Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Medlem

Har bara haft bra erfarenheter av amazon. Minns jag beställde en parfym som jag sedan avbeställde för att det enligt hemsidan inte hände något i fraktfasen så jag beställde en annanstans. Den hade tydligen redan skickats till mig så kunde ej avbeställa. Dom sa att jag inte får skicka den eftersom den är brandfarlig så jag fick den gratis.

Köpte en oneplus 8 pro och ett par bose quietcomfort earbuds 2020. Telefonen har börjar ge blåsande ljud när jag spelar upp ljud så jag skrev till dom och dom sa att garantin hade löpt ut. Då frågade jag om det inte var 3 års reklamationsrätt i Sverige och då sa support i chatten att jag skulle vänta för dom skulle kolla med någon "högre upp". Lite senare får jag ett mail om att jag ska skicka tillbaka telefonen och få en hel återbetalning på den. Så nu har jag beställt en sprillans ny telefon så att jag kan skicka tillbaka denna.

Amazon kan ju fullständigt äta upp förluster bara för att göra kunder nöjda.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Tycker amazon funkar bra, ofta bäst pris och snabb leverans. Försöker dock undvika dem pga olika anledningar men skiljer det tusenlappar i pris så skiter jag faktiskt i skamkänslorna och slår till ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns det någon annan som faktiskt väver in någon form av etik vid sina inköp, eller är jag ensam om det?

Kan du nämna någon elektronikpryl eller företag som är "etisk"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja..men....jämför vi med aktuella handlare, som Inet, Komplett (Med underhus) osv så blir bilden annorlunda.

Bara en sån enkel sak att jag vet att Inet betalar skatt i Sverige.
Jag kan sätta min högra fot att Amazon inte gör det

Hur mycket tror du Apple betalar bolagsskatt i Sverige? Att ha en hög bolagsskatt gör ju att företag använder ALLA tillgängliga medel för att skatteplanera. Dvs att de i längden inte kan konkurrera då skattelagarna är vad de är. Sen får du tänka att alla medarbetare betalar skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kan du nämna någon elektronikpryl eller företag som är "etisk"?

Glada bonden som producerar gräddost i Arlas gamla lokaler i Boxholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Glada bonden som producerar gräddost i Arlas gamla lokaler i Boxholm.

Av kossor? ajdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hur mycket tror du Apple betalar bolagsskatt i Sverige? Att ha en hög bolagsskatt gör ju att företag använder ALLA tillgängliga medel för att skatteplanera. Dvs att de i längden inte kan konkurrera då skattelagarna är vad de är. Sen får du tänka att alla medarbetare betalar skatt.

Vad har det med saken att göra?
Alla medarbetare betalar skatt, visst, men gäller det även lagerarbetarna i Tyskland där Amazon skickar större delen av sina grejer?

Att välja mellan lokala, skandinaviska företag eller ett massivt företag känt för att utplåna lokal konkurrens är en helt annan fråga - Här har du en väldigt bra möjlighet om du tänker längre än näsan räcker - Är det verkligen värt det att du sparar 20kr på en pryl, jämfört med att behålla den friska konkurrens som vi haft i Skandinavien? (Som numera är utrotad i USA, på grund av just Amazon)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Är det någon nationell marknad de haft problem att ta sig in och bli majoritetsspelare på? Folk kommer att handla av dom om de är billigare än svenska återförsäljare det var liksom givet från start och det fanns varningar från andra länder när de etablerades här att de kommer att innebära döden för rätt många nationella operatörer. Det var några artiklar på swec (och en kul tråd med deras översättningsproblem) om att återförsäljare inte märkt nåt / var så värst nervösa men jag tror inte det kommer att fortsätta att vara så.

Därtill är jag lite småsur att de betett sig exakt som ett jätteföretag och lagt ner den största fotosidan på internet (dpreview.com) som funnits hur länge som helst och varit ett givet ställe för rätt många fotoentusiaster tämligen abrupt.

Tycker ärligt att det är konstigt att Amazon blir så dominerande. Deras sökfunktion, produktlistningar och kategorisering är totalt värdelösa. Helt omöjligt att hitta vad man faktiskt letar efter, framför allt om det är något specifikt. Lite billigare sure, men min tid är värd pengar med. Betalar lätt lite mer för det mesta om jag slipper leta igenom en ändlös lista med irrelevanta resultat

Har dock beställt några saker av de för elektronikprojekt (random givare, värmare, servon och motorer), helt enkelt för att det inte finns någon konkurrent förutom aliexpress som har exakt samma problem. De är väldigt bra för att köpa saker i kategorin "vem kan tänkas sälja detta?"

Permalänk
Medlem

Köper bara där om produkten inte finns i svenska butiker. Ibland slår till och med amazon tillverkarna själva i utbud konstigt nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Använder Amazon väldigt ofta, mycket pga bra utbud och för det mesta bra pris.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har ännu aldrig själv sett behovet av att handla på Amazon.se. Söker jag efter en vara så hittar jag den oftast på de lokala svenska handlarna så varför skall jag gå till Amazon? Jagar inte lägsta pris heller. Jag tror konkurrens är bra och vill undvika att Amazon blir någon sorts storbutik där jag handlar allt. Det räcker med att Google äger mitt digitala liv.

Permalänk
Medlem

Usch då det var inte bra nyheter

Permalänk
Medlem

Jag som Prime medlem handlar saker under 1500:- om det är förmånligt pris eller har bråttom.
Dyrare saker som dator/grafikkort/TV/soundbar då blir det Inet , webhallen, El-Giganten

Idag beställde jag en smörgås grill kommer redan i kväll. (fin frukost i morgon🥖)

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag använder Amazon flitigt, främst pga utbudet och returhanteringen som är världsbäst. Kundtjänsten är också på topp, man kan till och med få svar efter några timmar på en Söndag.

Istället för att köpa 4 varor från 4 olika butiker så kan man oftast hitta allt på Amazon och till ett bra pris.

Det här med etiska argument håller inte då vi alla använder produkter/kläder som är producerade i låglöneländer där arbetarna behandlas som skit.

Tyvärr är det oftast mycket vanskligt att returnera produkter i många svenska butiker, det tar tid, kostar och det ska ställas frågor. Har också märkt att vissa Hifi-butiker nu inte accepterar returer på hörlurar. Amazon accepterar returer inte bara för hörlurar utan också In-ears.

Permalänk
Medlem

Jag handlar mycket från amazon. Hemleverans på allt, ofta inom 1 eller ett par dagar + primevideo och gaming är väldigt värt det.
Köpte en ROG Chakram i juni 2021 för 700 kronor som gick sönder häromveckan. Efter ett par minuter i chatten så var en ersättning beställd, och dagen därpå fick jag hem den.

Returer är också så barnsligt enkelt.

Tror inte jag ens kan föreställa mig en smidigare hantering. Mycket nöjd med Amazon överlag!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Knappt ens varit inne där, men försökt några gånger. Inte lärt mig söka antar jag men känner att jag aldrig hittar det jag söker eller fattar vad som skiljer mellan 50 identiska artiklar från olika säljare

Som någon annan sa då känns det likt aliexpress eller annan skräp

Permalänk
Medlem

Till er som tycker att sökmotorn är krånglig, klicka för " Uppfyllelse av Amazon/Fraktas från Amazon i vänsterspalten. Att det finns så många konstiga produkter är just för att Amazon tillåter tredjepartssäljare, men klickar ni för så att ni bara ser det som skickas av Amazon så brukar produkterna hålla en högre kvalitet i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den tuffa utmaningen för Amazon i Sverige blir ju alla returer, reklamationer och garantiärenden. Hur är de på det?

Har inga egna erfarenheter av det än. Men supporten har varit bäst i klass so far.
Inet och Webhallen har ju inte imponerat vid mina service eller reklamationsärenden iaf, däremot DustinHome har varit riktigt grymma!

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Använder Amazon uteslutande för produkter som inte går att få tag på via svenska återförsäljare.
Exempelvis vissa udda typer av kablar och komponenter. Vinylskivor.

I övrigt spelar det ingen roll hur mycket snabbare det går att beställa från Amazon eller vad jag kan spara för pengar. Jag vill stötta svenskt näringsliv så mycket det bara går.

Permalänk
Medlem

Det finns en konkurrent som har förlorat på Amazons intåg till Sverige och det är CDON. Med all rätt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Amazon är inte bättre än andra egentligen. Det är de andra som blivit klart sämre på det mesta. Då går man oftast på pris och kundfördelar.
Elektronikbranschen går ju bedrövligt nuförtiden och har man inga andra ben att stå på, och dessutom klarar att leverera sämre och sämre kundservice så sliter man.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Man kan se på Amazon på två olika sätt:

1. Stort girigt företag med dålig personal-policy (eller vad man skall kalla det) och plottrigt sökande.

2. Om man vet hur man skall leta så har de oerhört mycket bra saker till väldigt bra priser och en väldigt bra kundtjänst. Snabba leveransen har de också.

Som alltid så får man ju vara aktiv som kund. Att man inte är snäll mot personalen är ju inte alls bra eller OK. Samtidigt kan man hitta samma produkt som säljs i "våra vanliga butiker" för ibland halva priset.

Sen har de ju massor med saker som andra butiker inte har och de placerar dem i en kategori som saknar konkurrens.

Permalänk
Medlem

Amazon? Vad är det för något, går det att äta?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Vidriga arbetsförhållanden har dom i USA och England, lär ju inte vara bättre i Sverige. På grund av det undviker jag köpa från Amazon. Dessutom har dom många missnöjda kunder: https://se.trustpilot.com/review/amazon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad har det med saken att göra?
Alla medarbetare betalar skatt, visst, men gäller det även lagerarbetarna i Tyskland där Amazon skickar större delen av sina grejer?

Att välja mellan lokala, skandinaviska företag eller ett massivt företag känt för att utplåna lokal konkurrens är en helt annan fråga - Här har du en väldigt bra möjlighet om du tänker längre än näsan räcker - Är det verkligen värt det att du sparar 20kr på en pryl, jämfört med att behålla den friska konkurrens som vi haft i Skandinavien? (Som numera är utrotad i USA, på grund av just Amazon)

Vad har Amazon utrotat för något? Jag menar, de är ett företag och vill växa sig stora. Ta matkedjorna, vi har 3 stora aktörer kvar, är det sunt ? De håller höga priser. Amazon håller ju ned priserna.

Permalänk
Medlem

Från Amazon handlar jag bara om det är saker som inte finns i svenska butiker. Varje gång slås jag av hur kass deras sida är, och de dåligt översatta produktbeskrivningarna.

Permalänk
Medlem

Klart att de växer med så bra bra kundservice

Jag föredra handla från amazon framför de andra då deras kundservice och reklamationer är så sjukt bra.
Hos inet och elgiganten ( exklusive Bäckenol) så blir det alltid strul när det skall reklameras något. Hotar med att det kostar pengar för felsökning om det inte är fel som täcks av garanti och försöker häva köp istället för ny vara.

Men hos amazon är det aldrig problem.

Fyllde i ett ärende om ett par trasiga Bose hörlurar, 3-5 minuter efter ringer en upp från amazon och undrar om jag vill ha ett par nya eller pengar tillbaka.
Fick skadad produkt engång, fick en ny skickad omedelbart och behövde inte vänta på den trasiga skulle skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vad har Amazon utrotat för något? Jag menar, de är ett företag och vill växa sig stora. Ta matkedjorna, vi har 3 stora aktörer kvar, är det sunt ? De håller höga priser. Amazon håller ju ned priserna.

https://ilsr.org/fact-sheet-how-breaking-up-amazon-can-empowe...

https://www.investopedia.com/news/5-companies-amazon-killing/

Bara att välja och vraka.

Ja, visst, vi har bristande konkurrens i matvaruhandeln, men är det orsak att göra samma sak mot "datorhårdvaruhandeln"?
Så bara för att det har hänt i andra domäner så ska vi göra samma sak här?

Jag har svårt att förstå hur det är en poäng, Amazon håller nere priserna på samma sätt som Media Markt gjorde när dem slog sig in i Sverige - Man tar smällen för att man är helt totalt satans massiva och därmed kan ta förlusterna tills konkurrenterna inte längre överlever och man är ensam kvar, och kan höja priserna igen.

Edit*
Det är inte nödvändigtvis matvaruhandeln som håller priserna höga, ICAs marginaler sänktes med en procent under 2022. Det har sannolikt mer att göra med bristen på underleverantörer (det är väl runt 80% av alla grönsaker inom EU som kommer från samma stad i Spanien?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad har det med saken att göra?
Alla medarbetare betalar skatt, visst, men gäller det även lagerarbetarna i Tyskland där Amazon skickar större delen av sina grejer?

Att välja mellan lokala, skandinaviska företag eller ett massivt företag känt för att utplåna lokal konkurrens är en helt annan fråga - Här har du en väldigt bra möjlighet om du tänker längre än näsan räcker - Är det verkligen värt det att du sparar 20kr på en pryl, jämfört med att behålla den friska konkurrens som vi haft i Skandinavien? (Som numera är utrotad i USA, på grund av just Amazon)

Vilken friska konkurrens talar du om? Bara komplett har slukat 4-5 aktörer i Sverige utan att konkurrensverket sagt ett ord om de.

2021 köpte Axfood upp bergendahls food som äger city gross, vi har 3 giganter som styr livsmedelsdistributionen i Sverige. Varje galleria ser exakt ut som den andra för att företagen tar tighta deals med fastighetsägarna att ingå i varje detaljplan.

Så nej, vill svenska företag utöva monopol och lobba med myndigheter/politiker så får kunderna också svara på de, med att man tar vara på att amazon faktiskt tar hand om kunderna mycket bättre. Amazons dominans har inte så mycket med prispress att göra utan vad kunden får i mervärde med alla produkter som företag erbjuder.
Många gånger som webhallen varit billigare men jag valt amazon för att upplevelsen efter köp också är viktig

Permalänk
Medlem

Helt ointresserad av att handla via eller från Amazon. Jag är väl lite av en traditionalist, och handlar så lokalt som möjligt, även om priset ibland kan vara lite högre.