Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Youtube med reklam skulle jag aldrig någonsin använda. Det kanske går för personer som ser på ett klipp och inte hoppar i dem. Men vissa klipp är det så att så fort man hoppar lite så får man reklam igen. Det blir då konstant reklam och nästan inget tittande.

På frågan om jag blockerar reklamen, så har jag youtube music, där ingår premium på youtube.
Jag tycker frågan ovanför så borde premium alternativet vara med. Då folk med denna inte får reklam och varken blockar eller inte blockar reklamen.

Jag själv gillar inte youtube monopol. Jag använder lite andra tjänster, men dessa är dyra.
Kreatören lägger ut sitt material på youtube helt gratis, på det andra stället får man ytterst lite mer material, lite filer etc. Men så får man betala 700kr för det, där stället väldigt ofta rear ut för runt 150kr.

Btw: Vad har hänt med hjärtat här för oss som ej blockerar reklam?

På TV är det i princip omöjligt att undvika reklam på något enkelt sätt. Där finns det ingen reklamblockerare. Man kan bara hoppa över.

Permalänk
Medlem

69kr/mån för premium måste var de bästa pengarna jag slösar per månad. sjukt mycket content.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Google är en av världens absolut största företag som går sjukt mycket plus varje år trots att jag använder adblocker, så jag har noll dåligt samvete för det.

flawless logic

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Kör premium för att slippa skiten , värt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Som många andra så betalar även jag för youtube premium.
Även min grabb ser på Youtube, skönt även för honom och mig slippa all onödig reklam.

Däremot reklam på andra hemsidor använder jag mig av adguard via min server. Det stör mig otroligt mycket.

Du vill inte adoptera mig? Daddy? <3

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir förmodligen en ond spiral av det hela.
Folk betalar inte för Youtube vilket gör så att Google sänker ersättning till Content creators vilket gör så att content creators måste skaffa sig egen inkomst på annat sätt, alltså sponsorer.

Google får förmodligen inte pengar för sponsrat innehåll i videos, så det blir separata inkomstkällor.

Innan folk betalar för Youtube så finns det nog ingen vettig lösning för mindre reklam.

I teorin kan de ju erbjuda reklamfritt där varje visning betalas av skaparen istället, för de som får betalt på annat håll menar jag

Permalänk
Medlem

Sponsorblock är också guld värt. Gör att sponsor reklam av kreatören hoppas över.

Fick sedan en Premium av en god vän (med på hans family konto då det fanns lediga platser över) och har således Premium men kör ändå uBlock Origin, Sponsorblock och NextDNS.
Ser aldrig reklam på YT.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

På TV är det i princip omöjligt att undvika reklam på något enkelt sätt. Där finns det ingen reklamblockerare. Man kan bara hoppa över.

Eller inte se på TV överhuvudtaget..HATAR TV reklam.

Enda kanaler vi ser på är SVT.
Har aldrig ägt ett TV abb och kommer aldrig göra det heller.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Betalar för Premium. Finns så,otroligt mycket på youtube. Alla i familjen använder youtube så lätt värt familjeabonnemanget. Använder youtube betydligt mer öm alla andra som Netflix mm tillsammans. Allt ifrån stora kameler med miljontals subs till extremt niche grejer med under 100 subs. Datorer, spel, historia,politik, nyheter, filosofi, ekonomi mm och det är bara vad jag ser på.

Jag, frugan och barnen kollar så pass mycket youtube att vi valt att betala för premium med familjevarianten också. Säga vad man vill om bolaget, men jag har inget emot att betala för tjänsten.

Ett företag som från grunden byggts på att sälja annonser försöker hindra folk från att undvika dem för att säkra sina intäkter, varför är det ens nyheter? Med det sagt tycker jag att de borde ta mycket större ansvar för vilken typ av reklam de förmedlar, särskilt i "vanliga" reklambanners på sidor.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

På TV är det i princip omöjligt att undvika reklam på något enkelt sätt. Där finns det ingen reklamblockerare. Man kan bara hoppa över.

Jag äger inte ens en TV just på grund av detta.

_ _
Problemet är inte nödvändigtvis reklam, utan mängden.

Jag skulle inte ha något emot om YouTube hade en 4 sekunder reklam i början och inte mer alls oavsett, på varje video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Google är en av världens absolut största företag som går sjukt mycket plus varje år trots att jag använder adblocker, så jag har noll dåligt samvete för det.

Jaha hur ska innehållskreatörerna få betalt tycker du?

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Eller inte se på TV överhuvudtaget..HATAR TV reklam.

Enda kanaler vi ser på är SVT.
Har aldrig ägt ett TV abb och kommer aldrig göra det heller.

Har inte tv kanaler. Hadde förut när det var billigt. Sedan fick de för sig att höja och ändra. Då blev det nog. Sedan fanns det ändå nada vettigt att se. Ser mest på HBO, Netflix, YouTube och play kanaler.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att betala för Premium. Har 5 film/serie tjänster + Spotify + Fz Sponsor redan så skulle nog få ta bort någon först. (Ej Spotify för den vill sambon ha kvar)

Men problemet med reklam är spårningen också. Jag vill inte bli spårad hela tiden på internet. Så om jag skulle betala för Premium skulle jag ändå köra Ublock.

Om Youtube skulle gå vidare med experimentet och göra det omöjligt att blockera reklam så skulle man behöva lita på Webbläsarens blockeringar och sedan betala för Premium, det känns inte så roligt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tycker det är dags att se över om inte Youtube bör delas från Google. Monopol så det stänker om det.

Jag hoppas det fortsätter så. Mina 69 spänn i månaden för allt utbud kan man inte klaga på. Det blev ju inte bättre då Netflix liknande "monopol" bröts.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala för youtube, köper hellre gamla cdskivor, kopierar och lägger på mobilen rakt av isåfall.
Vi betalar ju för privatkopiering så då ska det rippas skivor!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Bara hoppa över 4 chipspåsar på ett år så blir det win win

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Reklam är bara kognitivt spam, bort med eländet.

Har inget emot att betala för åtkomst, bara priset är rimligt satt och man inte ska behöva sälja sin själ för att kunna betala för sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Youtubes reklam är utan tvekan en av de värsta, den dyker upp titt som tätt och känns förvånansvärt långa i förhållande till de korta klippen. Hoppar man mycket som jag gör så blir det rejält påfrestande. Detta går inte på något vis jämföra med reklam som man ser på andra siter ex Sweclockers. Reklamen på Youtube drar ut rejält på tiden, särskilt om man tittar på många korta klipp.

Är förövrigt förvånad av hur väl AdBlockers lyckas blocka reklam på Youtube!

Youtube kostar 119 kr / mån och vad de gör är att tillhandahålla en plattform för andra att lägga upp sina videos på. Detta är alltså ett pris som inte är allt för långt ifrån andra streamingtjänster och något säger mig att deras utgifter inte ens går att jämföra. Jag betalar för en hög andra streamingtjänster som jag anser är värt sitt pris, Youtube är inte värt 119 kr / mån trots att jag besöker siten dagligen. Youtube är ren nöje för min del men går samtidigt inte jämföra med kvalitén från streamingtjänsterna som i många fall är billigare. Blockar de Adblockers så lär jag besöka siten mindre, sänker de priserna till något som är mer rimligt i relation så kan jag mycket väl börja betala för det.

Livet börjar kännas allt mer som en hög microtransactions, har man inte koll kan utgifterna springa iväg rejält utan att man tycker att det egentligen är dyrt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Låter klokt. Det ekonomiska värdet för dom borde vara ganska lite av snyltare?

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

På TV är det i princip omöjligt att undvika reklam på något enkelt sätt. Där finns det ingen reklamblockerare. Man kan bara hoppa över.

En stor skillnad är att tv är det reklam var 15:e minut eller liknande i extremfallen.
På youtube, några sekunder reklam, sedan hoppar man i klippet och får genast reklam direkt, man hoppar lite mer i klippet och reklam.. Sedan kanske man hoppar tillbaka och mer reklam.
Jag vill påstå youtube blir obrukbar med dessa filmklipp om man ser på klipp på detta sätt och jag tror att alla som kollar som mig antagligen inte har youtube, har premium eller använder adblockers.

På frågan varför ska man hoppa. Det beror på vilka klipp man ser på, men jag ser mycket sånt som man vill hoppa fram och tillbaka i. Jämför böckerna en roman och en faktabok, faktaboken så hoppar man lite fram och tillbaka i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt. Betala för tjänsten eller sluta gnäll över reklamfinansieringen som gör Youtube möjligt. Nästan ofattbart stort kvalitetsutbud av kanaler på Youtube som är värt varenda krona av de 119 Premium kostar i Sverige. Finns inget så prisvärt någonstans inom laglig media.

Fast seriösa kreatörer bygger in reklam i självaste videon nu hela tiden, reklam kommer man inte undan oavsett om man kör premium eller ej.
Jag betalar personligen för argentisk ytpremium family, 19:- i månaden. Betalar google ut mer till skaparna så de slipper klippa in reklam i videon så kommer jag betala fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En stor skillnad är att tv är det reklam var 15:e minut eller liknande i extremfallen.
På youtube, några sekunder reklam, sedan hoppar man i klippet och får genast reklam direkt, man hoppar lite mer i klippet och reklam.. Sedan kanske man hoppar tillbaka och mer reklam.
Jag vill påstå youtube blir obrukbar med dessa filmklipp om man ser på klipp på detta sätt och jag tror att alla som kollar som mig antagligen inte har youtube, har premium eller använder adblockers.

Det måste ju vara designfel att det är så?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Livsnjutare 😎

Google är riktigt på arga-bi-nivå nu när det kommer till att pusha reklam känns de som ?

Smygs in i Gmail, detta med youtube etc.

Tycker jag läst många nyheter om samma kontenta nu

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det måste ju vara designfel att det är så?

Så har det varit länge så troligen inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Bara hoppa över 4 chipspåsar på ett år så blir det win win

Köper du chipspåsar som kostar 207 kr styck? Hyvlat bladguld?

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Twitch försökte och förlorade tillslut, blir nog samma historia här.

Är det inte tvärt om med Twitch, de har varit väldigt aggressiva med sina blockerare och uppdaterar dem ofta för att motverka adblock? Jag märker själv att reklamen kommer igenom.

Permalänk
Medlem

Har haft något gammalt Youtubekonto som jag loggade in med för något år sen. Kollade för skojs skull för då om jag kunde ändra min profil då jag inte angett info alls. Kunde inte, hittade inte heller att kunna betala på något sätt så skulle jag tvingas betala så får jag mest troligt regga nytt konto.

Tycker tyvärr att 119/månad är lite väl saftigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Jag och frugan kollar mycket Youtube på TV:n, nog vår mest använda app. Orkar inte kringgå annonserna med någon budget lösning man har läst om på diverse forum och sett på diverse tutorials.

Gick länge utan att köpa YouTube Premium (för att jag verkligen inte ville betala för ännu en tjänst som drar pengar varje månad, snåla Smålänningen i mig). Gav vika tillslut för det var outhärdligt med alla annonser var 4e minut. Bet i det sura äpplet och köpte YouTube Premium för 119kr/mån och sjutton vad skönt det är utan reklam avbrott!
Såg nu i detta kommentarsfältet att YouTube Lite fanns för 69kr/mån (förlorar annonsfri YouTube music och annat skit jag ändå inte använder). Bytte direkt till den billigare varianten.

Summan av kardemumman, 69kr/mån är ett överkomligt pris jag gärna betalar för att slippa annonser, speciellt när jag räknade ut att med annonser gick en 10 minuters video upp till 15-17 minuter. Förstår också att YouTube inte kan leverera massa content gratis. Även dem behöver dra in pengar för att underhålla allt runtomkring.

Permalänk
Medlem

Blockerar inte reklam på Youtube, eller någonstans för den delen. Ser det helt enkelt som mitt sätt att stödja de jag kikar på. Men överväger att skaffa YT premium faktiskt. YT är ändå det jag kikar på typ dagligen någon timme eller två innan jag lägger mig, kikar via TVn för det mesta.

Netflix etc kommer jag aldrig prenumerera på däremot, som det ser ut nu iaf. Utan betalar för en månad och säger upp det direkt när jag vill se något bara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör premium för att slippa skiten , värt

Får lov och hoppa och skippa i varje klipp iaf för alla ska ha sina "BLA BLA THIS EPISODE IS SPONOSRED BY BLA BLA" kan knappt kolla på YouTube längre. Så sorgligt att SponsorBlock är ett måste.