Permalänk
Medlem

Fråga om PLEX och Apple TV

Hej

Jag måste fråga här så jag förstått det rätt. Spelar jag upp en video från plex servern som Apple TV:n klarar av att spela upp så behövs det ingen kraftfull server? Är det endast när plex behöver transcoda en video till apple tvn som det behövs biffigare hårdvara?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Det stämmer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

ja, dock klarar Apple TV inte av HD ljud, TrueHD Atmos/DTS-X.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Ja i teorin.
Men när jag försökte på min Scheld så ville Plex transkoda typ allt hur jag än gjorde, och framförallt ljudet...

Så det slutade med att jag struntade i Plex och körde Kodi på schelden istället som nu barar hämtar datan från nasen. Och det funkar klart bättre.

Nu har du en Apple TV men gissar att den mediaspelare som du använder på Apple tv är bra mycket kraftigare (bättre hårdvara) än plex på din server. Om inte din server är väldigt kraftig (bra hårdvara) då

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja i teorin.
Men när jag försökte på min Scheld så ville Plex transkoda typ allt hur jag än gjorde, och framförallt ljudet...

Så det slutade med att jag struntade i Plex och körde Kodi på schelden istället som nu barar hämtar datan från nasen. Och det funkar klart bättre.

Nu har du en Apple TV men gissar att den mediaspelare som du använder på Apple tv är bra mycket kraftigare (bättre hårdvara) än plex på din server. Om inte din server är väldigt kraftig (bra hårdvara) då

Då måste du ha ställt in Plex fel, jag har flera Shields som jag ställt in till familj och vänner som spelar upp från min Plex server och allt körs direct play utan transcoding.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Då måste du ha ställt in Plex fel, jag har flera Shields som jag ställt in till familj och vänner som spelar upp från min Plex server och allt körs direct play utan transcoding.

Ja troligen. Men jag gav upp efter några dagars testande och frågande här. Det var främst ljudet, den ville göra allt till DD+ i stället för att låta det vara i Thrue HD. Och Dolby Vision blev HDR10.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.