Paketboxar bannlysta från Stockholms gator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

För att man inte vill förhålla sig till ombudens tider? Visst, man får valet av period. Exempelvis att tag det kväll 17-21 och så. Men då måste man vara hemma och tillgänglig hela den perioden för att kunna tag emot paketet. Är det nära till en paketbox så kan man tag det när man vill, ofta utan att det ens blir en omväg. Låser inte ner en alls på samma vis.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Din attityd är ju också en ganska svensk sådan, om man ska vara sådan. Funktion har i stor utsträckning låtit trumfa en helhetsbild i våra städer sedan efterkrigstiden och bär ett ansvar för varför våra städer i stor utsträckning är så fula. All typ av infrastruktur och byggnader behöver infinna sig, och i någon utsträckning harmoniera med, resten av stadsbilden. Något annat är ohållbart. Praktiskt, men ohållbart. Oavsett om det handlar om vägar, paketlådor eller t ex de förhatliga hyr-elscootrarna.

Att låta privata bolag sätta upp lådor lite huller-om-buller utan hänsyn till sin omgivning signalerar för mig att stadskontoret och stadens ledning abdikerat sitt ansvar att förvalta stadens samlade intressen - där värna om skönhetsvärden och balanserad nytta ingår.

Av det lilla som framgår i artikeln så kan jag däremot tycka att Stockholms stads beslut är lite märkligt stelt. Myndigheterna, kanske ledda av stadsarkitekten, skulle säkert kunna rita ut en mer balanserad plan för hur man ska tillgodose de olika intressena. Låt säga att finna hur paketlådorna borde se ut i relation till sin plats, eller hur man kan inkorporera lådorna på ett begripligt sätt runtom staden där de är minst i vägen. Samtidigt är det lätt att se varför man vill skyndsamt få bort lådorna, hellre än att låta frågan frysas i väntan på utredning - så man istället kan ta nya tag från ruta ett i framtiden.

Intresset bör falla på kunderna och företagen som tillhandahåller en sådan här smidig tjänst att värna om en unik stadsbild. För i fjällvärlden vill man knappast uppleva betongsdjungeln eller högspänningsledningar och andra typiska snitt som högst informerar om människans närvaro och fotavtryck på planeten.

Det finns bättre lösningar på detta problem än att skåp ställs ut på gatan.

Permalänk
Medlem

För mig kan de gärna flytta hela Stockholm till Göteborg när de ändå håller på. Rätt ointressant där det ligger nu...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll för Postnord när paket från Postnord inte kommer fram ändå?

Om Postnord ska vara med så får de först uppfylla sitt samhällsuppdrag att leverera brev och paket. Annars har de ingen rätt till den offentliga gatan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Random politiker: "Jag tycker de är lite fula så nu ska vi göra det svårare och besvärligare för människor att få hem sina paket". BIG FACE PALM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vad spelar det för roll för Postnord när paket från Postnord inte kommer fram ändå?

Om Postnord ska vara med så får de först uppfylla sitt samhällsuppdrag att leverera brev och paket. Annars har de ingen rätt till den offentliga gatan.

Hör ofta om sånt här, men jag undrar hur många det faktiskt är som haft problem. Jag har aldrig haft något problem med en leverans från Postnord själv.

Permalänk
Medlem

Herregud vilken vinklad och falsk artikel. Stockholm har sagt nej till GRATIS mark för postlådorna. PostNord har erbjudits att arrendera mark (ca 0,8 kvm) för sina lådor men de tyckte det var för dyrt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem

Ett mycket bra beslut att inte tillåta dem så tätt, stockholmare vara verkar väldigt lata som inte orkar gå 300m.
Det går väl även att söka bygglov för dem om man vill men jag antar att paketföretagen inte vill göra sånt utan vill kunna uppföra sig lika svinigt som de som hyr ut sparkcyklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då är ju försändelserna försäkrade och upp till säljaren att skicka om produkten och få ersättning av budbolaget

Sant, det är väl mer jag som lever efter Murphys Law. Tar alltid säkrare alternativet även om det endast är marginellt.
När jag skickar paket har jag så mycket packningsmaterial att det skulle klara 100m fall typ haha. Räknar alltid med
max otur i alla situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men, va fan. Poänglösa reklamskyltar får förpesta alla städer, men användbara boxar tillåts inte.

Reklamskyltar runt om i Sverige? Då har du nog inte rest så mycket utomlands. Sverige är typ reklamfritt längs med vägar, torg, smågator, städer etc. jämfört med många andra länder.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det låter som ett bra beslut, det räcker att de står inne i affärer och andra kommersiella lokaler. Varför ha fula skåp ute på gatorna osv? Men ser att många här är ego och bara tänker på sin egen lättja när det gäller att hämta sina paket.

Skrivet av Klumpeduns:

Min nuvarande bostadsrättsförening har fortfarande brevinkast i dörrarna, helt värdelöst. Min förra förening hade postboxar vid entren istället, en mycket bättre lösning. Det finns gott om plats innanför entreerna där jag bor så jag förstår inte varför de inte har satt upp boxar istället.

Skriver du med 5 minuters mellanrum. Ego och lat var det ja...

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

Undviker hemleverans i så stor utsträckning som möjligt. Sitta och vänta på ett bud som titt som tätt kommer vid helt fel tidsangivelse, ljuger om att dom försökt leverera och sökt mig som kund, och ibland helt sonika bara lämnat min vara ibland utanför portuppgången och inte ens vid min dörr....
Nej tack. Hemleverans tar jag enbart vid stora och otympliga varor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur många av er är bosatta i Sthlms innerstad av er som gnäller på beslutet? Det är ju utlämningsställen mest överallt... Skulle jag gå till Swec så passerar jag minst 4 utlämningsställen och det på en sträcka av knappt 800m.

Ska inte behöva anpassa mig till utlämningsställets öppettider, vissa av de stänger löjligt tidigt.

Jag bor i storstockholm men påminns varje dag av våra flummarna som styr varför jag aldrig kommer flytta in till stan.

Lite som när Stockholm förbjöd Apple Store på kungsträdgården för enligt de passar berusade människor bättre in där med tgi fridays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ska inte behöva anpassa mig till utlämningsställets öppettider, vissa av de stänger löjligt tidigt.

Jag bor i storstockholm men påminns varje dag av våra flummarna som styr varför jag aldrig kommer flytta in till stan.

Lite som när Stockholm förbjöd Apple Store på kungsträdgården för enligt de passar berusade människor bättre in där med tgi fridays.

Så var det förstås inte, utan Apple köpte tomten på spekulation från Handelskammaren och försökte sedan driva detaljplan för att kunna uppföra en stor Apple-reklamlåda, som staden ansåg var för stor och dominerande givet platsen. Någon rätt för Apple att uppföra det de ville enligt de befintliga detaljplanen fanns alltså inte, oavsett folk är berusade eller inte. Uppenbarligen ville Apple inte heller anpassa sig till det som ansågs kunna accepteras, utan de gav upp och sålde vidare tomträtten.

rättstavning
Permalänk
Medlem

Förfulandet av vår stadsmiljö är ett problem och det finns många andra bättre lösningar på det här.

Förstår verkligen inte folk som är upprörda över det här beslutet...

Permalänk
Avstängd

Jag får inte riktigt ihop detta. Folk som väljer att bo i Betongholm hänger upp sig på att just paketboxar är fula?
Det finns ju kopiöst mycket annat som är minst lika fult i den orten Exempelvis hela tunnelbanesystemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johanandersson:

Men, va fan. Poänglösa reklamskyltar får förpesta alla städer, men användbara boxar tillåts inte.

Skrivet av glad_katt:

Reklamskyltar runt om i Sverige? Då har du nog inte rest så mycket utomlands. Sverige är typ reklamfritt längs med vägar, torg, smågator, städer etc. jämfört med många andra länder.

Det krävs ofta bygglov elerl andra tillstånd tex om det är nära en väg för att få skylta.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/a...
I Stockholm via
https://tillstand.stockholm/tillstand-regler-och-tillsyn/lokal-och-fastigheter/satta-upp-eller-forandra-en-skylt/
Det gör att man kan protestera via valsedeln om man inte gillar reglerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Det låter som ett bra beslut, det räcker att de står inne i affärer och andra kommersiella lokaler. Varför ha fula skåp ute på gatorna osv? Men ser att många här är ego och bara tänker på sin egen lättja när det gäller att hämta sina paket.

Bästa med Postnord är att det går hämta paket 24/7. Går ej när de står inne i butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Konsekvenserna av nytt styre i Stockholm.

Precis! Mindre nya karolinska idiotier och färre paketboxar på våra torg FTW!! Det lönar sig att rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

För att man inte vill förhålla sig till ombudens tider? Visst, man får valet av period. Exempelvis att tag det kväll 17-21 och så. Men då måste man vara hemma och tillgänglig hela den perioden för att kunna tag emot paketet. Är det nära till en paketbox så kan man tag det när man vill, ofta utan att det ens blir en omväg. Låser inte ner en alls på samma vis.

Skrivet av RVX:

Undviker hemleverans i så stor utsträckning som möjligt. Sitta och vänta på ett bud som titt som tätt kommer vid helt fel tidsangivelse, ljuger om att dom försökt leverera och sökt mig som kund, och ibland helt sonika bara lämnat min vara ibland utanför portuppgången och inte ens vid min dörr....
Nej tack. Hemleverans tar jag enbart vid stora och otympliga varor.

Jag brukar kryssa i att jag inte vill ha kontakt med ombudet så lämnar de bara och går. Men vi bor också i hus i en lugn liten by. Bor man i lägenhet i någon större stad förstår jdg kanske att man inte vill då någon kanske snor paketet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

Hemleverans är trevligt på sitt sätt, men ibland är det bara jobbigt med att hålla sig hemma långa intervall som de ändå inte följer exempelvis. Massor av gånger har jag fått paket hemlevererade som skulle komma mellan 17-21 men som kom efter 21 vilket är när porten är låst utan någon möjlighet för mig att öppna, och förstås när jag läser för min son. Och det är ju om man har tur nog att få ett bud som har vett att ringa när porten är låst, vilket väl är max hälften av dem. Annars har de flera gånger på eget bevåg ställt paketet på trappan utanför porten, sent på kvällen, vilket ju är ett stort problem. Man slipper också problemet med "leveransförsök" som är påhittade, vilket också är ett ganska vanligt problem. Hemma hela dagen, porten öppen och allt, och ingen leverans men sedermera ett sms om misslyckad leverans och att man ska vara hemma när de kommer. Händer det två gånger i rad får man ju ett mer argt sms med info om att om man inte tar emot paketet vid nästa "försök" så åker det tillbaka, så det är ju en risk.

Jag föredrar boxarna i alla fall. Helst tar jag postnords box som väl ligger 500 meter bort men utomhus och "alltid öppen". I mitt hus finns annars Airmee (eller är det Budbee?) och Instabox i butiken som ligger på andra sidan gården, vilket också är smidigt förstås då det är väldigt nära, närmare än bilen eller min brevlåda exempelvis. Men öppettiderna måste man ju förhålla sig till ändå, och de är något diffusa tyvärr. Ofta kostar det också mer pengar med Instabox än postnords box, inte sällan är hemleverans och postnords box gratis men Instabox kostar lite. Ibland är bara hemleverans gratis dock och även postnords box innebär en avgift och då tar jag förstås hemleverans.

Amazon tar ju verkligen i med sina leveranser, vilket kan vara en fördel ibland men ofta känns det rätt onödigt att de kör hem till mig med ett litet paket för någon hundralapp på söndagskvällen när jag beställde det typ kvällen innan (gratis dessutom då jag har Prime). Imponerande, men också imponerande slösaktigt liksom. Jag önskar man kunde välja hemleverans men inte så bråttom typ, det är ofta ok att det tar några dagar innan man får grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Precis! Mindre nya karolinska idiotier och färre paketboxar på våra torg FTW!! Det lönar sig att rösta.

Karolinska är regionen (då landstinget) och inte staden/kommunen. Vidare var det faktiskt så att alla (dåvarande) partier stod bakom Nya Karolinska när det drog igång, vilket somliga senare inte har velat kännas vid...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/enighet-om-nya-ka...

tillägg i parentes, SD hade inte kommit in i landstinget (eller riksdagen) då
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag brukar kryssa i att jag inte vill ha kontakt med ombudet så lämnar de bara och går. Men vi bor också i hus i en lugn liten by. Bor man i lägenhet i någon större stad förstår jdg kanske att man inte vill då någon kanske snor paketet.

Ja det är nog lite skillnad.
Vill att dom ringer på, vilket dom aldrig gör i princip, om det inte är som sagt är något som är tungt och behöver signatur eller liknande.
Fick signera åt postnord när min g30 kom ex.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Men, va fan. Poänglösa reklamskyltar får förpesta alla städer, men användbara boxar tillåts inte.

Allt är nerklottrat när ungar inte blir straffade för skadegörelsen. Att peka ut ett visst ting specifik är bara underligt, det är ju knappast någon transportörer kan påverka.

Skyll inte på ungar, dom mest aktiva klottrarna i stockholm, när dom greps var män i medelåldern.
Sen har jag inte sett någon nedklottrad paketbox i stockholms innerstad.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Bort från stadsparkerna, skogarna och kulturbygd raderna! Nej men seriöst, de flesta står vid köpcentrum, mataffärer... Vem fan bryr sig hur det ser ut där, redan förjävligt med all reklam

Permalänk
Medlem

Jag håller med, ta bort dem från utomhusmiljöerna. De kan vara inomhus i anslutning till butiker istället. Det finns inget reellt behov av att hämta paket dygnet runt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Hur många av er är bosatta i Sthlms innerstad av er som gnäller på beslutet? Det är ju utlämningsställen mest överallt... Skulle jag gå till Swec så passerar jag minst 4 utlämningsställen och det på en sträcka av knappt 800m.

Många utlämningsställen har förvånande dåliga öppettider för att vara en stor stad, dom flesta har betydligt kortare öppettider än dom butik dom finns i.
Kolla willys mariahallen, som är huvudutlämningsställe för vissa postadresser. Dom har värdelösa öppettider, utlämningsstället inne i en lokal nedanför trång trappa. Och dessutom håller dom på att införa utpasseringsspärr efter kassalinjen oavsett själlvskanning/själv check out eller om man betalar i kassa. Lämnar man inte in post så får man inget kvitto att passera spärren med.
Dom är huvudombud även för dom som bor 900 meter därifrån, kanske längre. Så det är inte som att det alltid är nära till utlämningsställe. Vissa alternativa utlämningsställen därikring har desstuom stängt.
Nu pratar jag alltså om postnord. Utlämningsställen för andra leverantörer är ju irrelevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Många utlämningsställen har förvånande dåliga öppettider för att vara en stor stad, dom flesta har betydligt kortare öppettider än dom butik dom finns i.
Kolla willys mariahallen, som är huvudutlämningsställe för vissa postadresser. Dom har värdelösa öppettider, utlämningsstället inne i en lokal nedanför trång trappa. Och dessutom håller dom på att införa utpasseringsspärr efter kassalinjen oavsett själlvskanning/själv check out eller om man betalar i kassa. Lämnar man inte in post så får man inget kvitto att passera spärren med.
Dom är huvudombud även för dom som bor 900 meter därifrån, kanske längre. Så det är inte som att det alltid är nära till utlämningsställe. Vissa alternativa utlämningsställen därikring har desstuom stängt.
Nu pratar jag alltså om postnord. Utlämningsställen för andra leverantörer är ju irrelevant i sammanhanget.

8-20 på vardagar är väl inte så dåligt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Ska inte behöva anpassa mig till utlämningsställets öppettider, vissa av de stänger löjligt tidigt.

Jag bor i storstockholm men påminns varje dag av våra flummarna som styr varför jag aldrig kommer flytta in till stan.

Lite som när Stockholm förbjöd Apple Store på kungsträdgården för enligt de passar berusade människor bättre in där med tgi fridays.

Apple store förbjöds inte. Dom två förslag dom lämnade in var i strid med bygglovet för marken. Dom förväntade sig bara att det skulle godkännas ändå. Vilket inte gjordes, hade dom lämnat in ett förslag som inte stridit mot bygglovet så hade som fått bygga sin butik. Så i det fallet var det 100% Apples fel.
Sen så hade dom för övrigt en design på den butiken som visat sig i Chicago inte vara lämplig att ligga i miljö med snö på vintern, men den biten var inte inräknad i avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Måla dem så de smälter in i miljön.

Hur ska man då hitta dem?