Hög tid att byta ut routern, men till vad?

Permalänk
Medlem

Hög tid att byta ut routern, men till vad?

Hej,

Har idag en Netgear R7000 Nighthawk som tidvis bråkar. Idag vaknade jag upp till en stekhet router som krävde en omstart för att fungera igen.

Troligen är det hög tid att köpa något nytt men fråga är vad? Vet sen förra gången jag tittade på detta att det kan vara önskvärt att köpa en router som har kompatibel custom firmware ex asuswrt-merlin, DD-WRT eller Tomato? Det kan också vara en idé att köpa LAN router för sig och Wifi router för sig?

Annars såg jag bra pris på ex Asus RT-AX58U eller Asus ROG GT-AX6000?

Idag har vi alltså en Netgear R7000 Nighthawk kopplad till en Netgear ProSafe Plus GS116Ev2. Huset är på 230 kvm inkl bebolig källare. Entréplan är trä, källaren är lättbetong. Vi upplever att Netgear R7000 Nighthawk når ganska bra inom huset men inte mycket mer än så.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

På 320 kvm så skulle jag inte chansa på wifitäckning i hela huset, modernare utrustning har dessutom sämre räckvidd, generellt.

Mitt förslag är därför att köra en enklare, billig router och sen lösa accesspunkter. Finns ett par vettiga "mesh" set på marknaden, om du inte har möjlighet att dra tråd mellan punkterna. Annars kan du snegla på "prosumer" prylar som ubiquti eller liknande.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Jag tipsade en kompis om denna och han är bölja än så länge med bra Wi-Fi över hela huset.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Den var dock på rea då. Det finns en billigare version ”M4” som är på rea just nu för 1390kr.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ubiquiti... en USG och två diskar som du matar via deras PoE-switch, en på vardera plan. Klart.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har idag en Netgear R7000 Nighthawk som tidvis bråkar. Idag vaknade jag upp till en stekhet router som krävde en omstart för att fungera igen.

Troligen är det hög tid att köpa något nytt men fråga är vad? Vet sen förra gången jag tittade på detta att det kan vara önskvärt att köpa en router som har kompatibel custom firmware ex asuswrt-merlin, DD-WRT eller Tomato? Det kan också vara en idé att köpa LAN router för sig och Wifi router för sig?

Annars såg jag bra pris på ex Asus RT-AX58U eller Asus ROG GT-AX6000?

Idag har vi alltså en Netgear R7000 Nighthawk kopplad till en Netgear ProSafe Plus GS116Ev2. Huset är på 230 kvm inkl bebolig källare. Entréplan är trä, källaren är lättbetong. Vi upplever att Netgear R7000 Nighthawk når ganska bra inom huset men inte mycket mer än så.

Om OpenWrt och all-in-one-router-plus-WiFi 6 är intressant så kanske nedanstående lista kan vara till hjälp. Det är de modeller jag planerar att göra research på inför att föräldrarnas sommarhus får fiber - listan är baserad på vad som är poppis på OpenWrt-forumet just nu. På 230 kvadrat hade jag inte räknat med att en maskin med WiFi räcker, men man kan ju alltid utöka efter hand.

Dynalink DL-WRX36: Verkar ha kompetent hårdvara och är den som är mest poppis hos gurusarna på forumet, men tycks ha en småjobbig installationsprocedur. Commit.

Netgear WAX 206: Installation från OEM:ens webbgränssnitt. Commit, 2.5 Gbit/s-problemet tycks ha lösts senare. Inget AX på 2.4 GHz.

Sinovoip BananaPi BPi-R3: Kommunistkinesisk bräda som levereras utan operativsystem, man måste installera över seriekabel till ett av de tre minnesalternativen (serie-pinnar är enkelt tillgängliga). Köps från Ali. Den mest kompetenta hårdvaran på listan, har stöd för USB-4G-modem och SSD. Man kan via adapter klämma in en 3:e radio (6E-kort med OpenWrt-stöd finns) i stället för SSD, men då får man fixa med antennerna. Commit.

ASUS AX4200: Den mest kompetenta hårdvaran bland de supportade ASUS-modellerna. Commit. Måste installeras via serieport/TFTP, så inte nybörjarvänlig.

Netgear WAX 202: Installation från OEM:ens webbgränssnitt. Marknadsförs som AP, men committen benämner den router, jag tycker mig ha läst att den har hårdvara som duger till routing. Har till skillnad från 206 AX på 2.4 GHz.

Linksys E8450/Belkin3200: Samma router under olika namn, var en av de första AX-routrarna som fick OpenWrt-stöd, men tycks inte vara enkel att få tag på i Sverige - så relativt ointressant för mig. Ingen AX på 2.4 GHz. Commit.

Xiaomi AX3200: Kommunistkinesisk och det verkar finnas bättre alternativ ovan, så inte speciellt intressant för mig, dock relativt poppis på forumet. Inget AX på 2.4 GHz. Commit. Det här märket verkar ha en del märkliga stock-OEM (kina/internationella versioner) och jag misstänker att man måste ha rätt version för att kunna installera.

Många av alternativen har inget stöd i stabil version 22.03.x än, man får köra main/master-snapshot tills 23.x kommer. Om man väljer en modell som inte kan flashas från OEM:ens gränssnitt bör man researcha hur serie-ports-access går till. På en del modeller behöver man löda på pinnar och det är inte alltid enkelt.

Övriga alternativ:

Turris Omnia WiFi 6: Har lösa radio-kort, så eventuellt kommer den vara uppgraderingsbar till WiFi 7, men det är inget jag egentligen vet något om. Har inte vanilla OpenWrt-stöd (än) så vitt jag vet, kör en OpenSource-fork av OpenWrt som verkar trevlig och kompetent.

Teklagers APU2: Det är vad jag kör just nu, men Teklager säljer inga Ax/6-WiFi-kort, Ac/5-korten är EOL. Har varit helt perfekt för mig sedan 2018, men kanske inte är vad man köper nytt. Jag har inte lyckats lista ut vilken bandbredd mPCI-portarna har och om det är lönt att uppgradera maskinen med ett löst WiFi6-kort från AsiaRF.

Permalänk
Medlem

2 av dessa? Vettigt pris.

Har den och den drar på bra för mig även ute i trädgården och välisolerat hem.

ASUS Router 6000mb GT-AX6000 AiMesh https://amzn.eu/d/cGgIfhR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ubiquiti... en USG och två diskar som du matar via deras PoE-switch, en på vardera plan. Klart.

Spännande sätt att klassa AP's som "diskar" men denna kombon är inte att förta..
Då får man SME grade och inte leksaker som de flesta andra routrar som föreslås är.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Sinovoip BananaPi BPi-R3: Kommunistkinesisk bräda som levereras utan operativsystem, man måste installera över seriekabel till ett av de tre minnesalternativen (serie-pinnar är enkelt tillgängliga). Köps från Ali. Den mest kompetenta hårdvaran på listan, har stöd för USB-4G-modem och SSD. Man kan via adapter klämma in en 3:e radio (6E-kort med OpenWrt-stöd finns) i stället för SSD, men då får man fixa med antennerna. Commit.

Ser riktigt trevlig ut!
Själv är jag intresserad av något med SFP+ portar som skulle klara av att routa 10Gbe, inget du som är påläst verkar ha koll på?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med andra om Ubiquity acesspoints istället för en dyr router. Gick själv till den setupen för 5 år sedan i 300+kvm villa när åskan då tog routern. Kan strömma 4K film lokalt via Plex trådlöst utan problem 4 rum bort och har inte haft downtime annat än vid strömavbrott. Se bara till att du väljer long range versionen, om de fortfarande har kvar samma namn dvs. Har en på vardera våning och har wifi hela vägen till parkeringen (50m bort).