Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

De tillverkas ju i batches. Om ASUS märker att jättemånga tidiga TUF-kort t.ex. får kritik för coilwhine så vore det konstigt om de inte - såklart utan att säga något, för det skulle resultera i långt många fler RMAs - väljer att försöka åtgärda det till kommande, ej ännu produktionssatta, batches.

Om internet är fyllt av trådar med folk som undviker TUF och Strix för att det låter satan så fort korten används, borde det inte ligga i deras intresse att släppa nåt kort PR-babbel om att "vissa har upplevt ett visst missljud på enstaka exemplar av våra kort vid specifika laster, så vi har nu gjort en mindre modifikation för att tillfredsställa även våra mest kritiska konsumenter och för att säkerställa vår position som marknadsledande producent av grafikkort"?
Det vore knappt ett erkännande av felet, och det blir lätt att hänvisa till i alla trådar så folk börjar ge dem en chans igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Om internet är fyllt av trådar med folk som undviker TUF och Strix för att det låter satan så fort korten används, borde det inte ligga i deras intresse att släppa nåt kort PR-babbel om att "vissa har upplevt ett visst missljud på enstaka exemplar av våra kort vid specifika laster, så vi har nu gjort en mindre modifikation för att tillfredsställa även våra mest kritiska konsumenter och för att säkerställa vår position som marknadsledande producent av grafikkort"?
Det vore knappt ett erkännande av felet, och det blir lätt att hänvisa till i alla trådar så folk börjar ge dem en chans igen?

Jag håller med dig till hundra procent. Nu verkar det ju inte vara ASUS "MO" direkt att göra så, se bara på kaoset kring AM5.

Permalänk
Medlem

Blir tråkigt nog en retur på mitt KFA2 4090 SG. Har i vissa spel börjat få problem med artefakter på senare tid, och senaste veckan började jag spela Forspoken vilket kraschade hela tiden om jag hade DLSS eller RT igång. Testade med OCCTs VRAM test och hade över 8000(!) fel i varje pass i stock, vid maximal underklock av minnet i MSI AB så sjönk det till "endast" 7700.
Känns dock skönt att det hände bara några månader efter köp och inte 3-4 år då garantitiden är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Blir tråkigt nog en retur på mitt KFA2 4090 SG. Har i vissa spel börjat få problem med artefakter på senare tid, och senaste veckan började jag spela Forspoken vilket kraschade hela tiden om jag hade DLSS eller RT igång. Testade med OCCTs VRAM test och hade över 8000(!) fel i varje pass i stock, vid maximal underklock av minnet i MSI AB så sjönk det till "endast" 7700.
Känns dock skönt att det hände bara några månader efter köp och inte 3-4 år då garantitiden är över.

Riktigt segt! Men som du skriver, bra att det händer tidigt och inom garantitid. Enklare hantering förhoppningsvis.

Antar vi köpte ungefär samtidigt (början av februari i mitt fall) men denna verkar rulla på än så länge. Gamers Nexus pratade om fortsatta problem med strömanslutningen mer 12VHPWR-kablaget förra veckan så börjat smått nippra lite med. Kör inte adaptern som följde med från KFA2 utan Corsairs officiella kabel men varit sjukt jäkla petig i hanteringen av denna samtidigt.

Hoppas på snabb och smidig retur för dig! Med tanke på att 4090FE finns tillgängligt idag så kanske det vore värt att försöka få pengarna åter och köpa en sån istället om möjligt?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Riktigt segt! Men som du skriver, bra att det händer tidigt och inom garantitid. Enklare hantering förhoppningsvis.

Antar vi köpte ungefär samtidigt (början av februari i mitt fall) men denna verkar rulla på än så länge. Gamers Nexus pratade om fortsatta problem med strömanslutningen mer 12VHPWR-kablaget förra veckan så börjat smått nippra lite med. Kör inte adaptern som följde med från KFA2 utan Corsairs officiella kabel men varit sjukt jäkla petig i hanteringen av denna samtidigt.

Hoppas på snabb och smidig retur för dig! Med tanke på att 4090FE finns tillgängligt idag så kanske det vore värt att försöka få pengarna åter och köpa en sån istället om möjligt?

Funderade först på att köra FE istället, men trivs bra med mitt KFA2 i burken i övrigt och kortet tycks även vara lättare att montera isär den dagen det är dags att applicera ny kylpasta än FE vilket är ett plus. Kortet fanns dessutom i lager hos ÅF så får hem ett nytt redan tisdag nästa vecka.

Bör kanske även tillägga att jag redan efter 4-5 veckor med kortet noterade att ljudet kunde "poppa" eller knastra ibland. Visade sig att att jag hade problem med förhöjd DPC latency, men test av VRAM med ett annat program visade då inga sådana problem, så utgick ifrån att det var drivrutinsstrul då flertalet andra rapporterat liknande saker på diverse forum.
Nu i efterhand så var det förmodligen pga att minnet redan då började få problem, bara inte tillräckliga för att ge upphov till problem vid spelande. Kan slutligen tillägga att jag tillfälligt monterat in mitt "gamla" 3080 som bott i en annan burk och systemet verkar helt stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Om internet är fyllt av trådar med folk som undviker TUF och Strix för att det låter satan så fort korten används, borde det inte ligga i deras intresse att släppa nåt kort PR-babbel om att "vissa har upplevt ett visst missljud på enstaka exemplar av våra kort vid specifika laster, så vi har nu gjort en mindre modifikation för att tillfredsställa även våra mest kritiska konsumenter och för att säkerställa vår position som marknadsledande producent av grafikkort"?
Det vore knappt ett erkännande av felet, och det blir lätt att hänvisa till i alla trådar så folk börjar ge dem en chans igen?

Har själv 4090 tuf
oc inga problem alls, kan det inte vara att många kör med b nätdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Har själv 4090 tuf
oc inga problem alls, kan det inte vara att många kör med b nätdelar.

Samma här, fungerar felfritt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Har själv 4090 tuf
oc inga problem alls, kan det inte vara att många kör med b nätdelar.

Mitt tuf 4090 kan skrika rätt bra vid "rätt" förutsättningar.
Kör med ett Seasonic PRIME Platinum 1000W nätagg.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Har själv 4090 tuf
oc inga problem alls, kan det inte vara att många kör med b nätdelar.

Skrivet av M89:

Samma här, fungerar felfritt.

Isåfall hade nog de som testat 3-4 toppnätagg märkt nån skillnad i coilwhine, vilket inte görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Har själv 4090 tuf
oc inga problem alls, kan det inte vara att många kör med b nätdelar.

Samma här har inte haft några problem alls. Inga coil whine heller som tur är.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Har själv 4090 tuf
oc inga problem alls, kan det inte vara att många kör med b nätdelar.

Om man har en B nätdel är det väl den som coilwhinar och inte grafikkortet? Alltid tyckt att man tydligt hör var coilwhine kommer ifrån.

Fick tag på ett av de första 4090 TUF exemplaren som släpptes och hade extrem coilwhine. Testade med ett sprillans nytt ASUS ROG 1000W agg men fick exakt samma missljud. Bytte därefter till Gigabyte vilket löste problemet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ok, kommer behöva leta nytt 4090, detta då ersättningskortet till mitt KFA2 som gett upp när det dök upp med posten visade sig vara ett 4080 i en 4090 låda (tidigare kund som blåst amazon kanske?) så jag får nu pengarna tillbaka istället. Ni som har FE, behöver man köpa till en "krycka" eller får man med en sådan i lådan om sådan ens behövs?

Positivt i det hela är att FE är ca 1200:- billigare än jag gav för mitt KFA2 och att det ingår ett spel, Diablo 4, så lite får man för besväret att montera i och ur korten i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ok, kommer behöva leta nytt 4090, detta då ersättningskortet till mitt KFA2 som gett upp när det dök upp med posten visade sig vara ett 4080 i en 4090 låda (tidigare kund som blåst amazon kanske?) så jag får nu pengarna tillbaka istället. Ni som har FE, behöver man köpa till en "krycka" eller får man med en sådan i lådan om sådan ens behövs?

Positivt i det hela är att FE är ca 1200:- billigare än jag gav för mitt KFA2 och att det ingår ett spel, Diablo 4, så lite får man för besväret att montera i och ur korten i burken.

Jag kan rekommendera denna annars, gör det väldigt subtilt...
https://www.inet.se/produkt/5413085/lian-li-grafikkortshallar...
https://amzn.eu/d/2V1LNYL

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har fett med coilwhine på mitt TUF. Hörs inte ett dugg genom lurar dock men det skulle vara markant och störande utan.

BeQuiet straightpower 1000W.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har också ett TUF OC och har nada problem och inget coilwhiine, det kan inte vara så problemet med coilwhine är främst hos icke OC varianten av TUF korten?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

4090 TUF OC här med Seasonic Prime PX1300w och inget coilwhine

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

4090 TUF non-OC och ett Corsair HX1500i -> inget coilwhine

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem och lekt lite smått med mitt 4090 FE som ersatt mitt felande KFA2. Inga fel vid VRAM-test på nya kortet och inga krascher eller artefakter i Forspoken med DLSS+RT i ett snabbtest på ca 30 minuter vilket var helt omöjligt att spela i mer än 5 minuter med det "gamla" felande kortet.
Intryck så här långt; FE känns som en kompakt tung klump metall i jämförelse med mitt KFA2 som var betydligt större men plastigare. Hör fläktarna något mer på FE och temperaturen är några grader högre, kring 70C i mitt chassi vid stresstest, jämfört med 67C för KFA2 (vars fläktar gick något tystare då). Hör även lite coilwhine på mitt FE om jag kör huvudet nära mot chassit, mitt KFA2 hade noll sådant, dock så kan coilwhine minska efter ett tags använding och det är även så lite att jag aldrig kommer att höra det vid normal användning.
Positivt är även att AIOn till processorn tycks gå något tystare och svalare, möjligen pga att del av värmen trycks ut ur chassit med FE istället för att gå genom radiatorn i toppen av chassit. Eller så är det bara svalare i rummet idag jämfört med sist jag testade förra veckan.
Vill även nämna "premiumkänslan" man får när man öppnar förpackningen till 4090FE, går nog närmast att jämföra med Apple-produkter.
Återkommer med fler intryck om något ändras då jag testat det mer, men hittills är jag nöjd med FE och kan rekommendera det till de flesta, möjligen bör man titta på annat kort om man vill ha ett tystare kort eller vill maxa överklockning.

Permalänk

Köpte ett asus tuf 4090 non-oc från komplett förra månaden som skrek ganska bra så skickade tillbaka det och fick ett nytt igår som låter minst lika illa. Skäms nästan för att skicka tillbaka det också men får nästan ont i huvudet av ljudet när jag sitter och spelar. Såhär låter det i witcher 3 med fps kring 110. Låter era kort lika mycket?

https://www.youtube.com/shorts/jY-Ac1CLp6U

Permalänk
Medlem

MSI 4090 Suprim X liquid med ett gammalt (10ish år?) 850w RM850 från Corsair, en hel del coilwhine om jag inte har hörlurar på mig.

Permalänk
Medlem

4090 Tuf OC + AX1600i. Mycket lite coilwhine och endast i 200+ fps

Permalänk

4090 Suprime Liquid med Asus Strix 1000W Gold. Inget ljud alls som överröstar fläktarna iaf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera systemet som just nu består av:

Intel 9-10900K | NZXT N7 Z490 | Gigabyte Aorus RGB 2 × 8 GB 3 600 MHz | Asrock Radeon rx 6900 xt OC FORMULA | 3x SSD 256+512+512GB | NZXT C850 | NZXT H510 Elite | LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Ligger nära till hands för ett 4090FE för 21,6k.

Finns det något som kommer att uppenbart flaskhalsa eller kan det bli smooth sailing, rent generellt? Bör man kanske passa på och köpa 2 ramstickor till?

Ändamålet är spelande i 4k. CP2077, Elden Ring, Dying Light 2, Diablo 4 (som hänger med FE-kortet), AssCreed-spelen.

Noterade att FE var 2 cm kortare än mitt nuvarande asrock 6900 så det är ju gott om plats.

PSU'n blir inget problem?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att din CPU kommer flaska en smula. Antagligen inte ens märkbart, men ändå. Jag böt från 5950x till 7800x3d (med 4090 i 4K) och ser ca 10% högre fps i BF2042. Dock ingen märkbar skillnad när man spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Upplever en sjuk coilwhine på mitt Gainward Phantom non gs, kommer från ett 2080ti och har aldrig upplevt något liknande.

När jag sitter med hörlurar så märker jag ingenting men utan så låter det riktigt mycket.

Övriga specs: Cooler Master NR200P max (850W Cooler Master, AIO 280mm fläktar) 7800x3d och x670e-i mobo. Kör också med en kabel till grafikkortet från Moddiy för att slippa adaptern

Permalänk
Medlem

Ännu mycket surr om 12vhpwr som smälter framförallt på 4090.
NorthridgeFix som är en reparatör av elektronik/dator delar påstår att han får in kort dagligen där kontakten på korten har plasten smält.
Har själv haft mitt kort sen i oktober och kört det överklockat hela tiden, 600w powerlimit och 100+ Voltage.
Utan problem såhär länge.

Tänkte höra om nån här på swec har haft otur med sitt ex?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Köpte ett asus tuf 4090 non-oc från komplett förra månaden som skrek ganska bra så skickade tillbaka det och fick ett nytt igår som låter minst lika illa. Skäms nästan för att skicka tillbaka det också men får nästan ont i huvudet av ljudet när jag sitter och spelar. Såhär låter det i witcher 3 med fps kring 110. Låter era kort lika mycket?

https://www.youtube.com/shorts/jY-Ac1CLp6U

Japp, mitt låter likadant.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Slog till på ett Ventus X3 till slut.

Återkommer om jag hör något gnällande.

Ledsnade på alla skitkort och hatar att köpa datorhårdvara numer, så jag köpte det värsta och det enda kortet på år och dar som är riktigt imponerande.

Dragit ner det till 80 % power target och gick Timespy E gick från 19170 till 18430 i GPU score. Ska dra ner det lite mer framöver för att se vart man hamnar. Något annat man ska göra om man inte behöver prestandan utan bara vill att det ska cruisa där det är som mest effektivt?

Lite skillnad i Timespy motför RX580.

Om någon vill veta något om just MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC så kanske jag kan hjälpa till. Såg ingen som skrivit något om det här innan när jag sökte.

Edit: Kan väl säga att den där anti-sagg-manicken de skickade med var ett skämt iaf. Men jag satte dit den så jag vet vart jag har den. Så ska ni hålla och och flytta burken ståendes i bilar så skulle jag köpa något som inte bara är en skönhetspanel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Testade mig fram med lite lägre power limits idag och förlorade lika mycket GPU score i Timespy Ext mellan 100 % till 70 % som jag gjorde mellan 70 % till 60 %.

Samtidigt så gick effektåtgången från ca 425 W (100 %) till ca 315 W (70 %). Vid 60 % minskade det bara till 270 W.

Det har har säkerts skrivits förut, plus att det finns ju långa videos om ämnet. Jag bara dokumenterar min personliga resa med Ventus 3X-kortet, som knappast är ett av de bästa korten där ute.

Nåja, undervoltning är nästa steg men det sparar jag till mörkare tider.

Apropå mer information så gick Ventus 3X in utan problem i ett Fractal Design R5-chassi, med en HD-brygga kvar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Testade mig fram med lite lägre power limits idag och förlorade lika mycket GPU score i Timespy Ext mellan 100 % till 70 % som jag gjorde mellan 70 % till 60 %.

Samtidigt så gick effektåtgången från ca 425 W (100 %) till ca 315 W (70 %). Vid 60 % minskade det bara till 270 W.

Det har har säkerts skrivits förut, plus att det finns ju långa videos om ämnet. Jag bara dokumenterar min personliga resa med Ventus 3X-kortet, som knappast är ett av de bästa korten där ute.

Nåja, undervoltning är nästa steg men det sparar jag till mörkare tider.

Apropå mer information så gick Ventus 3X in utan problem i ett Fractal Design R5-chassi, med en HD-brygga kvar.

<Uppladdad bildlänk>

Kör mitt 4090 på 78% power och +110 på gpu, +800 på minne. Får mer fart än stock med lägre effekt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm