IKEA-stol kan få skärmen att svartna

Permalänk
Sötast

Amen sluta vad löjligt

Jag har haft 2 Ikea Markus i rad, i 2 olika lägenheter. Båda konstläder.
Hade problemet med min Rog Swift skärm i förra lägenheten och har problem med min huawei skärm i denna lägenheten.

9/10 ggr när man reser sig, aldrig annars.
Jag trodde först det var skärmen, när båda visade samma problem så tänkte jag helt enkelt "this is my life now"

Roligt att se att det var stolen hela tiden!

Har lagt en hel del felsökning på det här över åren.

Trodde först skärmen var trasig, sedan började jag kolla på kablarna.
Antog att jag klämt den för hårt mellan vägg å skärm, bytte den.
Antog sedan att det var för att de var för billiga. Sedan antog jag att det var porten i skärmen. Sedan började jag slå på skärmjäveln för jag antog att den hade en lös komponent som vibrerade av/på när man reste sig från stolen xD

I den nybyggda lägenheten är det parkettgolv och de är statiska som fan. Katten kutar runt när han leker tills pälsen antingen står åt alla håll eller ligger slickad på hans kropp.

Sen kommer han å stryker sig för att visa lite kärlek och zappar sig själv varje gång xD stackars jäkel.

Det räcker att katten luktar på skärmen så slocknar den omedelbart.

Permalänk
Medlem

Wow. Precis det jag upplever på en av mina två skärmar när jag ställer mig upp. Felsökt med olika kablar och portar på grafikkortet. Med displayport var jag tvungen att starta om skärmen helt men blev "nöjd nog" när jag bytte till en sprillans ny HDMI-kabel och skärmen bara blinkar till under en sekund. Ska dock prova med ferritring på kablarna och se om det blir bättre

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

För helvete! Jag har bökat med en ROG skärm i fjol, som bara ville tappa signal hela tiden. Fick goodwill utbyte två gånger, och de kunde inte konstatera fel på skärmen.

This explains a lot.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Det här är ju känt sedan länge. Står ju på displayports egen sida att det kan märkligt nog kan påverka. Men det kanske inte varit så känt rent allmänt tidigare.

Permalänk
Medlem

Lagom jobbigt att läsa hen.
Jag defaultar till han när det står det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Haha va sjukt! Har samma problem och aldrig kunnat lista ut varför. Händer sporadiskt när jag reser eller sätter mig, när stolen rullas fram eller bak antar jag.
Måste testa när jag kommer hem från jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Trägolv samt en IKEA plastmatta (Kolon)

Skrivet av Trihxeem:

Min skärm blinkar till ibland (som i en gång veckan) när jag reser mig upp från stolen. Dock en mirra men kan kanske vara liknande eftersom den har plast/nylonsits.
Står för det mesta upp när jag jobbar vid datorn så det är inget stort problem.

Edit: står på ett ikea golvskydd i plast

Skrivet av Nozomi:

Ikeas antirepmatta Kolon

Har skett utan den också, har DP och skärmen blinkar alltid till när jag kopplar laddkabeln till min G Pro och befinner mig nära stolen, har en Markus i Läder.

Hade själv problem med det plastskyddet att det skapade statisk elektricitet så ersatte det med en finhårig matta för uterum. Ingen elektricitet o tystare rull

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hade själv problem med det plastskyddet att det skapade statisk elektricitet så ersatte det med en finhårig matta för uterum. Ingen elektricitet o tystare rull

Intressant, snyggare också än en stor bit plast!
Ska jag kolla upp, tack för tipset

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har samma problem men då med en DXRacer stol. Så det är inte bara IKEA Markus som gör det.
Har DP sladd till skärmen.
Händer inte jätte ofta. Lite då o då när jag ställer mig upp.

EDIT: nu när jag läser andras inlägg. Skulle kunna vara plastskyddet jag har på golvet som gör det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har samma problem med kinnarps stol. Blir å köpa de där ferritsakerna.

Jag har nyligen fått en ny Kinnarpsstol på arbetet och den blir jag ordentligt uppladdad av och det smäller till direkt om jag tar i metall efter att jag ställt mig upp.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har samma problem men då med en DXRacer stol. Så det är inte bara IKEA Markus som gör det.
Har DP sladd till skärmen.
Händer inte jätte ofta. Lite då o då när jag ställer mig upp.

EDIT: nu när jag läser andras inlägg. Skulle kunna vara plastskyddet jag har på golvet som gör det.

Inga problem med min DXRacer. Dock ingen plastmatta.

Permalänk
Medlem

Ledande fråga, men adderar det inte lite spänning till vardagen ändå?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Känns som detta är en lite laddad fråga för vissa här. Det kanske är bättre att jämna ut alla spänningar och slappna av lite

Permalänk
Medlem

Men det är ju fantastiskt! Nu behöver bara någon komma på hur man kan använda den statiska elektriciteten till att istället driva skärmen. Harness that power!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Liknande problem på jobbet. Sitter jag med trådade lurar till mobilen, samtidigt som jag laddar den via datorn, får jag stötar i öronen (gör ont på riktigt) om jag sitter i min RH Logic 400 stol. Har löst problemet genom att köra trådlösa lurar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har haft den stolen både den i fejk läder (har den kvar i labbet) och den med textil.
Den i textil har varit bra i några år men jag har funderat senaste året på varför jag får sådan stötar avstolen.

Dom är inte någidga, armstöden är i stål och tar man på insidan sprakar det och man får sådan stötar att man hoppar till, det smäller högt!

Satte på sidopanelen i stål och hade tydligen blivit laddad av stolen så blev värsta ljusbågen (då jag vet att problemet rör sig runt stolen så var jag inte i datorn och använde stolen etc).

Har i dag fått stötar flera gånger när jag sitter i stolen och kommer åt datorlådan, så ja nu vet jag att det är stolen och inte mina tofflor, stora musmatta eller annat.

Ull-tröja eller syntet kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kontorsstolen Markus från IKEA har visat sig kunna alstra så mycket statisk elektricitet att det leder till urladdningar som kan påverka datorutrustning.

Läs hela artikeln här

Hade jag som problem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541757-skarm-blinkar-...

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Jösses!, det var väldigt många som verkar känna igen dessa problem.
Jag undrar hur många det är som kämpar med monitor problem, som helt enkelt beror på stolen.

Permalänk
SpelClockers

EXAKT detta problemet har jag fått på sista tiden.. Jag har en MARKUS stol som är många år på nacken, och min andra skärmen har börjat bli svart och sedan kommer den tillbaka igen. Har trott att det är skärmen som börjar ge sig, eller att det är glapp med sladden..

Har parkettgolv och det står på en ikea plastmatta. Borde kanske försöka kolla efter en ny stol..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Precis samma för mig och min SecretLab stol tillsammans med en DELL skärm! Hände inte på min förra asus skärm men med denna händer det ibland, oftare om jag har sheperd tofflor tillsammans med mjukisbyxor🤣

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Intressant, kanske är min stol som gör att min skärm inte hittar laptopsignalen efter att jag pluggat in den samtidigt som skärmen visar bild från desktop. Måste i regel alltid starta om skärmen då. Nu har jag inte Markus hemma, men det är en liknande IKEA-stol med liknande men kortare ryggstöd.

Har också haft rätt stora problem med stötar på två arbetsplatser, den ena med Markus-stolar, den andra med en annan stol med samma typ av ryggstöd. På arbetsplatsen med den andra stolen var det tillräckligt för att jag skulle utveckla en reflex mot att ta i handtaget till trapphuset, fick väldigt ofta en stöt av det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Släng fleecetröjan för fan!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Har en Herman Miller Embody i Logitech tappning som står på en textilmatta. Varje gång jag reser mig så riktigt fräser det mellan stolen och knävecken. Får nog sätta en jordklämma mellan stortån och elementrören om jag ska ha någon hud kvar i sommar.

Permalänk
Medlem

Stol från Secret Labs och Asus skärm, hade både blinkande skärmar och fick stötar när jag reste mig. Bytte DP-kablarna och fick bort blinkandet men får fortfarande ofta stötar när jag reser mig. Fick tipset av någon att spraya lite vatten på stol och golv/matta och det verkar hjälpa litegrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulke:

Har samma problem med IKEA Järvfjället (läder), monitor kopplad med DP-kabel. Det händer några ggr om dagen när jag ställer mig upp eller sätter mig ner.
Får skaffa ferritkärnor.

Jag har den stolen i tyg och har märkt nu att min skärm flimrar till så jag trott att snart lägger väl bildskärmen av. Stolen har jag haft i några år och har flyttat emellan. Det är här i nya bostaden den har fått för sig att "dumma" till sig. Ska testa en annan gammal stol (pall som man kan höja/sänka) kommer från IKEA med, har tyg.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Trägolv samt en IKEA plastmatta (Kolon)

Har den från IKEA kolon och det har inte hjälpt mig.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Viking
Skrivet av ProXXip:

Har en Herman Miller Embody i Logitech tappning som står på en textilmatta. Varje gång jag reser mig så riktigt fräser det mellan stolen och knävecken. Får nog sätta en jordklämma mellan stortån och elementrören om jag ska ha någon hud kvar i sommar.

Minns en LTT video där de upplevde samma med den stolen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Har den från IKEA kolon och det har inte hjälpt mig.

Kolon använder jag för att inte skada golvet, inte för skärmens skull Däremot så plockade jag ett par ferrit-skydd till kabeln som jag ska testa hemma sedan!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte ha en Appleskärm och en Ikeastol, det fattar väl alla. En Eames lounge chair är väl det enklaste man kan sätta framför äppelskruttskärmen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kobs:

Stol från Secret Labs och Asus skärm, hade både blinkande skärmar och fick stötar när jag reste mig. Bytte DP-kablarna och fick bort blinkandet men får fortfarande ofta stötar när jag reser mig. Fick tipset av någon att spraya lite vatten på stol och golv/matta och det verkar hjälpa litegrann.

Har också en Secret Labs-stol och upplever samma problem, den får t.o.m. TV:n i samma rum att slockna ibland.
Kanske ska köpa lite bättre avskärmad DP-kabel och se om det blir bättre .

Visa signatur

Dator med Skärm.