Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Spara några kronor? man sparar 500:- och det kostar en inget eftersom Inet har gratis 30dagar retur och i det här fallet försökte TS göra det smidigare.

Under här fallet, ja. Då är det mer, absolut.

Men jag gissar fortfarande att de hade fått betala tillbaka mer pengar om de bara hade betalat mellanskillnaden om en kund ej gör en ”korrekt” retur - i längden dvs.

De vill väl inte töja på den gränsen eftersom det kommer ju snabbt ut att undantag görs hela tiden.

Jag försöker bara sätta mig in i deras perspektiv. TS underlättar absolut för det enskilda ärendet - men om man inte ens skickar in för att man tycker det är värt för lite mödan att hålla påmind retur så finns det inte ens ett ärende att hantera.

Återigen, det är ju bara gissningar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Men då köper man bara varan som är nedsänkt för 2500 kr och skickar tillbaka den igen och säger det är den som kosta 3000kr.

Vad har butiken vunnit då genom att krångla?

Jag tror det är det långa loppet de vinner på. Var går gränsen för att folk ska orka skicka in? Givetvis beroende från person till person.

Men om den hade varit nedsatt 100:-, hade du då skickat in TS vara för att få tillbaka det där beloppet?

Om du endast hade behövt skicka ett mail för att få tillbaka beloppet ovan (som TS försöker), hade du då gjort det?

Jag tror de sparar mycket ärendehantering på att ta emot returer för att sedan endast skicka ut samma / lika vara igen istället för att hantera alla som vill ha tillbaka 5:- för att en vara sänktes. Men bara inte vet det korrekta svaret. 🙂

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag har noll professionell erfarenhet i ämnet, men med det sagt har jag aldrig hört att man får lämna tillbaks en använd vara. Då gar de rätt att ge dig reducerad ersättning. Han skriver själv att den just är använd.

Man får lämna tillbaka använda varor, om det är i "nyskick". Lagen är ju till för att du ska kunna "testa" prylarna.

Däremot är det lättast för TS att beställa samma lurar för det nya priset sen skicka tillbaka det oöppnade paret på det gamla kvittot.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Jag tror det är det långa loppet de vinner på. Var går gränsen för att folk ska orka skicka in? Givetvis beroende från person till person.

Men om den hade varit nedsatt 100:-, hade du då skickat in TS vara för att få tillbaka det där beloppet?

Om du endast hade behövt skicka ett mail för att få tillbaka beloppet ovan (som TS försöker), hade du då gjort det?

Jag tror de sparar mycket ärendehantering på att ta emot returer för att sedan endast skicka ut samma / lika vara igen istället för att hantera alla som vill ha tillbaka 5:- för att en vara sänktes. Men bara inte vet det korrekta svaret. 🙂

Nej hade det varit 100 kr så hade jag nog inte skickat in. Men ja jag hade mailat.
Men tycker fortfarande att principen är helt fel för jag har 30 dagars öppet köp så då borde jag kunna få tillbaka mellanskillnaden för annars kan jag ju skicka in och köpa nya produkter om det så skiljer 1kr.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Nej hade det varit 100 kr så hade jag nog inte skickat in. Men ja jag hade mailat.
Men tycker fortfarande att principen är helt fel för jag har 30 dagars öppet köp så då borde jag kunna få tillbaka mellanskillnaden för annars kan jag ju skicka in och köpa nya produkter om det så skiljer 1kr.

Och min poäng är att de vill göra det jobbigt för dig så att de slipper massa ärenden 😁 Men som sagt, bara inet vet svaret på varför det är så!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Och min poäng är att de vill göra det jobbigt för dig så att de slipper massa ärenden 😁 Men som sagt, bara inet vet svaret på varför det är så!

Jo det förstår jag också, men på mitt företag är vi väldigt noga med miljö och det känns som att detta blir väldigt dyrt för inet.
1. returfrakt
2. frakt på nya hörlurar
3. troligtvis säljs de gamla till nedsatt pris
4. någon ska packa upp och kontrollera skick/funktion på de gamla.
5. sälja dom på nytt med ny frakt

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Jo det förstår jag också, men på mitt företag är vi väldigt noga med miljö och det känns som att detta blir väldigt dyrt för inet.
1. returfrakt
2. frakt på nya hörlurar
3. troligtvis säljs de gamla till nedsatt pris
4. någon ska packa upp och kontrollera skick/funktion på de gamla.
5. sälja dom på nytt med ny frakt

Jag är mer på din sida egentligen än inet. Det skapar även bra relationer till kunderna om man vill göra det enkelt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Däremot är det lättast för TS att beställa samma lurar för det nya priset sen skicka tillbaka det oöppnade paret på det gamla kvittot.

Det är inte säkert. Är det fel serienummer i jämförelse med det som skickades så kan du faktureras och bli avstängd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1685440-skickade-tillb...

Sånt är bedrägeri.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av persson_orka:

Jo det förstår jag också, men på mitt företag är vi väldigt noga med miljö och det känns som att detta blir väldigt dyrt för inet.
1. returfrakt
2. frakt på nya hörlurar
3. troligtvis säljs de gamla till nedsatt pris
4. någon ska packa upp och kontrollera skick/funktion på de gamla.
5. sälja dom på nytt med ny frakt

Du bryr dig ju mera om pengar än miljön, så varför skulle inte Inet tänka samma?

Det är inget fel att köpa en ny vara och sen skicka tillbaka den på det gamla (med högre pris) kvittot så kör på det. Men att försöka skuldbelägga Inet är ju helt fel i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Om nu miljön är så viktig för dig så tänk på att det är du som väljer att köra på Inets villkor, miljön är alltså i dina händer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Jag beställde ett grafikkort på Webhallen för 12'000, dagen efter hade det sänkts till 10'499. Lade då en ny beställning för 10'499 och då tog de bort den ordern och jag fick istället betala 10'499 för första beställningen istället för 12'000 som det var vid order.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det är inte säkert. Är det fel serienummer i jämförelse med det som skickades så kan du faktureras och bli avstängd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1685440-skickade-tillb...

Sånt är bedrägeri.

I det fallet berodde det ju på att de var inköpta hos olika ÅF. Hade båda varit från Inet och han skicka in i fel kartong hade det ju inte varit något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

I det fallet berodde det ju på att de var inköpta hos olika ÅF. Hade båda varit från Inet och han skicka in i fel kartong hade det ju inte varit något problem.

Inte säkert. Det beror på hur de arbetar med serienumren. Det går OFTAST bra men det är ingen garanti för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av persson_orka:

Nej hade det varit 100 kr så hade jag nog inte skickat in. Men ja jag hade mailat.
Men tycker fortfarande att principen är helt fel för jag har 30 dagars öppet köp så då borde jag kunna få tillbaka mellanskillnaden för annars kan jag ju skicka in och köpa nya produkter om det så skiljer 1kr.

Nej inte om de är använda. Inet kan dra av priset, vilket är väldigt ovanligt iofs.

Men det låter som om du misstolkar vad öppet köp är, poängen är inte att du ska kunna använda en produkt i 29 dagar och sen skicka tillbaka. Om inte Inet specifikt har med det i sina villkor såklart, då är det OK

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bara att skicka tillbaka, hur skulle det se ut om varje butik erbjöd sig att betala mellanskillnad under varje rea? Oerhört mycket extrajobb och en stor kostnad i en bransch där marginalerna sjunker.

Väldigt stora företag som Amazon kan kanske vara mer vänliga i ett sådant scenario dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Men varför ska du ha tillbaka pengar när dom har sänkt priset... Det var ju inte sänk pris när du köpte dom, eller hur?

Många butiker har prisgaranti där du får presentkort i mellanskillnad inom öppetköp perioden. Netonnet har det.

Permalänk
Medlem

Det här är så jäkla osmidigt av Inet, hände mig när jag köpte min skärm. Tänkte direkt att det var Inet jag läste om.

Beställ bara och skicka tillbaka den nya och behåll den gamla så får du det lägre priset.

EDIT: Har gjort så flera gånger, köpt en vara som är nedsatt en vecka efter. Då hör man av sig och kollar att det är ok så gör man som ovan. Efterblivet av Inet? Absolut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du bryr dig ju mera om pengar än miljön, så varför skulle inte Inet tänka samma?

Det är inget fel att köpa en ny vara och sen skicka tillbaka den på det gamla (med högre pris) kvittot så kör på det. Men att försöka skuldbelägga Inet är ju helt fel i detta fallet.

Jag försöker inte skuldbelägga Inet, som sagt för min del så är det inga problem, däremot tycker jag Inet kunde vara lite smidigare för sig egna del.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

Många betal och kreditkort har prisgaranti för prisskillnader över 300:- (summan varierar givetvis). Har du betalat med kort kan du kolla upp det och få mellanskillnaden utan att skicka tillbaka grejerna.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av coll:

Många betal och kreditkort har prisgaranti för prisskillnader över 300:- (summan varierar givetvis). Har du betalat med kort kan du kolla upp det och få mellanskillnaden utan att skicka tillbaka grejerna.

Jag har redan gjort en retur och beställt nya hörlurar så allting är "löst" ville mer uppmärksamma problemet/idiotin med att skicka grejer fram och tillbaka helt i onödan.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Jag har redan gjort en retur och beställt nya hörlurar så allting är "löst" ville mer uppmärksamma problemet/idiotin med att skicka grejer fram och tillbaka helt i onödan.

Ha det i åtanke till nästa gång det händer så slipper du "idiotin".

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Ha det i åtanke till nästa gång det händer så slipper du "idiotin".

Fast om du köper en vara för 15k och Inet sänker den med 4k. Är det fortfarande "idioti"?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast om du köper en vara för 15k och Inet sänker den med 4k. Är det fortfarande "idioti"?

Det är "idioti" att skicka tillbaka produkten på ångerrätt för att sedan köpa samma vara igen - istället för att använda prisgarantin man har genom sitt betalkort.

Att varor går upp och ner i pris är något man får räkna med helt enkelt. Ångerrätten är inte tänkt att användas i sådana tillfällen och jag skulle gärna se att konsumenter stoppas av handlarna att beställa samma produkt efter man returnerat en på ångerrätten.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, hade fått hem en skärm en dag innan Inet och Webhallen körde kampanj på den med 1000 kronors rabatt och fick bråka ganska mycket för att få ett presentkort inklusive skicka en bild på emballaget. Otroligt onödigt krångel från Inet som lämnade en lite bitter eftersmak.

Skrivet av coll:

Det är "idioti" att skicka tillbaka produkten på ångerrätt för att sedan köpa samma vara igen - istället för att använda prisgarantin man har genom sitt betalkort.

Att varor går upp och ner i pris är något man får räkna med helt enkelt. Ångerrätten är inte tänkt att användas i sådana tillfällen och jag skulle gärna se att konsumenter stoppas av handlarna att beställa samma produkt efter man returnerat en på ångerrätten.

Fast här erbjuder handlaren öppet köp, vilket betyder att det är såhär man kan använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Jag har redan gjort en retur och beställt nya hörlurar så allting är "löst" ville mer uppmärksamma problemet/idiotin med att skicka grejer fram och tillbaka helt i onödan.

Egentligen ska du inte ha behövt att göra en retur på hörlurarna, dem kunde helt enkelt gjort en retur i systemet. Så gör Netonnet iaf, jag har aldrig behövt att visa upp produkten eller gjort en retur och sen självmant köpt en ny produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast här erbjuder handlaren öppet köp, vilket betyder att det är såhär man kan använda det.

Självklart kan man använda det, men det är knappast bra för miljön att transportera skit fram och tillbaka.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte säkert. Det beror på hur de arbetar med serienumren. Det går OFTAST bra men det är ingen garanti för det.

Jag följde hela tråden du länkade tidigare, och där finns inget som tyder på att inet på något sätt jobbar med serienummer själva.
Tycker helt klart att TS har rätt i hur hen tänker, går att lösa för det mesta att återbetala/stryka mellanskillnaden på fakturan. Jag gjorde samma sak när jag fick mitt 6900XT från dustin, som sänkte priset med 1800kr veckan efter att jag fått det, jag ringde deras kundservice och sa att det är ju synd om jag måste nyttja ångerrätten för att sedan köpa samma vara igen.

Tror inet har svårt att göra något avdrag för användning dessutom, gissar vi att det är Astro A30 som TS har köpt så marknadsförs de med 27 timmars batteritid, säger vi 2 timmar gaming om dagen i snitt så tar det 13.5 dagar att testa det fullt ut om det skulle vara en viktig funktion för TS

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Det är "idioti" att skicka tillbaka produkten på ångerrätt för att sedan köpa samma vara igen - istället för att använda prisgarantin man har genom sitt betalkort.

Att varor går upp och ner i pris är något man får räkna med helt enkelt. Ångerrätten är inte tänkt att användas i sådana tillfällen och jag skulle gärna se att konsumenter stoppas av handlarna att beställa samma produkt efter man returnerat en på ångerrätten.

Nu kan jag inte svara för det juridiska, men skulle inte pris kunna vara en giltig orsak till att man ångrar köpet?
Absolut att det kan flaggas om det inte är någon prisförändring, men att återlämna med orsaken att det är för dyrt för att sedan köpa det billigare är helt rimlig enligt mig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Självklart kan man använda det, men det är knappast bra för miljön att transportera skit fram och tillbaka.

Exakt, därför bör du kanske läsa tråden och se att TS vill bara ha ett presentkort eller liknande för mellanskillnaden för att skippa den onödiga miljöbelastningen.
När företag öppnar dörren för det här får dom acceptera att vissa kunder kommer använda det och vilja få mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt, därför bör du kanske läsa tråden och se att TS vill bara ha ett presentkort eller liknande för mellanskillnaden för att skippa den onödiga miljöbelastningen.
När företag öppnar dörren för det här får dom acceptera att vissa kunder kommer använda det och vilja få mellanskillnaden.

Jag har läst tråden. Hade du läst tråden hade du sett att jag tipsade honom om att använda betalkortets prisgaranti istället för att skicka tillbaka produkten.

Visa signatur

Don't be a dick.