Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Permalänk
Medlem

Kan ha varit det mest tråkiga och innehållsfattiga test jag läst på Sweclockers någonsin.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni Inet och Komplett kommer ta för 7800X3D? 5800X3D hade samma MSRP pris vid release och hamna på runt 5200 kr.
Känns som ett pris på cirka 5700 kr inte är omöjligt med tanke på att dollarn ligger högre nu osv.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hoppas recensionen kompletteras senare med lite mätningar av temperatur, energieffektivitet o dylikt? Det låga effektuttaget gör att man kan använda luftkylare utan problem med denna, vilket inte är en självklarhet längre bland andra modeller vilket jag ser som väldigt positivt.

Det finns en del 650 moderkort till någorlunda vettiga priser; de billigaste Asuskorten (Prime) verkar vara rätt dåliga men ASUS ROG STRIX B650-A GAMING för 2490 kr är intressantare. Nu har jag tappat lite förtroende för Asus, särskilt när det gäller minneskompatibiliteten så jag hade nog hellre kört med ett Gigabyte B650 Gaming X AX för samma pris eller ASRock B650M PG Riptide

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Datavetare

Vikten av lägsta FPS nämns flera gånger i tråden. Fast är inte just det akilleshälen med 3D-cache modellerna???

Ställd mot motsvarande Ryzen 7000 non-3D modell klarar X3D-modellerna väldigt bra. Föredelen är dock mindre för lägsta FPS jämfört med vad man ser i genomsnitt FPS. Och skillnaden minskar i "tunga" titlar, d.v.s. de där absolut-värdet på FPS är lägre.

Tar man Games Nexus siffror och ställer t.ex. 7800X3D mot 13900K ser man

Över alla 7 testade spel får 7800X3D 6 % högre genomsnittlig FPS. Men sett till 1%-low gäller det omvända, där är det 5 % fördel för 13900K.

Tittar man sedan på de mest tung-drivna spelen, här representerade genom att sortera resultaten baserat på 1%-low för 7800X3D och plocka ut den halva med lägst FPS, ökar fördel för 13900K till hela 20 %!!!

Gör man samma övning för t.ex. 5800X3D och 13600K får man rätt mycket exakt samma resultat. Fördel 5800X3D i genomsnittlig FPS över alla titlar (5 %), fördel 13600K i 1%-low med ungefär samma (4 %).

Plockar man ut de tyngsta titlarna ökar fördel i 1%-low till hela 19 % för 13600K.

Även Computer Base uppvisar samma trend som SweClockers och Gamers Nexus, stor boost i genomsnittlig FPS men inte alls lika stor vinst för lägsta FPS.

Så inget snack att spel gillar mycket CPU-cache, men det är ett problem att man i nuläget måste skruva ned råprestanda per kärna i X3D-modellerna då det gör sig påmint i just de lägen där CPUn är som viktigast!

Men som GN-Steve flera gånger påpekar: det är också rejäl varians i relativ prestanda mellan olika CPU-modeller i olika titlar. Så i slutändan måste man kika hur det ser ut i de titlar man bryr sig om. Vilket är lite frustrerande då många vill få en projektion kring hur det kan tänkas se ut i framtida titlar

Edit: kanske värt att nämna 5775C här. TechReport (tyvärr verkar graferna försvunnit...) kikade ju på den CPUn några år efter lansering. Det är också en modell med stor CPU-cache, fast som var lägre klockade än de "normala" modellerna.

I deras återblick såg man rätt mycket samma som ovan, 5775C klarade sig fortfarande bra sett till genomsnittlig FPS, men den hade börjat halka efter rejält i lägsta FPS mot då aktuella modeller.

Är därför det vore så väldigt spännande att få svar på frågan: vad är det som skalar så bra med CPU-cache i spel, framförallt i fall där man redan har relativt hög FPS??? Inte sett någon som haft en bra förklaring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hoppas recensionen kompletteras senare med lite mätningar av temperatur, energieffektivitet o dylikt? Det låga effektuttaget gör att man kan använda luftkylare utan problem med denna, vilket inte är en självklarhet längre bland andra modeller vilket jag ser som väldigt positivt.

Det finns en del 650 moderkort till någorlunda vettiga priser; de billigaste Asuskorten (Prime) verkar vara rätt dåliga men ASUS ROG STRIX B650-A GAMING för 2490 kr är intressantare. Nu har jag tappat lite förtroende för Asus, särskilt när det gäller minneskompatibiliteten så jag hade nog hellre kört med ett Gigabyte B650 Gaming X AX för samma pris eller ASRock B650M PG Riptide

Köp inte Asus!

Haft idel problem med mitt Asus b650 TUF med minnen, bsods och allt helvete. Väldigt utbredda problem med alla Asus AM5-kort. Oavsett modell. Finns massor av trådar på reddit kring problemen, allt rör minnen och bsods. Expo funkar sällan, ofta problem.

Äntligen lite ordning med senaste beta bios 1410 utan memory context restore (så det tar nån minut att boota). Men det är ju typ ett halvår senare.

Asrock AM5 har jag enbart hört gott om.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad tror ni Inet och Komplett kommer ta för 7800X3D? 5800X3D hade samma MSRP pris vid release och hamna på runt 5200 kr.
Känns som ett pris på cirka 5700 kr inte är omöjligt med tanke på att dollarn ligger högre nu osv.

5819kr

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Löjligt. Först påstår du att moderkorten börjar på pris X (nog löjligt att du specificerade att det måste vara ATX och inte mATX från början). Sedan när flera ger svar på tal att det minsann finns billigare att hitta - då kommer du med extra-kriterier i efterhand som att det måste vara från butik Y eller Z för att "save face". Det är väl bara att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel prisbild, och sen kan du därefter som du gjorde säga att du för egen del bara vill handla i vissa favoritbutiker.

Ett varningens finger dock. Självklart förstår jag resonemanget med att man vill handla hos en butik med förtroende, men med favoritism så släpper man även på konkurrensen. För rätt prisskillnad kan det vara värt att överväga andra, och jag är personligen inte så besvärad över Amazon, även om jag föredrar andra.

Har haft en liknande diskussion med en annan är på forumet som lipade över att AMDs rx7900 xt/(x) minsann var för långa, och att INGA får plats i chassit så han fick köpa nytt. Det var (såklart) tvunget att vara 3d-partskylare då XTX hade problem med ångkammaren. Jag länkade en modell som var kort nog, och fanns i lager för köp. Nä då efteråt så poppar han kommentaren att han "bara handlar märket Asus". Ja då är det klart om du bara har 2 modell-serier att välja mellan så är det väl inte konstigt att möjligheterna kan bli smala.......

Hoppla Mitt enkla påstående blev en stor, komplicerad och känslosam fråga för dig. För det första finns det inget "save face" eller "stolthet" då jag inte befinner mig på något korståg att övertyga alla om de 2700kr jag nämnde är ett högt pris för ett entrylevel budgetmobo. Tycker någon att det är värt att pröjsa 200kr mindre för att handla på Amazon istället för Inet (där jag tog mitt pris), skitbra! Men jag tänker inte göra det av olika skäl. Vidare nämndes olika mATX moderkort som iofs är billiga men något jag uttryckligen skrev att jag inte var intresserad av - vad är det för fel på det? Måste jag prompt köpa B650 mATX om jag är på jakt efter AM5? Sen försöker du säga att man måste handla där det är billigast (än om bara 200kr)...så är det inte i min värld. Det finns definitivt fördelar att handla i specifika butiker, något som var och en får överväga enligt varje persons krav. Faktumet kvarstår att jag betalade 2500kr för mitt nuvarande X570 moderkort och samma typ av kort med X670 chipset kostar runt 3900kr - det är en stor skillnad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Exakt det som är min point. Man använder ju cpu i denna prisklass för att spela i 1440-1600p eller 4k. Så hur den presterar i dom upplösningarna vs andra är ju högst relevant för iaf mig.

Skiter i hur en CPU presterar i 720p för jag kommer inte använda den upplösningen att spela i ändå. Eller 1080p heller för den delen.

Antingen förklarar jag dåligt eller så förstår du inte varför man testar såhär.

Detta är inte en test av spelprestanda. Det är ett test av CPU-prestanda. Därför är det inte relevant att göra tester i upplösningar där grafikkortet sätter begränsningen. Det är inte relevant för någon att testa i högre upplösningar då det inte visar maximal CPU-prestanda.

Det är inte svårare än så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är därför det vore så väldigt spännande att få svar på frågan: vad är det som skalar så bra med CPU-cache i spel, framförallt i fall där man redan har relativt hög FPS??? Inte sett någon som haft en bra förklaring.

Måhända pga att så många spel utvecklas objekt-orienterat där en massa olika objekt måste interagera med varandra varje frame men där deras data verkligen inte är orienterade för hur dom används. Säg för fysikberäkningar där en massa irrelevant information för fysk-objektet laddas in i cachelinen. Dessa objekt används antagligen många gånger för många olika interaktioner mellan varandra så om flera kan sparas kvar i L3 kanske det hjälper en del. Ren spekulation dock.

Data-oriented design börjar ju sakta bli en grej nu för tiden, som ska hantera detta problem. Har dock ingen större koll på vilka spel som använder en sådan design just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade aldrig vågat köpa från en okänd butik som compu-mail Men det är jag det.

Dom är knappast okända för mig
Har köpt där 5 gånger utan problem, en gång så blev det ett supportärende som tog lite tid, men det löste sig bra till slut.

Compu-mail är egentligen en grossist som även har internetförsäljning så deras sida är lite rörig och svårnavigerad, supporten är på danska.
Något som jag sett flera som klagat på, något jag knappast ser som en orsak till att rösta ner dom på som ex. prisjakt då deras support fungerar.
Samtidigt som många verkar gilla CDON som verkligen är ett problemföretag, som blåser folk då och då, framförallt för att där inte finns en fungerande support. Har handlat på CDON och dom två sista var uppriktigt en mardröm, slutade med att jag hotade med att polisanmäla. Då blev det knäpptyst, efter ca: en vecka så kom återbetalning.

Ser själv det som att man låser sig om man aldrig skulle "våga" sig på det okända, men det är jag det

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom är knappast okända för mig
Har köpt där 5 gånger utan problem, en gång så blev det ett supportärende som tog lite tid, men det löste sig bra till slut.

Compu-mail är egentligen en grossist som även har internetförsäljning så deras sida är lite rörig och svårnavigerad, supporten är på danska.
Något som jag sett flera som klagat på, något jag knappast ser som en orsak till att rösta ner dom på som ex. prisjakt då deras support fungerar.
Samtidigt som många verkar gilla CDON som verkligen är ett problemföretag, som blåser folk då och då, framförallt för att där inte finns en fungerande support. Har handlat på CDON och dom två sista var uppriktigt en mardröm, slutade med att jag hotade med att polisanmäla. Då blev det knäpptyst, efter ca: en vecka så kom återbetalning.

Ser själv det som att man låser sig om man aldrig skulle "våga" sig på det okända, men det är jag det

Då passar det nog att du delar med dig av dina erfarenheter kring företaget i denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637942-compu-mail-se-...
För ts och dom som önskar 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Kan ha varit det mest tråkiga och innehållsfattiga test jag läst på Sweclockers någonsin.

Ja, verkligen. Eller kanske rent av en recension som följer en lite negativ trend?

En sak jag stör mig på med dessa nya Sweclockers recensioner kontra gamla är att det inte finns någon riktig läsupplevelse i dem.

Förr var recensionerna långa eftersom diagram låg i någon form av läsordning på sidan, alla låg framme samtidigt. Då fanns det även möjlighet gör artikelförfattaren att kommentera goda, avvikande eller dåliga resultat under respektive bild samtidigt som det fanns en läsupplevelse (lite som en papperstidning).

Nuvarande recensioner gillar jag alltså inte där man måste swipa runt bilder i olika bildkaruseller. Jag ser idag egentligen inte någon anledning att läsa recensioner på Sweclockers, man kan lika gärna använda någon annan recensionskälla. Trots det brukar fortfarande i alla fall bli att jag klickar in, fast då tittar jag bara lite snabbt på bilderna och läser sedan bara sammanfattningen lika snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Då passar det nog att du delar med dig av dina erfarenheter kring företaget i denna tråd: https://www.di.se/nyheter/postnords-vd-hojde-lonen-med-21-pro...
För ts och dom som önskar 🙂

Nu får du nog förklara?

Vad har VD-löner på:
Postnord
Orio
LKAB
Green Cargo
Swedavia
Vattenfall

Att göra med min erfarenhet av näthandlare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu får du nog förklara?

Vad har VD-löner på:
Postnord
Orio
LKAB
Green Cargo
Swedavia
Vattenfall

Att göra med min erfarenhet av näthandlare...

Sorry, blandade ihop en del inlägg.
Vart lite galet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, verkligen. Eller kanske rent av en recension som följer en lite negativ trend?

En sak jag stör mig på med dessa nya Sweclockers recensioner kontra gamla är att det inte finns någon riktig läsupplevelse i dem.

Förr var recensionerna långa eftersom diagram låg i någon form av läsordning på sidan, alla låg framme samtidigt. Då fanns det även möjlighet gör artikelförfattaren att kommentera goda, avvikande eller dåliga resultat under respektive bild samtidigt som det fanns en läsupplevelse (lite som en papperstidning).

Nuvarande recensioner gillar jag alltså inte där man måste swipa runt bilder i olika bildkaruseller. Jag ser idag egentligen inte någon anledning att läsa recensioner på Sweclockers, man kan lika gärna använda någon annan recensionskälla. Trots det brukar fortfarande i alla fall bli att jag klickar in, fast då tittar jag bara lite snabbt på bilderna och läser sedan bara sammanfattningen lika snabbt...

Själv tycker oftast det är i forumdelen man hittar det intressanta. Sveper snabbt förbi all "mall-text" för att ta mig till slutsats och kommentarer.

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet att man mäter processorn med 720 p och 1080 p .Det innebär inte att tex test i 1440 p behöver vara dåliga som komplement .Sen strömförbrukning är ju jätteviktig .Prestande vid samma klockfrekvens (ipc ) .Sen skall jag vara ärlig att ha slutsats på första sidan är ologiskt .Så vad gäller 1440 p test och 4 k test borde det vara med för läsaren (kunden ) har alltid rätt även om den har fel .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är alla sådana sidor fortfarande dolda? ser ingenstans. Är nyfiken på vad priset landar på.

Kliar ju lite i fingrarna.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Är det bara jag eller är alla sådana sidor fortfarande dolda? ser ingenstans. Är nyfiken på vad priset landar på.

Kliar ju lite i fingrarna.

Det är väl oftast kl 15?
Om det inte är 16 nu pga sommartid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl oftast kl 15?
Om det inte är 16 nu pga sommartid.

Yea, webhallen släppte nu.

https://www.webhallen.com/se/product/358198-AMD-Ryxen-7-7800X...

5 819 kr
ej i lager, 50+ på väg.

https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh...

Inet 0 st i lager just nu, samma pris. I lager 2023‑04‑18

Amazon, Proshop, Komplett & netonnet 0 resultat när man söker.

edit:
komplett -- 5 990:-
https://www.komplett.se/product/1224892/datorutrustning/dator...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Gött fick iväg en order direkt efter deras fakebook post kom upp på Inet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Uppe nu, drog hem en.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

bah ingen som har i lager

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Inte i lager någonstans??!!! Papperslansering igen?!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Jag var på Inet och det tog slut 15:01. Den kraschade när jag sökte efter den första gången och sen tog det slut hos alla andra suck

Edit: Har alla delar till en ny dator som bara väntar på en processor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vikten av lägsta FPS nämns flera gånger i tråden. Fast är inte just det akilleshälen med 3D-cache modellerna???

Ställd mot motsvarande Ryzen 7000 non-3D modell klarar X3D-modellerna väldigt bra. Föredelen är dock mindre för lägsta FPS jämfört med vad man ser i genomsnitt FPS. Och skillnaden minskar i "tunga" titlar, d.v.s. de där absolut-värdet på FPS är lägre.

Tar man Games Nexus siffror och ställer t.ex. 7800X3D mot 13900K ser man

Över alla 7 testade spel får 7800X3D 6 % högre genomsnittlig FPS. Men sett till 1%-low gäller det omvända, där är det 5 % fördel för 13900K.

Tittar man sedan på de mest tung-drivna spelen, här representerade genom att sortera resultaten baserat på 1%-low för 7800X3D och plocka ut den halva med lägst FPS, ökar fördel för 13900K till hela 20 %!!!

Gör man samma övning för t.ex. 5800X3D och 13600K får man rätt mycket exakt samma resultat. Fördel 5800X3D i genomsnittlig FPS över alla titlar (5 %), fördel 13600K i 1%-low med ungefär samma (4 %).

Plockar man ut de tyngsta titlarna ökar fördel i 1%-low till hela 19 % för 13600K.

Även Computer Base uppvisar samma trend som SweClockers och Gamers Nexus, stor boost i genomsnittlig FPS men inte alls lika stor vinst för lägsta FPS.

Så inget snack att spel gillar mycket CPU-cache, men det är ett problem att man i nuläget måste skruva ned råprestanda per kärna i X3D-modellerna då det gör sig påmint i just de lägen där CPUn är som viktigast!

Men som GN-Steve flera gånger påpekar: det är också rejäl varians i relativ prestanda mellan olika CPU-modeller i olika titlar. Så i slutändan måste man kika hur det ser ut i de titlar man bryr sig om. Vilket är lite frustrerande då många vill få en projektion kring hur det kan tänkas se ut i framtida titlar

Edit: kanske värt att nämna 5775C här. TechReport (tyvärr verkar graferna försvunnit...) kikade ju på den CPUn några år efter lansering. Det är också en modell med stor CPU-cache, fast som var lägre klockade än de "normala" modellerna.

I deras återblick såg man rätt mycket samma som ovan, 5775C klarade sig fortfarande bra sett till genomsnittlig FPS, men den hade börjat halka efter rejält i lägsta FPS mot då aktuella modeller.

Är därför det vore så väldigt spännande att få svar på frågan: vad är det som skalar så bra med CPU-cache i spel, framförallt i fall där man redan har relativt hög FPS??? Inte sett någon som haft en bra förklaring.

250 min fps i Battiefield v 64 multiplayer på zen 4 3D.. så nej 3D varianten är extremt bra på min fps på spel som kan använda den.

Permalänk
Medlem

Någon som såg dom i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Inte i lager någonstans??!!! Papperslansering igen?!

Eller hur? Det är som ett dåligt skämt. Vad håller AMD på med?

Permalänk
Medlem

Besviken över att ingen hade hemma. Mht att jag redan hade alla andra delar hemma hade man ju hoppats på att bygga dator i de närmsta dagar.

Sagt och gjort blåste jag iväg en beställning fort som satan på Inet, och en på webbis för att gardera mig (hoppas det inte blir samma skit som 3080 lanseringen).

Permalänk
Medlem

Fanns inte en enda ÅF i Sverige som hade i lager. Paperlaunch igen

Permalänk
Skrivet av KRUSSIDULL:

Jag var på Inet och det tog slut 15:01. Den kraschade när jag sökte efter den första gången och sen tog det slut hos alla andra suck

tror aldrig den fanns í lager där. Jag fick 404 ett par sekunder men sen stod ej i lager.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.