Stora utbildningstråden - Vad ska man välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Jag sökte denna för det är 100% distans och att jag då kan göra det på arbetstid. Tyvärr stängd ansökan sedan 15 mars pga sommarkurs, men kommer i höst igen, vet inte om det är 100% distans då däremot.
https://www.hb.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/grundlaggande-programmering-i-python/

Jag arbetar med strategier kring digitala arbetssätt och 3D-modellering i byggbranschen och Python är väldigt användbart för att programmera funktioner till diverse programvara som nyttjas. Har hållt på med detta i 10 år nu och funderar så småningom på ett byte till spelbranschen med hjälp av självstudier i Blender/Houdini där även Python kan appliceras på liknande sätt.

Ah okej, tack! Jag anmälde mig till en annan, har programmerat lite python innan men har dåligt med ideer och disciplin så en kurs är bra som tvingar mig o göra uppgifterna

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Vill ni in i IT världen. Youtube och självlärning är vägen framåt.

Det är absolut en väg framåt - men inte den enda och kanske inte passar alla

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För dig som inte har en aning om vad du vill göra med livet så finns även https://randomantagning.se/.

Själv kommer jag nog aldrig plugga men sambon har sökt in till förskolelärare. Håller tummarna både för henne och er andra som söker.

Kan bli tufft

Permalänk
Medlem

Om jag var i en sits där jag funderade på studier och visste det jag vet idag hade jag gått SLU. Finns massvis med intressanta jobb i skogssverige med olika typer av inriktning. Väldigt goda framtidsmöjligheter, särskilt som kvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

<Uppladdad bildlänk>

Kan bli tufft

Bara o gå förkunskapskraven först så kan du! Men ja, det är väl mer menat som lite tips för vad man kan tänkas vara sugen på. Vilka förkrav som krävs finns ju om du klickar in på kursen.

Förkunskapskrav
Godkända kurser inom det naturvetenskapliga fältet om 90 hp (eller godkända kurser inom farmaci/medicin om 120 hp). Dessa kurser ska inkludera kurs KEM040, Fysikalisk kemi (15 hp), alternativt kurs FYP203, Kvantfysik A (7,5 hp) eller motsvarande. Matematikkunskaper motsvarande minst MMGK11, Naturvetarmatematik A1 (15 hp) rekommenderas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

<Uppladdad bildlänk>

Kan bli tufft

Usch, drömmer mardrömmar än idag om kurserna Kvantmekanik och Kemisk bindning 1 och 2..

Permalänk
Medlem

Jag har sökt Frontend developer. 2årig YH-utbildning.
Jag har lite ånger över chatgpt och durable.co etc. ai-genererad front end. Men jag tänker också att det är verktyg jag kommer kunna använda för att göra mitt jobb enklare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För dig som inte har en aning om vad du vill göra med livet så finns även https://randomantagning.se/.

Själv kommer jag nog aldrig plugga men sambon har sökt in till förskolelärare. Håller tummarna både för henne och er andra som söker.

Kul grej! Blir senare delen av journalistik och medieproduktion för mig så det är nog bäst att jag snabbt tentar av de första åren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyloon:

Jag har sökt Frontend developer. 2årig YH-utbildning.
Jag har lite ånger över chatgpt och durable.co etc. ai-genererad front end. Men jag tänker också att det är verktyg jag kommer kunna använda för att göra mitt jobb enklare i framtiden.

Vi har haft en del diskussioner om det i skolan (läser 2-årig .NET-utbildning) men konsensus just nu är att det kan vara ett bra verktyg framåt och att man de närmsta åren i alla fall kan räkna med att ha jobb som de ser ut idag. I framtiden så skulle jag gissa att yrket blir betydligt mindre del med fokus på kod och större del med fokus på design/logik för oss medan valfri AI som "medprogrammerar", lite pussel med färdiga bitar som anpassas.

Vi fick se lite exempel med ChatGPT med lite olika promts under en föreläsning men har uppmanats att lära oss grunderna ordentligt själva först, ChatGPT visade sig vara bra på att enkelt förklara kod. (Y) Just nu ser jag ChatGPT och liknande lite som Google eller Stackoverflow på steroider.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag ska eventuellt söka till Komvux för att få gymnasie kompetens och sen något inom dator/nätverk. Är rejält trött på industrijobb med 2skift 🤮

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Har precis gått klart min CNC-tekniker blå certifikat utbildning.
Har jobbat i tillverkningsindustrin i över 10 år nu (tiden går fort), tycker att det är aldrig försent för en utbildning. Jobbade heltid och pluggade på heltid, inget jag direkt rekommenderar men med vilja och tålamod så går det.
Sista månaderna när jag skulle skriva examensarbete så tog jag tjänstledigt med CSN lån och bidrag.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Speciellt bra om du gillar ensamarbete har jag hört!

För att svara tråden skulle jag säga att det man ska plugga är det man gillar att göra, vilka problem gillar du att lösa, vad är du bra på. För att klara en högre utbildning måste du tycka om ämnet och att göra relaterade saker ofta och länge

Jepp, det trodde jag skulle räcka när jag pluggade mjukvaruutveckling.
"Jag gillar data" tänkte jag, men när det kom till kritan var jag inte redo för studentlivet, det studentikosa, ensamheten om man inte är på hugget och att det är förbannat tråkigt om man inte har roligt.

Idag är jag trädgårdsskötare, trädgårdsanläggare och fastighetskötare i praktiken.

Nu har jag anmält mig till YH-utbildningarna Elkraftingenjör, Automationsingenjör, Elkonstruktör, VVS-ingenjör, Drift- & fastighetstekniker, fastighetsförvaltare och kyl- & värmepumpstekniker.

Jag gillar teknik och prylar, men att sitta framför en dator och räkna, skriva pseduokod, koda, det kan ingen lön i världen få mig att trivas med tror jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jepp, det trodde jag skulle räcka när jag pluggade mjukvaruutveckling.
"Jag gillar data" tänkte jag, men när det kom till kritan var jag inte redo för studentlivet, det studentikosa, ensamheten om man inte är på hugget och att det är förbannat tråkigt om man inte har roligt.

Idag är jag trädgårdsskötare, trädgårdsanläggare och fastighetskötare i praktiken.

Nu har jag anmält mig till YH-utbildningarna Elkraftingenjör, Automationsingenjör, Elkonstruktör, VVS-ingenjör, Drift- & fastighetstekniker, fastighetsförvaltare och kyl- & värmepumpstekniker.

Jag gillar teknik och prylar, men att sitta framför en dator och räkna, skriva pseduokod, koda, det kan ingen lön i världen få mig att trivas med tror jag.

Finns mycket överlapp där. Lär dig sätta upp system och saker som fungerar ihop när det kommer till automatisk bevattning och schemalägga skördar och kontrollera temp i växthus och sånt. Måste finnas så sjukt många villaägare som har pengar men inte kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Vi har haft en del diskussioner om det i skolan (läser 2-årig .NET-utbildning) men konsensus just nu är att det kan vara ett bra verktyg framåt och att man de närmsta åren i alla fall kan räkna med att ha jobb som de ser ut idag. I framtiden så skulle jag gissa att yrket blir betydligt mindre del med fokus på kod och större del med fokus på design/logik för oss medan valfri AI som "medprogrammerar", lite pussel med färdiga bitar som anpassas.

Vi fick se lite exempel med ChatGPT med lite olika promts under en föreläsning men har uppmanats att lära oss grunderna ordentligt själva först, ChatGPT visade sig vara bra på att enkelt förklara kod. (Y) Just nu ser jag ChatGPT och liknande lite som Google eller Stackoverflow på steroider.

Jag använde ChatGPT som en kompis som redan kan Python när jag lärde mig Python här i början av året.
"Förklara det här", "Ge exempel på det här", "Varför är det här så här?" Och det funkade extremt bra tyckte jag.

Jag tror också att projektledning/hantering och design kommer att vara det primära jag kommer fokusera på under det här åren. Hur man faktiskt löser ett problem eller en uppgift i ett projekt kommer ändå att variera. Det är vad jag tror just nu iallafall innan jag ens börjat utbildningen.

Permalänk
Medlem

Till er som tror att ai kommer att ta era utvecklarjobb: osannolikt. Ni kommer att fokusera på andra bitar än knacka kod eventuellt men utveckling består till en mindre grad av att koda. När du väl har kommit så långt att det bara är implementation kvar så är de största problemen lösta - kan sätta vilken kodapa som helst på det. Att komma på vad det är som behöver göras och hur är det svåra (och stimulerande).
Sedan tror jag inte att bara utveckla med AI är en bra ide. Då lär man sig bara fråga AIn, inte utveckla. Som att bara lära sig googla istället för ett yrke. Känns som man tappar en hel del förståelse.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fortfarande vet ej vad jag vill bli när jag blir stor...20 år efter nv linjen på gymnasiet. Kört sl buss i snart 17 år vilket är fan skrämmande med detta skityrke, men så är det räkningarna slutar inte komma....

Permalänk
Medlem

Till alla er som vill studera men inte vet inriktning.
Följ hjärtat och kosingen. D.v.s en välbetald och intressant bransch som tilltalar er.
Själv blev jag civil elektronikingenjör och har alltid haft ett spännande och drivande yrke med ett stort behov av ens kunskaper i branschen. Detta har i sin tur gett bra ekonomisk belöning i slutet av varje månad.
I snitt ligger erfarna utvecklare på 90 percentilen i löneligan, med spetskompetens kommer man upp ett par procent till. D.v.s en lön på ca 65-75 papp.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Vindkraftstekniker 1.5år YH-utbildning.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Lite annorlunda för mig, men har sökt yrkeshögskola med demensvård som ämne. Det är en två-årig utbildning på distans

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det skulle vara skoj att gå några specifika kurser.
Men sammtidigt så har jag fullt upp med mitt webb hobbyprojekt.
Får se när jag är färdig med version 1. Då kollar jag nog runt efter kurser att läsa eller så köttar jag vidare med hobbyprogrammering. Har dessutom två saker till jag vill göra som jag själv kan ha nytta av.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Om du vill ha garanterat, välbetalt jobb i en bransch som bara kommer att växa rekommenderar jag det här programmet. Har själv inte gått det men är involverad till och från och företag skriker efter kompetensen.

Statistik och DataAnalys i Linköping

https://liu.se/utbildning/program/f7ksa

Denna rekommenderar jag med! Ska själv börja efterföljande mastern (https://liu.se/en/education/program/f7msl) till hösten. Kanske syns där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Till er som tror att ai kommer att ta era utvecklarjobb: osannolikt. Ni kommer att fokusera på andra bitar än knacka kod eventuellt men utveckling består till en mindre grad av att koda. När du väl har kommit så långt att det bara är implementation kvar så är de största problemen lösta - kan sätta vilken kodapa som helst på det. Att komma på vad det är som behöver göras och hur är det svåra (och stimulerande).
Sedan tror jag inte att bara utveckla med AI är en bra ide. Då lär man sig bara fråga AIn, inte utveckla. Som att bara lära sig googla istället för ett yrke. Känns som man tappar en hel del förståelse.

Bara att skriva tillräckligt tydliga instruktioner till AIn för att faktiskt få tillbaka det du vill ha är en stor utmaning. Sen måste du kunna kunna analysera och tolka svaret du får för att verifiera att det gör det du vill att det ska göra. Jag tror vi är oerhört långt ifrån att en AI ska ta en utvecklares jobb, däremot är det ett tidsbesparande verktyg.

Jag tror att det är större risk att AIn börjar plocka mellanchefers jobb med effektiviserade arbetsflöden, processer och rapporteringar.

Jag tycker det är en intressant tanke, alla jobb kan vi grovt dela in i beställare och utförare. Vi fokuserar mycket på utförare i såna här AI frågor men jag tror det är skulle vara både lättare och effektivare att byta ut beställaren mot en AI. Låta besluten bli fattade på dataunderlag och statistik istället för det senaste på LinkedIn och magkänsla.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Vilka fält/vägval inom data/IT skulle kunna vara intressanta för en person som inte har svenska som modersmål men är begåvad och välutbildad men vill skola om till något där man relativt enkelt kan etablera sig med att få jobb?

Min flickvän är från USA och har precis flyttat hit till Sverige och har nu god svenska men så klart inte helt 100. Hon har en bachelor i Biologi och i princip en master i environmental science (gjorde alla kurser och thesis men försvarade den aldrig) men vill nu skola om sig till någon roll inom IT då hon inte trivdes med jobbmöjligheter inom sitt fält. Jag jobbar själv inom juridik/ekonomi så tar gärna mot tips på vad vi kan titta mot då jag inte är speciellt insatt själv i branscherna. Hittills har vi främst tittat på YH utbildningar men med tanke på att sista ansökningsdag är idag för högskola/universitet så funderade jag på om vi riskerar missa något intressant/värt att chansa på? Tar gärna mot tips. Det ska vara något som maximerar chanser att få jobb då det var ett stort stressmoment i hennes tidigare akademiska bana att känna att det inte ledde någonvart.

Jag utgår från hon inte vill sätta sig i skolbänken och ta en examen inom IT utan få ett jobb inom det så här är några tips;

RPA har en ganska låg tröskel och är en ganska bra start inom IT. Alternativt ta sig in via en support ingång men då kanske svenska kan vara ett krav (tänker 1st eller 2nd line support). RPA som står för robotic process automation används för automatisera manuella processer eller delar. Med eller utan programmeringskunskaper (det är dock meriterande att kunna lite kod och hur API:er funkar). Två vanliga tekniker/plattformar som används i Sverige och världen över är Blue Prism och Uipath.

Jag jobbar som scrum master för ett RPA utvecklingsteam och delvis jobbat som utvecklare med RPA tidigare och systemutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är absolut en väg framåt - men inte den enda och kanske inte passar alla

Så är det nog. Jag lär mig av bygga saker i praktiken och de 3+ åriga utbildningar jag sneglade på när jag ville göra ett karriärs byte lörde ite så mycket programmering och mer av teorin. Plus jag hade behövt läsa upp matten och jag hatar matte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Bara att skriva tillräckligt tydliga instruktioner till AIn för att faktiskt få tillbaka det du vill ha är en stor utmaning. Sen måste du kunna kunna analysera och tolka svaret du får för att verifiera att det gör det du vill att det ska göra. Jag tror vi är oerhört långt ifrån att en AI ska ta en utvecklares jobb, däremot är det ett tidsbesparande verktyg.

Jag tror att det är större risk att AIn börjar plocka mellanchefers jobb med effektiviserade arbetsflöden, processer och rapporteringar.

Jag tycker det är en intressant tanke, alla jobb kan vi grovt dela in i beställare och utförare. Vi fokuserar mycket på utförare i såna här AI frågor men jag tror det är skulle vara både lättare och effektivare att byta ut beställaren mot en AI. Låta besluten bli fattade på dataunderlag och statistik istället för det senaste på LinkedIn och magkänsla.

Vore intressant att låta en AI spotta ur sig nya produktidéer!
Jag tänker i stil med: kan den analysera försäljningsdata, jämföra företagets egen site med konkurrenternas och ta fram förslag på funktionalitet/UX som bör implementeras för att öka försäljningen?
Och kan den avgöra vad som är en dålig ide baserat på sin kunskap kring UX och/eller kundbeteende?
Eller måste den ha väldigt specifik data för att kunna analysera den och föreslå förbättringar?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag försökte redan förra året att söka, men visade sig jag behövde läsa up lite betyg.

Så sökt för hösten igen, får hoppas betygen blir klara före sista kompletteringsdagen. Har redan hållit på med programring på fritiden i 3/4 år, så vill ha det på paper också att ha som backup.

Dock kommer trogen inte kursen jag sökt räcka, är halvårs distanskurs och för gå vidare behöver jag nästan ha matte c (Jag går efter gamla systemet, vet att det är nytt system nu).

Annat problem är om det ens kommer finnas arbete som jag är ute efter. I alla fall behöver jag inte tänka på CSN för dom kurserna jag sökt i höst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns mycket överlapp där. Lär dig sätta upp system och saker som fungerar ihop när det kommer till automatisk bevattning och schemalägga skördar och kontrollera temp i växthus och sånt. Måste finnas så sjukt många villaägare som har pengar men inte kan

Ja, jag tror inte jag kommer hålla på med trädgård eller anläggning om jag ger mig in på El eller automation, förmodligen industri eller fastigheter.

Ju mer jag provat på olika yrken och delat arbetsplats med andra som har andra discipliner så känns det tydligare och tydligare vad en vill hålla på med.

Skrivet av Honk:

Själv blev jag civil elektronikingenjör och har alltid haft ett spännande och drivande yrke med ett stort behov av ens kunskaper i branschen.

Intressant! Det finns nog många saker du kan jobba med då antar jag.
Vad har du och vad jobbar du som idag sen dina studier?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Just nu har jag 68kkr/mån och jag utvecklar avancerad elektronik hos ett stort välkänt företag (namnger ej) med fokus på inbyggda industrisystem.
Ändå ligger jag lite lågt. En polare har 74 papp på ett lite mindre företag där han fokuserar på hårdvarunära elektronikprogrammering.

Visa signatur

Honk