Paketboxar bannlysta från Stockholms gator

Permalänk
Medlem

Jag varken tänker eller stör mig på dom - leverans till paketbox har jag upplevt som mycket smidigt för det mesta. Egentligen bara postnords boxar jag fått problem med ett par gånger.

Bor i stockholm innanför tullarna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

asså jag förstår inte har dom alltså ställts utomhus i stockholm? vilket verdvärde dom skall vara inomhus om dom skall existera vad är det med folk ...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de är riktigt smidiga, enda nackdelen är att de står utomhus så det kan bli problem att använda dessa när man beställer dryck vintertid. Utöver det så har jag ett problem att det finns flera väldigt nära varandra så det blir lite roulette över att gå till rätt.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Måla dem så de smälter in i miljön.

Ta fram lösningar istället för gnäll

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Hur många paketboxar fanns det egentligen i Stockholms innerstad för att folk skulle reagera så starkt?

Jag hade också behövt få en bild av det ser ut? Står dom uppradade längs gatorna i gamla stan kan jag förstå att dom sticker ut och att folk har synpunkter.
Men varför ha dom utomhus över huvudtaget? Är dom tillräckligt väderskyddade?

Här på min lokala Ica har vi Budbee, PostNord och Instabox precis innanför dörren.
Sen har vi PostNord, Bring, Schenker, DHL och säkert några andra som vi hämtar i kassan.

Permalänk
Medlem

Konsekvenserna av nytt styre i Stockholm.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

asså jag förstår inte har dom alltså ställts utomhus i stockholm? vilket verdvärde dom skall vara inomhus om dom skall existera vad är det med folk ...

Om de står utomhus har du tillgång 24/7, det gäller oftast inte för boxar som står inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

asså jag förstår inte har dom alltså ställts utomhus i stockholm? vilket verdvärde dom skall vara inomhus om dom skall existera vad är det med folk ...

Ja, det har stått Berlinmurar(TM) från PostNord lite här och var på gator och torg. De är inte de enda, men har haft otvivelaktigt fulast boxar. De har väl genom att välja det utseendet mer eller mindre bett om att få klagomål. Sedan finns de ju i vissa fall på andra platser också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de står utomhus har du tillgång 24/7, det gäller oftast inte för boxar som står inomhus.

Hyr de utrymme av t ex SL så är det ju öppet en väldigt stor del av dygnet och många matbutiker i Stockholm har öppet till 22 eller 23, så det gör ju att även sådant som köpcentrum är öppna tills de stänger (förutom själva butiken). Ska man absolut hämta paket kl 03:30 så fungerar det väl dock bättre utomhus. I mer glesbebyggda områden kan öppettiderna förstås vara sämre.

Permalänk
Medlem

PostNords boxar får de gärna plocka bort. Fula och jag avskyr deras krav på den smått värdelösa appen. Har boxar mindre än 50 meter från huset här.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en sak som beskriver Sverige i ett nötskal.

Använder det sällan själv, men har tyckt det varit väldigt smidigt de få gångerna jag gjort det. Gick förbi en sådan anrättning i en storstad för inte så längesen och tänkte ”Gud vad smidigt och bra den står där”, och nu läser man detta. För mig helt obegripligt. Men det är som det mesta i samhället nuförtiden.

/ Bitter gubbe

Permalänk
Medlem

Har inte vågat använda sen några bröt upp varenda lucka på paketskåpen där jag bor
Förmodligen inte så jättevanligt. Lär väl gå något larm så väktare åker ut men bor man lite avsides så tar dom nog tid på sig att komma.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en bunte utlämningsställen som har såna här inne i sina lokaler eftersom det underlättar hanteringen, måste de hantera allt manuellt nu igen då eller är det undantaget när boxarna ingår i utlämningsstället? Det låter inte så nämligen, och då är det ju bara intelligensbefriat.
Hoppas verkligen inte att andra städer tar efter detta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har inte vågat använda sen några bröt upp varenda lucka på paketskåpen där jag bor
Förmodligen inte så jättevanligt. Lär väl gå något larm så väktare åker ut men bor man lite avsides så tar dom nog tid på sig att komma.

Då är ju försändelserna försäkrade och upp till säljaren att skicka om produkten och få ersättning av budbolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ytterligare en sak som beskriver Sverige i ett nötskal.

Använder det sällan själv, men har tyckt det varit väldigt smidigt de få gångerna jag gjort det. Gick förbi en sådan anrättning i en storstad för inte så längesen och tänkte ”Gud vad smidigt och bra den står där”, och nu läser man detta. För mig helt obegripligt. Men det är som det mesta i samhället nuförtiden.

/ Bitter gubbe

Kanske borde hela tråden flyttas till gubbgnälls-tråden

Men det finns något som kallas för något i stil med gestaltningsriktlinjer (vet inte om det är rätt ord). Rätt så vanligt bland arkitekter, att saker och ting ska se ut på ett visst sätt.
Politiker har ett ansvar att förvalta den uppsatta stadsbilden. Och jag kan tänka mig att stora grå skåp överallt inte ingår i den.

Permalänk
Medlem

Då kan vi väl i samma veva förbjuda försäljning av lotter och liknande från utlämningsställen Varje gång man ska hämta paket som hade tagit 15 sekunder med en box tar det 15 minuter för någon pensionär ska betala trislott med mynt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fogelholk:

Gäller omröstningen specifikt "Paketbox" från Postnord, eller även t.ex. Instabox och Budbee?

Mig veterligen står Instabox och liknande sällan utomhus på det sättet utan de hyr plats i en butik eller så. Men det lär väl ändras framöver, varför betala en butik för ytan när man kan (säkerligen mycket billigare) få lite plats från kommunen.

Citat:

Jag har aldrig använt specifikt "Paketbox", vet inte hur jag väljer den om jag beställer saker, och tycker deras boxar är extremt fula när man går förbi dom. Dessutom står den 2 meter ifrån mitt vanliga PostNord ombud.

Men är ditt ombud öppet dygnet runt? Det är väl den stora fördelen i mina ögon. Att slippa stå i kö är trevligt, och försöka förklara för någon ointresserad tonåring eller sur gubbe att jag visst får hämta ut ett paket till min tjej utan leg då det inte kräver det eller så är inte så kul.

Citat:

Läste att man ska använda Bluetooth för att öppna boxen, vad händer om en elak aktör ställer en enhet med samma BT namn eller något som gör att man ansluter till fel grej och får sin telefon ägd? Eller har jag uppfattat den biten helt fel?

Den risken är sannolikt väldigt liten. Vad som sker rent tekniskt är ju att din telefon och Postens app skickar en BT-signal som skåpet registrerar och öppnar rätt lucka.

Citat:

Instabox har jag däremot använt ofta, bara klicka i sin kod på skärmen och hämta ut paketet, den står inte mitt på gatan utan undangömd inne på min lokala Ica, och sjukt nice att dom har helgleveranser!

Jo, men hade det inte varit ännu mer nice om du kunde komma åt dessa även när Ica var stängt? Skärmen är ju en annan lösning som undviker BT, men jag tänker mig att en skärm är dyrare och mer utsatt om den skulle stå ute än dessa skåp utan någon synlig elektronik liksom.

Skrivet av Klumpeduns:

Det låter som ett bra beslut, det räcker att de står inne i affärer och andra kommersiella lokaler. Varför ha fula skåp ute på gatorna osv? Men ser att många här är ego och bara tänker på sin egen lättja när det gäller att hämta sina paket.

Tja, man kanske inte behöver ställa dem på "fina" platser, men det finns väldigt mycket fula platser i städerna också. Jag tar ju heller ett sånt här skåp och bara 99 P-platser mot inget skåp och hundra P-platser på en parkering exempelvis.

Så här ser det närmast mig ut: https://goo.gl/maps/XNNEX8XjXP92hNreA

Inte jättesnygga kanske, men den fula sjuttiotalsmuren de står framför är inte heller direkt snygg. Jag tycker inte de stör särskilt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kanske borde hela tråden flyttas till gubbgnälls-tråden

Men det finns något som kallas för något i stil med gestaltningsriktlinjer (vet inte om det är rätt ord). Rätt så vanligt bland arkitekter, att saker och ting ska se ut på ett visst sätt.
Politiker har ett ansvar att förvalta den uppsatta stadsbilden. Och jag kan tänka mig att stora grå skåp överallt inte ingår i den.

När de ändå är igång borde de plocka bort Postnords brevlådor också. De sticker ut lite för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kanske borde hela tråden flyttas till gubbgnälls-tråden

Men det finns något som kallas för något i stil med gestaltningsriktlinjer (vet inte om det är rätt ord). Rätt så vanligt bland arkitekter, att saker och ting ska se ut på ett visst sätt.
Politiker har ett ansvar att förvalta den uppsatta stadsbilden. Och jag kan tänka mig att stora grå skåp överallt inte ingår i den.

Sant!

Aldrig hört om detta. Rent larv med andra ord. De kan väl anlita några pk-woke-esteter som kan måla om dessa boxar då i något konstprojekt så de passar in i samhället. Såna saker är ju storstäderna bra på att anordna. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det finns ju en bunte utlämningsställen som har såna här inne i sina lokaler eftersom det underlättar hanteringen, måste de hantera allt manuellt nu igen då eller är det undantaget när boxarna ingår i utlämningsstället? Det låter inte så nämligen, och då är det ju bara intelligensbefriat.
Hoppas verkligen inte att andra städer tar efter detta.

Staden struntar både i vilken soffa du har hemma och om någon vill ha ett skåp i sin lokal. Däremot har staden synpunkter på att skåpen står på stadens gatumark.

Permalänk
Medlem

Måla om dom då ? tycker dom är sjukt praktiska.

Konstig logik faktiskt att förbjuda, dom sparar alla bara massa tid man hämtar sina grejer när man själv vill.

Permalänk
Medlem

När det inte finns gratis hemleverans (vilket är sällan) så är väl paketboxar bra.

Men varför någon ens skulle överväga paketbox om gratis hemleverans finns som alternativ förstår jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ytterligare en sak som beskriver Sverige i ett nötskal.

Använder det sällan själv, men har tyckt det varit väldigt smidigt de få gångerna jag gjort det. Gick förbi en sådan anrättning i en storstad för inte så längesen och tänkte ”Gud vad smidigt och bra den står där”, och nu läser man detta. För mig helt obegripligt. Men det är som det mesta i samhället nuförtiden.

/ Bitter gubbe

Tycker din kommentar snarare beskriver vissa användare på SweC i ett nötskal. Man läser en kort artikel som inte ger hela bilden, extrapolerar ut det till något helt annat och drar till slut till med något i stil med att allt var bättre förr.

Det GÅR ju faktiskt att vara lite mer nyanserad och fundera på vad beslutet innebär, varför beslutet togs och vad som kommer hända framåt.

Detta beslut är såklart en del av det politiska spelet mellan Stockholms stad och andra aktörer. Det är ett sätt att förhandla. Det här pilotprojektet som bedrivits har varit framgångsrikt på många sätt, men exempelvis Postnord har haft väldigt hög svansföring och haft krav, men själva har dom inte gett så mycket tillbaka. Staden har velat haft leverantörsneutrala skåp där flera olika bolag kan leverera i samma box, Postnord vägrade och lyckades snacka in sina skåp ändå som bara dom kan leverera till. Dessutom är det inte en bra affär för markägaren som upplåter plats, det är i princip nollhyra för yta i Stockholms innerstad som i övrigt har de högsta hyrorna i landet.

Sen gäller detta enbart Stockholms stads mark i innerstaden (alltså enbart kommunal mark i centrala Stockholm). Stockholms innerstad är svår för att så många olika aktörer vill nyttja marken till olika saker (återvinning, hyrcyklar, hyrscootrar, cykelparkering, uteserveringar, pop-up parker på sommaren, gatukök etc.)

Merparten av Sveriges befolkning bor inte i Stockholms innerstad. Dom här 60-telet platserna som avvecklas gör inte att paketskåp i resten av landet ska avvecklas (under 2022 levererades 10% av alla paket i leveransbox och det ökar stadigt samtidigt som leveranser via utlämningsställen minskar). Nu har man haft ett pilotprojekt, lärt sig en massa saker och jag är säker på att det kommer nya skåp framöver i innerstaden igen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag föredrar gamla ICA här i "byn".
JAg provade nyligen Instabox som står inne på COOP, och det var väldigt smidigt. Men jag förstår samtidigt att man inte vill ha en massa fula gråa boxar ståendes överallt bara för att folk inte orkar gå till en butik som är "inom 300m".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mig veterligen står Instabox och liknande sällan utomhus på det sättet utan de hyr plats i en butik eller så. Men det lär väl ändras framöver, varför betala en butik för ytan när man kan (säkerligen mycket billigare) få lite plats från kommunen.
Men är ditt ombud öppet dygnet runt? Det är väl den stora fördelen i mina ögon. Att slippa stå i kö är trevligt, och försöka förklara för någon ointresserad tonåring eller sur gubbe att jag visst får hämta ut ett paket till min tjej utan leg då det inte kräver det eller så är inte så kul.

Mitt ombud har väldigt bra öppettider 8-21 på vardagar och 8-19 på helger. I samma butik som PostNords ombud finns i finns också Instabox och butiken i sej har öppet 7-22 så behöver inte mer öppettider än så.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

När de ändå är igång borde de plocka bort Postnords brevlådor också. De sticker ut lite för mycket

Det gör dom hu redan, vissa får inte posten hemma längre:
https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/postlador-vid-v...

Permalänk
Medlem

Är det inte fimpar, tuggummin eller dumpade elscootrar. Så är det postboxar på gatan som påminner om latheten bland folk.

Detta är ett bra beslut. För plåtskåpen signalerar för såsom en slösaktig och bekväm kultur.

Edit: Jag tänker mig att beslutet främst gynnar butiker på byn som hyr lokaler, och drabbas av en allt för effektiv e-handel.

Permalänk
Medlem

@snajk
Finns gott om dessa boxar från postnord iuomjis, i min stad Örebro. Nog inte lika många som inomhus kanske, men... 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ytterligare en sak som beskriver Sverige i ett nötskal.

Använder det sällan själv, men har tyckt det varit väldigt smidigt de få gångerna jag gjort det. Gick förbi en sådan anrättning i en storstad för inte så längesen och tänkte ”Gud vad smidigt och bra den står där”, och nu läser man detta. För mig helt obegripligt. Men det är som det mesta i samhället nuförtiden.

/ Bitter gubbe

Din attityd är ju också en ganska svensk sådan, om man ska vara sådan. Funktion har i stor utsträckning låtit trumfa en helhetsbild i våra städer sedan efterkrigstiden och bär ett ansvar för varför våra städer i stor utsträckning är så fula. All typ av infrastruktur och byggnader behöver infinna sig, och i någon utsträckning harmoniera med, resten av stadsbilden. Något annat är ohållbart. Praktiskt, men ohållbart. Oavsett om det handlar om vägar, paketlådor eller t ex de förhatliga hyr-elscootrarna.

Att låta privata bolag sätta upp lådor lite huller-om-buller utan hänsyn till sin omgivning signalerar för mig att stadskontoret och stadens ledning abdikerat sitt ansvar att förvalta stadens samlade intressen - där värna om skönhetsvärden och balanserad nytta ingår.

Av det lilla som framgår i artikeln så kan jag däremot tycka att Stockholms stads beslut är lite märkligt stelt. Myndigheterna, kanske ledda av stadsarkitekten, skulle säkert kunna rita ut en mer balanserad plan för hur man ska tillgodose de olika intressena. Låt säga att finna hur paketlådorna borde se ut i relation till sin plats, eller hur man kan inkorporera lådorna på ett begripligt sätt runtom staden där de är minst i vägen. Samtidigt är det lätt att se varför man vill skyndsamt få bort lådorna, hellre än att låta frågan frysas i väntan på utredning - så man istället kan ta nya tag från ruta ett i framtiden.

Permalänk
Medlem

"nedklottrade" Känns som att de kommer klottra på andra ställen istället. Lös det problemet med klotter istället.

Men de kanske har varit för frikostiga och snälla med placeringen av skåpen? Eller får de kräva att de är designade med någon målning