Permalänk
Medlem

Kompaktkamera - nybörjare

Hej

Jag skulle vilja ha kompaktkamera att fotografera med.
Tanken är att ha med på vandring, turistande och lite spontant grejer, så inget avancerat.

(Jag hade en Fujifilm x100f innan ett par månader, jag blev dock aldrig vän med den kamera, kanske för jag är för nybörjare eller den var för avancerad med alla inställningar jag missat, så tappade helt suget och sålde den.)

Tänker om det finns en kamera som är lite mer "nybörjare" för 3000-7000kr.
Förslag?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte sett nån kompaktkamera som inte har automatik och de manuella inställningarna behöver man inte röra om man inte vill.
Men Sony RX100 är en bra kamera, har helautomatik, olika autoprogram och går även använda manuellt om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den bästa kameran är den man har med sig. Nu för tiden räcker ju telefonen vääldigt långt i de flesta fall. Vad har du för mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte sett nån kompaktkamera som inte har automatik och de manuella inställningarna behöver man inte röra om man inte vill.
Men Sony RX100 är en bra kamera, har helautomatik, olika autoprogram och går även använda manuellt om du vill.

Blev en RX100 m3, får prova den

Skrivet av m4gnify:

Den bästa kameran är den man har med sig. Nu för tiden räcker ju telefonen vääldigt långt i de flesta fall. Vad har du för mobil?

Jag håller inte med dig där, jag tycker det är en enormskillnad

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ricoh GRiii är trevlig! Även GRii är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ricoh GRiii är trevlig! Även GRii är bra.

Jag tittade en del på det, men kostar lite mer

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Rx 100 har jag och använder den flitigt och är väldigt nöjd med.

Måste tipsa om detta tillbehör som gör greppet oerhört mycket skönare

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kompaktk...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAnDis:

Blev en RX100 m3, får prova den

Precis vad jag tänkte tipsa om. RX100 är en väldigt bra kamera för sitt format och pris. Den kan styras helt manuellt, även om det kanske inte är det enklaste med tanke på vilka reglage som finns tillgängliga, men den kan också sköta allt med automatik. Sensorn är förhållandevis stor med tanke på formatet, vilket borgar för bättre bilder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Rx 100 har jag och använder den flitigt och är väldigt nöjd med.

Måste tipsa om detta tillbehör som gör greppet oerhört mycket skönare

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kompaktk...

Tackar, beställt.

Skrivet av giplet:

Precis vad jag tänkte tipsa om. RX100 är en väldigt bra kamera för sitt format och pris. Den kan styras helt manuellt, även om det kanske inte är det enklaste med tanke på vilka reglage som finns tillgängliga, men den kan också sköta allt med automatik. Sensorn är förhållandevis stor med tanke på formatet, vilket borgar för bättre bilder.

Jo, jag tänker man får köra auto först sedan experimentera sig fram lite.

Hur stort minne behöver man? Hur länge håller batteriet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAnDis:

Jo, jag tänker man får köra auto först sedan experimentera sig fram lite.

Hur stort minne behöver man? Hur länge håller batteriet?

Hur stort minne beror ju hur länge du vill hålla på innan du tömmer det. Inte under 16GB skulle jag säga, mest beroende på att det inte är många kr i prisskillnad upp till 16GB.

Batteriet är väl en av nackdelarna med just RX100 i alla fall i mina ögon. Jag har en RX100 VI som komplement till Nikon D810/D7500. RX100 behöver laddas mycket oftare. Vet dock inte hur batteriet står sig för Mk III. Batteriet i den verkar hålla längre.
Räkna med att ladda den efter varje gång du varit ute med den om du fotograferat aktivt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!