Vad ska ett grafikkort kosta idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En PC med samma prestanda som ps5 Kostar sub 10k (är nog bättre till och med)
https://komponentkoll.se/bild/fPqAn.png

Spelar du exempelvis god of war i 4k 60fps med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Spelar du exempelvis god of war i 4k 60fps med den?

Japp med lite inställningar och fsr så absolut
Du kör inte 4k native på ps5 heller utan det är uppskalat från 1080/720p med tanke på gpu i PS5/xbox är sämre än 6700xt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Syglarn:

Lågpriskort har idag en skev prissättning och halkar efter.

Ja det finns inga budgetkort alls för de klarar inte att hantera skrivbordet om man vill ha 4k och hdrstöd utan reducering av färginformation (subsampling) Den integrerade cpu/apugrafiken är uppdaterad men gällande grafikkort behöver man ha minst 3xxx familjen hos Nvidia och där finns det inte budgetgrafikkort utan budgetkorten är baserade på äldre kretsar som bara klarar av spelande men alltså är dåliga på skrivbordet och video om an inte vill sitta fast i äldre lågupplösta skärmar dvs <4K.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med inflationen inräknad så ska ett high-end kort idag kosta 749 dollar om man kollar på 2011/2012's priser med HD 7970/GTX 680 vilket var den sista gången AMD var ledare på prestanda.

Så då skulle RTX 4080 och RX 7900 XTX kostat runt 8500/7500kr i Sverige men istället kostar RTX 4080 runt 14k och RX 7900 XTX runt 13k som billigaste priserna på prisjakt

så helt enkelt är korten överprisade med cirka 5 tusen vardera.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag kan tänka mig lägga runt 3,5-4k för ett kort i övre medelsegmentet (lägger aldrig pengar på topsegment-kort, aldrig gjort). För mig handlar ALLT om prisvärdhet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp med lite inställningar och fsr så absolut
Du kör inte 4k native på ps5 heller utan det är uppskalat från 1080/720p med tanke på gpu i PS5/xbox är sämre än 6700xt

Ok. Det är mindre skillnader nu, köper det. Finns ju däremot ett litet men i det tycker jag. Ps5 har haft sin hårdvara säkert en bra tid innan den lanserades i november 2020. Enligt prisjakt kostade kortet i din lista ca 7500 spänn på release mars 2021. På ett sätt irrelevant kanske för själva jämförelsen mellan ps5 och pc'n. Man får vad man får för pengen och just nu är det rätt lika men vid tidpunkten när de grejer du listar var nya får man nog lägga på 3-4k på det priset. Nu, två år senare har pc prestandan helt enkelt sprungit ifrån. Som den ska göra.

Men det stora problemet med pc är ju att den bästa tillgängliga prestandan för varje generation skjuts längre och längre mot att vara någon typ av lyxprodukt. Prisspannet 20-25k tycker jag ska ge den bästa prestandan en pc kan leverera för sin generation. Så länge den här orimliga prissnivån finns bojkottar jag nyköp. Begagnat kan jag absolut tänka mig men det är sällan det finns npgot tillgängligt i närheten där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Största problemet är att det inte finns något vettigt kort med låg prislapp.

Fast vi har XT 6600 som med ett pris på 2800-3000 kronor ännu är ett realistiskt alternativ. Men absolut, jag hade gärna sett en efterträdare till 1050 Ti som med sin förvisso begränsade råprestanda men ändå 4 GB VRAM, 128 bits och ett pris under 2000 kronor ändå erbjöd väldigt mycket för pengarna både som ny och flera år efteråt. För de pengarna får man idag bara RX 6400 som verkligen är handikappad både av minnesmängden och bandbredden.

Permalänk
Medlem

För att svara på trådens fråga. Jag tycker att man borde kunna köpa ett vettigt instegskort (dvs 8 GB VRAM och 128 bits minnesbuss) för cirka 2000 kronor. Och maxpriserna på high-end-kort borde vara cirka 3 gånger så höga.

Vill AMD eller Nvidia sedan lansera någon typ av Halo-produkt för 25k så kan de väl göra det, men gör det då i form av ett Titan-kort så det tydligt avskils från spelkorten.

Jag förstår att det finns människor som tjänar absurda summor pengar och som kan lägga 20k på ett grafikkort utan att det knappt märks i deras budget. Men tycker att det handlar lite om det demokratiska i datorspelandet, att man ska kunna skaffa vettiga prylar utan att ha ett välbetalt jobb och att även yngre ska kunna jobba ihop till sin egen första dator.

Kan väl handla om att jag blivit så gammal att jag utan bekymmer kan lägga 20k på ett grafikkort, men samtidigt inte har något behov att ett sådant grafikkort. Och då börjar man fundera lite mer över hela fenomenet pc-spelande och all den glädje som det gav till en ung kille på 16 bast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Som konsument hade jag tyckt att tydliga segment av kort där de lägsta är avsett för 1080p med ett instegspris runt 3000-4000 och sedan kanske två olika segment för 1440p och 4k vardera avsedda för olika nivåer av inställningar med ett prisgap på ca 2000-3000 mellan varje med lite påslag för absoluta toppkort. Alltså någonstans mellan 3k och 14k beroende på prestanda.

Edit. Kan tillägga att det inte finns den minsta chans att jag köper något nytt till dagens priser. Slutar hellre spela när min dator inte längre räcker till och låter barnen spela på konsoll

Jag tror tillverkare har olika mål med korten, som 1080p, 1440p osv, sen finns high refresh rate och pappas 60hz-skärm för det är vad han får från jobbet. Sen har vi så subjektiv åsikt om vad som är bra nog för ex 1440p 144hz, eller 240hz, vad kräver vi för 1% low, ultra eller high på grafikinställningar? Så olika personer kommer tycka att olika kort är gjorda för olika segment. Diskussioner om vad som är low-, mid- och high-end är konstant pågående och aldrig kommer folk överens konstigt nog

Våra löner har inte hängt med i senaste tidens ekonomi, och vi har förlorat köpkraft. Inte bara datorer men överallt, så förstår om man överger datorspelandet i förmån för annat när ens budget trycks ihop av yttre ekonomiska krafter

Nu kan vi få det mesta inom 1440p och 1080 till ett pris som relativt historiskt är OK, lite dyrt, men inte sälj dina organ-dyrt. Det innebär dock att man kikar på äldre kort, eller nöjer sig med 4070. 4070 Ti, 4080 och 4090 har lite sämre ekonomi i sig historiskt sett

Sen är, som sagt, allting dyrt idag...

Skrivet av Viceroy:

Vad kostar ett mellanklasskort idag (har inte uppgraderat datorn sedan 2015)? I min värld bör det inte kosta mer än 6000 kr. Sedan har väl ingen föreslagit ett pristak? Frågan avser väl vad vi tycker är en rimlig prissättning.

Vad är mellanklass?

6600 Xt kanske är lite lågt, men för 4000 kan du få dugligt 1440p, och 4070 för 8000 ger lite mer frame rate. Sen finns många kort mellan det i de flesta prisnivåer. Så runt 6000 kr bör du få kort som kan klassas som mellanklass antar jag

Skrivet av Necrophor:

Jag tycker det blir en ganska skev jämförelse, personligen. Mer att på den tiden gav du 8000kr för det bästa (titan exkluderat) och bör därför jämföras med vad du ger för samma motsvarighet idag, dvs ett 3080ti/4080ti. Inte vad du får för prestanda idag jämfört med något som släpptes för ca 6 år sedan.

Ny teknik kommer och med inflation etc så höjs priserna, men på "senare" tid känns det som flera bolag (inte bara grafikkort) mer är inriktade på att hela tiden maximera större och större vinster/omsättning istället för att "endast" vara väldigt lönsamt. Och det är väl där nånstans jag tror många människor börjar höja på ögonbrynen då "man" anser/tycker att vinst ersatts av girighet.

Omsättning och tillväxt måste öka stort hela tiden, men det blir ju till slut "luftslott" där företag går omkull när de inte längre kan nå upp till dessa tillväxtmål då investerarare drar sig ur och de inte längre kan upprätthålla "sin storlek". I bästa fall kan de down-siza och överleva.

Omsättning skapar värde, men det gör inget om företag går med förlust;
"Klarnas nettoomsättning under 2022 växte med 20 procent till 16,7 miljarder kronor. Den globala handelsvolymen ökade med 22 procent till 837 miljarder kronor. Rörelseresultatet försämrades från minus 6,6 till 10,5 miljarder kronor."

Jag förstår inte riktigt fascinationen med att man prompt ska jämföra XX80, XX70 osv med varandra. Framförallt i toppsegmentet har namngivningen varit helt irrationell historiskt sett

Om Nvidia nu lyckas bygga kretsar som skalar bättre och bättre, så ökar spannet mellan de sämsta korten och de bästa, ska vi då ha 4090, 4091, 4092 osv, bara för att jämna tiotal tar slut. Ska bästa kortet alltid heta 4090, 4090 Ti?

Och din egen logik haltar redan när du tycker vi inte ska jämföra med Titan. Det var ändå det bästa kortet ofta, så ska vi räkna bort 4090, 3090 Ti i jämförelser också, det är toppkorten i deras generationer?

Någon dag kanske jag förstår. Tills dess köper jag ett kort för en visuell upplevelse. Jag kvantifierar inte den med namnet på produkten, utan med värdet av vad jag får och priset jag betalar

Men du sätter nog fingret på vad många är besvikna över. Vissa har alltid köpt 80-korten exempelvis, och det har alltid kostat ca si och så, och helt plötsligt har vi inflation istället för deflation som de tio åren innan. Och priserna ser olika ut, och folk blir besvikna, helt klart

Skrivet av Oliver91:

Med inflationen inräknad så ska ett high-end kort idag kosta 749 dollar om man kollar på 2011/2012's priser med HD 7970/GTX 680 vilket var den sista gången AMD var ledare på prestanda.

Så då skulle RTX 4080 och RX 7900 XTX kostat runt 8500/7500kr i Sverige men istället kostar RTX 4080 runt 14k och RX 7900 XTX runt 13k som billigaste priserna på prisjakt

så helt enkelt är korten överprisade med cirka 5 tusen vardera.

Jag har tittat på inflationen här:
https://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Och jag får snarlika siffror med dig. Att jämföra med 680 Verkar definitivt sätta dagens generation i skamvrån. Det är också vad lite konkurrens skulle kunna göra. Om AMD sätter press på Nvidia, eller Intel för den delen, så är 20% prissänkningar inte helt orimliga, speciellt på 30-serien. Men det ger oss bara 4080 för 3-4000 mindre, och inte 5k som du räknat på

Och vad vet jag, är 680 kanske det mest prisvärda kortet i historien? Vi kanske har en viss cherry picking här? Jämför vi med 3080 vid släpp, 3080 innan allting gick åt pipsvängen med kostnaderna för grafikkort ansågs ha bra värde, och 680 verkar ha varit än bättre värde. Jämför vi dock med helt puckade kort som Titan Z så är korten idag billiga utan att ens blanda in inflation i kalkylerna

Så kikar vi vidare, 580 verkar precis som 680 varit mer prisvärd än dagens kort jämfört rakt av mellan 4080 och dessa två kort. Är det AMDs konkurrens som spökar, var det en mer prisvärd tid att köpa kort på? Svårt att veta, det kan också vara en förskjutning i Nvidias namn. 680 är kanske inte vad 4080 är. Om Nvidia hade nya namnstandarder, hur hade vi jämfört då? Vilket är varför jag förespråkar att jämföra med prestanda i åtanke. Nu ger det oss oändligt många variabler och komplikationer, och det blir omöjligt att objektivt se vad som är ett bra köp och inte relativt historiska kort. Därför har jag tråden här, för att se vilka förväntningar folket har här

Det är fullt rimligt att kort har blivit dyrare senaste 10-15 åren. Av vad jag kan se, jämfört pris och prestanda senaste åren, så kan den utvecklingen inte hänt exakt nu, utan måste pågått innan 20-serien. Sen är korten över 4070 ganska dåligt värde alla dagar i veckan, men dom saknar också konkurrens från tidigare generationer. Jag menar, varken AMD eller Nvidia verkar vilja sänka priser. Är det dyrare att göra korten idag? Nja, troligen är det oligopolställningen

Vi ser dock att så snart kort hade konkurrens från äldre generationen så blev prissättningen kanske inte världsbäst, men nästan ok åtminstone. Vilket troligen beror på att man vill sälja av 3080 först, utan att behöva sänka priset för mycket pga konkurrens från 4070 - men nu spekulerar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Jag tror tillverkare har olika mål med korten, som 1080p, 1440p osv, sen finns high refresh rate och pappas 60hz-skärm för det är vad han får från jobbet. Sen har vi så subjektiv åsikt om vad som är bra nog för ex 1440p 144hz, eller 240hz, vad kräver vi för 1% low, ultra eller high på grafikinställningar? Så olika personer kommer tycka att olika kort är gjorda för olika segment. Diskussioner om vad som är low-, mid- och high-end är konstant pågående och aldrig kommer folk överens konstigt nog

Våra löner har inte hängt med i senaste tidens ekonomi, och vi har förlorat köpkraft. Inte bara datorer men överallt, så förstår om man överger datorspelandet i förmån för annat när ens budget trycks ihop av yttre ekonomiska krafter

Nu kan vi få det mesta inom 1440p och 1080 till ett pris som relativt historiskt är OK, lite dyrt, men inte sälj dina organ-dyrt. Det innebär dock att man kikar på äldre kort, eller nöjer sig med 4070. 4070 Ti, 4080 och 4090 har lite sämre ekonomi i sig historiskt sett

Sen är, som sagt, allting dyrt idag...

Vad är mellanklass?

6600 Xt kanske är lite lågt, men för 4000 kan du få dugligt 1440p, och 4070 för 8000 ger lite mer frame rate. Sen finns många kort mellan det i de flesta prisnivåer. Så runt 6000 kr bör du få kort som kan klassas som mellanklass antar jag

Jag förstår inte riktigt fascinationen med att man prompt ska jämföra XX80, XX70 osv med varandra. Framförallt i toppsegmentet har namngivningen varit helt irrationell historiskt sett

Om Nvidia nu lyckas bygga kretsar som skalar bättre och bättre, så ökar spannet mellan de sämsta korten och de bästa, ska vi då ha 4090, 4091, 4092 osv, bara för att jämna tiotal tar slut. Ska bästa kortet alltid heta 4090, 4090 Ti?

Och din egen logik haltar redan när du tycker vi inte ska jämföra med Titan. Det var ändå det bästa kortet ofta, så ska vi räkna bort 4090, 3090 Ti i jämförelser också, det är toppkorten i deras generationer?

Någon dag kanske jag förstår. Tills dess köper jag ett kort för en visuell upplevelse. Jag kvantifierar inte den med namnet på produkten, utan med värdet av vad jag får och priset jag betalar

Men du sätter nog fingret på vad många är besvikna över. Vissa har alltid köpt 80-korten exempelvis, och det har alltid kostat ca si och så, och helt plötsligt har vi inflation istället för deflation som de tio åren innan. Och priserna ser olika ut, och folk blir besvikna, helt klart

Jag har tittat på inflationen här:
https://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Och jag får snarlika siffror med dig. Att jämföra med 680 Verkar definitivt sätta dagens generation i skamvrån. Det är också vad lite konkurrens skulle kunna göra. Om AMD sätter press på Nvidia, eller Intel för den delen, så är 20% prissänkningar inte helt orimliga, speciellt på 30-serien. Men det ger oss bara 4080 för 3-4000 mindre, och inte 5k som du räknat på

Och vad vet jag, är 680 kanske det mest prisvärda kortet i historien? Vi kanske har en viss cherry picking här? Jämför vi med 3080 vid släpp, 3080 innan allting gick åt pipsvängen med kostnaderna för grafikkort ansågs ha bra värde, och 680 verkar ha varit än bättre värde. Jämför vi dock med helt puckade kort som Titan Z så är korten idag billiga utan att ens blanda in inflation i kalkylerna

Så kikar vi vidare, 580 verkar precis som 680 varit mer prisvärd än dagens kort jämfört rakt av mellan 4080 och dessa två kort. Är det AMDs konkurrens som spökar, var det en mer prisvärd tid att köpa kort på? Svårt att veta, det kan också vara en förskjutning i Nvidias namn. 680 är kanske inte vad 4080 är. Om Nvidia hade nya namnstandarder, hur hade vi jämfört då? Vilket är varför jag förespråkar att jämföra med prestanda i åtanke. Nu ger det oss oändligt många variabler och komplikationer, och det blir omöjligt att objektivt se vad som är ett bra köp och inte relativt historiska kort. Därför har jag tråden här, för att se vilka förväntningar folket har här

Det är fullt rimligt att kort har blivit dyrare senaste 10-15 åren. Av vad jag kan se, jämfört pris och prestanda senaste åren, så kan den utvecklingen inte hänt exakt nu, utan måste pågått innan 20-serien. Sen är korten över 4070 ganska dåligt värde alla dagar i veckan, men dom saknar också konkurrens från tidigare generationer. Jag menar, varken AMD eller Nvidia verkar vilja sänka priser. Är det dyrare att göra korten idag? Nja, troligen är det oligopolställningen

Vi ser dock att så snart kort hade konkurrens från äldre generationen så blev prissättningen kanske inte världsbäst, men nästan ok åtminstone. Vilket troligen beror på att man vill sälja av 3080 först, utan att behöva sänka priset för mycket pga konkurrens från 4070 - men nu spekulerar jag

Det har ju dock stuckit iväg betydligt snabbare än inflationen, sist jag köpte ett nytt prisvärt grafikkort var när 1000 serien släpptes från Nvidia och GTX 980 Ti reades ut för 4490kr och då motsvarade den 1070 i prestanda som lanserades för ett riktpris på runt 5000kr tror jag det var.

Har också denna gamla godingen jag köpte på mellandagsrea från AMD.

Priserna är absurda idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Våra löner har inte hängt med...

Tror jag det. Toppkorten har ju ökat med vad, 150%, senaste 5 åren. Man ska göra en skaplig löneresa för att hänga med där.

Permalänk
Medlem

Den dagen 4080 hamnar omkring 10 000 kr +/- 1000kr, där ligger smärtgränsen, så skulle jag slå till. Aldrig att jag betalar dubbla priset mot vad jag gav för mitt 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

För att svara på trådens fråga. Jag tycker att man borde kunna köpa ett vettigt instegskort (dvs 8 GB VRAM och 128 bits minnesbuss) för cirka 2000 kronor. Och maxpriserna på high-end-kort borde vara cirka 3 gånger så höga.

Vill AMD eller Nvidia sedan lansera någon typ av Halo-produkt för 25k så kan de väl göra det, men gör det då i form av ett Titan-kort så det tydligt avskils från spelkorten.

Jag förstår att det finns människor som tjänar absurda summor pengar och som kan lägga 20k på ett grafikkort utan att det knappt märks i deras budget. Men tycker att det handlar lite om det demokratiska i datorspelandet, att man ska kunna skaffa vettiga prylar utan att ha ett välbetalt jobb och att även yngre ska kunna jobba ihop till sin egen första dator.

Kan väl handla om att jag blivit så gammal att jag utan bekymmer kan lägga 20k på ett grafikkort, men samtidigt inte har något behov att ett sådant grafikkort. Och då börjar man fundera lite mer över hela fenomenet pc-spelande och all den glädje som det gav till en ung kille på 16 bast.

Jag tror 3090 visade Nvidia att många vill köpa just den haloprodukten. Troligen så vill Nvidia se 4090 och 4080 som haloprodukter, varpå prislapparna

Korten i mitten verkar ha bättre prissättning, då de pressas från olika håll och utsätts för mer konkurrens

Vad gäller lågpriskort, instegskort. Mellan de vettiga korten och en APU idag är skillnader i prestanda väldigt stor. Som du är inne på så är 6400 ett ganska kompromissfylld kort

Tekniskt komplexa produkter brukar få det svårt i billiga segment. Kameror, mobiltelefoner, elbilar, och dylikt. De billigaste är alltid kompromissfyllda och det är alltid svårt att köpa något vettigt utan att vara väl insatt

Vad gäller grafikkort, baskostnaden för att designa att kretskort, en kylare, förpackning och marknadsföring med allting utom själva grafikkretsen, det finns en baskostnad som vi inte kan minska där. Och då bygga en grafikkrets för det billigaste av det billigaste blir svårt. 1050 har själv stöpts om flera gånger, och många billiga kort har haft DDR-minnen, billiga kort har helt enkelt över en väldigt lång tid varit svåra att göra ett köp man blir nöjd med. Och idag verkar man helt ge upp, och gapet mellan en APU och grafikkort ökar. För det är svårt att göra vinst på ett vettigt kort som inom ett år äts upp av nästa generation APUer, och hinna göra vinst på produkten innan den blir irrelevant

Mellan en APU och en dedikerad speldator, så är troligen konsolerna det som ligger närmst. Och det är säkert något som fungerar för många, men inte alla heller

Skrivet av Oliver91:

Det har ju dock stuckit iväg betydligt snabbare än inflationen, sist jag köpte ett nytt prisvärt grafikkort var när 1000 serien släpptes från Nvidia och GTX 980 Ti reades ut för 4490kr och då motsvarade den 1070 i prestanda som lanserades för ett riktpris på runt 5000kr tror jag det var.

Har också denna gamla godingen jag köpte på mellandagsrea från AMD.

<Uppladdad bildlänk>

Priserna är absurda idag.

Jag vet inte vad 1070 har i prestanda relativt 4070, men är det nära 2060 så har du i 4070 ca 2,5x prestanda. 1070 hade två MSRP, 475-562 USD efter inflation. Om vi ska jämföra kort på rea och optimala prisnivåer så blir det genast en walkover för alla nysläppta kort såklart

6-26% dyrare idag om vi jämför 1070, 1070 FE och 4070, med ca 2,5x prestanda. Nu förväntar sig många över 20% mer prestanda per år, eller 40-60% per generation vartannat år. Och med det i kalkylerna så skulle 4070 på 7 år behöva prestera över 3x för att vara prisvärt jämfört med 1070. Jämfört med partnerkort som har en MSRP på 475 USD så kan många ha räknat med över 6x prestandalyftet för att motivera dagens pris på 4070. Och då är såklart kortet absurt dyrt - jag håller med

Räknar vi in sen att 4070 har DLSS, RT, Frame Generation, framsteg i Nvenc, så kanske vi kan förlåta att rastreringen i sig faller under 3-6x. 1070 har förvisso FSR såklart. Men de extra funktionerna kanske inte kan lyfta 2,5x prestanda till att motivera ett tapp från 6x som vi sett tidigare mellan kort, jämfört över ca 7 år

Så, beroende på hur man ser det, absurt, andra ser det nära nog rimligt, andra ser vad som helst däromkring. Vi har alla våra preferenser och förväntningar

Permalänk
Medlem

Lite of topik men varför hattar alla på 6400/6500xt. Såklart att alla på SweC använder upp 4gb vram på hemskärmen. Men för rätt person är det ett riktigt bra kort.

Jag hade en kompis som skaffade sej en datorn. Men han viste inte något om datorer. så jag fick bygga upp den. Innan så spelade han på en 1440p skärm med ett ps5. Men hans budget var välldigt låg. Och ett krav var att allt skulle vara nytt. Då byggde jag en i3 12100f samt en 6500xt. Och för apex vilket var det han spelade finkade detta väldigt bra på 1440p. han drog oftast över 100fps på typ mdel inställningar. villket var allt han behövde. så jag förstår inte helt hattet detta kortet får även med dens stora brister. Liksom det finns väll inget bättre för 2000kr nytt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 4080 för 13600 jag tycker mig fått sjukt många fps för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Spelar du exempelvis god of war i 4k 60fps med den?

Det gör du inte på en PS5:a.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Lite of topik men varför hattar alla på 6400/6500xt. Såklart att alla på SweC använder upp 4gb vram på hemskärmen. Men för rätt person är det ett riktigt bra kort.

Mycket handlar det nog om att folk blev väldigt besvikna på att AMD valde att lansera en krets som egentligen var anpassad för bärbara datorer som ett kort för stationära datorer. Att "spelkort" har en så smal minnesbuss är inte normalt utan det är vad vi brukar finna på (från Nvidia) x10 och x30-kort, alltså GT 710, GT 1030 etc. Har dålig koll på vad som är motsvarigheten från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Lite of topik men varför hattar alla på 6400/6500xt. Såklart att alla på SweC använder upp 4gb vram på hemskärmen. Men för rätt person är det ett riktigt bra kort.

Jag hade en kompis som skaffade sej en datorn. Men han viste inte något om datorer. så jag fick bygga upp den. Innan så spelade han på en 1440p skärm med ett ps5. Men hans budget var välldigt låg. Och ett krav var att allt skulle vara nytt. Då byggde jag en i3 12100f samt en 6500xt. Och för apex vilket var det han spelade finkade detta väldigt bra på 1440p. han drog oftast över 100fps på typ mdel inställningar. villket var allt han behövde. så jag förstår inte helt hattet detta kortet får även med dens stora brister. Liksom det finns väll inget bättre för 2000kr nytt.

6500 Xt hade som jag vill minnas enbart 4 PCIe lanes, PCIe 4. Så det fungerar ok för alla på moderkort med PCIe 4, men alla med äldre moderkort skulle få en suboptimal upplevelse

För rätt pris och rätt person så kan ett kort såklart alltid vara ett bra köp

Det här kortet släpptes dock med ett pris som innebär att prestanda gick bakåt i många fall, och det anses mer som att AMD försökte göra vad som helst för att sälja fler grafikkort under en period där konsumenter som oss inte kunde få tag på grafikkort till ett vettigt pris, om man kunde få tag på ett alls

Nu kan man se det som att AMD försökte öka sitt utbud för att möta efterfrågan, men man såg mest girig ut här. Lite som Nvidias MSRP på 3090 Ti

Usch ja, sökte på 6500 Xt på youtube... Haha, ja. Suboptimalt är det snälla ordet i detta sammanhang

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden, men det är väl inte bara priset på grafikkortet. Resten av datorn måste oftast uppgraderas för att matcha kortet. Och bara ett mellanklasskort kostar mer, än vad jag är villig att betala. En halvdan speldator idag lär kosta runt 30 000 spänn. Kommer ihåg när man fick en riktigt bra speldator för runt 10 000.

Jag har gett upp spelande på dator och gått över till Playstation, först PS4 pro och nu PS5. Och jag är nöjd och plånboken också!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Inte läst igenom hela tråden, men det är väl inte bara priset på grafikkortet. Bara ett mellanklasskort kostar mer, än vad jag är villig att betala. Sen måste resten av datorn uppgraderas för att matcha kortet. En hygglig dator idag lär kosta runt 30 000 spänn.

Jag har gett upp spelande på dator och gått över till Playstation, först PS4 pro och nu PS5. Och jag är nöjd och plånboken också!

En mellanklass dator går på ~15k och då sniffar du på 140 fps i 1440p eller 60fps 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Så, beroende på hur man ser det, absurt, andra ser det nära nog rimligt, andra ser vad som helst däromkring. Vi har alla våra preferenser och förväntningar

Så hur långt är ett snöre? 3000-serien visade tydligt att tillgång/efterfrågan styrde priset. Folk som köpte ett 3080 för MSRP flippade kortet nästan för det dubbla. Nu, 3 år senare så är 3080 för 10K riktiga hyllvärmare. Priserna för grafikkort drivs nedåt pga folk prioriterar annat.

Tekniken i sig har inget värde, utan det är upplevelsen den levererar. Skulle man gå på din teori så borde Nintendo Switch säljas för 1500kr för tegrakretsen är ju jättegammal.

Permalänk
Medlem

Ligger korten på butikshyllorna och samlar damm så är dom för dyra.
Går dom åt så är priset okej.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Jag förstår inte riktigt fascinationen med att man prompt ska jämföra XX80, XX70 osv med varandra. Framförallt i toppsegmentet har namngivningen varit helt irrationell historiskt sett

Om Nvidia nu lyckas bygga kretsar som skalar bättre och bättre, så ökar spannet mellan de sämsta korten och de bästa, ska vi då ha 4090, 4091, 4092 osv, bara för att jämna tiotal tar slut. Ska bästa kortet alltid heta 4090, 4090 Ti?

Och din egen logik haltar redan när du tycker vi inte ska jämföra med Titan. Det var ändå det bästa kortet ofta, så ska vi räkna bort 4090, 3090 Ti i jämförelser också, det är toppkorten i deras generationer?

Någon dag kanske jag förstår. Tills dess köper jag ett kort för en visuell upplevelse. Jag kvantifierar inte den med namnet på produkten, utan med värdet av vad jag får och priset jag betalar

Men du sätter nog fingret på vad många är besvikna över. Vissa har alltid köpt 80-korten exempelvis, och det har alltid kostat ca si och så, och helt plötsligt har vi inflation istället för deflation som de tio åren innan. Och priserna ser olika ut, och folk blir besvikna, helt klart

Oavsett vad du väljer att kalla dem så handlar det fortfarande om vad som är "bäst". Och visst kan du jämföra med titan och därmed ta med 4090 också, skälet jag inte gjorde det var mestadels för att det historiskt sett varit just: det där extrema få köper och mer är en produkt som är menad att "kasta ljus" över det absolut mest extrema, därmed även prissatt helt utanför ramarna mot deras övriga serie.

Och det kanske fanns ett skäl till varför jag inte tog med 4090 och 3090ti? Kanske för att jag jämställde dem med den äldre varianten av just Titan?

Min poäng kvarstår, man bör enligt mig, jämföra vad som låg på toppen (eller i ett visst segment) och dess motpart, inte jämföra mot prestanda som är 6 år gammal.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Inte läst igenom hela tråden, men det är väl inte bara priset på grafikkortet. Resten av datorn måste oftast uppgraderas för att matcha kortet. Och bara ett mellanklasskort kostar mer, än vad jag är villig att betala. En halvdan speldator idag lär kosta runt 30 000 spänn. Kommer ihåg när man fick en riktigt bra speldator för runt 10 000.

Jag har gett upp spelande på dator och gått över till Playstation, först PS4 pro och nu PS5. Och jag är nöjd och plånboken också!

När AMDs nya processorer släpptes förra året försökte jag bygga en dator kring det. Det blev på tok för dyrt för min del. DDR5, PCIe 5, skenande moderkortspriser. Jag skulle bära med grafikkortet från nuvarande dator och köpa resten nytt var tanken så det var inte ens del i köpet den gången. Det blev dyrt för min del och förstår att en ny dator lätt kan kosta 30 000 då med lite dyrare grafikkort som 4080

Idag har delarna jag kikade på smugit sig ner flera tusenlappar, och 4070 relativt sett bra prissatt andra nya kort. Så mellanklass runt 15 000, absolut, under 15 000 behöver man kanske kompromissa med vissa saker, men väl under 20 000 är enkelt idag skulle jag säga

Det har hänt mycket med priserna senaste året

Skrivet av slipbit:

Så hur långt är ett snöre? 3000-serien visade tydligt att tillgång/efterfrågan styrde priset. Folk som köpte ett 3080 för MSRP flippade kortet nästan för det dubbla. Nu, 3 år senare så är 3080 för 10K riktiga hyllvärmare. Priserna för grafikkort drivs nedåt pga folk prioriterar annat.

Tekniken i sig har inget värde, utan det är upplevelsen den levererar. Skulle man gå på din teori så borde Nintendo Switch säljas för 1500kr för tegrakretsen är ju jättegammal.

I Nintendos Switch så har troligen deras SoC sjunkit med 50% i kostnad. Sen lever kretsarna i en konsol ett helt annat ekonomiskt liv än komponenter tänkta direkt för konsumenter

Sen att hela Switch inte går ner så mycket i pris är en annan sak. Den går i alla fall inte upp i pris som PS och Xbox? Det har däremot troligtvis väldigt lite att göra med hur mycket en krets från snart 10 år sen, på en äldre nod och vad den kostar

Sen kan jag tycka att Nintendos spel gör konsolen dyr, spel på 5+ år som kostar över 500 fortsatt? Spel till andra konsoler kostar 150kr efter ett år? Jaja, vi kan inte få allt antar jag

Skrivet av Necrophor:

Oavsett vad du väljer att kalla dem så handlar det fortfarande om vad som är "bäst". Och visst kan du jämföra med titan och därmed ta med 4090 också, skälet jag inte gjorde det var mestadels för att det historiskt sett varit just: det där extrema få köper och mer är en produkt som är menad att "kasta ljus" över det absolut mest extrema, därmed även prissatt helt utanför ramarna mot deras övriga serie.

Och det kanske fanns ett skäl till varför jag inte tog med 4090 och 3090ti? Kanske för att jag jämställde dem med den äldre varianten av just Titan?

Min poäng kvarstår, man bör enligt mig, jämföra vad som låg på toppen (eller i ett visst segment) och dess motpart, inte jämföra mot prestanda som är 6 år gammal.

Ok, hur skulle du jämföra 1070 mot 4070 då? Eller vilken jämförelse vill du göra ens?

Jag kan hålla med dig, det är många kort idag som inte har bra pris, vissa har ok pris också. Och det är lite poängen med frågan. Vilket pris hade fått kort att sluta anses dyra, och börja anses ok, eller prisvärda, eller historiskt sett bra köp för den delen. 4070 Ti verkar ha dåligt värde. 4070 verkar ha ok värde på vissa sätt, men andra har förväntningar om att man ska ha dubbla rastreringskapaciteten av 4070 för att 7800kr ska vara ok pris, den personen är såklart missnöjd med kortet

4090 är första kortet som klarar av vettigt spelande i 4k, framförallt med RT, så det får ju kosta vad alla är beredda att betala, precis som med tidigare Titan osv - för vad skulle vi annars köpa? Vilket också är lite mentaliteten man kan ha som företag i ett oligopol, med alla sina produkter och inte enbart haloprodukter som 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Ok, hur skulle du jämföra 1070 mot 4070 då? Eller vilken jämförelse vill du göra ens?

Jag kan hålla med dig, det är många kort idag som inte har bra pris, vissa har ok pris också. Och det är lite poängen med frågan. Vilket pris hade fått kort att sluta anses dyra, och börja anses ok, eller prisvärda, eller historiskt sett bra köp för den delen. 4070 Ti verkar ha dåligt värde. 4070 verkar ha ok värde på vissa sätt, men andra har förväntningar om att man ska ha dubbla rastreringskapaciteten av 4070 för att 7800kr ska vara ok pris, den personen är såklart missnöjd med kortet

4090 är första kortet som klarar av vettigt spelande i 4k, framförallt med RT, så det får ju kosta vad alla är beredda att betala, precis som med tidigare Titan osv - för vad skulle vi annars köpa? Vilket också är lite mentaliteten man kan ha som företag i ett oligopol, med alla sina produkter och inte enbart haloprodukter som 4090

Var 1070 ett "mellanklass" kort (?) Är 4070 ett mellanklass kort (?) Dvs, ligger de i samma prestanda-segment för sin generation.

Om svaret är ja på båda skall de stå ställas mot varandra vart de bör ligga prismässigt. Eller hur de står mot varandra rent prismässigt kanske är mer korrekt att säga då endast kunder, som antingen köper eller inte, kan avgöra vad de "bör" ligga på. Därför blir det, enligt mig, mer "snevridet" att ställa priset på ett mellanklass kort i denna generation mot ett äldre toppend kort.

Och det är där, åtminstone den uppfattning jag fått, flera "klagar" på priserna idag då man jämför vad man fick för olika segment för sin generation - dvs år xxxx fick jag mellanklass prestanda för xxx kr, idag får jag mellanklass prestanda för xxx kr. Sedan vad du kallar korten är helt oviktigt.

Dock har jag aldrig nämnt om prissättningen är bra eller dålig, endast vad jag personligen tycker olika kort skall jämföras mot, dvs mot sitt eget segment och inte ett mellanklass kort kontra äldre toppkort.

Och det nu nämner om 4090 är precis anledningen till varför jag inte tog med vare sig Titan eller 4090.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Var 1070 ett "mellanklass" kort (?) Är 4070 ett mellanklass kort (?) Dvs, ligger de i samma prestanda-segment för sin generation.

Om svaret är ja på båda skall de stå ställas mot varandra vart de bör ligga prismässigt. Eller hur de står mot varandra rent prismässigt kanske är mer korrekt att säga då endast kunder, som antingen köper eller inte, kan avgöra vad de "bör" ligga på. Därför blir det, enligt mig, mer "snevridet" att ställa priset på ett mellanklass kort i denna generation mot ett äldre toppend kort.

Och det är där, åtminstone den uppfattning jag fått, flera "klagar" på priserna idag då man jämför vad man fick för olika segment för sin generation - dvs år xxxx fick jag mellanklass prestanda för xxx kr, idag får jag mellanklass prestanda för xxx kr. Sedan vad du kallar korten är helt oviktigt.

Dock har jag aldrig nämnt om prissättningen är bra eller dålig, endast vad jag personligen tycker olika kort skall jämföras mot, dvs mot sitt eget segment och inte ett mellanklass kort kontra äldre toppkort.

Och det nu nämner om 4090 är precis anledningen till varför jag inte tog med vare sig Titan eller 4090.

Avgöra vad som är mellanklass och vilka kort som är mellanklass är som du pekar på subjektivt och ändras genom tiderna. Samma sak med namnet på produkter, namnen ändras, användningsområdet förskjuts. Nu är med all säkerhet alla typer av relativ jämförelse mellan äldre kort helt teoretisk, subjektiv och det enda vi vet är att vi helt säkert gör det fel

Jämföra prestanda mellan generationer är också imperfekt, såklart. Det är inte heller poängen med tråden här, det är bara en teoretisk övning för att visa på någon form av poäng, som inte alla håller med om

Jag tycker ex detta är intressant för grafikkort idag och framåt:
https://www.youtube.com/watch?v=O5B_dqi_Syc

För troligen har vi köpt grafikkort för att spela spel. Och då har vi haft mål om en upplösning, grafikinställningar och fps. Med begränsningar om budget, psu och vad som får plats i dit chassi, osv

Så om vi idag köper eller har ett kort som vi är nöjda med i 1440p, men plötsligt så är 4k inom budget och vi byter inom kortets livstid. Då kan du bara slå på DLSS, och du har med en knapptryckning gjort alla grafikkort ovanför "helt irrelevanta". Gör det kortet du har till ett high end. För du kan få dit 4070 att prestera lika bra i 4k, med samma kvalité på bilden och i samma fps som ett 4090? Man får åtminstone fundera på om kvalitetsskillnaden är värt 15 000kr

Skillnaden mellan kort har i och med att DLSS blivit bättre och bättre mer och mer suddats ut. Speciellt high end där diminishing returns sänker prestandan du får relativt andra kort. Spela på dit 4050 med DLSS i 4k lär ge så låg fps att din input lag gör spelet mindre än kul att spela säkert, och någon sweet spot finns någonstans för oss alla

Alla tycker nog olika här. Och 70-korten har mellan åren ibland utvecklats snabbare och ibland mer långsamt. Ibland har skärmtekniken sniglat sig fram och helt plötsligt gjort ett stort hopp. Och när 70-serien var långsam och skärmar utvecklades snabbt så var 70-korten kanske knappt mellankort, och när det var tvärt om så kanske 70-serien helt plötsligt dög som high end för många

Det är inte en fråga vad som är rätt eller fel, bara en diskussion om vad AMD och Nvidia bör göra för att få mer nöjda kunder i stort sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Lite of topik men varför hattar alla på 6400/6500xt. Såklart att alla på SweC använder upp 4gb vram på hemskärmen. Men för rätt person är det ett riktigt bra kort.

Jag hade en kompis som skaffade sej en datorn. Men han viste inte något om datorer. så jag fick bygga upp den. Innan så spelade han på en 1440p skärm med ett ps5. Men hans budget var välldigt låg. Och ett krav var att allt skulle vara nytt. Då byggde jag en i3 12100f samt en 6500xt. Och för apex vilket var det han spelade finkade detta väldigt bra på 1440p. han drog oftast över 100fps på typ mdel inställningar. villket var allt han behövde. så jag förstår inte helt hattet detta kortet får även med dens stora brister. Liksom det finns väll inget bättre för 2000kr nytt.

Förmodligen för att 6500 XT ger riktigt dålig prestanda per krona. Kolla på det här budgetbygget t.ex. RX 6600 ökar bara totalkostnaden på bygget med knappt 14 %. 1080p-prestandan ökar dock med ca 85 % plus att du får dubbla mängden VRAM.

Även om man inte räknar på totalkostnaden för hela datorn så är 6600 bara 43 % dyrare än 6500 XT men presterar 85 % bättre.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vi diskuterade just detta på jobbet. En kollega behövde nytt grafikkort så sonen i mellanstadieåldern kan spela Fortnite och liknande.

Ur min kollegas synvinkel var 3500:- max vad som var rimligt att lägga på ett nytt kort men inget nytt kort för de pengarna kändes prisvärt. Det slutade med att kollegan köpte ett begagnat GTX 1660ti av mig för 1500:- vilket bör hålla hans son flytande tills man faktiskt får något vettigt för pengarna i de lägre prisklasserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Inte läst igenom hela tråden, men det är väl inte bara priset på grafikkortet. Resten av datorn måste oftast uppgraderas för att matcha kortet. Och bara ett mellanklasskort kostar mer, än vad jag är villig att betala. En halvdan speldator idag lär kosta runt 30 000 spänn. Kommer ihåg när man fick en riktigt bra speldator för runt 10 000.

Jag har gett upp spelande på dator och gått över till Playstation, först PS4 pro och nu PS5. Och jag är nöjd och plånboken också!

Ja, fortsätter grafikkortspriserna att öka som de gjort blir det övergång till konsol när ps5 pro kommer ut och så får pc:n användas till esport eller indiespel och konsolen till AAA-titlar. Jag skulle inte vara förvånad om blackwell tillverkas på 3 nm TSMC, vilket förmodligen kommer resultera i dyrare tillverkning och Nvidia kommer ännu en gång att använda detta som en ursäkt för att höja priserna ytterligare.

Rtx 5070 kommer troligen att gå på 899 men prestera som ett 4080 och kalla det bra pris

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Ja, fortsätter grafikkortspriserna att öka som de gjort blir det övergång till konsol när ps5 pro kommer ut och så får pc:n användas till esport eller indiespel och konsolen till AAA-titlar. Jag skulle inte vara förvånad om blackwell tillverkas på 3 nm TSMC, vilket förmodligen kommer resultera i dyrare tillverkning och Nvidia kommer ännu en gång att använda detta som en ursäkt för att höja priserna ytterligare.

Rtx 5070 kommer troligen att gå på 899 men prestera som ett 4080 och kalla det bra pris

Det är redan bekräftat, 3nm tmsc för Blackwell
20 000$/wafer vs 16 000 just nu
https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25