Input och visdom på gamingdator max 25k budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Men om vi tar det lite mindre kort, vad gör den bättre?

Vill du ha en mer utförlig förklaring så får du se hela videon.

Jag föredrar dock kort och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Vill du ha en mer utförlig förklaring så får du se hela videon.

Jag föredrar dock kort och gott.
https://www.youtube.com/watch?v=DTFUa60ozKY?t=1234s

Förlåt, trodde du trollade mig, sjysst att du har en källa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Förlåt, trodde du trollade mig, sjysst att du har en källa!

Inga problem.

Jag hade också bytt ut nätaggregatet mot ett Corsair RM850x Shift 850W då det både är bättre och tystare, det har en semi-passiv fläkt som aktiveras vid 50% belastning (upp till 600W är Corsair minst dubbelt så tyst), samt att det också är ATX 3.0-kompatibelt. Det har också 10 år garanti jämfört med 5 år som Be Quiet! erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Inga problem.

Jag hade också bytt ut nätaggregatet mot ett Corsair RM850x Shift 850W då det både är bättre och tystare, det har en semi-passiv fläkt som aktiveras vid 50% belastning (upp till 600W är Corsair minst dubbelt så tyst), samt att det också är ATX 3.0-kompatibelt. Det har också 10 år garanti jämfört med 5 år som Be Quiet! erbjuder.

https://komponentkoll.se/bild/aSxgH.png

Kommer nog ta den MSI PSU:n som Scarabeo rekommenderade så inte budgeten drar iväg för mycket. Men kommer byta moderkortet efter videon du länkade visade att ASUS:en jag valt var kass. Hade inte ens tänkt på att jämföra moderkort. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Kommer nog ta den MSI PSU:n som Scarabeo rekommenderade så inte budgeten drar iväg för mycket. Men kommer byta moderkortet efter videon du länkade visade att ASUS:en jag valt var kass. Hade inte ens tänkt på att jämföra moderkort. Tack!

Inga problem, som sagt.

Ville bara tipsa om ett bättre nätaggregat vars medelljudnivå är nästan 10 dB lägre vilket örat uppfattar som dubbelt så låg ljudnivå. För mig är det i alla fall lätt värt 500 kr i merkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Inga problem, som sagt.

Ville bara tipsa om ett bättre nätaggregat vars medelljudnivå är nästan 10 dB lägre vilket örat uppfattar som dubbelt så låg ljudnivå. För mig är det i alla fall lätt värt 500 kr i merkostnad.

https://abload.de/img/ezgif-4-9bfcccb6c7j2fvk.jpg

Båda kommer vara i princip helt ljudlösa med den totaleffekt som datorn kommer ha under spel. Hela systemet med 4080 och en mer strömtörstig CPU drog 350 W i SweClockers speltest.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Det är ingen som vet varför Kingston skriver sina RAM timings i 3 steg? Ex 36-38-38 istället för Corsairs motsvarande i samma prisklass 36-36-36-76.

Bara olika sätt att skriva det på. Är det tre så är det CAS Latency - RAS-to-CAS - RAS precharge. Är det en fjärde med så är det Row Active Time sist. I det här fallet är alltså Corsair bättre på RAS-to-CAS och RAS precharge men samma på CAS latency. Mer info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Båda kommer vara i princip helt ljudlösa med den totaleffekt som datorn kommer ha under spel. Hela systemet med 4080 och en mer strömtörstig CPU drog 350 W i SweClockers speltest.

Enligt mig är "spikar" mer intressant. 4080 drar då 380W och 7600 90W (upp emot 160W vid MT). Vi är då helt plötsligt uppe i 470W bara på två komponenter. Resterande delar av systemet drar inte speciellt mycket men att snåla in på nätaggregat som är en sådan viktig del anser jag bara vara dumt. Det finns en anledning till att MSI har ett lägre pris och nu också erbjuder cashback. Det är helt enkelt ett sämre nätaggregat som knappt säljer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Enligt mig är "spikar" mer intressant. 4080 drar då 380W och 7600 90W (upp emot 160W vid MT). Vi är då helt plötsligt uppe i 470W bara på två komponenter. Resterande delar av systemet drar inte speciellt mycket men att snåla in på nätaggregat som är en sådan viktig del anser jag bara vara dumt. Det finns en anledning till att MSI har ett lägre pris och nu också erbjuder cashback. Det är helt enkelt ett sämre nätaggregat som knappt säljer något.

Båda är ju 850W, hur kan du veta att det skiljer så mycket? De ger ju knappast 10 år garantitid till skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Enligt mig är "spikar" mer intressant. 4080 drar då 380W och 7600 90W (upp emot 160W vid MT). Vi är då helt plötsligt uppe i 470W bara på två komponenter. Resterande delar av systemet drar inte speciellt mycket men att snåla in på nätaggregat som är en sådan viktig del anser jag bara vara dumt. Det finns en anledning till att MSI har ett lägre pris och nu också erbjuder cashback. Det är helt enkelt ett sämre nätaggregat som knappt säljer något.

Be quiet har också 10 år garanti, atx 3.0. Bra pris, bra nätagg....ser inte problemet
https://www.webhallen.com/se/product/357904-be-quiet-Pure-Pow...

https://www.guru3d.com/articles_pages/bequiet_pure_power_12_m...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Inga problem, som sagt.

Ville bara tipsa om ett bättre nätaggregat vars medelljudnivå är nästan 10 dB lägre vilket örat uppfattar som dubbelt så låg ljudnivå. För mig är det i alla fall lätt värt 500 kr i merkostnad.

https://abload.de/img/ezgif-4-9bfcccb6c7j2fvk.jpg

Hade min budget varit större skulle jag nog tatt den där men skillnaden för 500kr är för mycket då jag redan nu skrapar taket på min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bara olika sätt att skriva det på. Är det tre så är det CAS Latency - RAS-to-CAS - RAS precharge. Är det en fjärde med så är det Row Active Time sist. I det här fallet är alltså Corsair bättre på RAS-to-CAS och RAS precharge men samma på CAS latency. Mer info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings

Tack! Det där har jag undrat en längre tid nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Nu blev det svårt igen. Den där är ju bättre på alla sätt och vis annat än att den inte har semi-passiv drift och är lite dyrare. Kanske ska byta igen...

Permalänk
Medlem

Sista revisionerna:

Bytte RAM till RGB för det var billigare tydligen ¯\_(ツ)_/¯

Insåg också att moderkort kommer med heatsink så kunde spara pengar på att byta till den SSD:n utan sådan.

Fortfarande osäker på nätaggregat, tänkte ta be quiet! som Fysman länkade men den sista på webhallen tog slut så antingen tar jag 130 kr extra på inet eller så tar jag MSI ändå, inte bestämt än men lutar mot MSI.

Kommer behöver överklocka så moderkortet inte bottleneckar mitt snabbare RAM.

Tror inte jag ändrar något mer men varje gång jag postar så kommer massa bra synpunkter så vem vet. Tack för svaren alla som postade, detta har varit lärorikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Sista revisionerna:

https://komponentkoll.se/bild/FqFDP.png

Bytte RAM till RGB för det var billigare tydligen ¯\_(ツ)_/¯

Insåg också att moderkort kommer med heatsink så kunde spara pengar på att byta till den SSD:n utan sådan.

Fortfarande osäker på nätaggregat, tänkte ta be quiet! som Fysman länkade men den sista på webhallen tog slut så antingen tar jag 130 kr extra på inet eller så tar jag MSI ändå, inte bestämt än men lutar mot MSI.

Kommer behöver överklocka så moderkortet inte bottleneckar mitt snabbare RAM.

Tror inte jag ändrar något mer men varje gång jag postar så kommer massa bra synpunkter så vem vet. Tack för svaren alla som postade, detta har varit lärorikt.

Jag hade personligen valt MSI-agget då det är semi-passivt. Fläkten borde väldigt sällan ens dra igång med ditt bygge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Sista revisionerna:

https://komponentkoll.se/bild/FqFDP.png

Bytte RAM till RGB för det var billigare tydligen ¯\_(ツ)_/¯

Insåg också att moderkort kommer med heatsink så kunde spara pengar på att byta till den SSD:n utan sådan.

Fortfarande osäker på nätaggregat, tänkte ta be quiet! som Fysman länkade men den sista på webhallen tog slut så antingen tar jag 130 kr extra på inet eller så tar jag MSI ändå, inte bestämt än men lutar mot MSI.

Kommer behöver överklocka så moderkortet inte bottleneckar mitt snabbare RAM.

Tror inte jag ändrar något mer men varje gång jag postar så kommer massa bra synpunkter så vem vet. Tack för svaren alla som postade, detta har varit lärorikt.

Alla nätagg som föreslagits i tråden är bra modeller, oroa dig inte över det, BeQuiet duger fint det med, alla klarar den datorn med bravur

Beställ nu innan massa priser hinner ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla nätagg som föreslagits i tråden är bra modeller, oroa dig inte över det, BeQuiet duger fint det med, alla klarar den datorn med bravur

Beställ nu innan massa priser hinner ändras

Redan beställt . Är det en turbulent pristid just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag hade personligen valt MSI-agget då det är semi-passivt. Fläkten borde väldigt sällan ens dra igång med ditt bygge.

Blev den. Tack så jättemycket för den aktiva hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Redan beställt . Är det en turbulent pristid just nu?

Inte alls turbulent, men jag märker att de flesta priserna varierar, så med så många komponenter i en korg är det lätt att något flyttar några hundra, sen när man hittar en ersättare så rör sig något annat… riskerar att aldrig bli klart

Permalänk
Medlem

Det är lite turbulent med priserna också just nu. Valutakursen går ju åt fel håll, men samtidigt blir minne och flash fortfarande billigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Msi och RmX/shift är samma psu i grunden det som skiljer är fläkten och små saker.
MSI blir ett bra val

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25