Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

ME funkade rätt bra för mig också... uppgraderade dock till XP när det kom. För måååånga år sedan ställde jag frågan på ett amerikanskt forum (poasters.com) om det fanns några anledningar att byta tillbaka från XP till ME och fick svaret:

- Less time between crashes (you will probably have to wait with XP)
- The looks of Windows 2000 with the stability of a one legged ballerina

Två olika svar då antar jag, ganska motsägande

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att anledningen till att vi reagerar på att just RT är "dyrt" handlar om att det gäller ett ganska stort och synligt teknikkliv, medan mycket annan utveckling har skett mer linjärt och bakom kulisserna. Vi har till exempel T&L, tesselering, programmerbara shaders, fysik, spatialt ljud osv. som också är duktigt krävande i jämförelse med vad som användes innan. Det har även skett stora framsteg när det kommer till upplösning och texturer, såsom steget från 1080p till 4K.

@Yoshman får gärna flika in vad som gäller när det kommer till prestanda och komplexitet.

Om jag får titta i spåkulan tror jag att spelkonsoler, inklusive telefoner, kommer gå allt mer mot streaming och att hårdvaran inte kommer spela så stor roll framöver. Blir spännande att se vad som händer i nästa generation.

Så synligt är det kanske inte, folk måste ibland titta extra noga för att märka den. Man fejkar ju RT utseendet hyfsat bra.
Tycker själv inte det än är värt det, inte alls lika roligt som när normal mapping och realtidsskuggor och ljus började användas med bl.a. Deus Ex 2 och Thief 3.

Men visst, tekniken kommer ha en bra framtid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej nu jävlar!

R20_DATORKRIG

Jäpp! Fidonet var ett rolig socialmedia. Med LBL och andra karaktärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

FHD/QHD/UHD... ?

Jo, helt ok alternativ men inte utbrett nog. Det är lite krångligt också och då speciellt för icke-standardupplösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av merdique:

Glömde såklart win+L! Litar generellt på mina kollegor men ska jag lämna lokalen så blir det att låsa.

Win+X är också trevlig för att få upp inställningsmenyn.

Skrivet av Kaleid:

Så synligt är det kanske inte, folk måste ibland titta extra noga för att märka den. Man fejkar ju RT utseendet hyfsat bra.
Tycker själv inte det än är värt det, inte alls lika roligt som när normal mapping och realtidsskuggor och ljus började användas med bl.a. Deus Ex 2 och Thief 3.

Men visst, tekniken kommer ha en bra framtid.

Problemet är väl lite att tekniken inte är så vanlig längre, därför måste man ändå bygga spelen så att de är snygga utan RT. Förhoppningen framåt är väl att RT ska underlätta eller minska en del arbete framför allt med ljussättning och så, men det blir ju inte lättare så länge man ändå måste göra på det gamla sättet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Två olika svar då antar jag, ganska motsägande

Ja, alltså för mig personligen funkade Me helt ok - men nog var Xp rent objektivt bättre.

Svaren på det amerikanska forumet var dock helt entydigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För länge sen hade jag kunnat hålla med, men nu när vi har VRR (G-Sync/FreeSync) och därmed kan få hög FPS, låg latens och slippa tearing samtidigt (och i det närmaste gratis) så är det en annan historia

Ja absolut. Jag kör också med dessa funktioner. Men något jag aldrig gjort är att aktivera V-Sync i t.ex. nVidias drivrutin som förr i tiden låste FPS:en till skärmens hz. I min ungdom användes 85-120hz underbara crtmonitorer, men sedan kom de förfärliga LCD-skärmarna på 60plebs. =\

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Ni programmerare/backend-folk måste stå på er! Nytt är bara kul om det medför en förbättring eller iaf ingen försämring (fast då är det ju egentligen inget nytt). Ny design stör jag mig sällan på, förutom när saker tar mer plats utan att det behövs. Men den här nya generationen muskelminneförnekare är obegripliga. Ett färskt exempel, Youtube-appen till iPad har länge haft pinch utåt för att få helskärm, och alldeles nyligen så är det nu ersatt av att man bara swipar uppåt. Jag gör fortfarande fel för att gesten är så inpräntad. Och komiskt nog är att det efter några försök kommer upp ett meddelande att man sveper uppåt för helskärm, så uppenbarligen är de medvetna om att många gör fel.

Helt oskyldga är vi så klart inte heller, men som en generell regel. Jag förstår främst inte hur man får igenom att bygga om saker som inte behöver byggas om. Det är inte så att jag har brist på jobb att göra och snarare halkar man väl ofta lite mer efter i versioner än vad man önskade om man inte har väldigt bra rutiner för att hantera det eller jobbar i en för toppstyrd organisation där allt "under huven" alltid blir bortprioriterat.

Jag blir tokig när de ändrar GUI helt och inte får med funktioner över till det nya. Ibland är det helt obegripligt, funktioner som inte kan vara mer än ett backend-anrop som inte dyker upp på flera års utveckling. När själva grunden är på plats borde det inte vara mycket mer än ett endagsjobb.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Netflix användargränssnitt är det värsta skräpet som någonsin skapats för navigationssyfte.

Permalänk

När det kommer till hemmanätverk är det i 90% av fallen bättre med trådlöst än att hålla på att dra ny tp-kabel. Finns det befintligt kablage så är det förstås att föredra, men inte värt besväret att dra nytt kablage längre sträckor i hemmet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaleid:

Fast, finns det något sedan 3d kom som käkar prestanda lika mycket som RT?
Nästa Nintendo komer inte ha den kraften heller, mobilerna och tabletterna kommer fortfarande behöva få spel med rasterization säkert i 10 år till.

Problemet med ray-tracing är egentligen inte brist på rå beräkningskraft, dagens GPUer har ”xFLOPS” så det räcker och blir över sett till deras peak-kapacitet.

Problemet ligger i att GPUer är bra på en rätt specifik sak: applicera samma beräkning på massvis med datapunkter. GPUer har däremot problem med att applicera olika beräkningar på en större mängd data, en viktigt del i ray-tracing är att beräkna kollision mellan ytor och strålar.

Hela poängen med ”RT-kärnor” är att designa en krets som lyfter av den delen av beräkningen GPUer inte är superstarka på från dessa. Så hur utvecklingen framåt kring just detta kommer beror mycket på hur effektivt framtida GPUer hanterar de delar av ray-tracing som de vanliga GPU-kärnorna inte hanterar väl.

Så teoretiskt skulle nästa generations GPUer relativt lågt ned i skalan fixa vettig ray-tracing, bara se nu hur stora steg det varit mellan varje generation. Långt större kliv i RT-prestanda än för rastrering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tangentbord med scissor-brytare är sjukt mycket skönare att skriva på än mekaniska diton.

AMEN!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JonasT:

Tangentbord med scissor-brytare är sjukt mycket skönare att skriva på än mekaniska diton.

Vad i... Pappaledigheten måste ha gjort dig vansinnig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så teoretiskt skulle nästa generations GPUer relativt lågt ned i skalan fixa vettig ray-tracing, bara se nu hur stora steg det varit mellan varje generation. Långt större kliv i RT-prestanda än för rastrering.

Tittar man på Nvidias egna siffror så verkar det ju inte så.
Jämför t.ex. 4060 Ti vs 2060 super enligt detta:

Shaders 22 TFLOPs vs 7 TFLOPs, dvs strax över 3X. RT cores däremot har 51 TFLOPs vs 22 TFLOPs, dvs strax under 3X.
Samma sak för 4060 vs 2060 (shaders 15 vs 7 TFLOPs, dvs strax över 2X, medan RT är 35 TFLOPs vs 20 TFLOPs, dvs strax under 2X).

Har ingen aning om hur stor skillnad det är om man istället tittar på verklig RT-prestanda, men man tycker ju att det ligger i Nvidias intresse att presentera siffror som visar på större RT-ökning om det är det som faktiskt har skett

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

24 fps även när man har rätt utrustning som "gör rätt" (5:5 pulldown på en 120 Hz skärm) kan upplevas som brutalt laggigt om man är känslig. Med skärmar med längre responstid smetas detta ut och man märker inte hackigheten. Med OLED så ser man hur brutalt hackigt 24 fps faktiskt är och att det verkligen är på gränsen till att upplevas som film istället för snabbt bildspel

Jag vet inte om jag är "känslig", men har sedan åtminstone tidigt 1990-tal svurit över 24fps på bio. Jösses vad det är jobbigt med speciellt panoreringar. Krångligt även med större TV-apparater. Har en 37" plasma-TV som är ganska förlåtande tror jag dock.

24 fps är ofta störande på mina 60Hz-skärmar (har ingen 120Hz, kanske borde ha), så jag kör ibland SVP eller Splash video player, , men blir en del artefakter så man får ta det från fall till fall.

Så, min rant är som vanligt att film på bio borde vara minst 48fps, men kanske helst 60 så det passar de flesta displayer. Man får väl ha korta slutartider eller vadtusan vet jag för att få lite mer filmisk känsla kanske, om det är sådant folk suktar efter.

Skrivet av klein:

Jäpp! Fidonet var ett rolig socialmedia. Med LBL och andra karaktärer.

Liten ankdamm på sätt och vis, men rätt kul.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Detta är nog något alla dom tråkiga här kommer tycka är kontroversiellt. Fractal design north är overrated och ganska dåligt. Såklart det är ganska snyggt och unikt. Detta kommer från någon som gillar att designa datorer. Chassitet har bara plats för Max 280mm radiatorer. Och när folk vill använda chassitet i 40k byggen så blir det problem. Speciellt när dom vill ha intel. Trät kommer ju ta eld.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Netflix användargränssnitt är det värsta skräpet som någonsin skapats för navigationssyfte.

Det är inte i närheten så dåligt som Primes.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det är inte i närheten så dåligt som Primes.

Nej verkligen. Även innan de fyllde hela appen med reklam var den rätt mycket sämre, och nu är det svårt att hitta något alls som inte är erbjudanden om prenumerationer eller hyrfilmer.

Permalänk
Medlem

Fidonet var protypen till dagens socialmedia. Kanske var lite mer datavant folk på fidonet än vad man hittar på dagens facebook och twitter.

Skrivet av Pirum:

Jag vet inte om jag är "känslig", men har sedan åtminstone tidigt 1990-tal svurit över 24fps på bio. Jösses vad det är jobbigt med speciellt panoreringar. Krångligt även med större TV-apparater. Har en 37" plasma-TV som är ganska förlåtande tror jag dock.

24 fps är ofta störande på mina 60Hz-skärmar (har ingen 120Hz, kanske borde ha), så jag kör ibland SVP eller Splash video player, , men blir en del artefakter så man får ta det från fall till fall.

Så, min rant är som vanligt att film på bio borde vara minst 48fps, men kanske helst 60 så det passar de flesta displayer. Man får väl ha korta slutartider eller vadtusan vet jag för att få lite mer filmisk känsla kanske, om det är sådant folk suktar efter.

Liten ankdamm på sätt och vis, men rätt kul.

Permalänk
Medlem

Pöbeln borde aldrig ha släppts ut på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jo, helt ok alternativ men inte utbrett nog. Det är lite krångligt också och då speciellt för icke-standardupplösningar.

Varför inte kvadratpixlar?
1920 * 1080 = 2073600p²
eller ännu bättre kubikpixlar per sekund 60Hz = 124 416 Kp³/s.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte kvadratpixlar?
1920 * 1080 = 2073600p²
eller ännu bättre kubikpixlar per sekund 60Hz = 124 416 Kp³/s.

Varför inte bara upplösningen i form av hectopixlar, avrundat till närmaste? Istället för FHD så hade man kunnat skriva 19x11. Det är kort och ger all relevant information. Vill man ha med Hz så läggs det bara på, 19x11@60Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte kvadratpixlar?
1920 * 1080 = 2073600p²
eller ännu bättre kubikpixlar per sekund 60Hz = 124 416 Kp³/s.

Enheterna stämmer ju inte.
1 Hz = 1/s
1920 pixlar * 1080 pixlar * 60 Hz = 124 416 kpx^2/s

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Atari ST var bättre än Amiga.

Kör Linux för Windows, det är väl radikalt idag.

2024 is the year of Linux on the desktop! 🐧

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Windows Phone > android + ios

Hear, hear. WP; you are missed!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

4:3 var så mycket bättre att skriva i

Just när man satt med dokument så var 4:3 så otroligt mycket bättre än 16:9. Jo med två dokument så är 16:9 bättre men man tappade så mycket höjd som var det man behövde när man läste och skrev på x. Samma på webbsidor. Sitter på min ultrawide som är kul i spel men otroligt mycket onödig yta på sidorna på webben.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av askerone:

Just när man satt med dokument så var 4:3 så otroligt mycket bättre än 16:9. Jo med två dokument så är 16:9 bättre men man tappade så mycket höjd som var det man behövde när man läste och skrev på x. Samma på webbsidor. Sitter på min ultrawide som är kul i spel men otroligt mycket onödig yta på sidorna på webben.

16:9 hade kunnat passera om det inte var för att alla idioter bygger användargränssnitt med tabbar, adressrader, ikoner, sökrutor, klockor, statusikoner placerade antingen i topp eller botten. Oj, ville du utnyttja bredden på din breda skärm? Ta dig!

Så den vertikala ytan du får kvar att se själva innehållet på blir som en springa smalare än.. ja valfri smal springa, för att hålla det barnvänligt. Ett innehåll som dessutom i ganska många fall byggts för att passa just en väldigt vertikal telefonupplevelse.

Det blir helt enkelt ett antal faktorer som tillsammans konspirerar till att skapa en allt igenom pissig användarupplevelse, för den som bara råkat köpa den vanligaste skärmtypen idag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

16:9 hade kunnat passera om det inte var för att alla idioter bygger användargränssnitt med tabbar, adressrader, ikoner, sökrutor, klockor, statusikoner placerade antingen i topp eller botten. Oj, ville du utnyttja bredden på din breda skärm? Ta dig!

Så den vertikala ytan du får kvar att se själva innehållet på blir som en springa smalare än.. ja valfri smal springa, för att hålla det barnvänligt. Ett innehåll som dessutom i ganska många fall byggts för att passa just en väldigt vertikal telefonupplevelse.

Det blir helt enkelt ett antal faktorer som tillsammans konspirerar till att skapa en allt igenom pissig användarupplevelse, för den som bara råkat köpa den vanligaste skärmtypen idag.

Mycket går lägga på annan plats men var ska du lägga tabbar annat än i toppen eller botten?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Mycket går lägga på annan plats men var ska du lägga tabbar annat än i toppen eller botten?

https://chrome.google.com/webstore/detail/vertical-tabs/pddlj...
Enstaka saker går att lösa om man orkar och sitter vid sin egen dator, men på det har du frontendutvecklare som gör precis samma sak.

Så..
Tabbar
+
Adressfält
+
Favoriter?
+
Stor fläskig logga
+
Navigering
+
Sökfält
+
Varför inte tjata om vår cookiepolicy i botten?
+
Windows taskbar i FisherPrice-storlek

Själva websidan är där i mitten nånstans, du ser den om du kisar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Moderator

60hz är drygt även för kontorsarbete.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.