TP-Link Archer MR400 eller MR600 - erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Det är alltså den översta filen som gäller för MR600 V1:
Archer_MR600v1_1.1.0_0.9.1_[201204-rel66940]_up_boot_2020-12-04_19.05.35.zip

Yes det borde vara rätt

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Yes det borde vara rätt

Tack, jag skall prova när det lugnar ner sig här.
Man sparar sina inställningar först väl?
Så de kan laddas tillbaka efter fw-laddningen.

Lite senare när barnen gått för att köpa lördagsgodis...
- Jag tog en backup av mina inställningar
- Sen laddade jag på den f/w jag hämtat enligt ovan
- Sedan försökte jag följa denna instruktion men det funkade inte...

Det som hände var att i den röda rutan på min screenshot skall det enligt beskrivingen nu finnas en inställning för band men det syns inte röken av detta...
Är det något annat man måste göra först, som inte är med i beskrivningen?

Permalänk

Just nu är band 28,3 valt och jag får 35/4 Mbps hastighet.
Men jag skulle vilja låsa fast detta bandval....

Senare:
Nu hittade jag inställningen!
Det är inte alls under Advanced utan i stället på Basic/Internet!
Det står fel i TP-Links instruktion som jag länkade till tidigare!!!

Nu får vi se ifall min router slutar gå ner i hastighet i fortsättningen.
Tack till alla som bidragit i denna diskussion!

Felrättning
Permalänk

Nu har det gått närmare ett dygn sedan jag bytte f/w och låste banden.
Tyvärr ser det ut som följer angående hastighet:

Band Hastighet Datum/tid ----------------------------------- 28,3 30/5 Mbps 2021-07-24 16:00 28,3 19/9 Mbps 2021-07-24 21:51 28,3 6/8 Mbps 2021-07-24 22:00 <== !!!! 28,3 16/8 Mbps 2021-07-24 22:30 28,3 42/10 Mbps 2021-07-25 07:28 28,3 7/7 Mbps 2021-07-25 09:40 <== !!!!

Men banden som rapporteras i Advanced/Status är fortsatt 28,3 så bandbyte har inte skett.
Undrar varför det går upp och ner så där fortfarande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Nu har det gått närmare ett dygn sedan jag bytte f/w och låste banden.
Tyvärr ser det ut som följer angående hastighet:

Band Hastighet Datum/tid ----------------------------------- 28,3 30/5 Mbps 2021-07-24 16:00 28,3 19/9 Mbps 2021-07-24 21:51 28,3 6/8 Mbps 2021-07-24 22:00 <== !!!! 28,3 16/8 Mbps 2021-07-24 22:30 28,3 42/10 Mbps 2021-07-25 07:28 28,3 7/7 Mbps 2021-07-25 09:40 <== !!!!

Men banden som rapporteras i Advanced/Status är fortsatt 28,3 så bandbyte har inte skett.
Undrar varför det går upp och ner så där fortfarande?

Belastningen varierar hela tiden. Nu på morgonen, 07:28 så låg nog de flesta som använder masten och sov. Sedan under dagen kommer belastningen åter gå neråt när fler börjar använda sina anslutningar. Gissar vilt på att en och annan granne följer OS exempelvis.

Hastigheterna ser ju överlag bättre ut iallafall.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Belastningen varierar hela tiden. Nu på morgonen, 07:28 så låg nog de flesta som använder masten och sov. Sedan under dagen kommer belastningen åter gå neråt när fler börjar använda sina anslutningar. Gissar vilt på att en och annan granne följer OS exempelvis.

Hastigheterna ser ju överlag bättre ut iallafall.

Kanske det är vad man får leva med tills fibern är på plats då!
Nu har vi varit vid stranden några timmar (liksom ett antal andra kanske) och nu ser det ut så här:

Band Hastighet Datum/tid ----------------------------------- 28,3 31/10 Mbps 2021-07-25 13:36

Så det har inte störtdykt ner till enstaka Mbps som det gjorde förut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Kanske det är vad man får leva med tills fibern är på plats då!
Nu har vi varit vid stranden några timmar (liksom ett antal andra kanske) och nu ser det ut så här:

Band Hastighet Datum/tid ----------------------------------- 28,3 31/10 Mbps 2021-07-25 13:36

Så det har inte störtdykt ner till enstaka Mbps som det gjorde förut!

Jo, bara semestrar, OS och annat lugnar ner sig så blir det förhoppningsvis lite bättre iallafall. Och fibern.

Får hoppas på finväder så folk tar sig ner till stranden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Nu har det gått närmare ett dygn sedan jag bytte f/w och låste banden.
Tyvärr ser det ut som följer angående hastighet:

Band Hastighet Datum/tid ----------------------------------- 28,3 30/5 Mbps 2021-07-24 16:00 28,3 19/9 Mbps 2021-07-24 21:51 28,3 6/8 Mbps 2021-07-24 22:00 <== !!!! 28,3 16/8 Mbps 2021-07-24 22:30 28,3 42/10 Mbps 2021-07-25 07:28 28,3 7/7 Mbps 2021-07-25 09:40 <== !!!!

Men banden som rapporteras i Advanced/Status är fortsatt 28,3 så bandbyte har inte skett.
Undrar varför det går upp och ner så där fortfarande?

Det är samma för mig. Händer då och då att jag bara får 10 mbit och på morgonen 50 så väldigt lika dina hastigheter. Detta är p.g.a. öerbelastning på masten och det är ingenting du kan ändra på förutom att byta operatör. Man får helt enkelt leva med detta. Hoppas fibern kommer snart...

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Man får helt enkelt leva med detta. Hoppas fibern kommer snart...

Ja verkligen, men vi flyttar hem igen framåt slutet av augusti och till dess tror jag inte de är framme...
Nästa sommar.
Och nu en stund senare ser det ut så här:

Band Hastighet Datum/tid ----------------------------------- 28,3 7/3 Mbps 2021-07-25 15:26

Permalänk

Nu ett annat problem/önskemål:

När man använder Telia som LTE bredbandstjänst så får man en publik IP-adress och då kan man köra en OpenVPN server inne på nätet eller i själva routern. På det viset kan man komma åt det nätverket från hemmakontoret genom Dynamisk DNS.

Men om man i stället har tex Hallon som LTE-leverantör så får man bara en NAT-ad icke publik IP till routern och man kan inte komma åt nätet från kontoret.
Tydligen så har TP-Link inte tänkt på detta och har inte tillhandahållit OpenVPN Client funktionalitet i routern.
Så nu undrar jag om det finns någon lösning på detta?
Tex:
- Byta f/w till openwrt och sen hoppas att det finns en fungerande lösning...
Har läst en del men det verkar inte vara så enkelt och man kan bricka routern medan man fixar...
https://www.vpnunlimited.com/help/manuals/openvpn-openwrt

- Installera "något" på MR600 direkt som öppnar för en klient-anslutning.

Nån här som har testat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Nu ett annat problem/önskemål:

När man använder Telia som LTE bredbandstjänst så får man en publik IP-adress och då kan man köra en OpenVPN server inne på nätet eller i själva routern. På det viset kan man komma åt det nätverket från hemmakontoret genom Dynamisk DNS.

Men om man i stället har tex Hallon som LTE-leverantör så får man bara en NAT-ad icke publik IP till routern och man kan inte komma åt nätet från kontoret.
Tydligen så har TP-Link inte tänkt på detta och har inte tillhandahållit OpenVPN Client funktionalitet i routern.
Så nu undrar jag om det finns någon lösning på detta?
Tex:
- Byta f/w till openwrt och sen hoppas att det finns en fungerande lösning...
Har läst en del men det verkar inte vara så enkelt och man kan bricka routern medan man fixar...
https://www.vpnunlimited.com/help/manuals/openvpn-openwrt

- Installera "något" på MR600 direkt som öppnar för en klient-anslutning.

Nån här som har testat?

Inget jag provat med min men funktionaliteten ska finnas. Men jag kanske missar något här.

https://www.tp-link.com/se/support/faq/2482/

https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/223638

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Inget jag provat med min men funktionaliteten ska finnas. Men jag kanske missar något här.

https://www.tp-link.com/se/support/faq/2482/

https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/223638

Ja, dessa gäller att använda TP-Link som OpenVPN *server*, vilket finns beskrivet men är INTE det jag frågade om....

I stället handlar det för mig om att få MR600 att koppla upp sig som klient till en OpenVPN server som kör "på firman" (eller "hemma" i mitt fall).
Dvs få MR600 att "förlänga" nätet till det nät som finns hemma eller på kontoret på ett sådant sätt att alla enheterna bakom MR600 har access till det nätet via routern.
Det går inte att sätta upp en OpenVPN server med mindre än att man har en ISP som delar ut en publik IP-adress till routern, och det gör Telia men inte tex Hallon. Det är ganska ovanligt med mobila bredband som ger ut publika IP till anslutna routrar...

Därför behövs det att man går andra vägen så att säga om man vill kunna kontakta det nät som sitter bakom MR600 från hemmanätet.

Permalänk

Nu har jag följt upp hastigheten ett tag efter f/w-bytet och det blir inte längre dessa extrema nergångar till enstaka MB som jag hade tidigare. Jag får nu hela tiden 15-35 MB/s nerladdning.

Men en annan sak har jag upptäckt:
I den här test-f/w som jag laddade ner har de gömt DHCP-konfigureringen gällande reservationer av IP.
Man ser de reservationer jag gjorde innan bytet men de knappar som används för att lägga till nya reservationer är borttagna...
Finns det någon sorts work-around för detta?
Ja det gör det: Man kan klicka i området där jag satt röda rutan så får man upp dialogen.
Konstigt att de gjort så här, man kan undra varför?
Här är den relevanta sidan med en röd ruta där tilläggsknappen satt.

Uppdaterat informationen
Permalänk

En extrafråga om Archer MR600:
Jag är nu inte på plats i sommarstugan (har flyttat hem) men jag har upptäckt att routern inte verkar göra port forward som den skall till en OpenVPN server jag har på nätet därute.
Däremot gör den port forward OK till SSH-porten på den RaspberryPi-enhet jag kör OpenVPN på. Så jag kan se i VPN-loggen att den inte nåtts av några anrop alls.

Och utan VPN kan jag inte komma upp på nätet därute med min PC så att jag sedan kan kolla routerns konfiguration via webbgränssnittet...

Men jag skulle kunna kontakta routern via SSH från den RPi jag loggat in hos med SSH (via port forward i routern)...

Då undrar jag:
1) Använder TPLink samma lösenord för SSH som den har för att gå in och administrera routern via GUI? Och vad är login-namnet? admin eller något annat?

2) Kan jag komma åt konfigureringen av routern via SSH kommandorad så att jag kan fixa port-forwardfelet? Dvs finns det en config fil i klartext någonstans eller ett kommanorads-interface som kan användas?

Permalänk

Lyfter denna tråd eftersom jag fått problem som jag inte kan förklara...
Jag flyttade hem från landet i månadsskiftet aug/sept och lämnade routern därute som ingång till de tre enheter jag har där och som jag kan nå via VPN.
Dessa enheter rapporterar sin IP-adress liksom den externa adressen en gång per dygn.
Men dessa rapporter saknades med start 10 sept!
Den 9:e fick jag:

IP of host network = 95.192.177.169 Hostname = rpi3-aspo LAN IP = 192.168.117.173

Sedan var det tyst tills den kom igång igen den 15 sept.
Då fick jag:

IP of host network = 95.192.83.66 Hostname = rpi3-aspo LAN IP = 192.168.117.173

Men det funkade bara 3 dygn för efter att samma rapport som ovan kommit in den 17:e har den varit tyst.

När det funkade några dagar gick jag in via VPN och kollade "uptime" på en av de RPi-enheter jag har och den visade att den varit igång sedan innan vi flyttade hem!
Dvs det har inte orsakats av strömavbrott.

Men om routern har varit uppkopplad så skall enheterna därute kunna rapportera sin IP (det görs med ett curl-anrop till en php-file jag har på min huvudserver) även om Telia av någon anledning inte tilldelat routern en publik adress så att VPN upphör att fungera. För detta behövs bara Internet-kontakt.

Jag har kollat äldre rapporter och ser att routern får ny yttre adress ungefär en gång per dygn, ibland varar den några dygn. Så DHCP reservationen verkar vara på 24 tim eller kortare. Detta kopplas till en dynamisk DNS som används för VPN. Uppdateras var 5:e minut.

Så nu undrar jag om någon här har varit med om att denna MR600-router har gått i spinn och helt slutat fungera ett antal dagar för att sedan starta igen?
I så fall vad berodde det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Lyfter denna tråd eftersom jag fått problem som jag inte kan förklara...
Jag flyttade hem från landet i månadsskiftet aug/sept och lämnade routern därute som ingång till de tre enheter jag har där och som jag kan nå via VPN.
Dessa enheter rapporterar sin IP-adress liksom den externa adressen en gång per dygn.
Men dessa rapporter saknades med start 10 sept!
Den 9:e fick jag:

IP of host network = 95.192.177.169 Hostname = rpi3-aspo LAN IP = 192.168.117.173

Sedan var det tyst tills den kom igång igen den 15 sept.
Då fick jag:

IP of host network = 95.192.83.66 Hostname = rpi3-aspo LAN IP = 192.168.117.173

Men det funkade bara 3 dygn för efter att samma rapport som ovan kommit in den 17:e har den varit tyst.

När det funkade några dagar gick jag in via VPN och kollade "uptime" på en av de RPi-enheter jag har och den visade att den varit igång sedan innan vi flyttade hem!
Dvs det har inte orsakats av strömavbrott.

Men om routern har varit uppkopplad så skall enheterna därute kunna rapportera sin IP (det görs med ett curl-anrop till en php-file jag har på min huvudserver) även om Telia av någon anledning inte tilldelat routern en publik adress så att VPN upphör att fungera. För detta behövs bara Internet-kontakt.

Jag har kollat äldre rapporter och ser att routern får ny yttre adress ungefär en gång per dygn, ibland varar den några dygn. Så DHCP reservationen verkar vara på 24 tim eller kortare. Detta kopplas till en dynamisk DNS som används för VPN. Uppdateras var 5:e minut.

Så nu undrar jag om någon här har varit med om att denna MR600-router har gått i spinn och helt slutat fungera ett antal dagar för att sedan starta igen?
I så fall vad berodde det på?

Hur har det gått för dig med MR600? Kör du fortfarande betafirmware från 20201204 eller kör du med den senaste skarpa versionen från 20210610?
Jag funderar på att köpa en MR600 och ha som reservuppkoppling nu när Tele2 (Comhem) ”bjuder” på trådlöst internet på 40GB eller 100GB om du har Bredband 600 eller Bredband 1200.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Hur har det gått för dig med MR600? Kör du fortfarande betafirmware från 20201204 eller kör du med den senaste skarpa versionen från 20210610?
Jag funderar på att köpa en MR600 och ha som reservuppkoppling nu när Tele2 (Comhem) ”bjuder” på trådlöst internet på 40GB eller 100GB om du har Bredband 600 eller Bredband 1200.

Jag har tagit hem min MR600 nu efetrsom vi begåvats med fiber från IPOnly efter "bara" 4,5 års väntan...
Så nu har jag en ASUS RT-AC68U router därute (min gamla hemifrån) och den MR600 jag köpte hos Kjell&Co i somras skall läggas ut till försäljning.
Den har fortfarande sin beta-firmware som jag satte dit för att få stabilt 4G-bredband (har testat speed under hösten och det har varit stabilt på 40-50 Mbps ner hela tiden). Upp har dock varit slött och det beror på det mobila bredbandets konstruktion tror jag.
Nu blir det 250/250 Mbps fiber i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har tagit hem min MR600 nu efetrsom vi begåvats med fiber från IPOnly efter "bara" 4,5 års väntan...
Så nu har jag en ASUS RT-AC68U router därute (min gamla hemifrån) och den MR600 jag köpte hos Kjell&Co i somras skall läggas ut till försäljning.
Den har fortfarande sin beta-firmware som jag satte dit för att få stabilt 4G-bredband (har testat speed under hösten och det har varit stabilt på 40-50 Mbps ner hela tiden). Upp har dock varit slött och det beror på det mobila bredbandets konstruktion tror jag.
Nu blir det 250/250 Mbps fiber i fortsättningen.

Ok. Är det enbart i betafirmwaren från december 2020 som man har möjlighet att själv bestämma vilka band som skall användas? Finns inte den funktionen i den stabila firmwaren som släpptes ett halvår senare?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Ok. Är det enbart i betafirmwaren från december 2020 som man har möjlighet att själv bestämma vilka band som skall användas? Finns inte den funktionen i den stabila firmwaren som släpptes ett halvår senare?

Det vet jag inte....
Jag vet inte. Kämpade med dålig speed i routern i somras och tipsades om beta-fw på nätet.
När jag hittat den och laddat ner så fick jag möjlighet att låsa kanal på 4G så att den snabbaste alltid användes. Innan så hoppade den omkring helt slumpmässigt verkar det som. Man kunde ha 20 Mbps ena stunden och 1,5 andra.
Men den är typisk beta med en overlay på configsidorna etc. Men fungerar i alla fall.
Har inte testat nån annan f/w och nu har jag sagt upp Telias mobila bredband så jag kan nog inte testa längre heller.

Jag laddade in denna firmware och det är den jag diskuterat här.

Efter att jag flyttade hem var det inte aktuellt att leta efter nyare...

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Ok. Är det enbart i betafirmwaren från december 2020 som man har möjlighet att själv bestämma vilka band som skall användas? Finns inte den funktionen i den stabila firmwaren som släpptes ett halvår senare?

Nu har jag laddat ner den officiella senaste f/w för routern.

Archer_MR600v1_1.3.0_0.9.1_[210608-rc66100]_up_boot_2021-06-08_18.29.15

Efter detta visas på Firmwaresidan att f/w är up to date.
Så nu kan jag fastslå att den inställning för 4G bandval som finns i beta-versionen och som var det jag använde för att få stopp på hoppandet är borta!
Så man kan ju hoppas att det nu är inbyggt i standard f/w att inte byta band hela tiden och speciellt inte till den sämsta kanalen.

Ookla speedtest omedelbart efter f/w-uppdateringen visar på 44,6/6,6 Mbps ner/upp.
Då är detta mätt i Järfälla och inte i Roslagen vid stugan.
När jag mätte i höstas ute i stugan så fick jag liknande värden men kanske lite snabbar upload (tex 43/12 Mbps 2021-09-14 med bandval 20,3).

Lagt till namn på f/w
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Nu har jag laddat ner den officiella senaste f/w för routern.

Archer_MR600v1_1.3.0_0.9.1_[210608-rc66100]_up_boot_2021-06-08_18.29.15

Efter detta visas på Firmwaresidan att f/w är up to date.
Så nu kan jag fastslå att den inställning för 4G bandval som finns i beta-versionen och som var det jag använde för att få stopp på hoppandet är borta!
Så man kan ju hoppas att det nu är inbyggt i standard f/w att inte byta band hela tiden och speciellt inte till den sämsta kanalen.

Ookla speedtest omedelbart efter f/w-uppdateringen visar på 44,6/6,6 Mbps ner/upp.
Då är detta mätt i Järfälla och inte i Roslagen vid stugan.
När jag mätte i höstas ute i stugan så fick jag liknande värden men kanske lite snabbar upload (tex 43/12 Mbps 2021-09-14 med bandval 20,3).

Ok. Tack för svar.
Förhoppningsvis har de löst problemet då möjligheten att själv välja band inte inkluderats i den senaste skarpa firmwaren.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Svärföräldrarna har en sommarstuga där vi i första hand ska prova att fixa ett eget nätverk med 4G med en Archer MR600.

Backupplösningen blir att försöka få grannen att dela med sig av sitt nät om svackan stugan ligger i inte får täckning (mobiltäckningen är sporadisk. Vet ni man kan använda 600an som accesspunkt och hämta nät från en annan router?

Permalänk

Jag tror inte man kan koppla ihop det på så sätt...

Men när det gäller TPlink MR600 så hade jag en sån under två somrar på landet och jag upptäckte att om jag laddade ner en beta-firmware från TP och körde in den i routern, så kunde jag låsa fast min uppkoppling till den mast i närheten som hade starkaste signalen.

Innan jag gjorde det hade jag problem, med god förbindelse ibland och sämre ibland, t.o.m. riktigt usel när den valt fel mast.

Men sen jag fick dit beta-f/w och ställde in den att använda rätt mast så blev det "rock solid" med 40-50 Mbps ner och 6-10 Mbps upp.

Se högre upp i tråden för detaljerna.

Men sen fick vi fiber indraget så då sålde jag MR600-routern och kör numera ASUS RT-AC86U både på landet och hemma i stan.
Har använt den routerns förmåga att koppla upp med VPN till mitt nät hemma så nu har jag inget behov av att göra något speciellt när jag åker till landet. Allt finns åtkomligt på hemmanätet från båda ställena.
Det är i princip ett enda LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matjen:

Hej,

Svärföräldrarna har en sommarstuga där vi i första hand ska prova att fixa ett eget nätverk med 4G med en Archer MR600.

Backupplösningen blir att försöka få grannen att dela med sig av sitt nät om svackan stugan ligger i inte får täckning (mobiltäckningen är sporadisk. Vet ni man kan använda 600an som accesspunkt och hämta nät från en annan router?

Nej, MR600 kan inte agera repeater. Om du vill ha en repeater så finns det t.ex. denna.

Ni kan ju alltid testa först och ha tur, men rent generellt så blir det nog en ganska kass upplevelse om du bara har en repeater inne hos dig. Även om repeatern skickar vidare via kabel så är den svagaste länken i kedjan fortfarande det trådlösa som repeatern behöver ta in.

Gräv ner en fiberkabel mellan era hus eller skaffa något gjort för ändamålet.

MR600 har dock stöd för extern antenn, så om 4G fungerar dåligt när ni testar så kan en riktantenn göra enorm skillnad. Personligen gick jag från några enstaka Mbit till 270Mbit genom att använda en riktantenn riktad mot en annan mast än den närmaste. Närmaste masten var överbelastad och använde låga frekvenser vilket resulterar i låga hastigheter.

Visa signatur

press nu1mlock