Permalänk
Medlem

HDMI -> Displayport

Hej,
Jag letar efter en kabel som är Displayport till HDMI. Den ska gå från PS4 (HDMI) till skärm (Displayport). Har hittat kabel på olika sidor men där står det att kabeln är "passiv" (eller liknande uttryck) och inte går att koppla PS4->skärm på det sättet (tvärtom hade funkat tydligen, alltså Displayport på en dator till HDMI på skärmen). Vad behöver jag för kabel och har ni isf förslag på sådan kabel?
Det har inte med kvalité att jag vill ha det kopplat så utan att min skärm har en displayport och en HDMI, och jag har en SNES mini till HDMI redan.

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem

Du skulle behöva en aktiv kabel eller konvertor. Skulle det inte var bättre och billigare att kör med en hdmi switch? Finns för rätt ok pris som känna av och switcha själv mellan den källan som just då ge ett signal.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

HDMI-till-DP-konverterare är sällsynta och svåra att hitta eftersom de drunknar i alla DP-till-HDMI-adaptrar som finns, men StarTech har denna (går att köpa hos t.ex. Proshop). Men som sagt, en HDMI-switch kanske är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Ok, har ni två som svarat någon erfarenhet av HDMI-switch ? Verkar finnas 100 olika i prisklass 200 -> 1500...

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WarManB:

Ok, har ni två som svarat någon erfarenhet av HDMI-switch ? Verkar finnas 100 olika i prisklass 200 -> 1500...

Generellt fungerar de switchar som har egen strömförsörjning bäst. Gärna då något med en smidig omkopplare så att du enkelt kan växla vilken ingång som ska få skicka signalen till skärmen.

Det finns ett antal olika passiva lösningar som ger blandat resultat baserat på forum-diskussioner av typen jag-köpte-en-HDMI-switch-den-fungerar-inte. Dessa kan spara hundralappar men kräver alltså att man testar och ser.

Nu framgår det inte vad det är för skärm du har och det är skillnad på att köra 1080p, 2560x1440 och särskilt 4K – extra särskilt i högre frekvenser. Så se till att switchen du har klarar av den signal du tänkt köra.

Permalänk
Medlem

Jag har club3ds DP till HDMI adapter som är aktiv och den fungerade väldigt bra för mig om du vill ha något som kanske tar mindre plats än en hel switch.

detta är deras HDMI till DP
https://www.club-3d.com/en/detail/2491/hdmi_to_displayport_4k...