Permalänk
Medlem

Endast USA i första lanseringen verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vissa människor köper ljudanläggningar för mycket större summor.
Vissa köpte grafikkort (RTX 3000-serien) för galna summor.
Vissa köper pokémonkort för ännu värre summor.

Det här kommer vi köpa två stycken av sa vi i kör här hemma. Sjukt värt pengarna för alla möjliga upplevelser man kommer att komma över framöver.

Apple har gjort det igen - de har återuppfunnit en redan existerande produkt och har gjort den bättre än alla konkurrenters.

Är det inte lite väl tidigt utan hands-on tester? Vill absolut testa Vision Pro då den kommer till Sverige! Tröttnade på VR tidigare iom dålig kvalitet på skärmarna. Nu låter det som om Apple åtgärdat de flesta problemen med tidigare VR-glasögon, men samtidigt skruvat upp priset rätt rejält.

Hoppas verkligen att de levererar bättre och nya upplevelser än de headset som redan finns på marknaden.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag tar alla dagar i veckan en vision pro framför ett grafikkort som är 50% bättre (4090 jag tittar på dig) som kostar runt 25 000kr, när det gäller att få upplevelsevärde per krona ligger säkert vr glasögonen högre

Permalänk
Medlem

Jag finner hela filmaspekten väldigt intressant. Kanske kan Vision Pro ersätta ett skrymmande hemmabiosystem? Den är samtidigt portabel och enkel att ta med till fritidshuset. En kompetent hemmabioanläggning kan ju lätt gå på 50 kkr. Dock så misstänker jag att ljudupplevelsen kommer att lämna en del att önska minst sagt. Nåväl, ser fram emot att få testa den fysiskt i butik.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Kul med utveckling inom området. Dock tror jag dessa headset måste bli smidigare att ha på sig om det ska slå igenom på riktigt då till ex VR headset är rätt bökiga och jobbiga att använda en längre stund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Hmm.. Meta har försökt bygga så billiga headset dom kunnat (Åtminstone Quest och Quest 2) men lämnade en lucka för de som vill ha lite mer. Apple går från andra hållet och tar i på alla plan på en gång. Meta Quest Pro verkar hamna någonstans mitt-i-mellan där.

Två stycken 4K+ OLED skärmar + en stark dator in your face. Den drivs av en M2 CPU/GPU + alla dessa sensorer. Jag tror nog detta kan bli riktigt intressant. Gillar också att dom har batteriet externt. Varför är det ingen annan som tänkt samma tanke? Eller nu förstår jag. Apple har tagit patent på det långt innan den här enheten lanserades. 😅😡

Permalänk
Medlem

Kul om sladden hoppar ur batteriet eller när man är inpluggad i väggen. 😛

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonian:

Kul om sladden hoppar ur batteriet eller när man är inpluggad i väggen. 😛

Borde de fixa med något låsbart

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vision Pro är säkert en kul produkt, men jag tror dessvärre att det kommer bli en gigantisk flopp. Inte för att den är dyr, inte för att den är dålig utan för att man ser så sjukt töntig ut. Själva marknadsföringen känns också väldigt tillrättalagd, man vill tilltala alla, gamers, filmälskare och kontorsfolk mm. Man köper knappast dessa glasögon för att sitta och köra excel eller titta på sin kalender i 3D.

Jag skulle mycket hellre se ett par enklare glasögon som kunde paras med iphone, dator eller AppleTV.

Lite lustigt när de ena stunden pratar om hur man kan logga och förebygga psykisk ohälsa, stress och närsynthet(!) med iOS Health app och sedan vill de att man ska köra in hela huvudet i en 3D version av iOS med virtuella skärmar överallt. Har svår att komma på någon som kan vara mer stressad för hjärnan än att befinna sig i en virtuell värld av appar.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Vision Pro är säkert en kul produkt, men jag tror dessvärre att det kommer bli en gigantisk flopp. Inte för att den är dyr, inte för att den är dålig utan för att man ser så sjukt töntig ut. Själva marknadsföringen känns också väldigt tillrättalagd, man vill tilltala alla, gamers, filmälskare och kontorsfolk mm. Man köper knappast dessa glasögon för att sitta och köra excel eller titta på sin kalender i 3D.

Jag skulle mycket hellre se ett par enklare glasögon som kunde paras med iphone, dator eller AppleTV.

Lite lustigt när de ena stunden pratar om hur man kan logga och förebygga psykisk ohälsa, stress och närsynthet(!) med iOS Health app och sedan vill de att man ska köra in hela huvudet i en 3D version av iOS med virtuella skärmar överallt. Har svår att komma på någon som kan vara mer stressad för hjärnan än att befinna sig i en virtuell värld av appar.

Jag ser en enorm möjlighet för alla som jobbar med olika typer av 3d miljöer, eller för den delen militära aspekter... Denna produkt har möjlighet att bli enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vad exakt har man ett sånt här till? xD

porr?

Permalänk
Medlem

Dyrt absolut. Men inte så farligt med tanke på att hololens som nog är närmsta konkurrent kostar runt 40kkr och känns inte alls lika genomtänkt eller utvecklad som vision pro. Men upp till bevis 😊 hololens1 och 2 har man fått turen att leka med lite och den känns lite beta aktig än men har mer att erbjuda om den bara får lite mer kärlek i form utav mer mjukvara/appar/program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här kommer bli hur stort som helst. Nu har apple visat hur man gör och nu får microsoft och google ta efter och komma med egna produkter.

Permalänk
Medlem

Det här måste vara en av de absolut fånigaste produkter som apple har producerat... men jag kan ha fel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

nu är nog priset för högt för gemene man, men nichat och för företag så kan det funka, nån iteration/konkurent på den (som framförallt behåller funktionalitet men sänker priset drastiskt) och lägg till ett escaperoom spel så kan de nog börja stava till succe iallafall.

Permalänk
Medlem

Hur kan man tycka att detta var en bra produkt, för dessa pengar vill jag ha någon som helst AR- Inte ett smack, en glorifierad leksak, en 3D display man sätter fast på huvet och kan använda i 2 timmar? Räcker ju inte ens till att se avatar som de marknadsför 3d-video med.

För 50 papp skall jag ha AR i RoboCop-klass, objektidentifiering, ansiktsigenkänning, undertexter till alla språk på vilket språk som helst. Avståndsinformation är en självklarhet, FLIR ett definitivt borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hur kan man tycka att detta var en bra produkt, för dessa pengar vill jag ha någon som helst AR- Inte ett smack, en glorifierad leksak, en 3D display man sätter fast på huvet och kan använda i 2 timmar? Räcker ju inte ens till att se avatar som de marknadsför 3d-video med.

För 50 papp skall jag ha AR i RoboCop-klass, objektidentifiering, ansiktsigenkänning, undertexter till alla språk på vilket språk som helst. Avståndsinformation är en självklarhet, FLIR ett definitivt borde.

De de några år. Första iPhone var ingen fullträff, inte Apple Watch heller. Nu har jag båda så det skulle inte förvåna mig ifall jag har nåt Vision Pro eller vad det nu kan heta om 5 år

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Höll på att bygga min nya datorhörna medan presentationen pågick i bakgrunden. Fasen vad primitiv jag kände mig där med min kabeldragning, strulande med skärmfästen, splitters och högtalarsladdar medan de stod och pratade en framtid utan ALLT det här

Men vi får väl se!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det här måste vara en av de absolut fånigaste produkter som apple har producerat... men jag kan ha fel.

Jag utmanar dina Vision Pro med:
iPod Socks

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kanske blir interessant gen 2 eller 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

De de några år. Första iPhone var ingen fullträff, inte Apple Watch heller. Nu har jag båda så det skulle inte förvåna mig ifall jag har nåt Vision Pro eller vad det nu kan heta om 5 år

exakt. Det är början på något nytt, behöver inte vara bästa hit med första versionen

Jag tycker och tror att det är lika "revolutionerande" som iphone. Alltså, iphone var ju i sig faktiskt inte mycket nytt, men det hade allt i ett och även föbättrat och förenklat så mycket. Plus ett par nya funktioner. Samma som denna.

Jag säger detta som en person som inte ens gillar apple, och använder ingen av deras produkter.

$3500 verkar väldigt hyggligt pris, speciellt för företag. Jämför bara med alternativen.

Sen återstår att se hur bra det faktiskt är. Batteritiden är jag väldigt skeptisk till.

Permalänk
Sötast

Jag älskar VR, men VR känns konstant som en beta, eller oftast alpha.
Tveksam prestanda, knepiga buggar, inget som bara funkar. Man får verkligen lägga ner tid och energi för att orka uppleva det.

Tror detta blir en succé!

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att se vilken målgrupp denna riktar sig mot. Den är alldeles för dyr för att gemene man ska ha råd med den så verkar mer som en rikemans leksak, marknadsföringen är extremt luddig då den mest verkar som en glorifierad media maskin. Den har potential men det är nog mer för företagande än något annat dvs att man får den genom jobbet.

Hörde nånstans även att den kan kommas att bara tillverkas i ett begränsat antal för att testa marknaden men det låter jag va osagt. Ser dock fram emot en billigare variant vilket det har snackats om i media tidigare.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

De de några år. Första iPhone var ingen fullträff, inte Apple Watch heller. Nu har jag båda så det skulle inte förvåna mig ifall jag har nåt Vision Pro eller vad det nu kan heta om 5 år

Första iPhone var en succé, ingen annan mobil hade sålt så snabbt innan, samma med Apple Watch. Den här produkten har inget för professionella användare som inte Hololens 2 har, det är en ren konsumptionsprodukt med tveksamma mervärden över high end VR-headset redan på marknaden.

Varför behöver man fejkad ögonkontakt om batteritiden är två timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

$3500 verkar väldigt hyggligt pris, speciellt för företag. Jämför bara med alternativen.

Vilket företag skulle välja denna leksak över Hololens 2?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mordekai:

Hur kan man tycka att detta var en bra produkt, för dessa pengar vill jag ha någon som helst AR- Inte ett smack, en glorifierad leksak, en 3D display man sätter fast på huvet och kan använda i 2 timmar? Räcker ju inte ens till att se avatar som de marknadsför 3d-video med.

För 50 papp skall jag ha AR i RoboCop-klass, objektidentifiering, ansiktsigenkänning, undertexter till alla språk på vilket språk som helst. Avståndsinformation är en självklarhet, FLIR ett definitivt borde.

Skrivet av Mordekai:

Första iPhone var en succé, ingen annan mobil hade sålt så snabbt innan, samma med Apple Watch. Den här produkten har inget för professionella användare som inte Hololens 2 har, det är en ren konsumptionsprodukt med tveksamma mervärden över high end VR-headset redan på marknaden.

Varför behöver man fejkad ögonkontakt om batteritiden är två timmar?

Skrivet av Mordekai:

Vilket företag skulle välja denna leksak över Hololens 2?

Dude, it's just a product....

Permalänk
Medlem

Älskar att det står "3 499 USD (Alla pengar)" efter pris.

Tror detta är framtiden, helt klart.
Lite oroad över hälsoaspekterna som någon tidigare nämnde. Hoppas det görs studier på detta som inte är finansierade av företagen själva.

Permalänk
Medlem

Otroligt tech, minst sagt. Spacialkamera och ”sound tracing”

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

"Apple has partnered with Zeiss to create special optical inserts that can be adjusted to match a user’s individual vision."

Extra kostnad för rätt så många. Löpande med om synen förändras. Jag får spontant en större lust att skaffa en Pacman-groda och matchande terrarie än att försöka dra nytta av dylikt på huvudet. (Relativt närsynt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ze prize ees nosing för vi Swedes. Vi have high disposabl inkomst. I shee someone rollerskating outside on the Stockholm streets right nu with this on

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/