Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Moderator
Moderator

Såg igår klart Beef. En kort serie (tio avsnitt om lite drygt 30 minuter vardera) om konsekvenser. Eller om att leva. En alldaglig irriterad trafiksituation uppstår och två tidigare okända människors liv trasslas, i takt med att ingen av dem vill ge sig, mer och mer in i varandras. Hat och hämnd följer, men också längtan och konstant jakt på någon som förstår och accepterar vem man är.

Tveklöst bland det bästa jag sett de senaste åren, en absurd dramakomedi som vågar klampa rakt igenom många av de etablerade TV-troper man annars vant sig vid att se, och där människor tillåts vara precis så defekta som människor är.

Stark rekommendation, åtminstone om man är 20+ och gillar hyperlink cinema.

9/10 melodiska riskokare

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Willow
Disney+

Eftersom jag gillade jag filmen var jag rätt hypad inför denna och tänkte i mitt stilla sinne; det är fan omöjligt att "fucka upp" Willow, det utspelar sig dessutom långt efter filmen... så det är helt omöjligt att misslyckas!

Men... man kan lita på att Disney lyckades fucka upp det... och rejält! Effekterna föranleder en att tro att de hade en ganska hög budget... det är sorligt att de inte spenderade mer på manus/dialog och att åtminstone få halvt kompetenta skådespelare. Uselt är ett för diplomatiskt ord för att beskriva hur dålig dialog/skämtsamma kommentarer är samt skådisarnas förmåga att leverera dem. Noll kemi/samspel...

Storymässigt hade den ändå kunnat vara helt okey, en ganska "basic" story utan twist n turns, men hade kunnat fungera om inte det ovan nämnda varit så <censur> kasst att <censur på resten av denna mening>.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Willow
Disney+

Eftersom jag gillade jag filmen var jag rätt hypad inför denna och tänkte i mitt stilla sinne; det är fan omöjligt att "fucka upp" Willow, det utspelar sig dessutom långt efter filmen... så det är helt omöjligt att misslyckas!

Men... man kan lita på att Disney lyckades fucka upp det... och rejält! Effekterna föranleder en att tro att de hade en ganska hög budget... det är sorligt att de inte spenderade mer på manus/dialog och att åtminstone få halvt kompetenta skådespelare. Uselt är ett för diplomatiskt ord för att beskriva hur dålig dialog/skämtsamma kommentarer är samt skådisarnas förmåga att leverera dem. Noll kemi/samspel...

Storymässigt hade den ändå kunnat vara helt okey, en ganska "basic" story utan twist n turns, men hade kunnat fungera om inte det ovan nämnda varit så <censur> kasst att <censur på resten av denna mening>.

Tyckte den var en helt ok äventyrsserie (riktad till tonåringar typ). Warwick Davis är kul i sin comeback som smådryg medelålders Willow.

Permalänk
Medlem

Mörkläggningen av flight 1862

Ganska sevärd dokumentärserie i tre delar om flygkraschen av en El-Al fraktjumbojet mitt in i ett bostadshus i Amsterdam i början av 90-talet. Ni som är 70- och 80-talister kanske minns?

Gillar ni Mayday / Air Crash Investigation så är detta en varm rekommendation men även ganska spännande dramaturgi med en del intressanta vändningar som jag inte kände till på förhand. Vem säger nej till lite Israel, Mossad och diverse konspirationsteorier?

Ger den 7/10 ✈️

Finns på SVT Play:
https://www.svtplay.se/morklaggningen-av-flight-1862

Permalänk
Medlem

@edson litet tips om du inte redan sett. 10/10

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

sweet tooth

började att se utan förväntningar men avslutade första säsongen med höga förväntningar på den kommande säsong 2.
riktigt nice serie

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Tales of The Walking Dead var riktigt bra och ett format jag hoppas det blir mer av där varje episod är HELA storyn och fokuserar på olika karaktärer varje gång

finns det bara 1 säsong utav denna? hittar bara 1 säsong, eller är det nån mer på gång?

ang din åsikt om the walking dead, håller helt med om att början utav serien var fantastisk bra, men enligt min mening så började det spåra ut lite mellan s08-s09, hela serien verkade störtdyka nedåt när rick försvann, kändes mest cringe efter det. vill inte gå in på slutet utav s11 då jag tolkar ditt inlägg som att du inte har sett hela s11 än, så jag stannar där.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

finns det bara 1 säsong utav denna? hittar bara 1 säsong, eller är det nån mer på gång?

ang din åsikt om the walking dead, håller helt med om att början utav serien var fantastisk bra, men enligt min mening så började det spåra ut lite mellan s08-s09, hela serien verkade störtdyka nedåt när rick försvann, kändes mest cringe efter det. vill inte gå in på slutet utav s11 då jag tolkar ditt inlägg som att du inte har sett hela s11 än, så jag stannar där.

Verkar som det bara finns en säsong ja, men jag hoppas innerligt de fortsätter med formatet

Och har sett hela S11, utan att spoila för någon annan i tråden så... håller i stort sett med dig, S08 gick bra... S09 började halta och S10/S11 var bara rätt dåliga. "Support characters" har en förmåga att få det lite svårare att på egen hand försöka lyfta eller "bära" en serie, speciellt när de "sprids ut" och alla blir någon konstig variant av "half-lead characters".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Star Trek Picard säsong 3. Måste nog säga att det var bästa säsongen av de tre, även om säsong 1 delvis var vassare. Tredje säsongen kändes dock väldigt fristående från den andra på många sätt, känns som att man fortfarande har ett par frågor från den säsongen som absolut inte löstes i denna - men kanske hade kunnat klarnas upp lite. Kanske ett medvetet val från författarna.

Hur som helst...jag har svårt att betygssätta Star Trek Picard, som precis som Discovery spretar en del, så jag nöjer mig med att säga att det var bra att den gjordes åtminstone. Vilket man inte kan säga om Discovery säsong 1, exempelvis.

Nu ser jag fram emot Star Trek Strange New Worlds säsong 2 i mitten av juni.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om du blandar en del Guy Ritchie, ett gäng smågangsters i London med en stor portion 80-talsnostalgi så får du serien A Town Called Malice. Får följa familjen Lord, som bedriver en småskalig gangsterverksamhet i nedgång i London på 80-talet. Omständigheter gör att familjen hamnar på Gran Canaria, Costa del Sol där nya äventyr väntar. Kryddat av en del färgstarka karaktärer, individer med egen agenda tillsammans med massor av bra 80-talsmusik så blir det faktiskt lite underhållande. Inte på något sätt ett mästerverk, men åtta avsnitt går fort att se.

Ett medelbetyg blir det, 2,5 av 5

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Avstängd

From
Påminner starkt om Lost, folk i en by på okänd plats försöker överleva okända ting som kommer fram under nattetid.. Första säsongen var skapligt bra. Säsong 2 har precis börjat.

Permalänk
Medlem

Jury Duty
En av dom bästa komediserierna jag sett på länge.
Typ realityserie, en kille som sitter med i en civil jury under en rättegång. Det han inte vet är att alla förutom han är skådespelare. Brast ut i skratt flertal gånger under avsnitten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Beef på Netflix
https://www.imdb.com/title/tt14403178/?ref_=nv_sr_srsg_1_tt_6...

4/5
Nästan full pott!
Otroligt bra skådisar. Steven Yeun är otroligt bra.
LÄnge sedan jag såg en såhär pass bra produktion på Netflix!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Beef
Netflix

Inte alls min typ av serie och tänkte mest; meh, men får väl ta mig en titt då den hyllas från så många håll. Sagt och gjort... och det visade sig vara en av dessa serier som är så välskriven och bra utförd att man fastnar oavsett om det är något man i normala fall inte fastnar för. Mixar man in riktigt bra skådespelarinsatser så förstår man varför den blivit så hyllad som den blivit.

Rekommenderas även om du i normala läser "the plot" och tänker som mig; Meh.

The Guardians of Justice
Netflix

Att denna fick skapas OCH inte blev sönderstämd av DC kommer nog alltid förbli ett mysterium
En väldigt low-budget version av DC där alla karaktärer är direkt rippade från DC ^^ MEN allt är faktiskt inte så dåligt som man kan tro! Jag tror dock det hjälper om man är uppvuxen på 80/90-talet för det märks att skaparen är ett stort fan av den tidsepoken, speciellt kanske dessa superhjältar, tv/dataspel och tecknade serier

En ganska klassisk story-arc från just den epoken också, vilket faktiskt gör att den känns fräsch idag. Serien som sig skulle motsvara en B-film av det bättre slaget som vet vad den är och vad de vill göra. Det märks att vissa saker SKA se lite "dåliga" ut för att återskapa 90-tals känslan, så den är väldigt genomtänkt och faktiskt riktigt bra utfört. Skådespeleriet är det väl lite mer si och så med... man man "överlever" och den lyckades roa över sina 7 avsnitt.

"live action/adult animated mixed media"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Beef

Inte alls min typ av serie och tänkte mest; meh, men får väl ta mig en titt då den hyllas från så många håll. Sagt och gjort... och det visade sig vara en av dessa serier som är så välskriven och bra utförd att man fastnar oavsett om det är något man i normala fall inte fastnar för.

Själv fick jag rakt motsatt intryck: Jag tyckte att premissen verkade intressant men efter att ha sett det första avsnittet var jag helt ointresserad av fortsättningen.

Permalänk

höll på att se på "fear the walking dead" säsong 4, men gjorde ett avbrott då jag såg att "sweet tooth" säsong 2 hade släppts.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Florida Man
Netflix

Ännu en serie som inte direkt tilltalade mig när jag låste beskrivningen, men tänkte... meh, ger skiten en chans. Att Clark Gregg var med påverkade beslutet en hel del, men hans roll är minimal och tycks mest finnas med för "aha, twist!" För det är väl det denna serie bygger mest på, det är twist and turns hela tiden där man aldrig riktigt ska veta hur det slutar. Där faller det lite dock då man är ganska övertygad om hur det faktiskt blir i slutet.

Inga egentliga större fel gällande någonting, allt är hyfsat till bra gjort... men som helhet lämnar serien inget bestående intryck.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Midnight Club.

Gillade The Haunting of Hill House och Midnight Mass hyfsat, not so much den här, och inte för att premissen är en del annorlunda. Tror jag iaf. Huvudkaraktären var rätt störig, storyn verkar körd i en mixer men man ville gärna se vad som hände. Tänker inte se säsong två om blir av. "Road to nowhere" var ett rätt bra avsnitt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Jury Duty
En av dom bästa komediserierna jag sett på länge.
Typ realityserie, en kille som sitter med i en civil jury under en rättegång. Det han inte vet är att alla förutom han är skådespelare. Brast ut i skratt flertal gånger under avsnitten.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmQ0Y2I3ZjAtNTJjOC00MjZlLTgxZWUtZjE2ZTk3NDAzZTJiXkEyXkFqcGdeQXVyOTA0NzU2NDQ@._V1_.jpg

Tack för tipset. Den var ju underbar. Inte minst för twisten med killen som inte hade en aning

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

1923 - Sequel till 1883, prequel till yellowstone. Och en ganska bra blandning av de båda faktiskt. Det är både cowboys som skjuter på varandra, indianer med deras problem och affärsmän med deras dirty business inblandat med kor och getter. Inte lika bra som 1883 men ungefär lika bra som yellowstone. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Succession Säsong 4 - HBO

Varit lite sen på bollen gällande säsong 4 då den drog igång i slutet av mars men är nu ikapp i och med avsnitt 6, puh!

För er som inte är invigda så handlar Succession om familjen Roy och deras medieimperium Waystar Royco med fokus på familjefadern och patriarken Logan Roy och de fyra vuxna barnen: Ken, Roman, Siobhan och Connor.

Då detta är den sista säsongen så kan jag givetvis inte skriva någonting om plot utan vill bara ge er alla en stor
och varm rekommendation att se det här dramat från början! (Alla säsonger inräknat så kommer det landa på 39 avsnitt)

Manuset, dialogen, dramat(!) och i princip samtliga skådespelare är magnifika! Jeremy Strong är en stor favorit som Ken och Briax Cox som Logan Roy dominerar varje scen!

Det här är ingen serie för slötittande utan kräver sin uppmärksamhet. Men, du kommer bli rikligt belönad!
Å ena sidan, vem orkar lägga tid på ännu en dussinserie som Netflix trycker ut och sedan lägger ner efter två säsonger?

I min bok, förmodligen det bästa TV-dramat det senaste decenniet eller så!

Med 4 avsnitt kvar av hela serien så är det svårt att ge ut fullpoängaren men 9/10 har jag inga problem att dela ut varje dag i veckan. SE DETTA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

1923 - Sequel till 1883, prequel till yellowstone. Och en ganska bra blandning av de båda faktiskt. Det är både cowboys som skjuter på varandra, indianer med deras problem och affärsmän med deras dirty business inblandat med kor och getter. Inte lika bra som 1883 men ungefär lika bra som yellowstone. 8/10

Avslutningen av Yellowstone kommer i början av november, sedan börjar en ny spinoff i december.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Avslutningen av Yellowstone kommer i början av november, sedan börjar en ny spinoff i december.

Kommer tyvärr ingen avslutning på Yellowstone

https://www.moviezine.se/nyheter/yellowstone-laggs-ner-efter-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzeta:

Detta är från igår.
"Paramount has announced today that the cornerstone program will air its final episodes on Paramount Network beginning this November. It is finally official. After months of alleged tension behind the scenes, scheduling conflicts, clashes of egos, Kevin Costner’s massive Western film series and most recently, a writer’s strike, the Yellowstone fandom can begin to have some closure."

Det tolkar jag som att femte säsongens kvarvarande avsnitt sänds i november och att det inte blir någon sjätte säsong.

https://www.denofgeek.com/tv/why-yellowstone-is-ending/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Detta är från igår.
"Paramount has announced today that the cornerstone program will air its final episodes on Paramount Network beginning this November. It is finally official. After months of alleged tension behind the scenes, scheduling conflicts, clashes of egos, Kevin Costner’s massive Western film series and most recently, a writer’s strike, the Yellowstone fandom can begin to have some closure."

Det tolkar jag som att femte säsongens kvarvarande avsnitt sänds i november och att det inte blir någon sjätte säsong.

https://www.denofgeek.com/tv/why-yellowstone-is-ending/

Här svänger det snabbt, skönt att höra stort tack! 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Detta är från igår.
"Paramount has announced today that the cornerstone program will air its final episodes on Paramount Network beginning this November. It is finally official. After months of alleged tension behind the scenes, scheduling conflicts, clashes of egos, Kevin Costner’s massive Western film series and most recently, a writer’s strike, the Yellowstone fandom can begin to have some closure."

Det tolkar jag som att femte säsongens kvarvarande avsnitt sänds i november och att det inte blir någon sjätte säsong.

https://www.denofgeek.com/tv/why-yellowstone-is-ending/

Verkar som det kommer en spinoff med övriga karaktärer, alltså typ säsong 6 fast man byter namn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

The White Lotus.
En serie från HBO som utspelar sig på ett hotel som heter The White Lotus på Hawaii i första säsongen o Italien andra där saker sakta men säkert går mer o mer fel. Från början var tanken att det bara skulle vara en säsong men har kommit två o ska komma en tredje, o av dom som kommit so far så var den första helt klart bäst. Smart skrivet med snyggt drama o intriger som ballar ur ganska rejält. Kul musik o snyggt filmat. Andra säsongen är egentligen helt fristående men tyvärr inte riktigt lika urballad o känns lite mer som ett vanligt drama.
Första säsongen 8/10 o andra 7/10

Permalänk
Snusfri

Person of Interest, var bra längesedan man såg denna grymma serie nu.
Skulle gärna se ett spel baserat på denna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Person of Interest, var bra längesedan man såg denna grymma serie nu.
Skulle gärna se ett spel baserat på denna.

Riktigt bra serie, sitter och plöjer den just nu. Ett spel skulle nog kunna funka, co-op 1-4 spelare typ. Pax att spela som Bear

Permalänk

White House Plumbers
Sett på första avsnittet. Riktigt härligt. 2 helt skruvade personligheter som jobbar tillsammans. Woody Harelsson är härlig.
Än så länge efter första avsnittet är det minst en 3/5 i betyg. HBO som visar serien.