Permalänk
Medlem

Beställde ett laptopbatteri från Amazon. Paketet är här, eller ja inte exakt här, det ligger på ett utlämningsställe i grannkommunen...
Tack för det Bring.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Beställde ett laptopbatteri från Amazon. Paketet är här, eller ja inte exakt här, det ligger på ett utlämningsställe i grannkommunen...
Tack för det Bring.

Exakt samma sak hände mig idag.

Tack för det Bring.

Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Köpte extern WIFI antenn från Amazon.Skapligt pris så då slår man till. SMA kontakter var det så det låter ju riktigt. Men jag får inte dit kontakten. Det visar sig att både wifi kortet och antennkontakterna är hanar (male). Letar efter adapter hona till hona där den ena sidan är utanpåliggande gänga (skruv) och den andra sidan inner gänga (mutter) men hittar ingen.
Har upptäckt att jag får betydligt bättre wifi om inte antennerna måste samsas med alla sladdar till datorn. Så nu ville jag fixa detta till en annan dator. Den här köpte jag: https://www.amazon.se/dp/B09J1GMTNN/ref=pe_24982401_506182521... . Tittar man noga så ser man att det är hankontakter men inte tänkte man på det. Trodde sånt var standard och att det bara var att ansluta. Det är av misstagen man lär. Men det ger dålig stämning.

Du har hittat skillnaden mellan SMA och RP-SMA.

Kanske denna är vad du söker: https://butik.limmared.nu/sv/sma/465-adapter-rp-sma-hane-sma-...

Detta med RP-SMA har att göra med att någon "vis" person ville se till att det inte skulle gå att blanda ihop mobilantenn och WiFi-antenn.

Permalänk
Medlem

Tack ehsnils! Dessa räddar min antenn. Synd bara att det kostar 100:- +frakt. Men nu fick jag lära mej vad RP-SMA är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du har hittat skillnaden mellan SMA och RP-SMA.

Kanske denna är vad du söker: https://butik.limmared.nu/sv/sma/465-adapter-rp-sma-hane-sma-...

Detta med RP-SMA har att göra med att någon "vis" person ville se till att det inte skulle gå att blanda ihop mobilantenn och WiFi-antenn.

Skrivet av stigw:

Tack ehsnils! Dessa räddar min antenn. Synd bara att det kostar 100:- +frakt. Men nu fick jag lära mej vad RP-SMA är för något.

Det här är ju ju typ så kvalificerat gubbgnäll det kan bli!
Hur kom man på benämningen hona och hane tro?
Hur i hela h-vette kan man kalla en kontakt med ”piggen” för hona?!
Oavsett polaritet så ska pigg vara hane och hål hona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Beställde ett laptopbatteri från Amazon. Paketet är här, eller ja inte exakt här, det ligger på ett utlämningsställe i grannkommunen...
Tack för det Bring.

Skrivet av fastflop:

Exakt samma sak hände mig idag.

Tack för det Bring.

Min drönare kom fram som planerat.

Tack för det Bring.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Igen. Samma ställe.

Tycho Hedéns väg i Uppsala. Sista rondellen norrut. Efter den övergår vänster körfält i höger efter ca 100 meter. Många håller innerspår i rondellen och öser på efter för att köra om innan de kör in i höger. En del bufflar sig in i höger.

Vi var ca fem-sex bilar som höll ytterspår i rondellen och körde rakt fram. Mitt i rondellen dyker en nyare Mercedes kombi upp jämsides med mig och kör samma väg som oss andra. Föraren gasade inte på.

Jag låg ca en dm med min vänstra backspegel bakom Mercans högra backspegel.

Jag tänkte "nepp att jag stannar upp" och mycket riktigt. Mercan börjar närma sig mig för att köra in i höger körfält, föraren vred inte på huvudet och tittade ens. Upptäcker mig i sista sekunden och bromsar in snabbt och drar åt vänster igen. Bara för att slänga sig in i höger körfält så bilen bakom mig fick stanna.

Sen låg Mercan och blinkade med helljus, tutade och gestikulerade alla gester man kan gestikulera åt mig. Bl.a i stil med att jag skulle ha varit uppmärksam.

Höll på så hela vägen fram till stora svängen ner på annan väg bara för att där sen gasa förbi i uppåt 110 knyck på 70sträcka.

Personlig nummerskylt också.

Alltså. Ja, jag hade kunnat bromsa och jag var redo om det blev för nära. Var millisekund från att bromsa men hen upptäckte själv. Jag anser att ligger man i vänsterfilen där så är det den förarens skyldighet att se till att komma över i höger körfält i samarbete med de som kommer bakom i det körfältet. Att börja svänga över när man har en bil jämte sig.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Helt korrekt användning av körriktningsvisare.

Utfart ur cirkulationsplats

  • Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

Källa: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Den här är passande i denna tråd: https://youtu.be/r0_KxsL9yq4

Kanon finns inget mer störande än folk som inte blinkar ur rondell.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Min drönare kom fram som planerat.

Tack för det Bring.

Mitt spanska vin också lyckligt framme vid dörren som planerat. Ett ytterligare tack till Bring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Igen. Samma ställe.

Tycho Hedéns väg i Uppsala. Sista rondellen norrut. Efter den övergår vänster körfält i höger efter ca 100 meter. Många håller innerspår i rondellen och öser på efter för att köra om innan de kör in i höger. En del bufflar sig in i höger.

Vi var ca fem-sex bilar som höll ytterspår i rondellen och körde rakt fram. Mitt i rondellen dyker en nyare Mercedes kombi upp jämsides med mig och kör samma väg som oss andra. Föraren gasade inte på.

Jag låg ca en dm med min vänstra backspegel bakom Mercans högra backspegel.

Jag tänkte "nepp att jag stannar upp" och mycket riktigt. Mercan börjar närma sig mig för att köra in i höger körfält, föraren vred inte på huvudet och tittade ens. Upptäcker mig i sista sekunden och bromsar in snabbt och drar åt vänster igen. Bara för att slänga sig in i höger körfält så bilen bakom mig fick stanna.

Sen låg Mercan och blinkade med helljus, tutade och gestikulerade alla gester man kan gestikulera åt mig. Bl.a i stil med att jag skulle ha varit uppmärksam.

Höll på så hela vägen fram till stora svängen ner på annan väg bara för att där sen gasa förbi i uppåt 110 knyck på 70sträcka.

Personlig nummerskylt också.

Alltså. Ja, jag hade kunnat bromsa och jag var redo om det blev för nära. Var millisekund från att bromsa men hen upptäckte själv. Jag anser att ligger man i vänsterfilen där så är det den förarens skyldighet att se till att komma över i höger körfält i samarbete med de som kommer bakom i det körfältet. Att börja svänga över när man har en bil jämte sig.....

Vi har en hel del liknande vägavsnitt här i stan där jag bor i Finland, men med den skillnaden att alla har blivit omgjorda, så att båda filerna upphör, och en ny börjar, och den som är först framme har förkörsrätt, och inte den som befinner sig i högerfilen.

Kan säga att det skapar ett sjuhelvetes krångel när 90% fortsätter som förut, fastän både skyltning och linjedragning är helt omgjord.

Tycker ändå att denna lösning är smidigare, såvida alla fattade hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Alltså. Ja, jag hade kunnat bromsa och jag var redo om det blev för nära. Var millisekund från att bromsa men hen upptäckte själv. Jag anser att ligger man i vänsterfilen där så är det den förarens skyldighet att se till att komma över i höger körfält i samarbete med de som kommer bakom i det körfältet. Att börja svänga över när man har en bil jämte sig.....

Håller med.
Samt, att den som byter fil är skyldig att se till att det är fritt (så även de som kommer på en påfart till motorvägen) Dock: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/

Kort sagt, jag fick lära mig i körskolan att tolkning till detta är att hur idiotiskt folk än beter sig, så ska jag underlätta för dem att göra det.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Håller med.
Samt, att den som byter fil är skyldig att se till att det är fritt (så även de som kommer på en påfart till motorvägen) Dock: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/

Kort sagt, jag fick lära mig i körskolan att tolkning till detta är att hur idiotiskt folk än beter sig, så ska jag underlätta för dem att göra det.

Fast det här gäller ju även de som svinar sig. Nu är det ju idiotiskt ändå stå på sig bara för att man har rätten på sin sida även om motparten får betala allt utom självrisken.

Personligen blir jag sällan upprörd i trafiken. Den svenska kömentaliteten underlättar mycket. Men det kan gå till överdrift ibland då 89 av 100 väljer högerfilen genom centrala stan för de vill inte "tränga sig före"

Totalt sett hade fler hunnit mellan rödlysena med 60/40 fördelning. Men att inte ha bråttom är ju bra trafikvett och leder sällan till trubbel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast det här gäller ju även de som svinar sig.

Jo, så är det. Det enda man kan hoppas på är karma.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Äkta gubbgnäll

Bära timmer plus byte till sommardäck = ryggvärk

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastflop:

Exakt samma sak hände mig idag.

Tack för det Bring.

Samma sak här.

Beställde ingen laptop batteri utan dammsugarpåsar.

*suck*

Permalänk
Medlem

Hade beställt Airfryer och tänkte att den kommer till ICA nära, ett par km härifrån. Men neeej det kom till ICA nära i stan, 1,3 mil suck...

Tack Bring....

Edit: Och ja det är stor deal för mig när man inte kan få det hemlevererat, har ej bil just nu.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Äkta gubbgnäll

Bära timmer plus byte till sommardäck = ryggvärk

Fy fasiken....

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Snusfri

Hur fanimej kan folk använda 65% keebs eller mindre...

För mig är det som folk som bara "älskar" rött/rått kött, det är något man måste göra för att alla andra säger det.

Har testat diverse olika storlekar på keebs, fullstort är det enda som är fullt dugligt, har även ett kompakt tkl (Keychron K2) som går att spela på typ, men till något produktivt är det helt odugligt om man inte har typ storlek 4 på handskar.

För mig med storlek 14 är det, inte direkt en trevlig upplevelse.

End rant

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är keebs? tonårsslang för de som inte orkar skriva ut tangentbord är min gissning? Storlek 14 brukar sällan finnas över storlek 12 vart köper du dina handskar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Snusfri
Skrivet av oqvist:

Vad i hela friden är keebs? tonårsslang för de som inte orkar skriva ut tangentbord är min gissning? Storlek 14 brukar sällan finnas över storlek 12 vart köper du dina handskar

Keebs = Keyboard = Tangentbord
Använder sällan handskar privat, men får specialbeställa på jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sugrör i pappersform! Viken IDIOTISKT ide 😡😡😡

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hur fanimej kan folk använda 65% keebs eller mindre...

För mig är det som folk som bara "älskar" rött/rått kött, det är något man måste göra för att alla andra säger det.

Har testat diverse olika storlekar på keebs, fullstort är det enda som är fullt dugligt, har även ett kompakt tkl (Keychron K2) som går att spela på typ, men till något produktivt är det helt odugligt om man inte har typ storlek 4 på handskar.

För mig med storlek 14 är det, inte direkt en trevlig upplevelse.

End rant

Vi med normalstora händer (?!?) klarar oss bra t.o.m. med 60% tangentbord. Bra för mig eftersom det i röran på mitt skrivbord inte finns så mycket plats för jättetangentbord (eller jättehänder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Sugrör i pappersform! Viken IDIOTISKT ide 😡😡😡

Återvinningsbara, bryts ner på mindre än tre mansåldrar vilket väl är minimitiden för ett plastsugrör.

Permalänk

Borde vara permanent indraget körkort för er som använder telefonen när ni kör. Höll på att bli påkörda precis av en ung tjej som "bara skulle kolla Instagram lite snabbt" medan hon körde. Hon började gråta när jag konfronterade henne och hennes ursäkt var som sagt att hon "bara skulle kolla Instagram lite snabbt". Idiot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Återvinningsbara, bryts ner på mindre än tre mansåldrar vilket väl är minimitiden för ett plastsugrör.

Problemet är ju att de bryts ner på mindre än tre minuter vid användning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Problemet är ju att de bryts ner på mindre än tre minuter vid användning.

Och många fabrikat har förpackning i plast, förpackning till sugröret i plast, men det förbannade sugröret är i papp.
Sedan är det 50/50 om det går att penetrera förpackningen med pappröret och sen måste delas för sortering när man slänger skiten...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Problemet är ju att de bryts ner på mindre än tre minuter vid användning.

Och så finns det sugrör i metall. Behövs ingen större fantasi angående vilka olyckor de kan ge.

Permalänk

Jag stör mig på att handla i vanliga butiker man vill ha något på lagret. Man står där i kön för kundtjänst och man vet exakt vad man vill ha, man har precis all information artikelnummer som lagerpersonalen behöver. Framför står det det en massa personer som kör med raka motsatta strategi. De har inte det minsta funderat på vad de vill ha, de ställer hur många frågor som helst och diskuterar emellan sig om de gillar färgen etc. Ibland är det någon som är för lat att leta själv i butiken och vill att den anställda ska vägleda dem dit, när den aktuella butiken har en kunddator som de själva kan söka på och få exakta platsen.
Och detta gör de för att det inte kostar dem ett skit att uppta personalen med denna tid.

Skrivet av THB:

Hur fanimej kan folk använda 65% keebs eller mindre...

För mig är det som folk som bara "älskar" rött/rått kött, det är något man måste göra för att alla andra säger det.

Har testat diverse olika storlekar på keebs, fullstort är det enda som är fullt dugligt, har även ett kompakt tkl (Keychron K2) som går att spela på typ, men till något produktivt är det helt odugligt om man inte har typ storlek 4 på handskar.

För mig med storlek 14 är det, inte direkt en trevlig upplevelse.

End rant

Allt i världen är anpassat för småpojkar och flickor.. Skämt åsido så är ofta det bästa att vara lite större. De som är långa slog för i tiden i huvudet överallt, idag byggs det högre.
Men jag stör mig mycket på att vanliga butiker inte har handskar i lite större storlek, precis som de har med skor.
Fotstorleken och handstorleken hänger lite ihop, skillnaden är att alla behöver ha skor. Handskar går att använda utan.

Permalänk

@stgr Utveckla... Om det är så att tåg inte går när du vill eller stannar på alla platser du önskar, så har det inget med lokföraren att göra. De som beslutar detta brukar vara olika myndigheter som Region Skåne.

Att pendeltåg stanna på alla plaster är en komplicerad fråga. Jag vet inte hur många minuter varenda stopp tar, men det är några och det blir längre resa för de som åker långt. Sedan kan det vara fordon bakom som tåg som kan ha svårt att köra om och då får krypa bakom en pendeltåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och så finns det sugrör i metall. Behövs ingen större fantasi angående vilka olyckor de kan ge.

Berätta för en som tydligen har mindre fantasi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."