Nekade köp på Klarna - Men varför?
Under gårdagen skulle jag göra lite köp online och hade packat varukorgen med lite saker. Som vanligt fyllde jag i mailadress och postnummer och fyllde i kortinformation. Verkade inte funka och tänkte att det kanske berodde på mitt Amex i kombination med Klarna? Butiken tog iallafall Amex via Klarna enligt den lilla amex symbolen.
Men det spelade inte så stor roll, jag hittade produkterna på Amazon och där va det ca 1000kr billigare, så va väl okej med att det inte gick igenom och tänkte inte så mycket mer på det.
Senare skulle jag handla lite på Cervera och skulle göra en mindre betalning då jag hade betalat större delen med presentkort. Provade först ett av mina kreditkort då Cervera inte tog Amex, kom till mastercards securecode verifiering eller va det heter och verifierade med bank id. Sen tog det stopp. Godkändes inte av någon anledning? Provade igen med samma resultat.
Tog ett annat debitkort från Lunar som jag hade och där flippade Klarna ut och nekade innan jag ens hade verifierat med Lunar. Nekat köp innan jag ens hade godkänt i Lunar-appen. Provade igenom och då gick det.
Tänkte då, Klarna kanske har problem med betalning med kreditkort?
Senare under dagen skulle jag handla ännu en gång. En webbutik som inte tog Amex. Så provade 3 olika kort, mitt kreditkort, och två debitkort. Alla misslyckas.
Börjar fundera på vad problemet kan vara... Dagen innan hjälpte jag en kollega som har ett utländskt kort att beställa saker. Som vanligt, min mail, min adress osv, men hans kort, som kommer från en utländsk bank. Kan det vara problemet? Kan det har triggat något i deras system?
Samtidigt ser jag i Klarna följande meddelande
"Ditt köp nekades
Ditt köp kunde inte godkännas på grund av den automatiska godkännandebedömningen.
Vår Kundservice kan inte ändra resultatet av godkännandebeslutet och har ingen mer information om den automatiserade kreditbedömningen.
Chatta med Kundservice om du har några frågor angående ett annat köp."
Detta säger mig ingenting...
Kollegan ringde Klarna och det skulle inte vara problem att beställa åt någon annan osv enligt personen på kundtjänst. Ringde sen in själv och frågade om varför mitt köp inte gick igenom och fick då veta att det eventuellt kan vara ett tekniskt fel...
Tekniskt fel låter bra, då har det inget med mig att göra tänker man. Men tiden går köp går fortfarande inte igenom oavsett om man försöker betala med kort eller med kort via klarna.
Nu idag provade jag igen.. samma fel. Börjar känna som att tekniskt fel lät som en bortförklaring så att de kunde lägga på samtalet.
Idag är det ju helgdag, så Klarna har stängt och jag börjar fundera på hur jag ska dra detta vidare. Problemet är ju att typ 90% av alla e-handlare använder Klarna checkout vilket förhindrar mig från att handla från majoriteten av alla butiker just nu. Detta har aldrig hänt mig tidigare. Har någon annan stött på något liknande? Läskigt att Klarna har sån stor makt..