Nekade köp på Klarna - Men varför?

Permalänk
Medlem

Nekade köp på Klarna - Men varför?

Under gårdagen skulle jag göra lite köp online och hade packat varukorgen med lite saker. Som vanligt fyllde jag i mailadress och postnummer och fyllde i kortinformation. Verkade inte funka och tänkte att det kanske berodde på mitt Amex i kombination med Klarna? Butiken tog iallafall Amex via Klarna enligt den lilla amex symbolen.

Men det spelade inte så stor roll, jag hittade produkterna på Amazon och där va det ca 1000kr billigare, så va väl okej med att det inte gick igenom och tänkte inte så mycket mer på det.

Senare skulle jag handla lite på Cervera och skulle göra en mindre betalning då jag hade betalat större delen med presentkort. Provade först ett av mina kreditkort då Cervera inte tog Amex, kom till mastercards securecode verifiering eller va det heter och verifierade med bank id. Sen tog det stopp. Godkändes inte av någon anledning? Provade igen med samma resultat.

Tog ett annat debitkort från Lunar som jag hade och där flippade Klarna ut och nekade innan jag ens hade verifierat med Lunar. Nekat köp innan jag ens hade godkänt i Lunar-appen. Provade igenom och då gick det.

Tänkte då, Klarna kanske har problem med betalning med kreditkort?

Senare under dagen skulle jag handla ännu en gång. En webbutik som inte tog Amex. Så provade 3 olika kort, mitt kreditkort, och två debitkort. Alla misslyckas.

Börjar fundera på vad problemet kan vara... Dagen innan hjälpte jag en kollega som har ett utländskt kort att beställa saker. Som vanligt, min mail, min adress osv, men hans kort, som kommer från en utländsk bank. Kan det vara problemet? Kan det har triggat något i deras system?

Samtidigt ser jag i Klarna följande meddelande

"Ditt köp nekades
Ditt köp kunde inte godkännas på grund av den automatiska godkännandebedömningen.
Vår Kundservice kan inte ändra resultatet av godkännandebeslutet och har ingen mer information om den automatiserade kreditbedömningen.
Chatta med Kundservice om du har några frågor angående ett annat köp."

Detta säger mig ingenting...

Kollegan ringde Klarna och det skulle inte vara problem att beställa åt någon annan osv enligt personen på kundtjänst. Ringde sen in själv och frågade om varför mitt köp inte gick igenom och fick då veta att det eventuellt kan vara ett tekniskt fel...

Tekniskt fel låter bra, då har det inget med mig att göra tänker man. Men tiden går köp går fortfarande inte igenom oavsett om man försöker betala med kort eller med kort via klarna.

Nu idag provade jag igen.. samma fel. Börjar känna som att tekniskt fel lät som en bortförklaring så att de kunde lägga på samtalet.

Idag är det ju helgdag, så Klarna har stängt och jag börjar fundera på hur jag ska dra detta vidare. Problemet är ju att typ 90% av alla e-handlare använder Klarna checkout vilket förhindrar mig från att handla från majoriteten av alla butiker just nu. Detta har aldrig hänt mig tidigare. Har någon annan stött på något liknande? Läskigt att Klarna har sån stor makt..

Permalänk
Rekordmedlem

Var det kredit eller betalkort ? Är säker på att köpen nekades av betalsystemet och inte av din bank eller möjligen kortutgivaren, har du tillräckligt med pengar på kontot och inte gått över nån ev beloppsgräns ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som använde 2 olika email via klarna och fick sitt spärrat.
Deras svar var att systemet varnar när 2 olika email används.

Jag själv använder aldrig klarna.

Och sedan så är det väl inte lagligt att beställa för någon annan såvida inte bankkort och namn stämmer överens?
Tex. Om jag gör en beställning i mitt namn och mitt kort som skickas till en annan person.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Och sedan så är det väl inte lagligt att beställa för någon annan såvida inte bankkort och namn stämmer överens?
Tex. Om jag gör en beställning i mitt namn och mitt kort som skickas till en annan person.

Klart det är lagligt. Det är därför man ofta får ange faktureringsadress och leveransadress.
Faktureringsadressen måste så klart stämma överens med vad som är angivet för ditt betalkort. Men leveransadress kan vara till någon helt annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Klart det är lagligt. Det är därför man ofta får ange faktureringsadress och leveransadress.
Faktureringsadressen måste så klart stämma överens med vad som är angivet för ditt betalkort. Men leveransadress kan vara till någon helt annan.

Ja, det är klart lagligt men ibland så finns inte alternativet annan leveransadress.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Klarna och kortföretagen har automatiska system för att blockera misstänkta transaktioner. Gissar att du triggar detta, vilket går att göra genom att t.ex. använda en svartlistad VPN-adress eller ha udda köpmönster från olika länder etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Börjar fundera på vad problemet kan vara... Dagen innan hjälpte jag en kollega som har ett utländskt kort att beställa saker. Som vanligt, min mail, min adress osv, men hans kort, som kommer från en utländsk bank. Kan det vara problemet? Kan det har triggat något i deras system?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ja, det är klart lagligt men ibland så finns inte alternativet annan leveransadress.

Fakturaadress är den adress som kommer stå på faktura/kvitto och andra papper som du kan behöva använda vid bokföring, den behöver inte stämma överens med kortinnehavarens adress. Du kan alltså ange ditt företags adress som fakturaadress, ditt hem som leveransadress, och betala med din brors kort.

Det är dock möjligt att mer ovanliga upplägg av denna typ triggar en varning (beroende på din historik och vilka belopp det handlar om) som leder till att köpet nekas/pausas och du måste kontakta motparten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Begär GDPR-utdrag, var tydlig med att du specifikt vill inkludera vilka personuppgifter de har på dig som ligger till grund för beslut om att du ska få handla eller inte. Om du vill öka sannolikheten att det tas på allvar, se till att begäran kommer via en advokatfirma.

Se specifikt artikel 13.2.f, 14.2.g och 15.1.h.

Jag använder inte Klarna, men det är mer av princip. Det går utmärkt att leva utan dem.

Edit: Det kan mycket väl vara så att Klarna inte har en aning om varför du inte får handla. Min före detta arbetsgivare (inte Klarna) hade som en del av sin verksamhet att förebygga och hindra kortbedrägerier. Jag har ingen insikt i den verksamheten, men det tycks vara något som i rätt hög grad outsourcas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var det kredit eller betalkort ? Är säker på att köpen nekades av betalsystemet och inte av din bank eller möjligen kortutgivaren, har du tillräckligt med pengar på kontot och inte gått över nån ev beloppsgräns ?

Inte nekat av mina kort, de funkar som vanligt när det inte är via Klarna. Pengar och kreditutrymme finns. Har provat både debit och kreditkort

Skrivet av jorgen69:

Har en bekant som använde 2 olika email via klarna och fick sitt spärrat.
Deras svar var att systemet varnar när 2 olika email används.

Jag själv använder aldrig klarna.

Och sedan så är det väl inte lagligt att beställa för någon annan såvida inte bankkort och namn stämmer överens?
Tex. Om jag gör en beställning i mitt namn och mitt kort som skickas till en annan person.

Jag kan ha använt två olika mailadresser, men det var för länge sedan.

Skrivet av DonM:

I guess, men det konstiga är att de inte säger vad det är för anledning varför mina köp inte godkänns. får ringa in imorgon och se om detta kan eskaleras på något sätt..

Permalänk
Medlem

Liten update, ringde in i fredags. Kundtjänst kunde bara se att Klarna nekat alla mina kortköp men inte säga varför. De skapade upp ett ärende till ekonomiavdelningen. Inget ärendenummer eller liknande till mig. Ska få "svar" via mail nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Liten update, ringde in i fredags. Kundtjänst kunde bara se att Klarna nekat alla mina kortköp men inte säga varför. De skapade upp ett ärende till ekonomiavdelningen. Inget ärendenummer eller liknande till mig. Ska få "svar" via mail nån gång.

Klarna är usla på att svara på varför deras automatiserade beslut tas. Kundtjänst har ingen aning alt. orkar inte förklara hur det fungerar.

Saxat från IMY:

Vissa personuppgiftsansvariga, till exempel banker, skattekontor och sjukhus använder algoritmer för att fatta beslut om dig med hjälp av dina personuppgifter. Det är effektivt för dem, men inte alltid öppet och tydligt för dig som enskild. Sådana beslut kan påverka dig juridiskt eller på annat sätt ha inverkan på din tillvaro.

När beslut fattas automatiskt måste den personuppgiftsansvariga

  • tala om för dig att beslutet är automatiserat

  • ge dig rätt att få beslutet granskat av en riktig person

  • ge dig möjlighet att bestrida beslutet.

Den som behandlar dina personuppgifter ska återkomma till dig utan onödigt dröjsmål och senast inom en månad efter att ha fått din begäran.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

du har inte några väntande fakturor som ligger en en betalningskö inom dina 30 dagar? kan se ut som du har betalningsutrymme men klarna kanske väntar på att dessa fakturor ska betalas innan de godkänner nya stora köp. har hänt mig nån gång för nått år sedan

Permalänk
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Liten update, ringde in i fredags. Kundtjänst kunde bara se att Klarna nekat alla mina kortköp men inte säga varför. De skapade upp ett ärende till ekonomiavdelningen. Inget ärendenummer eller liknande till mig. Ska få "svar" via mail nån gång.

Fick du svar från Klarna? Har samma problem med Klarna. Försöker betala med företagskort och blir nekad.q

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1691317-klarna-vilket-...

hävdar fortfarande att de inte borde få ha sin visa symbol på sidan, de tar inte visa kort utan tredjepartsverifiering via bank id

bank id är svenskt påhitt så utländsk bank = rip att handla med klarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1691317-klarna-vilket-...

hävdar fortfarande att de inte borde få ha sin visa symbol på sidan, de tar inte visa kort utan tredjepartsverifiering via bank id

bank id är svenskt påhitt så utländsk bank = rip att handla med klarna

Pratar du om 3D Secure Verified By Visa verifieringen? I så fall har den inget med Klarna att göra utan med din bank. För debit kort kan en del banker erbjuda alternativ till Bank ID tex SMS kod+ lösenord (gäller endast Swedbanks Mastercard och man måste aktivera det alternativet i nätbanken), för Handelsbanken finns även kortläsare tex. För just kreditkort (särskilt Visa) gäller oftast nu vad jag vet endast Mobilt BankID för svenskar i Sverige som giltig verifiering. Hur kommer det sig att du inte använder Klarnas 30 dagars faktura? Betydligt smidigare och du kan då betala manuellt via vanlig banköverföring/OCR om du så önskar. Förövrigt undrar jag hur du kan använda Klarna utan BankID då det ju krävs för att logga in på sitt Klarna konto? Vad använder din bank för metod för 3D Secure?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

nope pratar om klarna och bank id, 3D Secure Verified By Visa funkar fint för mitt utländska visa, klarna kräver dock bankid sedan en tid tillbaka för att betala med visa.

aldrig loggat in på klarna, vet inte vad ett klarna konto är, jag använder klarna payment gateway när den är embeddad hos butiken i fråga, väljer kort, matar in min kortkod osv. det funkade fint förra året och alla år innan dess men klarna ändrade något detta året som gör att alla visa köp kräver bank id, jag kan handla med mitt nordea kort via klarna men måste alltid verifiera med bank id.

ingen big deal för mig men det stör mig att de lurar in butiker att använda dem som payment processor men butiken i sig förlorar garanterat business pga att de inte stöder några utländska banker + visa pga påtvingade bankid skräpet de börjat med

Permalänk
Medlem

Den här frågan är inte relevant till tråden i fråga, men jag undrar varför flera här använder sig av utländska eller andra kort? Vad är poängen, om annat än kreditkort där man får poäng osv? Har debitkort i svensk bank och paypal och det räcker fint för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

nope pratar om klarna och bank id, 3D Secure Verified By Visa funkar fint för mitt utländska visa, klarna kräver dock bankid sedan en tid tillbaka för att betala med visa.

aldrig loggat in på klarna, vet inte vad ett klarna konto är, jag använder klarna payment gateway när den är embeddad hos butiken i fråga, väljer kort, matar in min kortkod osv. det funkade fint förra året och alla år innan dess men klarna ändrade något detta året som gör att alla visa köp kräver bank id, jag kan handla med mitt nordea kort via klarna men måste alltid verifiera med bank id.

ingen big deal för mig men det stör mig att de lurar in butiker att använda dem som payment processor men butiken i sig förlorar garanterat business pga att de inte stöder några utländska banker + visa pga påtvingade bankid skräpet de börjat med

Rent regulatorisk måste det ske en verifiering någonstans i processen. En så kallad KYC. Använder du Klarna som "gäst" så behöver nog detta ske varje gång. Ser inga problem med detta. Det som du upplever är kanske att Klarna har tagit över BankID-verifieringen. Den kan sedan redovisas för att Nordea ska godkänna överföringen. Tidigare har jag för mig att det var bankernas respektive UI för detta som kom upp i processen. Efter att Nordea och Danske Bank utsattes för stora penningtvättshärvor så har kraven ökat inom Penningtvättsdirektivet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vet inte, förstår dock inte varför jag ska behöva verifiera mig själv om och om igen varje gång jag skall spendera mina pengar, för mig känns det som att det blir svårare och svårare att använda de pengarna jag har på mina konton trotts att de är kritvita och skattade, skulle exempelvis skicka över 400k till brorsan för att han skulle ha insatts till ett husköp, fick sitta i telefon med banken i 40 minuter och svara på massa dumma frågor.

Jag förstår att säkerhet är viktigt men det finns nivåer, om jag redan verifierat mig via bank id, och pratat med personen i telefonen i 5 minuter borde det räcka, varför ska jag svara på vilket el leverantör jag har, hur länge jag bott i min bostad, när flyttade jag in i min bostad, hur många bor i bostaden, vad är det för förening i bostaden med mera med mera, känns helt befängt.

Sorry att jag hijackade tråden, jag har redan skrivit av mig att jag tycker klarna är skit och banker generellt rör sig mot något slags diktatur där de bestämmer över pengarna du har hos dem, ingen skön utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Rent regulatorisk måste det ske en verifiering någonstans i processen. En så kallad KYC. Använder du Klarna som "gäst" så behöver nog detta ske varje gång. Ser inga problem med detta. Det som du upplever är kanske att Klarna har tagit över BankID-verifieringen. Den kan sedan redovisas för att Nordea ska godkänna överföringen. Tidigare har jag för mig att det var bankernas respektive UI för detta som kom upp i processen. Efter att Nordea och Danske Bank utsattes för stora penningtvättshärvor så har kraven ökat inom Penningtvättsdirektivet.

Nja, anledningen till just det aktuella förfarandet är kraven i PSD2 för att motverka bedrägerier.
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2019/nya-regler-om-st...

Jag handlade nyligen oinloggad i en butik som använde Klarna och nej, Klarna hade inte "tagit över" något, utan det som skedde var helt normal omdirigering till kortutfärdarens verifikationsprocess precis som hos andra leverantörer av liknande tjänster. Eftersom Klarna aldrig har fått mitt personnummer så kan de inte heller kontrollera mot BankID. Det fick inte kortutfärdaren heller i det läget, men för utfärdaren var det förstås känt via kortinnehavet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Vet inte, förstår dock inte varför jag ska behöva verifiera mig själv om och om igen varje gång jag skall spendera mina pengar, för mig känns det som att det blir svårare och svårare att använda de pengarna jag har på mina konton trotts att de är kritvita och skattade, skulle exempelvis skicka över 400k till brorsan för att han skulle ha insatts till ett husköp, fick sitta i telefon med banken i 40 minuter och svara på massa dumma frågor.

Jag förstår att säkerhet är viktigt men det finns nivåer, om jag redan verifierat mig via bank id, och pratat med personen i telefonen i 5 minuter borde det räcka, varför ska jag svara på vilket el leverantör jag har, hur länge jag bott i min bostad, när flyttade jag in i min bostad, hur många bor i bostaden, vad är det för förening i bostaden med mera med mera, känns helt befängt.

Sorry att jag hijackade tråden, jag har redan skrivit av mig att jag tycker klarna är skit och banker generellt rör sig mot något slags diktatur där de bestämmer över pengarna du har hos dem, ingen skön utveckling.

Samtidigt så tror jag att du också hade suttit och gnällt om nu någon lyckats komma över ditt bank-id (via social engineering) och sedan fört över 400k till ett okänt externt konto. Det är lätt att stirra sig blind på den ena sidan av myntet, tills att man tvingats se den andra sidan...