Vattenfall skickar sina kunder ut för ett vattenfall
Hej,
Jag måste bara skriva av mig lite och även se om någon här har några tips.
Min sambo står på vårat elavtal som också dras på ett autogiro. Vi bor i en lägenhet så vår konsumtion av el är inte särskilt hög så brukar inte fundera på vad det kostar. Vi hade tydligen ett bundet avtal på ett år som gick ut i februari som då vattenfall förlängde på ett år om vi inte gjorde något aktivt. Information som vattenfall hävdar skickade ut i November men som varken jag eller min sambo har sett någonting av. Detta skulle alltså skickats ut via fysiskt brev, trots att alla fakturor, störningar, arbeten osv skickas ut via Kivra?! WTF?!
Nu till den roliga biten, jag är med på att elkostnaden har gått upp. en ökningen på 50% skulle jag nog ha svalt utan problem, en ökningen på 100% skulle jag ha lyft en ögonbryn och undrat vad som händer.
Nu fick vi en ökning på nästan 350% och dom band upp oss i ett år på 369 öre per kwh. Det var lite mycket tyckte jag och tänkte att om jag ringer vattenfall så kommer dom att se orimligheten i det hela.
Svaret jag fick från deras kundtjänst, vilken i sig var väldigt trevlig så jag försökte hålla tonen nere, var att ja det är fullständigt orimligt, jag var inte ensam som hade hamnat i den här sitsen men det finns ingenting som han kan göra. Jag blev ombedd att göra en reklamation på deras hemsida vilket jag gjorde och fick som svar att dom kommer kontakta oss om 6-8 veckor!
Dom var snälla nog och sa att jag kunde bryta avtalet till den sköna kostnaden av 2100kr, vilket jag gjorde för att sitta med det där avtalet skulle äta upp mig varenda dag. Så jag tackade den trevliga medarbetaren för hjälpen och lade på.
Nu är det så att för vår del så är det inte hela världen rent ekonomiskt. Men om man i normala fall har en faktura på några tusen per månad som sedan går upp 350% i dessa tider som redan är dyra som dom är. Kanske har högkonsumerande personer bättre koll på sina avtal?
Men det som stör mig är den fullständiga orimligheten i det avtal som vattenfall skickade ut. Hur kom dom ens fram till att den siffran? Det måste ju vara att det var kostnaden för elen just då den minuten som pappret skrevs ut?
Kan tillägga att jag bor i Stockholm.
Så nu är alla fakturor pausade i väntan på reklamation som då kommer att utredas om 6-8 veckor. Hur hade ni reagerat i min situation?