Horisontell förflyttning av pixlar - skärmfel?

Permalänk
Medlem

Horisontell förflyttning av pixlar - skärmfel?

Jag har ett märkligt fel som visar sig ibland på min Asus ROG Swift PG279QZ, ett antal "kolumner av pixlar" (vertikala rader) klipps ut och förflyttas längst ut till höger. Felet försvinner tillfälligt om man slår av och på skärmens strömbrytare. Det händer även att skärmen svartnar korta ögonblick ibland, felet verkar triggas av statisk elektricitet. Exempelvis när man sätter sig vid datorn, vibrationer påverkar ej.

Byte av displayportskabel gjorde ingen skillnad, men felen verkar ha försvunnit efter test med annan skärm sedan ett par veckor tillbaka. En skillnad är dock att den andra skärmen endast är G-Sync Compatible (utan modul).

Kan man ändå fastslå att orsaken är skärmfel?
Min garanti går ut på grafikkortet inom kort så kände att det var bra att försöka utesluta det innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är en väldigt skum bugg som inträffar på några liknande skärmar med G-Sync, inkl min Acer XB271HU.
Kör du skärmen i 144 Hz?
För mig så försvinner problemet 100% när man kör i 165 Hz (måste låsas upp i skärmens OSD först). Har inte stött på det på minst två år nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där är en väldigt skum bugg som inträffar på några liknande skärmar med G-Sync, inkl min Acer XB271HU.
Kör du skärmen i 144 Hz?
För mig så försvinner problemet 100% när man kör i 165 Hz (måste låsas upp i skärmens OSD först). Har inte stött på det på minst två år nu.

Jasså vad intressant, gäller det även problemet med att skärmen blir svart?
Jag körde 144 Hz på Asusen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krafo:

Jasså vad intressant, gäller det även problemet med att skärmen blir svart?
Jag körde 144 Hz på Asusen.

Nån gång ibland svartnar den sådär pga ESD tror jag, men inte ofta alls. (Tror inte inställningen påverkar om du menade så.)

Däremot så får mitt tangentbord halvspratt pga ESD nästan dagligen. Ibland blir det en § bara av att röra metallen, och är det nog att man känner av en stöt brukar det "starta om" så Windows spelar sina USB-pling och man inte kan skriva på c:a 2 sek.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nån gång ibland svartnar den sådär pga ESD tror jag, men inte ofta alls. (Tror inte inställningen påverkar om du menade så.)

Däremot så får mitt tangentbord halvspratt pga ESD nästan dagligen. Ibland blir det en § bara av att röra metallen, och är det nog att man känner av en stöt brukar det "starta om" så Windows spelar sina USB-pling och man inte kan skriva på c:a 2 sek.

Okej, i mitt fall händer det ett antal gånger per dag. Ibland även när husets fjärrströmbrytare slås på.

Jag har garanti kvar på skärmen och funderar på att lämna in den. Problemet har blivit värre på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Okej, i mitt fall händer det ett antal gånger per dag. Ibland även när husets fjärrströmbrytare slås på.

Jag har garanti kvar på skärmen och funderar på att lämna in den. Problemet har blivit värre på senare tid.

Du har säkert tänkt detta, men påverkas inte din dator av samma sak - bara att det inte märks just nu.

Om elen i ditt hus påverkar din skärm på detta sättet så är det säkert så att alla andra saker som du har inkopplade påverkas av samma sak.

Jag vet att det är träligt att ta dit en elektriker som ska felsöka på något diffust och att det kostar pengar.
Men det gör ju din dator också med allt du har stoppat i den.

Jag vet inte hur en elektrikare skulle felsöka men jag hade frågat om de inte hade kunnat sätt dit en logger så att de tittar på hur elen ser ut (detta har jag "lärt" mig av att titta på Svanströms EL&VVS på YT).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Jag har ett märkligt fel som visar sig ibland på min Asus ROG Swift PG279QZ, ett antal "kolumner av pixlar" (vertikala rader) klipps ut och förflyttas längst ut till höger. Felet försvinner tillfälligt om man slår av och på skärmens strömbrytare. Det händer även att skärmen svartnar korta ögonblick ibland, felet verkar triggas av statisk elektricitet. Exempelvis när man sätter sig vid datorn, vibrationer påverkar ej.

Jag har samma problem med att en rad klipps ut i mitten och flyttas ut till höger, avhjälps också av skärmomstart. Händer mig dock ganska sällan, kanske en gång i månaden. Har en Asus 27" LED G-Sync Rog Swift PG279Q.

Har haft problemet sedan tidigt i skärmens livslängd, men trodde det var mjukvarukopplat då det avhjälptes med att starta om datorn. Det var först efter garantitidens slut jag också insåg att det räckte med att starta om skärmen. Lider dock inte alls mycket av det.

Har dock inga problem med att skärmen svartnar korta ögonblick, och inte märkt att mitt tidigare problem är kopplat till statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Händer mig också på gånger per månad på min Acer XB271HU, inte de blekaste om varför. Inte orkat bry mig då det sker så sällan, och åtgärdas på 3 sekunder genom slå av och slå på skärmen igen.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du har säkert tänkt detta, men påverkas inte din dator av samma sak - bara att det inte märks just nu.

Om elen i ditt hus påverkar din skärm på detta sättet så är det säkert så att alla andra saker som du har inkopplade påverkas av samma sak.

Jag vet att det är träligt att ta dit en elektriker som ska felsöka på något diffust och att det kostar pengar.
Men det gör ju din dator också med allt du har stoppat i den.

Jag vet inte hur en elektrikare skulle felsöka men jag hade frågat om de inte hade kunnat sätt dit en logger så att de tittar på hur elen ser ut (detta har jag "lärt" mig av att titta på Svanströms EL&VVS på YT).

Ja fast alla elektriska komponenter sänder ju ut störningar i både elnät och omgivning, det i sig behöver ju inte vara onormalt. Jag tror felet/överkänsligheten sitter i Asus skärmen. Möjligen att nätaggregatet kan påverka på något vis också, fast problemet försvann ju helt vid byte till annan skärm.

Husets el är för övrigt helt utbytt sen några år tillbaka av en väldigt nogrann elektriker.

Permalänk
Bildexpert 📺

Felet ser ut att inträffa mitt i skärmen och sedan prydligt förskjutning av X antal pixelkolumner mot högra kanten. Det talar emot elektrisk och elektronisk interferens eftersom dessa tenderar att vara mer kaosartade.

De flesta skärmar agerar (via MST) som två separata skärmar som drivs av två dataströmmar där varsin scaler driver varsin LCD-halva. Vet inte om det gäller just TS skärm, men just två perfekta halvor med fel på ena halvan är ett rätt typiskt symptom på att antingen GPU:n eller någondera scaler inte fungerar helt hundra.

Ett knep man alltid kan ta till är att kolla hur skärmens egna menyer ser ut. Är de påverkade är det enkelt: allt pekar på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Felet ser ut att inträffa mitt i skärmen och sedan prydligt förskjutning av X antal pixelkolumner mot högra kanten. Det talar emot elektrisk och elektronisk interferens eftersom dessa tenderar att vara mer kaosartade.

De flesta skärmar agerar (via MST) som två separata skärmar som drivs av två dataströmmar där varsin scaler driver varsin LCD-halva. Vet inte om det gäller just TS skärm, men just två perfekta halvor med fel på ena halvan är ett rätt typiskt symptom på att antingen GPU:n eller någondera scaler inte fungerar helt hundra.

Ett knep man alltid kan ta till är att kolla hur skärmens egna menyer ser ut. Är de påverkade är det enkelt: allt pekar på skärmen.

Det är definitivt i skärmen eftersom det verkar inträffa för alla(?) med dessa skärmar.

Att 165 Hz alltid löser buggen är ju också lite udda men för de flesta är det väl inte direkt någon nackdel att låsa upp det och lösa problemet permanent.

Tror att alla skärmar som drabbas (XB271HU, PG279Q, PG279QZ, AOCs motsvarande modell och en ViewSonic vill jag minnas) har i princip samma hårdvara i grunden; åtminstone samma panel. Alla är också G-Sync så de kanske kör samma scaler med samma firmware också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Det är definitivt i skärmen eftersom det verkar inträffa för alla(?) med dessa skärmar.

Att 165 Hz alltid löser buggen är ju också lite udda men för de flesta är det väl inte direkt någon nackdel att låsa upp det och lösa problemet permanent.

Tror att alla skärmar som drabbas (XB271HU, PG279Q, PG279QZ, AOCs motsvarande modell och en ViewSonic vill jag minnas) har i princip samma hårdvara i grunden; åtminstone samma panel. Alla är också G-Sync så de kanske kör samma scaler med samma firmware också.

Ja, de är ju i princip identiska sånär som på bling, varumärke och plasten runt om. G-Syncmodulskärmar kan ses Nvidia-skärmar via partnertillverkare.

Allt talar för skärmen med andra ord, särskilt när samma fel är så väl dokumenterat.