Permalänk
Skrivet av joabor:

Sjukt bra, Lee Pace är helt outstanding. Sträcktittade med min hustru:)

Ja, verkligen. Tycker det är bra casting över lag i den serien. Hidden gem. Mycket bra musik också!

Kan passa på att rekommendera några till.

  • Arcane

  • Foundation

  • Dark

  • For all mankind

  • Mad men

  • Silicon Valley

  • Carnival Row

Permalänk
Medlem

Breeders

Lite PTSD för oss småbarnsföräldrar, men väldigt välspelat och träffsäkert

Permalänk
Medlem

Några du måste se, som folk redan nämnt dock.
Band of Brothers
The Pacific
Breaking Bad
Sons of Anarchy
Stranger Things
Fargo (serien alltså)
Silicon Valley
Six Feet Under
Dexter
Westworld (tyvärr la dom ner serien, vansinne enligt mig)
Höll på att glömma Supernatural, långkörare som man verkligen känner ett tomrum av när den är slut, kanske inte riktigt i klass med de övriga men den är bra.

Dessa såg jag aldrig klart, annat kom imellan, men de var helt okej, ska nog försöka ta ett omtag på dom.
Rome
Vikings
Black Sails
Deadwood

Sen finns det ju huuuur mycket som helst annat att se.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Californication

Just det, den med...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Några serier som jag kommer tänka på som inte nämts (tror jag) som jag sett och tycker är väl värda att se är:

The Blacklist
Generation Kill
Preacher
Harpers Island
The Entourage
Terminator: Sarah Connor Chronicles (tyvärr nedlagd efter säsong 2)

Permalänk

Om man vill ha en hel värld där man kan grotta ner sig så är ju de 3 Stargate (Sg-1, Atlantis, Universe) nått man måste se, totalt 17 säsonger och 2 filmer + första filmen som serien är baserad på men då med andra skådespelare och en annan "värld".

Annars är Fringe, Firefly och Entourage några man MÅSTE se.

Med tanke på att du sett GoT, The last kingdom mm så är även Knightfall en jag kan rekommendera.

Spartacus har en riktigt bra story, men har lite överdrivet sex och våld som inte hade behövts för storyn och äventyret.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag glömde nämna nip tuck.

Permalänk
Avstängd

En annan bra tecknad serie för vuxna är Close Enough. Kom bara två säsonger men de är riktigt bra.

Permalänk

Breaking Bad utan tvekan den bästa serien som någonsin gjorts. Är det nån serie man ska se i sitt liv så är det den.

Permalänk
Medlem

Scrollat väldigt snabbt så kanske missat men .. du måste se Futurama!

Permalänk
Medlem

En del har säkert redan blivit rekommenderat.

~ TV-serier ~
BBC Sherlock
Blacklist
White Collar

Skrivet av mangemani:

eller förresten, jag kan passa på att fråga om tecknade serier med, om det finns några bra? typ år 2000 och upp?
jag såg tex för många år sen nu en animerad serie som utspelade sig under WWII, såg typ bara en trailer eller små klipp utav den, inget namn har jag, vet ni vilken jag pratar om så posta namnet tack.
men "riktiga" tecknade serier, anime, ja, det som är bra, gärna med en massa säsonger.

Plockat ut lite som jag tror matchar utifrån ditt första inlägg i tråden.
Några är lite av "klassiker" inom animation så du kanske redan har sett dem.

~ Animerade serier ~

91 Days: Drama, maffia, "prohibition era",
Baccano!: Mästerlig. Action, drama, övernaturligt.
Cowboy Bebop: Sci-Fi, klassiker men undvik live action-versionen!
Castlevania: Vampyrer.
Fullmetal Alchemist: Brotherhood: Alkemi, drama, humor. Rätt så mörk emellanåt.
Hellsing Ultimate: Vampyrer, krig, etc.
Great Pretender: Serie om svindlare/"conmen".

Kimetsu no Yaiba / Demon Slayer: Bra serie att börja med om man inte är van vid animeserier. Otrolig animation, mörk serie med mycket action, demoner/övernaturligt. Tredje säsongen pågående och det finns en film.
Kekkai Sensen / Blood Blockade Battlefront: Humor och action, kort serie, övernaturligt, alternativ apokalyps.
JoJo's Bizarre Adventure: For the memes! Gällande genre så kan det växla lite mellan säsongerna men action.

Psycho-Pass: Mörk serie, Sci-Fi, i tiden i och med dagens diskussioner om AI! OBS: rekommenderar främst första säsongen. Läs gärna detta innan: https://www.sweclockers.com/nyhet/36355-eu-lagforslag-ska-reg...
Trigun: Klassiker och det finns en remake från i år med 3D/CGI men rekommenderar att se originalet först.

Såg att någon rekommenderat One Piece, varnar dock för en riktigt lång serie men definitivt värd tiden. Upplevs eventuellt lite långsam i början, stilen är också lite unik och kanske tar lite tid innan man vänjer sig. Bättre helhetsberättelse får man dock leta efter.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Många nedan är lite till åren och kanske lite svårt att hitta källa och passar bättre på 720x576-upplösning än en 4K-skärm.

'vuxenserier' men inte avseende xxx - mer i avseende våld, brutalitet och laglöshet och rätt mörk tema och andemening som är svåra att missförstå - inget man tittar med ungarna:

Black lagoon
Darker than black
Witch hunter Robin
Elfen Lied
noein
Ergo Proxy

finns några fler jag inte kommer ihåg namnen på
Denna typ av ganska mörka storys av bra kvalitet tycker jag man ser allt mer sällan.

sedan har vi inte minst 'Ghost in the shell' som både finns som flera långfilmer och som avsnittsbaserad serie i alla fall ett par säsonger värda att titta på och definitivt tar upp funderingar kring AI och eventuella konsekvenser av detta - detta väldigt långt innan ChatGPT blev aktuellt

(dock gillar jag inte de senaste säsongen då det är för uppenbart datorgenererat och storyn inte alls lika genomarbetad som tex. visas hos netflix nu/nyligen - andan kring det som var 'ghost in the shell är liksom helt borta även om figurerna är samma)

Kinoś travels i en slags resa plats till plats med olika problem att lösa i en tänkt framtida westernmiljö

Full Metall Alchemist -serien - även om det mer ser mest ut för ungdomen på ytan så är det rätt seriösa och mörka filosofiska frågor som stöts och blöts där.

last exile, en slags sci-fi steampunk rymdopera

Read or Die och dess efterföljare - också på steampunknivå.

The Melancholy of Haruhi Suzumiya - skol/studentmiljö - döm inte serien efter dess första avsnitt bara...[1] - det är en del brainf*ck som man inte får rätsida på förrän i slutet av serien - observera - ses i originalordningen då det kan finnas 'rättade' tittordning och då tappar man lite av poängen med det hela.

Gate - plötlig portal i tokyo till annan värld av fantasy-typ med tänkt scenario med modern militär utrustning transporteras till en fantasy medeltidsmiljö med drakar mm. ur en Otaku-perspektiv

Crest of the star, banner of the star mfl. i serien: förvisso lastgammal idag men rättfram love story som utvecklas mellan ungt par i rymdkrigisk SciFi-miljö

Usagi drop - en ungkarl som vid en begravning forceras att ta hand om en ung flicka efter den avlidne som ingen inom släkten vill ha med att göra... är hjärtvärmande.

Flying Witch - feelgood serie som man definitivt kan ha barn i knät när man ser det. Att japaner gillar katter ser man i en av avsnitten där man spenderat oförskämt många bildrutor i ett avsnitt på ett sådant skeende med katt inblandat...

[1]

Alltså..., man sitter och vrider sig i stolen och undrar vad det är för sk*t man ser på och är på väg att stänga av, tills typ de sista sekunderna i avsnittet - modigt att starta en hel serie i 12 avsnitt med detta som första-avsnitt av skaparna

spoiler
Permalänk
Medlem

Försvarsmaktens miniserie på Youtube om Jägarsoldater.

https://youtube.com/playlist?list=PL3vvOgkbPpDJ1QlJWVcp23hbQ5...

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

tror jag såg den där för nått år sen, eller om det var nått annat, men det var iaf ett gäng rekryter, tjejer och killar som gick jägersoldats utbildningen, riktigt underhållande, trotts att det bara var ett fåtal avsnitt

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

ni är helt fantastiska ni som har bidragit. jag är dränkt i serier nu, upp till öronen :D, jag har knappt lyckats kolla upp alla då det är så många, missförstå mig inte, fortsätt gärna posta, vill gärna ha mer trotts allt och kommer använda tråden senare när jag har sett klart de jag nu ser på.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

verkar hopplöst att hitta den där WWII animerade serien som jag nämnde, men om jag säger så här då, vilka WWII serier kan ni? posta gärna allt ni känner till, så får jag gå igenom allt, bättre chans att jag hittar då tror jag.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_television...

Men dom som är värda att se är redan nämnda i tråden.
Sen har vi ju The Man in the High Castle också, vet inte om nån nämnt den.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_television...

Men dom som är värda att se är redan nämnda i tråden.
Sen har vi ju The Man in the High Castle också, vet inte om nån nämnt den.

Den fastnade jag också för, men sista säsongen höll inte riktigt samma nivå IMO.

Permalänk
Medlem

Alla känner såklart till Chernobyl, Band of Brothers, Breaking Bad, Rome, m.fl. välkända och väl ansedda serier. Därför vill jag uppmärksamma om några mindre men likaså utmärkta serier.

The Terror handlar om Franklinexpeditionen och dess mystiska försvinnande i sökandet efter nordvästpassagen, med vissa övernaturliga inslag. Den som sett Rome kommer känna igen många ansikten, för en stor del av den brittiska skådespelareliten är med.

Generation War är en tysk miniserie som berättar en historia om fyra vänner och deras liv i Tyskland före och under andra världskriget.

Severance utspelar sig i en nära framtid där människor som jobbar med känslig information genomgår ett ingrepp som delar upp personens medvetande i två, en för fritid och en för jobb, där den ena halvan inte har någon kännedom om den andra halvans minne.

Deadwood är en Western-serie från 2004 som utspelar sig i staden Deadwood under guldrushen. Ian McShanes genombrott och ikoniska porträtt av saloonägaren Al Swearegen är i sig nog för att göra serien sevärd, men utöver det så är serien fylld med karaktärer som sticker ut.

Permalänk
Medlem

The Liberator (2020) Animated TV Mini Series
The true story of one of the bloodiest battles of World War II
https://www.imdb.com/title/tt9308682/?ref_=vp_vi_tt

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Två serier som jag kan rekommendera varmt.

The Outsider (2020). Finns på HBO Max.

Mindhunter (2017). Finns på Netflix.

Permalänk
Medlem

Dark Skies (1996 - 1997) TV Series, Sci-Fi, IMDb 7,5
https://www.imdb.com/title/tt0115151/?ref_=ttep_ep_tt
https://www.youtube.com/results?search_query=Dark+Skies+1996

In 1960s America, a young couple struggle to expose the truth about a hidden alien invasion, while a secret government organization follows its own agenda in dealing with the threat.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Gått igenom tråden ända hit innan jag fick se 24!

X-files med sina 11 säsonger är ren kultur och får inte missas. De 2 sista är ganska tveksamma men det kan inte hjälpas.

Archer, den bästa tecknade humor som är gjord, möjligen med konkurrens av Futurama.

Drawn Together, också fantastisk tecknad humor

Ren&Stimpy , dito

Permalänk
Medlem

this ^

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missade det i nåt inlägg, men såg ingen nämna svenska serier.

Jägarna
TV-serie baserad på 90-tals filmerna, men 100 gånger bättre. Håller väldigt hög klass produktionsmässigt och manus är välskrivet. 2 säsonger.

Det som göms i snö
Var väldigt tveksam till denna innan jag sett den eftersom det är ett allvarligt kriminaldrama och komikern Robert Gustavsson har huvudrollen. Men jag blev glatt överraskad av hur bra den var, lätt topp 3 bland svenska serier nånsin. 2 säsonger.

Bron
Svensk/dansk serie, sannolikt det bästa och mest kända kriminaldramat i TV-format. Kan inte missas. 4 säsonger.

Gråzon
Ännu ett svensk/danskt samarbete. Miniserie på 10 avsnitt där en terroristattack ska stoppas.

Johan Falk-filmserien
Det bästa action Sverige har producerat. Om vi bortser från de tre filmerna gjorda på 90-talet, så består den här filmserien av 17 avsnitt under 3 säsonger mellan 2009-2015.

Agatha Christies Hjerson
Lättsam, men trevlig och ganska bra skriven serie. En säsong med 8 avsnitt. Johan Rheborg perfekt i huvudrollen.

Blå Ögon
Lite annorlunda svensk politisk thriller med ganska bra intriger kring ett extremistiskt parti. Miniserie på 10 avsnitt.

Helt Perfekt
I ett hav av kassa svenska sitcoms är nog den här den enda som faktiskt lyckats vara rolig, iaf i mitt tycke. 4 säsonger.

Fröken Frimans Krig
12 avsnitt över 4 säsonger om en grupp kvinnorättskämpar i början av 1900-talet som även driver en bojkottad specerihandel.

Hjälp, vi har köpt en bondgård
Den enda svenska realityserien som egentligen är värd att följa. Väldigt feelgood. Handlar om ett par (Kalle Zackari Wahlström och Brita Zackari) som köper en bondgård som de egentligen inte har nån aning om hur man driver. Så mysig, man blir bara glad av att se den. Inga intriger eller typiskt realityserie-tjafs. 3 säsonger.

Kalifat
Handlar om islamistiska jihadister och världen kring IS där ett terrorhot vilar över Sverige. Miniserie på 8 avsnitt.

Snabba Cash
TV-serie baserad på filmtrilogin med samma namn. 2 säsonger.

ÖVRIGA NORDISKA SERIER JAG REKOMMENDERAR:

Fångade
Isländskt kriminaldrama, hittills har 3 säsonger släppts. Ruskigt bra!

Nobel
Norsk serie. Skiftar mellan dåtid och nutid. I dåtid följer vi en Afghanistan-veteran och hans specialstyrka på uppdrag, och i nutid blir denna veteran inblandad i ett politiskt spel när han kommit hem till Norge. Miniserie på 8 avsnitt.

Forbrydelsen
Det danska originalet på den populära amerikanska serien The Killing. 3 säsonger.

Ockupationen
Norge är ockuperat av Ryssland i en nära framtid. 3 säsonger.

Frikänd
En framgångsrik affärsmän återvänder till sin norska hemstad 20 år efter han blev frikänd från ett mordåtal på sin dåvarande flickvän. 2 säsonger.

22 Juli
Norsk miniserie om terrorattacken på Utöya. Miniserie med ett halvdussin avsnitt.

Borgen
Danskt politiskt drama om landets första kvinnliga premiärminister och hur makten förändrar henne. 4 säsonger.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Fringe

Fringe är en av mina favoriter.