Vad ska ett grafikkort kosta idag?

Permalänk
Rekordmedlem

Priserna borde följa teknikutvecklingen och alltså stå stilla eller sjunka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Stora problemet nu är kronans värde. Hade dollarn kostat vad den gjorde 2015 hade 4070 kostat betydligt mindre.

Så länge kronan är svag kommer de vara dyra. Visst är inte korten så billiga i dollar heller och de har ökat i dollar men svaga kronan ökar priset ännu mer.

PS5 kostar ju också över 7k nu.

När kommer kronan tillbaka i värde om någonsin? Det vet nog ingen.

Det går fortfarande att få relativt ok deals på begagnade kort ibland men vill man ha bra prestanda så är det dyrt numera tyvärr.

Nja, det är väl ändå inte det primära problemet? Du får ju t.ex. en snabb 2 TB SSD för dryga tusenlappen och 32 GB DDR4 RAM med bra hastighet för ca 800 kr så dessa komponenter är ju väldigt billiga idag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Minns den tiden då grafikkortets pris utgjorde ~50% av den totala summan det kostade att sätta ihop en speldator.

Om man bortser från att lägga någon vikt på dagens valutakurser osv, så skulle jag nog inte betala mer än 6-8000 kr för ett grafikkort.

Minns också när man pratade om hur dyrt Titan X var när det begav sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priserna borde följa teknikutvecklingen och alltså stå stilla eller sjunka.

Men har dom inte gjort det då? Av vad jag kan se så får vi mer prestanda för mindre pengar idag, dvs att om vi siktar på samma prestanda så bör priset ha sjunkit över tid

Lågpriskort har idag en skev prissättning och halkar efter. Det börjar också bli svårt att jämföra, för siktade man på 1080p 60hz, och vill köpa det idag, det finns inga kort som släppts senaste åren för det alls. AMDs 6400 och 6500 är svåra att rekommendera av olika anledningar, Nvidias senaste var 1660? Allting annat är overkill för 1080p 60hz, och då ser också korten dyrare ut om man nu spelar 1080p60

Nya generationen är i många sätt overkill för 1440p om man inte måste ha på RT eller ha en 240hz-skärm. Så hitta rätt kort för rätt jobb är idag inte alltid helt enkelt om man vill köpa prisoptimerat - men hitta rätt komponenter för just dit use case är också tjusningen med att grotta ner sig i tekniken för många. Andra har andra intressen och då får man lösa det med pengar istället, och ha lite mer marginal i hårdvaran när man handlar

Skrivet av bärplockaren:

Minns den tiden då grafikkortets pris utgjorde ~50% av den totala summan det kostade att sätta ihop en speldator.

Om man bortser från att lägga någon vikt på dagens valutakurser osv, så skulle jag nog inte betala mer än 6-8000 kr för ett grafikkort.

Minns också när man pratade om hur dyrt Titan X var när det begav sig.

Sätter jag ihop en dator så är 4070 lätt mindre än 50% av budget, men så kan man såklart diskutera optimala delar för olika budget, det är ganska lätt att motivera 4070 TI och 7900 XT om grafikkortet ska vara ca 50% av budget. En dator utan några extrema delar alls, men knappast en "så billigt som möjligt"-dator heller:

PSU ATX v3 750w 1600kr
7600x 3090kr
Moderkort 2500kr (egentligen allt från 2000 till 10 000...)
Minne, 6000mhz, cl36 2x16 1600kr
Torrent Compact 2100
M.2 1tb 750kr

Totalt 11640. Så för att bygga en dator för 4070 så måste vi ha ganska många andra komponenter som är billigare i datorn, redan som det är. Om Nvidia sänker priset på 4070 så får du svårt att bygga en vettig dator där GPU ska utgöra nära 50% av budget, och grafikkortet är för billigt helt enkelt. Och i din budget om 6-8000kr så är också 4070 rimlig, du får bygga datorn kring Intels 12400 och DDR4 för att göra resten av datorn till runt 50% av budget bara. Nu får vi se framöver vad de billigare korten i nya generationen kommer ge oss

AMD verkar fortsatt producera 6000-serien, så får se hur mycket vi får i lägre prisklasser där då man verkar nöjd med förra generationen fortsatt

Nu har moderkort och chassi dragit iväg i pris, utöver grafikkort. Vissa komponenter går ner samtidigt. Chassin tog sig en extra smäll pga logistik och fraktkostnader under pandemin. Och jag hoppas man kan gå ner i pris snart då det måste vara löst nu rimligen, och moderkort framförallt

Titan X kostar idag 1300 i MSRP, 999 när det begav sig, 4090 är 1500 MSRP? Men det är svårt att jämföra prestanda mellan korten här. Oavsett så är båda korten dyra. Något nytt i 40-serien däremot är att 4090 verkar faktiskt "prisvärt" jämfört med 4080 för spelare. Tidigare har toppkorten som 3090 varit så futtigt mycket bättre i spel att man aldrig kunde motivera prisskillnaden som spelare. Nu skalar pris och prestanda mellan 4080 och 4090 ganska OK, och min magkänsla säger mig att många som överväger ett 4080 inte har några problem med några tusen till för ett 4090 för att då också ha det objektivt bästa kortet

Permalänk
Medlem

Vill väl inte sätta något maxtak, men jag gav knappt 8000kr för mitt 1080ti, så under 10 000kr tycker jag väl är rimligt.
Tragisk utveckling vi sett med speciellt den svenska kronans värde.

Blir att vänta tills nästa gen innan jag köper ett nytt grafikkort, tror priserna fortsätter att stiga, men hoppas kunna få lite mer prestanda för ett kort i 10000krs klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Minns den tiden då grafikkortets pris utgjorde ~50% av den totala summan det kostade att sätta ihop en speldator.

Om man bortser från att lägga någon vikt på dagens valutakurser osv, så skulle jag nog inte betala mer än 6-8000 kr för ett grafikkort.

Minns också när man pratade om hur dyrt Titan X var när det begav sig.

I min dator jag köpte 2013 utgjorde GPU:n (GTX 770) ganska exakt endast 30 % av hela datorns kostnad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort ska kosta exakt så mycket som tillverkaren eller butiken vill sälja det för.
Ifall konsumenten tycker att priset inte är rimligt så kan denne istället invänta en rea eller en annan prissänkning och sen köpa den delen till sin nöjesmaskin…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Kikar vi på 4070 då? 1080 Ti från 2016 hade idag kostat 865 USD, och 4070 kostar 599 och har på en höft 100% mer prestanda. Känns ändå inte helt åt helvete. Men 1080 TI är en haloprodukt med extra höga priser säger du? Mja, alla hyllar idag 1080 TI som det bästa köpet man kunnat göra i grafikkortens historia - om jag får överdriva lite. Jämfört med 2070 och 3070? Båda korten hade med inflation kostat lika mycket som 4070 med lite felmarginal, hade Nvidia avrundat så hade alla kostat 599. Det är en prestandaökning på 100% och 30% på dessa kort. Inte fantastiskt, men inte helt åt helvete heller

Just 4070 är väl ett av de mer "rimligt" prissatta korten i 4000-serien. Hade det inte varit för den svaga kronan hade den nästan varit rimligt prissatt.

Däremot är prestandan för låg. Det känns som om de tagit ett 4060 och kluddat över etiketten med "4070" och gett den motsvarande pris. Man kan nästan ana att 4070 var tänkt att bli 4060, om de inte hade varit tvungen att döpa om 4080 12 GB till 4070 TI.

Några exempel:
3070 gav 80% av prestandan hos 3080
2070 gav 82% av prestandan hos 2080
4070 ger 70% av prestandan hos 4080.

Fler exempel:
1070 var 65% snabbare än 970
2070 var 37% snabbare än 1070 (det fick mycket kritik för att prestandalyftet mot Pascal var så litet)
3070 var 56% snabbare än 2070
4070 är 31% snabbare än 3070

Man betalar alltså mycket mer för relativt sett mindre prestanda gentemot de dyrare korten i serien, och ett mindre prestandakliv än tidigare jämfört med samma kort i föregående generation.

Dessutom är 12 GB VRAM snålt för ett kort som släppts 2023. 8 GB har varit standard sedan Pascal år 2016, och 4070 utökar bara minnet med 4 GB, till 12 GB. Visst den kommer hålla lite längre än ett med 8 GB, men ganska snart kommer nog 16 GB bli ett krav.

Så det handlar inte bara om vart korten kostar, utan om vad man faktiskt får för pengarna och hur framtidssäkra korten är. Man betalar för ett 4070 men får i princip ett 4060.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst alla inlägg så är min spontana reaktion att frågeställningen är lite märklig. Vad "ska" ett grafikkort kosta är som jag ser det bara ett uttryck för personligt önsketänkande och inte faktabaserat på något viss. Själv tycker jag självklart de ska vara gratis, i min drömvärld ska de inte kosta något alls.

Nu lever vi i en marknadsekonomi där producent sätter ett pris, distributör ett högre pris och återförsäljare ett än högre pris eftersom alla vill tjäna pengar. Som kund har jag två val, antingen acceptera priset och betala det eller inte acceptera och gå vidare. Jag kan förstås försöka pruta och få ner priset men i denna värld är det svårt.

Så länge det finns tillräckligt många som väljer acceptera priset så finns inget incitament för någon i ledet att sänka det. Säljer produkten för det satta priset så vore jag som såväl återförsäljare eller producent ganska dum om jag sänkte priset bara för att det finns ett fåtal som tycker det är för högt.

Jag försvarar inte på något sätt de priser som grafikkorten har idag. Tycker också de är för höga men då allt för många runtom i världen betalar dessa priser så är det de priserna som gäller, oavsett vad vi andra tycker.

I slutändan är det inte svårare än att inte köpa om man tycker priset är för högt. Väljer man ändå att köpa bara för att man vill ha så har man accepterat priset. Man kan så klart känna sig rånad men den enda man kan klaga på i det läget är sig själv då det inte är någon annan som tvingar fram köpet. Det är inte samma sak som att handla mat. Mat måste vi ha för att överleva, ett grafikkort kan vi leva ett långt liv helt utan.

Så köp inte om du tycker det är för dyrt, använd din konsumentmakt. Om det sedan gör någon skillnad eller inte kan bara framtiden utvisa. Eftersom allt för många inte använder sin konsumentmakt lär det inte göra någon skillnad men valet är ändå i slutändan ditt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Om man inte räknar med prestanda som variabel, hur kan man då rationellt komma till ett beslut? Nu är nästan all vår konsumtion styrd av erfarenhet, preferenser och känslor - vi är ganska irrationella

Vilket är vad jag är efter i tråden. Det verkar som alla skriker DET ÄR DYRT! Och då tycker alla andra att det ÄR DYRT! Och vi skapar en feedback-loop om att allting är dyrt idag... Vilket det är på olika sätt, men kanske inte så dyrt som vi kanske lurar oss själva att tro?

Problemet är att om man tar din logik och flyttar den till andra produkter som också utvecklats i samma takt genom åren så bör alltså en instegsbil kosta 5 miljoner för dig eftersom den är många gånger bättre. Bilar har i verkligheten blivit billigare.
Att produkter blir bättre och håller samma pris är en av grunderna i ekonomi och grunden till tillväxt.

Ja produktionskostnader och R&D har gått upp men som magkänslan hos de flesta är så har priserna hängt med lite för snabbt uppåt. Själv skulle jag enbart byta gpu om min nuvarande gick sönder just för att det inte känns prisvärt någonstans.

Permalänk

Ett grafikkort ska kosta så mycket som tillverkaren anser är berättigat. Att föreslå pristak skulle innebära att utvecklingen blir hämmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vill väl inte sätta något maxtak, men jag gav knappt 8000kr för mitt 1080ti, så under 10 000kr tycker jag väl är rimligt.
Tragisk utveckling vi sett med speciellt den svenska kronans värde.

Blir att vänta tills nästa gen innan jag köper ett nytt grafikkort, tror priserna fortsätter att stiga, men hoppas kunna få lite mer prestanda för ett kort i 10000krs klassen.

Och idag kan du för 8000kr köpa ett kort med dubbla prestandan. Inte en fantastisk utveckling, men kanske inte heller helt undermålig? Lägger vi på inflationen på det du gav för 1080 Ti, och utvecklingen i USD/SEK sen det köpet så kommer du rimligen ha betalat vad idag är värt väl över 10 000 för ett 1080 Ti. Nu kanske inte du påstår att grafikkort idag är dyrt heller, men känns det orimligt idag?

Skrivet av Pepsin:

Just 4070 är väl ett av de mer "rimligt" prissatta korten i 4000-serien. Hade det inte varit för den svaga kronan hade den nästan varit rimligt prissatt.

Däremot är prestandan för låg. Det känns som om de tagit ett 4060 och kluddat över etiketten med "4070" och gett den motsvarande pris. Man kan nästan ana att 4070 var tänkt att bli 4060, om de inte hade varit tvungen att döpa om 4080 12 GB till 4070 TI.

Några exempel:
3070 gav 80% av prestandan hos 3080
2070 gav 82% av prestandan hos 2080
4070 ger 70% av prestandan hos 4080.

Fler exempel:
1070 var 65% snabbare än 970
2070 var 37% snabbare än 1070 (det fick mycket kritik för att prestandalyftet mot Pascal var så litet)
3070 var 56% snabbare än 2070
4070 är 31% snabbare än 3070

Man betalar alltså mycket mer för relativt sett mindre prestanda gentemot de dyrare korten i serien, och ett mindre prestandakliv än tidigare jämfört med samma kort i föregående generation.

Dessutom är 12 GB VRAM snålt för ett kort som släppts 2023. 8 GB har varit standard sedan Pascal år 2016, och 4070 utökar bara minnet med 4 GB, till 12 GB. Visst den kommer hålla lite längre än ett med 8 GB, men ganska snart kommer nog 16 GB bli ett krav.

Så det handlar inte bara om vart korten kostar, utan om vad man faktiskt får för pengarna och hur framtidssäkra korten är. Man betalar för ett 4070 men får i princip ett 4060.

Jag är beredd att hålla med om i princip allting du säger. Grafikkort har inte haft en fantastisk utveckling senaste åren. 12gb vram hade jag själv inte nöjt mig med heller. Det är något Nvidia ofta snålar med och får befogad kritik för, men troligen är den avsaknad konkurrensen något som spökar här, både med vram och priser. Sen tror jag vi ser en prissättning som fortfarande är påverkad av pandemin och cryptoboomen på vissa sätt än idag

Jag ser själv att priser kanske ska ner 10% från idag för att vara rimliga, och då hade 3070 till 4070 då blivit ca 45% bättre FPS/krona. 45% generation på generation är för min del godkänt, men det är subjektivt såklart. Och på det får vi vissa saker som DLSS3 och andra funktioner som Nvidia nu försöker segmentera generationerna med. Troligen något man gör för att man vet att tekniska utvecklingen och vinsterna på nya noder minskar. Man kan helt enkelt inte ha samma utveckling nu som vi haft förut

I fallet 4070, det ligger så nära 3080 i pris och prestanda, Nvidia vill sälja ut 3080 här först. Sen kan vi se prissänkningar. Vi ser omvärldsfenomen just nu med krig, räntehöjningar, massiv inflation, ekonomiska instabilitet, som alltid leder till högre priser, i allt, inte bara teknik. Vilket vi på många sätt ser lite överallt idag också

Så, om 4070 hade kommit in och kostat 10% mindre, 7000kr, hade vi då gått från "FAN VAD DYRT ALLTING ÄR, JAG UPPGRADERAR FÖRST NÄR HUSET BRINNER NER OCH JAG VINNER PÅ LOTTO" till "Bra släpp Nvidia, det kan bli aktuellt i ett byte"? Min magkänsla är att Nvidia och AMD inte kan sätta ett rimligt pris som skulle accepteras här på SweC, vilket är lite anledningen till varför jag ställer frågan här i forumet - alla priser på allting är satt för högt idag i mångas ögon

Jag har inte tid att göra ett räkneexempel på det just nu, men 4070 Ti är intressant. Det är i prestanda som 3090 Ti, det kan anses vara bättre än alla andra kort i alla tidigare generationer (om än lågt med vram, som handikappar det i 4k, och inte så bra för framtiden kanske). Jämfört med vad 3090 Ti släpptes för i MSRP mitt under pågående cryptoboom så är 4070 Ti klart mer prisvärt, men samtidigt har 4070 Ti en MSRP lägre än många andra kort från förra generationen. Jämfört med 6800 Xt med dagens priser är det inte prisvärt, eventuellt, men jämfört med MSRP och lite inflation på det så kanske 4070 Ti också inte ser helt åt helskotta ut i värde? 3090 Ti är troligen det kort med sämst MSRP/prestanda i världshistorien, så kanske orättvist att jämföra med

Skrivet av Alphahanne:

Utan att ha läst alla inlägg så är min spontana reaktion att frågeställningen är lite märklig. Vad "ska" ett grafikkort kosta är som jag ser det bara ett uttryck för personligt önsketänkande och inte faktabaserat på något viss. Själv tycker jag självklart de ska vara gratis, i min drömvärld ska de inte kosta något alls.

Nu lever vi i en marknadsekonomi där producent sätter ett pris, distributör ett högre pris och återförsäljare ett än högre pris eftersom alla vill tjäna pengar. Som kund har jag två val, antingen acceptera priset och betala det eller inte acceptera och gå vidare. Jag kan förstås försöka pruta och få ner priset men i denna värld är det svårt.

Så länge det finns tillräckligt många som väljer acceptera priset så finns inget incitament för någon i ledet att sänka det. Säljer produkten för det satta priset så vore jag som såväl återförsäljare eller producent ganska dum om jag sänkte priset bara för att det finns ett fåtal som tycker det är för högt.

Jag försvarar inte på något sätt de priser som grafikkorten har idag. Tycker också de är för höga men då allt för många runtom i världen betalar dessa priser så är det de priserna som gäller, oavsett vad vi andra tycker.

I slutändan är det inte svårare än att inte köpa om man tycker priset är för högt. Väljer man ändå att köpa bara för att man vill ha så har man accepterat priset. Man kan så klart känna sig rånad men den enda man kan klaga på i det läget är sig själv då det inte är någon annan som tvingar fram köpet. Det är inte samma sak som att handla mat. Mat måste vi ha för att överleva, ett grafikkort kan vi leva ett långt liv helt utan.

Så köp inte om du tycker det är för dyrt, använd din konsumentmakt. Om det sedan gör någon skillnad eller inte kan bara framtiden utvisa. Eftersom allt för många inte använder sin konsumentmakt lär det inte göra någon skillnad men valet är ändå i slutändan ditt.

Ja, om du läser mitt resonemang runt frågan, det handlar mer om vad ska ett kort kosta för att varje recension av grafikkort inte ska leda till en diskussion om hur dyra grafikkort är idag. Vad hade den breda massan, eller folk på SweC accepterat som ett OK pris, och vad är för dyrt? Det är såklart en subjektiv fråga, men vad hade accepterats av en majoritet som ett godkänt pris eller godkänt prestandalyft mellan generationer. Idag verkar alla bara skrika varg, för alla andra skriker varg och jag ser ingen rimlig frågeställning någonstans vad som hade uppfattats som OK vad gäller AMD och Nvidias produkter, eller Intel för den delen

Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet är att om man tar din logik och flyttar den till andra produkter som också utvecklats i samma takt genom åren så bör alltså en instegsbil kosta 5 miljoner för dig eftersom den är många gånger bättre. Bilar har i verkligheten blivit billigare.
Att produkter blir bättre och håller samma pris är en av grunderna i ekonomi och grunden till tillväxt.

Ja produktionskostnader och R&D har gått upp men som magkänslan hos de flesta är så har priserna hängt med lite för snabbt uppåt. Själv skulle jag enbart byta gpu om min nuvarande gick sönder just för att det inte känns prisvärt någonstans.

Nej, jag förstår inte dit exempel, och det verkar som jag inte uttryckt min logik tydligt nog. Jag hävdar att kort har blivit billigare och ger bättre prestanda sett över flera år. Vi har inte haft en fantastisk utveckling, men vi har haft en positiv utveckling gällande pris/prestanda i grafikkort

Skrivet av Darth Kermit:

Ett grafikkort ska kosta så mycket som tillverkaren anser är berättigat. Att föreslå pristak skulle innebära att utvecklingen blir hämmad.

Jag tror ingen föreslår ett pristak, även om många förväntar sig att XX80/XX70-kort alltid ska kosta X kr, för det har det alltid gjort förut. Vilket är en frustration många ger uttryck för här och i alla diskussioner jag sett om nya släpp av grafikkort. Jag undrar mest vad som skulle anses godkänt i pris för att kort inte allmänt ska anses som dyra, utan prisvärda eller åtminstone godkända. Det kommer alltid finnas någon alltid tycker att alla kort är dyra, men för de flesta av oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Just 4070 är väl ett av de mer "rimligt" prissatta korten i 4000-serien. Hade det inte varit för den svaga kronan hade den nästan varit rimligt prissatt.

Däremot är prestandan för låg. Det känns som om de tagit ett 4060 och kluddat över etiketten med "4070" och gett den motsvarande pris. Man kan nästan ana att 4070 var tänkt att bli 4060, om de inte hade varit tvungen att döpa om 4080 12 GB till 4070 TI.

Några exempel:
3070 gav 80% av prestandan hos 3080
2070 gav 82% av prestandan hos 2080
4070 ger 70% av prestandan hos 4080.

Fler exempel:
1070 var 65% snabbare än 970
2070 var 37% snabbare än 1070 (det fick mycket kritik för att prestandalyftet mot Pascal var så litet)
3070 var 56% snabbare än 2070
4070 är 31% snabbare än 3070

Man betalar alltså mycket mer för relativt sett mindre prestanda gentemot de dyrare korten i serien, och ett mindre prestandakliv än tidigare jämfört med samma kort i föregående generation.

Dessutom är 12 GB VRAM snålt för ett kort som släppts 2023. 8 GB har varit standard sedan Pascal år 2016, och 4070 utökar bara minnet med 4 GB, till 12 GB. Visst den kommer hålla lite längre än ett med 8 GB, men ganska snart kommer nog 16 GB bli ett krav.

Så det handlar inte bara om vart korten kostar, utan om vad man faktiskt får för pengarna och hur framtidssäkra korten är. Man betalar för ett 4070 men får i princip ett 4060.

Skrivet av Syglarn:

Och idag kan du för 8000kr köpa ett kort med dubbla prestandan. Inte en fantastisk utveckling, men kanske inte heller helt undermålig? Lägger vi på inflationen på det du gav för 1080 Ti, och utvecklingen i USD/SEK sen det köpet så kommer du rimligen ha betalat vad idag är värt väl över 10 000 för ett 1080 Ti. Nu kanske inte du påstår att grafikkort idag är dyrt heller, men känns det orimligt idag?

Jag är beredd att hålla med om i princip allting du säger. Grafikkort har inte haft en fantastisk utveckling senaste åren. 12gb vram hade jag själv inte nöjt mig med heller. Det är något Nvidia ofta snålar med och får befogad kritik för, men troligen är den avsaknad konkurrensen något som spökar här, både med vram och priser. Sen tror jag vi ser en prissättning som fortfarande är påverkad av pandemin och cryptoboomen på vissa sätt än idag

Jag ser själv att priser kanske ska ner 10% från idag för att vara rimliga, och då hade 3070 till 4070 då blivit ca 45% bättre FPS/krona. 45% generation på generation är för min del godkänt, men det är subjektivt såklart. Och på det får vi vissa saker som DLSS3 och andra funktioner som Nvidia nu försöker segmentera generationerna med. Troligen något man gör för att man vet att tekniska utvecklingen och vinsterna på nya noder minskar. Man kan helt enkelt inte ha samma utveckling nu som vi haft förut

I fallet 4070, det ligger så nära 3080 i pris och prestanda, Nvidia vill sälja ut 3080 här först. Sen kan vi se prissänkningar. Vi ser omvärldsfenomen just nu med krig, räntehöjningar, massiv inflation, ekonomiska instabilitet, som alltid leder till högre priser, i allt, inte bara teknik. Vilket vi på många sätt ser lite överallt idag också

Så, om 4070 hade kommit in och kostat 10% mindre, 7000kr, hade vi då gått från "FAN VAD DYRT ALLTING ÄR, JAG UPPGRADERAR FÖRST NÄR HUSET BRINNER NER OCH JAG VINNER PÅ LOTTO" till "Bra släpp Nvidia, det kan bli aktuellt i ett byte"? Min magkänsla är att Nvidia och AMD inte kan sätta ett rimligt pris som skulle accepteras här på SweC, vilket är lite anledningen till varför jag ställer frågan här i forumet - alla priser på allting är satt för högt idag i mångas ögon

Jag har inte tid att göra ett räkneexempel på det just nu, men 4070 Ti är intressant. Det är i prestanda som 3090 Ti, det kan anses vara bättre än alla andra kort i alla tidigare generationer (om än lågt med vram, som handikappar det i 4k, och inte så bra för framtiden kanske). Jämfört med vad 3090 Ti släpptes för i MSRP mitt under pågående cryptoboom så är 4070 Ti klart mer prisvärt, men samtidigt har 4070 Ti en MSRP lägre än många andra kort från förra generationen. Jämfört med 6800 Xt med dagens priser är det inte prisvärt, eventuellt, men jämfört med MSRP och lite inflation på det så kanske 4070 Ti också inte ser helt åt helskotta ut i värde? 3090 Ti är troligen det kort med sämst MSRP/prestanda i världshistorien, så kanske orättvist att jämföra med

Ja, om du läser mitt resonemang runt frågan, det handlar mer om vad ska ett kort kosta för att varje recension av grafikkort inte ska leda till en diskussion om hur dyra grafikkort är idag. Vad hade den breda massan, eller folk på SweC accepterat som ett OK pris, och vad är för dyrt? Det är såklart en subjektiv fråga, men vad hade accepterats av en majoritet som ett godkänt pris eller godkänt prestandalyft mellan generationer. Idag verkar alla bara skrika varg, för alla andra skriker varg och jag ser ingen rimlig frågeställning någonstans vad som hade uppfattats som OK vad gäller AMD och Nvidias produkter, eller Intel för den delen

Nej, jag förstår inte dit exempel, och det verkar som jag inte uttryckt min logik tydligt nog. Jag hävdar att kort har blivit billigare och ger bättre prestanda sett över flera år. Vi har inte haft en fantastisk utveckling, men vi har haft en positiv utveckling gällande pris/prestanda i grafikkort

Jag tror ingen föreslår ett pristak, även om många förväntar sig att XX80/XX70-kort alltid ska kosta X kr, för det har det alltid gjort förut. Vilket är en frustration många ger uttryck för här och i alla diskussioner jag sett om nya släpp av grafikkort. Jag undrar mest vad som skulle anses godkänt i pris för att kort inte allmänt ska anses som dyra, utan prisvärda eller åtminstone godkända. Det kommer alltid finnas någon alltid tycker att alla kort är dyra, men för de flesta av oss

Så, jag hittade lite tid för 4070 Ti, och det mäter sig inte så bra historiskt mot kort som 4070 verkar det som. Räknat med inflation så är 3080 på håret dyrare, så du får för ungefär samma kostnad en prestandaökning på 25%. Mot 6800 Xt som verkar bättre prissatt så betalar du 5% mer för ett prestandalyft på 22%. Jämfört med 6900 Xt så får du ynka 12% mer prestanda, men för 32% lägre kostnad

Inte alls lika bra prissatt som 4070 helt klart

Edit: relativt 4070 mot Ti så är det 47% (11500kr vs 7800kr) dyrare med 22% mer prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Ja, om du läser mitt resonemang runt frågan, det handlar mer om vad ska ett kort kosta för att varje recension av grafikkort inte ska leda till en diskussion om hur dyra grafikkort är idag. Vad hade den breda massan, eller folk på SweC accepterat som ett OK pris, och vad är för dyrt? Det är såklart en subjektiv fråga, men vad hade accepterats av en majoritet som ett godkänt pris eller godkänt prestandalyft mellan generationer. Idag verkar alla bara skrika varg, för alla andra skriker varg och jag ser ingen rimlig frågeställning någonstans vad som hade uppfattats som OK vad gäller AMD och Nvidias produkter, eller Intel för den delen

Jag har inte läst ditt resonemang såväl som alla inlägg i tråden. Det är hursomhelst inte relevant. Som jag skrev i mitt inlägg i tråden så är det först och främst producenterna, i detta fall nVidia och AMD som sätter priserna. Vi som konsumenter har två val i det läget, antingen accepterar vi priset och köper eller så accepterar vi det inte och köper inte. Att hälften av alla konsumenter skriker "varg" har i sammanhanget ingen betydelse då den andra hälften håller käft och betalar. Där ligger således problemet.

Vi befinner oss således i en situation där såväl recensenter som konsumenter, i gemen, tycker att priserna är åt helvete samtidigt som en allt för stor andel konsumenter, oavsett av deras syn i frågan, betalar de aktuella priserna. Efter att ha läst ett stort antal trådar i ämnet kan jag bara konstatera att det finns alldeles för många fanboys för att det i slutändan ska göra någon skillnad för priserna. Med fanboys menar jag i sammanhanget INTE de som köper endera märke utan även de som vänder ut och in på sina bankkonton för att få maximal prestanda i sina favoritspel.

I slutändan ser jag alltså att enda sättet att få ner priserna är att få ALLA, såväl "fanboys" som reguljära konsumenter att vägra betala dessa överhypade priser. Som marknaden ser ut ser jag chanserna att lyckas som tämligen små, inte obefintliga men ytterst osannolika.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om man tittar PCB storlek så borde detta 4070 bara vara ett 4050

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Tycker frågeställningen och resonemanget är rätt ointressant i sin helhet.

Däremot saknar jag en tid när man för rimliga pengar fick tag i ett kort som inte var totalt värdelöst.

Jag saknar även en tid när man fick rejält med mer prestanda för exakt samma pengar inom ett par år och inte kanske 5år.
Det är klart att korten blir bättre, men man får ju nästan känslan att folk tycker det är ok att prestanda per krona nästan står still och att priset bara går upp, lite generaliserat.

Sen att räkna med andrahandsvärde på sina teknikprylar för att få ner livscykelkostnaderna är självbedrägeri. Det är inte alls säkert grejorna är säljbara för i närheten av det man tror efter några år.

Jag röstar med den makt jag har som konsument, jag köper inte datorprylar som jag gjorde förr, jag tycker det börjar spåra ur och jag minns en tid när datorer faktiskt stadigt blev billigare, inte dyrare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Instegskorten borde starta på 14K. Så det blir lite status i det hela. Vilken pöbel som helst ska inte kunna köpa ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Jag skulle behöva se återförsäljarnas, Nvidias, TSMCs, ASMLs och deras underleverantörers bokföring innan jag säger en exakt siffra. Dessa företags kostnader inkl. R&D för att producera varan + 5% vinst tycker jag är rimligt.

Om deras arbetare som skapar och utvecklar produkterna vill ha bättre betalt eller bättre arbetsförhållanden skulle jag tänka mig att betala mer än innan om arbetskostnaderna går upp. Om grafikkort kostar mer än idag för att lönerna och arbetsförhållandena kommer upp i en bra standard som är jämförbar med Sverige skulle jag tycka det var ett OK pris.

Skrivet av Ibymafayhas:

En vara är värd vad någon är villig att betala, hela grunden till den moderna ekonomin.

Nja, ibland ja. Hur ofta kan du pruta ner priset på grafikkort i Sverige? Att skylla allting på konsumenter och efterfrågan tycker jag är missvisande när den andra delen av ekvationen, utbud också påverkar priset.

Nvidia har mer eller mindre ett monopol på marknaden. Nvidia sätter priserna på sina grafikkort. Du kan inte välja att betala mindre än vad en återförsäljare säljer kortet för. Nvidia styr återförsäljarens priser. När ett företag har en monopolposition på marknaden kan de höja priset på en vara utöver vad som skulle vara möjligt om de hade konkurrens och därmed kan de ta ut monopolränta eller jordränta (engelska: "economic rent").

Skrivet av Wikipedia:

Rent-seeking is an attempt to obtain economic rent (i.e., the portion of income paid to a factor of production in excess of what is needed to keep it employed in its current use) by manipulating the social or political environment in which economic activities occur, rather than by creating new wealth. Rent-seeking implies extraction of uncompensated value from others without making any contribution to productivity. Because the nature of rent-seeking implies a fixed cost payment, only wealthy participants engage in these activities as a means of protecting their wealth from expropriation.

Priset för kretskortstillverkning och därmed grafikkort styrs delvis av USAs regim genom att de utövar påtryckningar på Holland, Tyskland, Sydkorea, och Japan som i sin tur förhindrar företag som ASML att sälja ny fabriksutrustning till företag i Kina som vill bygga nya fabriker för att tillverka moderna kretskort. USAs nuvarande regim har valt att stoppa företag från att konkurrera med Nvidia, Samsung och TSMC.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Nja, ibland ja. Hur ofta kan du pruta ner priset på grafikkort i Sverige? Att skylla allting på konsumenter och efterfrågan tycker jag är missvisande när den andra delen av ekvationen, utbud också påverkar priset.

Vad har Sverige med priset på en global vara att göra? Vi är en liten ekonomi med svag valuta (-65% på 10 år mot USD), helt rationellt att rikare länder har råd medan fattigare får välja. Bara inse att vi har haft reallönesänkningar i åtminstone 10 år och 2022-2023 tappar vi alla 15-20% av våra löner pga inflation och avtal om lönesänkningar mellan fack och arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Om man tittar PCB storlek så borde detta 4070 bara vara ett 4050

Ja, helt klart ska PCB skala med prestanda, och 4090 bör ha en yta som en mindre fotbollsplans jämfört med integrerad grafik från 90-talet! För less is less, more is more och bigger is better! Man skulle åtminstone kunna bygga korten ganska tysta med den ytan att kyla?

Skrivet av Karaff:

Tycker frågeställningen och resonemanget är rätt ointressant i sin helhet.

Däremot saknar jag en tid när man för rimliga pengar fick tag i ett kort som inte var totalt värdelöst.

Jag saknar även en tid när man fick rejält med mer prestanda för exakt samma pengar inom ett par år och inte kanske 5år.
Det är klart att korten blir bättre, men man får ju nästan känslan att folk tycker det är ok att prestanda per krona nästan står still och att priset bara går upp, lite generaliserat.

Sen att räkna med andrahandsvärde på sina teknikprylar för att få ner livscykelkostnaderna är självbedrägeri. Det är inte alls säkert grejorna är säljbara för i närheten av det man tror efter några år.

Jag röstar med den makt jag har som konsument, jag köper inte datorprylar som jag gjorde förr, jag tycker det börjar spåra ur och jag minns en tid när datorer faktiskt stadigt blev billigare, inte dyrare.

Det finns en intressant take away här för min del. Vilket prestandalyft ska vi kika på mellan generationer? Det som är lättast är rastrering, och average fps. Det är troligen det vi tittar på mest åtminstone. Det finns anledning att tycka att det är vad vi ska titta på uteslutande, men nja? Om vi jämför 3070 och 4070 eller 3070 Ti och 4070 Ti, inte historiskt bra utveckling sett till just den datapunkten. Nu, börjar vi kika på RT? Lite bättre. Tittar vi på titlar där VRAM flaskar? Väldigt mycket bättre, om vi ittar vi på 1% low speciellt. Lägger vi på DLSS 3, frame generation och andra saker som kan segmentera generationerna utöver rastreringsprestanda så blir paketet mer och mer tilltalande - sen är det subjektivt vad man letar efter när man vill uppgradera just sin egen dator såklart

Vad värdesätter spelaren då? Det är lätt att jämföra average fps, och säga att saker är dåliga eller bra relativt, eller dyra, men vi köper sällan det som ger mest fps/krona. Så Nvidia och AMD har inte ett incitament att fokusera just där, vi som konsumenter belönar inte average fps idag. Och då bör det vara mindre viktigt för oss när vi tittar på om kort är dyra eller inte?

Om vi bara tittar på det hela, så ger AMDs kort ofta mer fps per krona, men vinner i stort sett aldrig marknadsandelar på det. 3050 och 3060 jämfört med 6600 och 6600 Xt, AMDs kort har varit mer prisvärda under hela generationens livslängd i stort sett, framförallt mot slutet. Troligen är det också sant längre upp i prisklasserna, men AMD uteblir i absoluta prestandasegmentet. Även om 6950 Xt varit helt ok i det segmentet ofta. 3050 och 3060 finns båda i topp av Steams hardware survey, AMDs kort är väldigt långt ner istället. Att vara prisvärda har inte varit belönande skulle man kunna tolka det som

Många säger att man köper hellre Nvidia för bättre drivrutiner, bättre stöd för RT, eller vad man nu har för orsak. Average fps är inte den avgörande faktorn för många

Så vilken prestandaökning vill vi ha per generation, och i vad?

Skrivet av Goedendag:

Det beror på. Jag skulle behöva se återförsäljarnas, Nvidias, TSMCs, ASMLs och deras underleverantörers bokföring innan jag säger en exakt siffra. Dessa företags kostnader inkl. R&D för att producera varan + 5% vinst tycker jag är rimligt.

Om deras arbetare som skapar och utvecklar produkterna vill ha bättre betalt eller bättre arbetsförhållanden skulle jag tänka mig att betala mer än innan om arbetskostnaderna går upp. Om grafikkort kostar mer än idag för att lönerna och arbetsförhållandena kommer upp i en bra standard som är jämförbar med Sverige skulle jag tycka det var ett OK pris.

Nja, ibland ja. Hur ofta kan du pruta ner priset på grafikkort i Sverige? Att skylla allting på konsumenter och efterfrågan tycker jag är missvisande när den andra delen av ekvationen, utbud också påverkar priset.

Nvidia har mer eller mindre ett monopol på marknaden. Nvidia sätter priserna på sina grafikkort. Du kan inte välja att betala mindre än vad en återförsäljare säljer kortet för. Nvidia styr återförsäljarens priser. När ett företag har en monopolposition på marknaden kan de höja priset på en vara utöver vad som skulle vara möjligt om de hade konkurrens och därmed kan de ta ut monopolränta eller jordränta (engelska: "economic rent").

Priset för kretskortstillverkning och därmed grafikkort styrs delvis av USAs regim genom att de utövar påtryckningar på Holland, Tyskland, Sydkorea, och Japan som i sin tur förhindrar företag som ASML att sälja ny fabriksutrustning till företag i Kina som vill bygga nya fabriker för att tillverka moderna kretskort. USAs nuvarande regim har valt att stoppa företag från att konkurrera med Nvidia, Samsung och TSMC.

AMD, Intel och Nvidia är publika bolag med publik redovisningsplikt. Varsågod!

Nu är det säkert ohyggligt svårt att räkna på, och lättare att bara titta på kvartalsvinsterna över ett par år. Nvidia tjänade ohemult med pengahögar under pandemin, men har senaste halvåret fått ekonomisk smisk istället. Troligtvis för att man under pandemin och underskottet av waffers gick till Samsung och TSMC med hatten i handen och bad om mer produktionskapacitet, och flaskhalsarna svarade, absolut, sen snurrade dollartecknet runt på deras näthinnor. Nvidia köpte då på sig kretsar i stor upplaga, och till högre pris än vanligt. Det fungerade så länge vi hade underskott och kryptoboom. När det gick över så kom baksmällan, nu sitter man på lager av 30-serien, som man producerat till ett högre pris än man först tänkt, samtidigt som priserna på grafikkort är på väg ner

Vilket är varför jag tror det är dyrt idag, även om pandemi och cryptocraze är över så ser vi svallvågorna och effekterna av det än idag. SweC skrev en artikel om att man håller produktionen nere av 40-serien för man har för mycket lager av 30-serien

Jamen, kör bara kör! Nja, om man kör på med 40-serien och alla partnertillverkare går med förlust på 30-serien för att det inte kan säljas med vinst... Då går fler samma väg som EVGA, och snart har vi bara FE-kort. Jag vet inte om det är i varken Nvidias eller vårt bästa intresse heller. Nu har Nvidia säkerligen höjd för lite rea, och det lär vi se när lagerhyllorna börjar bränna i plånböckerna

Permalänk
Medlem

Som konsument hade jag tyckt att tydliga segment av kort där de lägsta är avsett för 1080p med ett instegspris runt 3000-4000 och sedan kanske två olika segment för 1440p och 4k vardera avsedda för olika nivåer av inställningar med ett prisgap på ca 2000-3000 mellan varje med lite påslag för absoluta toppkort. Alltså någonstans mellan 3k och 14k beroende på prestanda.

Edit. Kan tillägga att det inte finns den minsta chans att jag köper något nytt till dagens priser. Slutar hellre spela när min dator inte längre räcker till och låter barnen spela på konsoll

Permalänk
Medlem

För några år sedan någonstans runt 9000 för ett vettigt kort.
Men med tanke på inflation och annat skit i världen så är väl kanske 12k en mer rimligare siffra för ett bra kort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Som konsument hade jag tyckt att tydliga segment av kort där de lägsta är avsett för 1080p med ett instegspris runt 3000-4000 och sedan kanske två olika segment för 1440p och 4k vardera avsedda för olika nivåer av inställningar med ett prisgap på ca 2000-3000 mellan varje med lite påslag för absoluta toppkort. Alltså någonstans mellan 3k och 14k beroende på prestanda.

Edit. Kan tillägga att det inte finns den minsta chans att jag köper något nytt till dagens priser. Slutar hellre spela när min dator inte längre räcker till och låter barnen spela på konsoll

Fast många glömmer bort att konsoler har massa små kostnader som stackar up. De kommer oftast med patetisk lite lagring - > ny m2/extern lagring
Spela online? - > 600KR+/ÅR
Nytt spel? 800kr+/st
Under en konsols livstid så blir det som exempel
Ps5 - 7k
5x 600 = 3k
Ny lagring = 2k+
5år av konsol utan spel 12k

PC är multiplayer gratis
PC spel är oftare på rea vad jag förstått från mina konsol kompisar.
PC har fler gratis spel

Att köpa en dator med samma Specs som dagens konsoler kostar ju en gpu typ 3-4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast många glömmer bort att konsoler har massa små kostnader som stackar up. De kommer oftast med patetisk lite lagring - > ny m2/extern lagring
Spela online? - > 600KR+/ÅR
Nytt spel? 800kr+/st
Under en konsols livstid så blir det som exempel
Ps5 - 7k
5x 600 = 3k
Ny lagring = 2k+
5år av konsol utan spel 12k

PC är multiplayer gratis
PC spel är oftare på rea vad jag förstått från mina konsol kompisar.
PC har fler gratis spel

Att köpa en dator med samma Specs som dagens konsoler kostar ju en gpu typ 3-4k

Märklig kalkyl. Till att börja med kostar inte spelen 800. Har inte betalat över 600 och där ingår gow, nhl och fifa. Samt att du pratar som att alla spel är gratis till pc, skiljer 100 spänn MAX på en ny titel så du får nog räkna om lite där.

För 600 per år får man dessutom 3-4 spel i månaden, gratis från ps store, vissa riktigt bra. Fortnite, apex, warzone mfl är free to play på konsoll också.

Att utöka lagringen är inget krav. Men om att behöva göra det kan ju lika gärna gälla för en pc. Skulle tro det är väldigt få pcs som säljs runt 15k som har mer än 1tb lagring på ssd.

Samt att priset på ps5 du har räknat på är 1k över vad jag köpte mitt för. I princip allt du skriver är draget ur arslet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Märklig kalkyl. Till att börja med kostar inte spelen 800. Har inte betalat över 600 och där ingår gow, nhl och fifa. Samt att du pratar som att alla spel är gratis till pc, skiljer 100 spänn MAX på en ny titel så du får nog räkna om lite där.

För 600 per år får man dessutom 3-4 spel i månaden, gratis från ps store, vissa riktigt bra. Fortnite, apex, warzone mfl är free to play på konsoll också.

Att utöka lagringen är inget krav. Men om att behöva göra det kan ju lika gärna gälla för en pc. Skulle tro det är väldigt få pcs som säljs runt 15k som har mer än 1tb lagring på ssd.

Lagring finns ju redan på pc i kalkylen.
Spelen är inte medräknade i kalkylen utan bara finns att nämnas. Visst skiljer det kanske 100kr per spel men spelen är nedsatta oftare till pc

Spelen man "får" är väl bara tills man avinstallerar dem? Där av krävs mycket lagring (så länge dem inte är kvar i PS plus)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lagring finns ju redan på pc i kalkylen.
Spelen är inte medräknade i kalkylen utan bara finns att nämnas. Visst skiljer det kanske 100kr per spel men spelen är nedsatta oftare till pc

Spelen man "får" är väl bara tills man avinstallerar dem? Där av krävs mycket lagring (så länge dem inte är kvar i PS plus)

Finns inte lagring alls när du köper en konsoll menar du? Det sitter en ssd på så när 1tb när du köper den, precis som i en pc. Och att utöka kostar samma för båda.

Jag håller med om att kostnaden för ps plus är något negativt men det är en spottstyver när man jämför hur mycket mer samma prestanda i en pc kostar idag.

Enligt ditt sätt att resonera skulle jag kunna säga att konsollen är bara att plugga in i tvn och börja spela. En dator behöver du köpa skärm, mus och tangentbord också innan du kan börja. De tillsammans blir mer än kostnaden för ps plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så fort man blandar in prestanda som variabel så blir det omöjligt att ha en rimligt objektiv diskussion.

Min högst personliga åsikt är att korten kostar cirka 50% mer än vad min magkänsla säger är rimligt.

Detta är 100% korrekt!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Finns inte lagring alls när du köper en konsoll menar du? Det sitter en ssd på så när 1tb när du köper den, precis som i en pc. Och att utöka kostar samma för båda.

Jag håller med om att kostnaden för ps plus är något negativt men det är en spottstyver när man jämför hur mycket mer samma prestanda i en pc kostar idag.

Enligt ditt sätt att resonera skulle jag kunna säga att konsollen är bara att plugga in i tvn och börja spela. En dator behöver du köpa skärm, mus och tangentbord också innan du kan börja. De tillsammans blir mer än kostnaden för ps plus.

En PC med samma prestanda som ps5 Kostar sub 10k (är nog bättre till och med)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad kostar ett mellanklasskort idag (har inte uppgraderat datorn sedan 2015)? I min värld bör det inte kosta mer än 6000 kr. Sedan har väl ingen föreslagit ett pristak? Frågan avser väl vad vi tycker är en rimlig prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Och idag kan du för 8000kr köpa ett kort med dubbla prestandan. Inte en fantastisk utveckling, men kanske inte heller helt undermålig? Lägger vi på inflationen på det du gav för 1080 Ti, och utvecklingen i USD/SEK sen det köpet så kommer du rimligen ha betalat vad idag är värt väl över 10 000 för ett 1080 Ti. Nu kanske inte du påstår att grafikkort idag är dyrt heller, men känns det orimligt idag?

Jag tycker det blir en ganska skev jämförelse, personligen. Mer att på den tiden gav du 8000kr för det bästa (titan exkluderat) och bör därför jämföras med vad du ger för samma motsvarighet idag, dvs ett 3080ti/4080ti. Inte vad du får för prestanda idag jämfört med något som släpptes för ca 6 år sedan.

Ny teknik kommer och med inflation etc så höjs priserna, men på "senare" tid känns det som flera bolag (inte bara grafikkort) mer är inriktade på att hela tiden maximera större och större vinster/omsättning istället för att "endast" vara väldigt lönsamt. Och det är väl där nånstans jag tror många människor börjar höja på ögonbrynen då "man" anser/tycker att vinst ersatts av girighet.

Omsättning och tillväxt måste öka stort hela tiden, men det blir ju till slut "luftslott" där företag går omkull när de inte längre kan nå upp till dessa tillväxtmål då investerarare drar sig ur och de inte längre kan upprätthålla "sin storlek". I bästa fall kan de down-siza och överleva.

Omsättning skapar värde, men det gör inget om företag går med förlust;
"Klarnas nettoomsättning under 2022 växte med 20 procent till 16,7 miljarder kronor. Den globala handelsvolymen ökade med 22 procent till 837 miljarder kronor. Rörelseresultatet försämrades från minus 6,6 till 10,5 miljarder kronor."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal