars köpa för?

Det "gnäll" du pratar om är konsumentmakt. Visst, klagar man och sedan köper ändå så har man godkänt priset. Inget snack om det. Men de flesta som klagar köper ju inte. Så vart vill du med ditt resonemang?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt det inte nämns mer om att begagnatmarknaden är riktigt bra just nu för alla som vill uppgradera. Första kommentaren skulle kunna göra ett riktigt grymt prestandahopp med 3000sek.

För övrigt så tycker jag att man inte har någon verklighetsförankring om man sitter hemma med näven knuten i fickan och hoppas och/eller tror att marknaden kommer återgå som det var för typ 4 år sedan. Om något så kommer priserna gå upp iom utvecklingen inom AI-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte vilken planet du lever på men ett topp medelklasskort har inte kostat runt 4000 kr på många år. RTX 2070 kostade båda runt 6000 kr. Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr. När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr för en dollar och det var tio år sedan. Du får skylla på en usel krona istället.

Så ditt påstående är felaktigt.

Ett trasigt HD 5850 kort som låg mellan dåvarande Nvidia GTX 260 och 275 men var mer en konkurrent till den första eller om man ska jämföra med dagens AMD's RX 6000-serien ett 6600 XT. Du glömmer att kronan var rekordstark mot dollarn och inflationen sedan dess. Jag skulle ändå säga att det var billigt då men det är inte som så stor skillnad du försöker få det till.

Men visst har priserna ökat och jag tror en dålig krona och mycket högre tillverkningskostnader för både AMD och Nvidia när korten gjörs på avancerade noder där man inte tar hem pengarna lika snabbt som förr.

Stämmer inte. Mitt Asus Strix 1070 kostade 3800 på black friday.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tycker det är tråkigt det inte nämns mer om att begagnatmarknaden är riktigt bra just nu för alla som vill uppgradera. Första kommentaren skulle kunna göra ett riktigt grymt prestandahopp med 3000sek.

För övrigt så tycker jag att man inte har någon verklighetsförankring om man sitter hemma med näven knuten i fickan och hoppas och/eller tror att marknaden kommer återgå som det var för typ 4 år sedan. Om något så kommer priserna gå upp iom utvecklingen inom AI-marknaden.

Då får det bli så. Kan odla tomater istället.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Det var 3 anledningar till att priserna på grafikkort sköt i höjden. Krypto mining hysteri, pandemi och komponent brist. Nu är allt över och tillverkarna försöker kränga korten som om inget hänt trots att ekonomin går dåligt. De kommer att få uppleva det sämsta året inte bara kvartalet när det gäller grafikkort. Mobil tillverkarna ligger inte heller långt efter. De försöker fortfarande bli av med tre år gamla modeller hos återförsäljarna men vägrar sänka priset. Det var inte så länge sen en flaggskepps telefon gick på 6-7000kr, nu ska de ha det dubbla.

Kryptobubblan har väl dock ersatts av AI-hype, och tror hellre Nvidia säljer ett kort för 400 000 än 4000 kr. Nvidia är inget primärt konsumentföretag längre.

Permalänk
Medlem

De som köper grafikkort för att spela med må ha gjort Nvidia till vad de är idag, men Nvidia har inte någon som helst sentimental syn på dessa och kommer inte att se till att dessa kan köpa grafikkort till låga priser. Nvidia ser sin framtid i serverrummen (man kan ta bättre betalt för produkter som köparna i sin tur också tjänar pengar på, kryptobrytare var villiga att betala mer för sina kort än de som bara spelade), och säljer hellre få dyra kort än många billiga till vanliga konsumenter då undvikerna man också att något företag får för sig att bygga lösningar på billiga kosumentkort.

AMD skulle ju kunna priskonkurrera och dra ner priset ordentligt, men sett till den stora gruppen av köpare som bara ser grönt och bara ser AMD som ett företag som bara är till för att få ner priset på Nvidias kort, så innebär det bara lägre vinster för dem. Och alla de som bara köper Nvidia innebär att Nvidia troligtvis inte kommer att följa efter om nu AMD fick för sig att göra någon radikalt.

Och medans Nvidia inte bryr sig om volym för konsumentkort så finns det en bransch som kör det, speltillverkare. De tjänar lika mycket om det säljer ett spel för 700kr till någon med ett xx90-kort som om de säljer till någon med ett xx50-kort, den senare får ju dock drar ner en del på grafikinställningarna.

Höga priser på konsumentkort driver bort kunder från PC-spelmarknaden, antingen så slutar de spela eller så väljer de en konsol eller mobil för att spela på, vilket då leder till lägre vinst för pc-spel, vilket innebär att speltillverkarna istället satsar på konsoler och mobilspel, färre spel skapar i sin tur ännu mindre intresse för pc-spelande och så fortsätter spiralen neråt.

Permalänk
Medlem

Visst har det blivit dyrare men man får ju prioritera, jag och min sambo har valt att vänta några år med barn så vi köpte varsitt 4090.

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Stämmer inte. Mitt Asus Strix 1070 kostade 3800 på black friday.

Du tar upp ett BF-erbjudande. LOL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tar upp ett BF-erbjudande. LOL!

Ja det borde ränkas, fick ju ett kort! Bara att invänta ett till erbjudande för att uppgradera. Om sådana finns nu för tiden. Tror dock inte på det så jag låter Inet och Komplett behålla skiten.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

...O visst finns det billigare modeller. Men är det bara skräp så är det ju bättre att bara behålla sitt gamla.

Lite så jag känner, köpte ett 5700xt hösten 2019 och det är fortfarande dyrare för bättre prestanda...
Känns som att utvecklingen stått still då pris/prestanda gjort det, och kortet levererar fortfarande tillräcklig prestanda (även om det varit kul med högre inställningar/snyggare grafik)

Lägger in den här så alla får en grov överblick vilken nivå korten håller

Att skriva pris/krona är ju bara fel!
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tar upp ett BF-erbjudande. LOL!

Du har ju redan sett bevis att den kunde fås för straxt över 4k redan vid release, så ett reapris som drar priset under 4k med god marginal torde väl ändå räknas som ytterligare motbevis mot ditt påstående att

Skrivet av Dinkefing:

Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr.

Kan också poängtera ytterligare att våxelkursen låg närmare 8,5–8,7 kr för en dollar på den tiden du ganska enkelt kunde få ett 1070 för cirka 4000–4500 kr, så även detta påstående är ju rent faktamässigt också felaktigt:

Skrivet av Dinkefing:

När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr för en dollar och det var tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kryptobubblan har väl dock ersatts av AI-hype, och tror hellre Nvidia säljer ett kort för 400 000 än 4000 kr. Nvidia är inget primärt konsumentföretag längre.

Det är två helt olika marknadssegment och olika divisioner. Det är ju inte så att Nvidia har så begränsad tillverknings kapacitet att de behöver prioritera ett kort för 400 000 från fabriksgolvet över ett kort för 4000 för att det skulle vara en fråga om antingen eller. Dålig försäljning av konsument grafikkort kommer påverka deras aktie och alla inom marknadsledet även tillverkare av gaming brandade komponenter.