Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nej, det är helt galet att stå stilla medan inflationen ligger på 10%. Riksbanken har bara ett vapen mot hög inflation - det är att höja räntan. Däremot är det helt rimligt att klandra att de reagerar så sent, det är under all kritik att behöva höja så här mycket under en så kort period.

Att låna ut pengar till minusränta är galet. Det är närmast att dopa marknaden och det måste så klart få ett resultat när man lånar ut pengar till negativ ränta, dvs betalar folk för att låna pengar. Samtidigt ska man inte glömma att regeringen har strösslat med diverse bidrag både under pandemin men även nu med elkrisen, dessa pengar påverkar inflationen negativt.

Vi behöver arbetslöshet för att få bukt på inflationen, tyvärr.

Det blir ju ett stålbad, men ack så nödvändigt. Det är nu man ser vilka som är nakna under när det krisar. Man måste agera på inflationen, för annars blir det som Turkiet och andra länder med skyhög inflation. Tänk ifall ni kan köpa en falukorv för 40 kr idag, nästa månad kostar den 80kr och sen 160 kr. Ta mig tusan att du kommer växla din SEK mot en annan valuta/köpa upp alla varor.

Värst blir det för de som måste sälja pga av skilsmässa och priset på villan har gått från 7 miljoner till 6 miljon. Jag har en polare vars lägenhet har gått ned från 6,5 miljoner ned till 5 miljoner. De vill göra slut, men det går inte liksom. De skulle vara skyldiga banken 500K och tappa hela kontantinsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Blackrock förutspådde att FED kommer ta i för hårt så de tvingas sänka räntorna redan under 2023 vilket kommer leda till fortsatt hög inflation.

https://www.blackrock.com/us/individual/insights/blackrock-in...

Första tecknen på att de kanske får rätt med sin prognos är att 3 banker gått omkull, redan i Mars.

För svensk del så är det ju helt galet att öka kostnaden på bolån med 300-400% på ett halvår och sedan fortsätta höja utan att vänta in konsekvenserna. Det är ju 90-talet deja vu, "måste försvara kronan till varje pris".

För den som vill ha en återblick: https://sverigesradio.se/avsnitt/90-talskrisen-rantechocken-o...

Apropå hur oron i USA kan påverka svenska styrräntan framöver, från dn.se: https://www.dn.se/ekonomi/bankkrisen-kan-ge-svallvagor-pa-sve...
"Jag tror räntorna fortsätter uppåt och att centralbankerna i första hand fokuserar på att få ned inflationen. Det innebär att de kommer fortsätta höja sina styrräntor men möjligen inte lika kraftigt i närtid. Vi får nog räkna med att vi får lite högre boräntor innan vi når toppen, säger Cecilia Hermansson"

Hela iden är ju att få folk sluta att konsumera. Först då går räntan ned. När butikerna går från varsel till uppsägning, då blir det svettigt och det blir en ond spiral, för då blir det ännu färre som vågar köpa den där 4090 för 19K. Till slut så går det inte ens sälja för 15K. Samma sak blir det med kläder, skor, leksaker, semestrar och då har man ju fått bukt på inflationen. Jag har varit med om 90-talskrisen, fy fan alltså. Jag har gjort allt för att se till att min familj inte hamnar längst ned i näringskedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nej, det är helt galet att stå stilla medan inflationen ligger på 10%. Riksbanken har bara ett vapen mot hög inflation - det är att höja räntan. Däremot är det helt rimligt att klandra att de reagerar så sent, det är under all kritik att behöva höja så här mycket under en så kort period.

Att låna ut pengar till minusränta är galet. Det är närmast att dopa marknaden och det måste så klart få ett resultat när man lånar ut pengar till negativ ränta, dvs betalar folk för att låna pengar. Samtidigt ska man inte glömma att regeringen har strösslat med diverse bidrag både under pandemin men även nu med elkrisen, dessa pengar påverkar inflationen negativt.

Vi behöver arbetslöshet för att få bukt på inflationen, tyvärr.

Jag menar att de beter sig på samma sätt som personer som sätter sig i en kall bil, startar motorn och sätter klimatanläggningen på högsta värmen med tron om att det kommer bli varmt fortare. Sen blir de irriterade när det blivit FÖR varmt efter att motorn fått upp värmen.

Det går ju att vara lite pragmatisk och ha is i magen.
Om inflationen avstannat helt nu, så kommer det att ta ca 12 månader innan den är 0% år-år.

Jag förstår att ekonomer inte läst kurser i reglerteknik, att de inte har koll på differentialekvationer och dynamiska system.
De verkar inte ha en förståelse för trögheten i systemen. Att det finns fördröjningar innan effekten kan mätas.

(Vad som skett historiskt går inte att ändra på, oavsett hur dumt det varit. Det är bara att acceptera läget, blicka framåt och försöka göra det bästa av situationen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utöka lån för att köpa bil på 200-300k, bra eller anus i tider som dessa?

Kan du avvakta? Läs denna analys av bilmarknaden. Känns vettigt att avvakta med bilköp tills priserna på begagnade bilar sjunker lite. Bor du i villa? Kan du i så fall utöka bolånet på befintliga pantbrev? Annars kanske det är bättre att vänta in en kampanjränta från en bilhandlare?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Värst blir det för de som måste sälja pga av skilsmässa och priset på villan har gått från 7 miljoner till 6 miljon. Jag har en polare vars lägenhet har gått ned från 6,5 miljoner ned till 5 miljoner. De vill göra slut, men det går inte liksom. De skulle vara skyldiga banken 500K och tappa hela kontantinsatsen.

Ja, men den gruppen har ju varit med och budat upp priserna med billiga lån och faktiskt tagit risken. Tycker det är mycket värre för dom utan ägande som pga inflationen/elpriserna nu knappt har mat på bordet. Skäms lite när man inte ens vet var elstödet ska stoppas.

En reset av bostadsmarknaden är nog det bästa av det sämsta ändå. Det skulle indirekt få ner konsumtionen snabbt och vara mest rättvis då det drabbar mest inkomsttagare som har råd att ta lånen från första början. Faller bankerna har vi betydligt större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ja, men den gruppen har ju varit med och budat upp priserna med billiga lån och faktiskt tagit risken. Tycker det är mycket värre för dom utan ägande som pga inflationen/elpriserna nu knappt har mat på bordet. Skäms lite när man inte ens vet var elstödet ska stoppas.

En reset av bostadsmarknaden är nog det bästa av det sämsta ändå. Det skulle indirekt få ner konsumtionen snabbt och vara mest rättvis då det drabbar mest inkomsttagare som har råd att ta lånen från första början. Faller bankerna har vi betydligt större problem.

Blir det en reset så är det värsta chansen för alla som har krut kvar att spendera. Köp en ägandelägenhet och hyr ut. Folk vill inte bo på gatan, så har du förmodligen gjort en av de bästa affärerna i ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hela iden är ju att få folk sluta att konsumera. Först då går räntan ned. När butikerna går från varsel till uppsägning, då blir det svettigt och det blir en ond spiral, för då blir det ännu färre som vågar köpa den där 4090 för 19K. Till slut så går det inte ens sälja för 15K. Samma sak blir det med kläder, skor, leksaker, semestrar och då har man ju fått bukt på inflationen. Jag har varit med om 90-talskrisen, fy fan alltså. Jag har gjort allt för att se till att min familj inte hamnar längst ned i näringskedjan.

Målet är ju att priserna i snitt skall ÖKA mer 2%.
Visst, en del kan minska, andra öka. Men vi behöver inte ha deflation för att få minskad inflation. Det räcker ju att prisökningarna avstannar.

Kan det inte vara så att löneökningar är det som späder på inflationen mest och triggar denna spiral?

Permalänk
Medlem

Ska binda om lånen som går ut om två veckor. Kommer ta ett år bundet eftersom jag ska vara pappaledig i höst och inte vill ha några överraskningar. Jag har ett billån (blanko) som jag kan flytta till bolånet och ändå behålla 1% amortering. Det borde innebära att jag kan amortera mer (ränteskillnaden på blanko och bolån) och betala av det snabbare. Tänker jag rätt eller är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ska binda om lånen som går ut om två veckor. Kommer ta ett år bundet eftersom jag ska vara pappaledig i höst och inte vill ha några överraskningar. Jag har ett billån (blanko) som jag kan flytta till bolånet och ändå behålla 1% amortering. Det borde innebära att jag kan amortera mer (ränteskillnaden på blanko och bolån) och betala av det snabbare. Tänker jag rätt eller är det något jag missar?

Låter rimligt tycker jag. Att få in det i bolånet borde alltid vara bättre än ett blancolån.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Målet är ju att priserna i snitt skall ÖKA mer 2%.
Visst, en del kan minska, andra öka. Men vi behöver inte ha deflation för att få minskad inflation. Det räcker ju att prisökningarna avstannar.

Kan det inte vara så att löneökningar är det som späder på inflationen mest och triggar denna spiral?

Svenska reallöneökningar är en sådär -45% senaste 10 åren i USD och +10% i EUR.

Vi borde jaen rejäl deflation i landet jämfört med omvärlden om det var lönerna som drev inflationen.

Är snarare brist på insatsvaror, arbetskraft och konkurrens som driver priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det blir ju ett stålbad, men ack så nödvändigt. Det är nu man ser vilka som är nakna under när det krisar. Man måste agera på inflationen, för annars blir det som Turkiet och andra länder med skyhög inflation. Tänk ifall ni kan köpa en falukorv för 40 kr idag, nästa månad kostar den 80kr och sen 160 kr. Ta mig tusan att du kommer växla din SEK mot en annan valuta/köpa upp alla varor.

Värst blir det för de som måste sälja pga av skilsmässa och priset på villan har gått från 7 miljoner till 6 miljon. Jag har en polare vars lägenhet har gått ned från 6,5 miljoner ned till 5 miljoner. De vill göra slut, men det går inte liksom. De skulle vara skyldiga banken 500K och tappa hela kontantinsatsen.

Elstödet hade vi ju kunnat skippa också; det driver på inflationen ordenligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Elstödet hade vi ju kunnat skippa också; det driver på inflationen ordenligt.

för min del så åkte det in i börsen :), elstödet kunde man ha skänkt till vattenfall som bygger ett kkv i Barsebäck, så man slipper det där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Amerikanska 2-åringen har gått ned 1% sedan ”krisen” inleddes, man förväntar att FED skall lugna ned höjningarna eller t.o.m. sänka räntan vid nästa möte för att ”lugna marknaden”.

Skrivet av cp_:

Blackrock förutspådde att FED kommer ta i för hårt så de tvingas sänka räntorna redan under 2023 vilket kommer leda till fortsatt hög inflation.

https://www.blackrock.com/us/individual/insights/blackrock-in...

Första tecknen på att de kanske får rätt med sin prognos är att 3 banker gått omkull, redan i Mars.

För svensk del så är det ju helt galet att öka kostnaden på bolån med 300-400% på ett halvår och sedan fortsätta höja utan att vänta in konsekvenserna. Det är ju 90-talet deja vu, "måste försvara kronan till varje pris".

För den som vill ha en återblick: https://sverigesradio.se/avsnitt/90-talskrisen-rantechocken-o...

Apropå hur oron i USA kan påverka svenska styrräntan framöver, från dn.se: https://www.dn.se/ekonomi/bankkrisen-kan-ge-svallvagor-pa-sve...
"Jag tror räntorna fortsätter uppåt och att centralbankerna i första hand fokuserar på att få ned inflationen. Det innebär att de kommer fortsätta höja sina styrräntor men möjligen inte lika kraftigt i närtid. Vi får nog räkna med att vi får lite högre boräntor innan vi når toppen, säger Cecilia Hermansson"

Tack båda två för bra utlägg. Ska sätta mig och läsa

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Vad tror ni dagens inflationsbesked betyder för räntan?

Riksbanken lär ju behöva höja med 0,5 igen nu. Eller drämma till med ännu mer.

Vi verkar vara inne i inflationscirkel där priserna höjs för att priserna höjs.

Till slut kommer folk få slut på sparpengar och då lär det krascha fort. Men när det blir är svårt att säga.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad tror ni dagens inflationsbesked betyder för räntan?

Riksbanken lär ju behöva höja med 0,5 igen nu. Eller drämma till med ännu mer.

Vi verkar vara inne i inflationscirkel där priserna höjs för att priserna höjs.

Till slut kommer folk få slut på sparpengar och då lär det krascha fort. Men när det blir är svårt att säga.

Ja, när räntehöjningar inte fungerar så är det bäst att dra till med mer räntehöjningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Json_81:

Ja, när räntehöjningar inte fungerar så är det bäst att dra till med mer räntehöjningar.

Det är en jäkligt lång gummisnodd som kan sträckas länge innan den brister. Inte minst när många har haft långa bindningstider på bolånen och ändå inte märker något riktigt än.

Danske säger 75 punkter.
SEB säger 50 punkter i april.

2årig statsobligationen steg med 23 punkter på morgonen.

Jag räknar fortsatt med minst +1% på styrräntan under året.
Sedan om det blir mer hänger på vad som händer med inflationen och övriga större ekonomiers höjningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Värst blir det för de som måste sälja pga av skilsmässa och priset på villan har gått från 7 miljoner till 6 miljon. Jag har en polare vars lägenhet har gått ned från 6,5 miljoner ned till 5 miljoner. De vill göra slut, men det går inte liksom. De skulle vara skyldiga banken 500K och tappa hela kontantinsatsen.

Fyfan, hemskt för de som hamnat där.

Tyvärr är det konsekvenserna av flera års dålig politik, både från regering och Riksbank, under minst ett decennie (2010-talet)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en jäkligt lång gummisnodd som kan sträckas länge innan den brister. Inte minst när många har haft långa bindningstider på bolånen och ändå inte märker något riktigt än.

Jag räknar fortsatt med minst +1% på styrräntan under året.
Sedan om det blir mer hänger på vad som händer med inflationen och övriga större ekonomiers höjningar.

"Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år." enligt SVT. Sedan är där alltid en fördröjning innan dom nya kostnaderna sjunker in.

ECB i veckan kommer att ge en fingervisning. Själv hade jag nog bundit 1-år ivaf.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TuHack:

"Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år." enligt SVT. Sedan är där alltid en fördröjning innan dom nya kostnaderna sjunker in.

ECB i veckan kommer att ge en fingervisning. Själv hade jag nog bundit 1-år ivaf.

Jag har inget bolån och inte heller någon egen bostad idag. Däremot spekulant på eget boende men det blir en diger kalkyl med väntad räntehöjning innan tillträde...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en jäkligt lång gummisnodd som kan sträckas länge innan den brister. Inte minst när många har haft långa bindningstider på bolånen och ändå inte märker något riktigt än.

Danske säger 75 punkter.
SEB säger 50 punkter i april.

2årig statsobligationen steg med 23 punkter på morgonen.

Jag räknar fortsatt med minst +1% på styrräntan under året.
Sedan om det blir mer hänger på vad som händer med inflationen och övriga större ekonomiers höjningar.

Markerat i bold.

"Över två tredjedelar av svenskarnas bundna lån förfaller i år."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall...

Jag hade halva lånet bundet i 2 år på 1,21% och det släppte nu i mars. Över en natt så var man uppe i 3,7%... den sved.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Markerat i bold.

"Över två tredjedelar av svenskarnas bundna lån förfaller i år."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall...

Jag hade halva lånet bundet i 2 år på 1,21% och det släppte nu i mars. Över en natt så var man uppe i 3,7%... den sved.

Ja visst gör det ont när räntan sticker, för att travestera Karin Boye.

Jag har haft rörlig ränta hela tiden, men gått från 0,9 till 3,65% på ett år. En ökning på runt 400% i mitt fall och troligtvis blir det värre. Det känns i plånboken måste jag säga med ett stort lån. Sedan kan man säga att det var löjligt billigt att låna pengar länge, så man får vara glad för den tiden det varade. Det kändes lite märkligt att jag betalade run 2300 i ränta per månad efter avdrag för ett jättelån medan mina kompisar som inte hade råd att köpa hus betalade en hyra på 10k/mån. Verkligen en rik blir rikare situation. Nu går hyrorna väl också upp, men knappast med 400%.

Permalänk
Medlem

Kärninflationen påstås vara fortsatt hög, någon som vet vad den statistiken bygger på? Matpriserna har varit typ samma de senaste månaderna förutom vissa grönsaker som ökat mycket i pris pga torka eller vad det var. Då lär räntehöjningar knappast hjälpa vid det läget? Även om det skulle göra det, vore det ett väldigt trubbigt sätt att dämpa efterfrågan på livsmedel som är nyttig för hälsan, för det slår ju ut allt annat.

Skrivet av Doomfarer:

Ja visst gör det ont när räntan sticker, för att travestera Karin Boye.

Jag har haft rörlig ränta hela tiden, men gått från 0,9 till 3,65% på ett år. En ökning på runt 400% i mitt fall och troligtvis blir det värre. Det känns i plånboken måste jag säga med ett stort lån. Sedan kan man säga att det var löjligt billigt att låna pengar länge, så man får vara glad för den tiden det varade. Det kändes lite märkligt att jag betalade run 2300 i ränta per månad efter avdrag för ett jättelån medan mina kompisar som inte hade råd att köpa hus betalade en hyra på 10k/mån. Verkligen en rik blir rikare situation. Nu går hyrorna väl också upp, men knappast med 400%.

Förutsatt att man inte köpte de senaste 3-4 åren, för då har man köpt på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fyfan, hemskt för de som hamnat där.

Tyvärr är det konsekvenserna av flera års dålig politik, både från regering och Riksbank, under minst ett decennie (2010-talet)

Lätt att säga det var dåligt när man stirrar på en viss konsekvens just nu, men faktum är att vi inte vet hur läget hade sett ut om man inte kickstartat ekonomin med lågränte-politiken efter 2008.

Det är också mycket möjligt att ifall covid och/eller ukraina inte inträffat hade man långsamt kunnat återgå till något högre räntor vilket varit planen.

Däremot bostadspolitiken är väl svårt att säga att någon bra plan finns eller har funnits.. inte ens ränteavdraget kunde man ta bort när chansen fanns.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av leopard01:

Kärninflationen påstås vara fortsatt hög, någon som vet vad den statistiken bygger på? Matpriserna har varit typ samma de senaste månaderna förutom vissa grönsaker som ökat mycket i pris pga torka eller vad det var. Då lär räntehöjningar knappast hjälpa vid det läget? Även om det skulle göra det, vore det ett väldigt trubbigt sätt att dämpa efterfrågan på livsmedel som är nyttig för hälsan, för det slår ju ut allt annat.

Förutsatt att man inte köpte de senaste 3-4 åren, för då har man köpt på toppen.

på SCB´s hemsida får man väldigt detaljerad information kring vad det beror på!

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Är nog bara att konstatera att inflationsmålet på 2% och verktyget styrräntan är ganska trubbiga och kan slå ganska fel.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Kärninflationen påstås vara fortsatt hög, någon som vet vad den statistiken bygger på? Matpriserna har varit typ samma de senaste månaderna förutom vissa grönsaker som ökat mycket i pris pga torka eller vad det var. Då lär räntehöjningar knappast hjälpa vid det läget? Även om det skulle göra det, vore det ett väldigt trubbigt sätt att dämpa efterfrågan på livsmedel som är nyttig för hälsan, för det slår ju ut allt annat.

Förutsatt att man inte köpte de senaste 3-4 åren, för då har man köpt på toppen.

Har man bara en hammare så ser alla problem ut som en spik är väl en bra sammanfattning av riksbankerna världen över.

Prisuppgången beror i grunden på brist på energi vilket påverkar resten av värdekedjan. Tar åtminstone ett decennium att fixa oavsett vald metod, och ökade räntor kommer bara göra krisen längre då investeringar knappast ökar med högre ränta.

Är trots allt tillgången på billig energi som byggt välståndet senaste 200 åren så nu får vi vänja oss vid en lägre standard. Vi lever ändå rätt ok så lär inte gå under men lyx kommer få strykas i olika grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Lätt att säga det var dåligt när man stirrar på en viss konsekvens just nu, men faktum är att vi inte vet hur läget hade sett ut om man inte kickstartat ekonomin med lågränte-politiken efter 2008.

Det är också mycket möjligt att ifall covid och/eller ukraina inte inträffat hade man långsamt kunnat återgå till något högre räntor vilket varit planen.

Däremot bostadspolitiken är väl svårt att säga att någon bra plan finns eller har funnits.. inte ens ränteavdraget kunde man ta bort när chansen fanns.

AA fast nä,
det var inte bara jag som satt och skrek 2012, 2014, 2016 åt både Riksbanken och regeringen att de håller på att bädda för katastrof. Att det var en bostadsbubbla av rang på gång var inte en hemlighet, flera utländska ekonomer och tidningar har skrivit flera artiklar om detta i flera års tid också.

Detta är absolut inte ens i närheten av en "lätt att säga i efterhand"-situation. Detta är mer "självklart som fan att vi krockade när du gasar utan att titta". Sen spelar det ingen roll om du körde in i en stolpe, ett träd eller en annan bil (covid/Ukraina). Att katastrofen var påväg har varit ett faktum i flera år, även om man inte vet vad man kraschar in i.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har man bara en hammare så ser alla problem ut som en spik är väl en bra sammanfattning av riksbankerna världen över.

Prisuppgången beror i grunden på brist på energi vilket påverkar resten av värdekedjan. Tar åtminstone ett decennium att fixa oavsett vald metod, och ökade räntor kommer bara göra krisen längre då investeringar knappast ökar med högre ränta.

Är trots allt tillgången på billig energi som byggt välståndet senaste 200 åren så nu får vi vänja oss vid en lägre standard. Vi lever ändå rätt ok så lär inte gå under men lyx kommer få strykas i olika grad.

Inflation beror på tillgång av pengar i förhållande till utbud. Att utbudet sjunkit pga covid och krig och annat spelar självklart in.

Men låg ränta har ökat tillgång till pengar.

När utbudet minskar måste de också minska tillgången på pengar.

Att starta pengapresserna i detta läget genom lägre räntor skulle bara spä på inflationen.

Att det kommer svida är dock självklart. Ingen gång i historien har man lyckats stoppa inflationen utan att det svider ett tag. I början av 80 talet i USA fick de lågkonjunktur efter att Reagan stoppade pressarna som varit på hela 70 talet men sedan blev det högkonjunktur mitten av 80 talet fram till början av 90 talet.

Turkiet har länge försökt med låga räntor mot inflationen och det har inte fungerat.

USA har ränta på 1.5% mer än Sverige så om något har Sverige inte vågat höja tillräckligt. Men det hänger ihop med att vi är mer känsliga. I USA binder man på 30 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

AA fast nä,
det var inte bara jag som satt och skrek 2012, 2014, 2016 åt både Riksbanken och regeringen att de håller på att bädda för katastrof. Att det var en bostadsbubbla av rang på gång var inte en hemlighet, flera utländska ekonomer och tidningar har skrivit flera artiklar om detta i flera års tid också.

Detta är absolut inte ens i närheten av en "lätt att säga i efterhand"-situation. Detta är mer "självklart som fan att vi krockade när du gasar utan att titta". Sen spelar det ingen roll om du körde in i en stolpe, ett träd eller en annan bil (covid/Ukraina). Att katastrofen var påväg har varit ett faktum i flera år, även om man inte vet vad man kraschar in i.

Det finns i alla tider massor av personer som "sitter och skriker" att allt håller på att gå åt pipan dock. och eftersom ekonomin alltid gått i cykler av upp och nedgångar har dessa alltid "rätt" förr eller senare.

Jag tyckte också det kändes tveksamt med så låga räntor så länge. Är dock inte ekonom så håller mig från att säga att jag har haft rätt nu.

Du/vi kan dock fortfarande inte säga ifall något varit bättre ifall räntorna legat högre när denna följd av kriser inleddes. Det är uppenbrt att räntehöjningar slår väldigt hårt med tanke på hur låg den varit, är detta verkligen dåligt ens? finner det väldigt svårt att spå framtiden.

bostadsmarknaden i sig är ju kass men det är inte enbart låga räntornas fel. Missta inte detta för något försvar av lågräntepolitiken dock, jag bara menar att vi får vara lite ödmjuka i slutsatserna som görs.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det finns i alla tider massor av personer som "sitter och skriker" att allt håller på att gå åt pipan dock. och eftersom ekonomin alltid gått i cykler av upp och nedgångar har dessa alltid "rätt" förr eller senare.

Jag tyckte också det kändes tveksamt med så låga räntor så länge. Är dock inte ekonom så håller mig från att säga att jag har haft rätt nu.

Du/vi kan dock fortfarande inte säga ifall något varit bättre ifall räntorna legat högre när denna följd av kriser inleddes. Det är uppenbrt att räntehöjningar slår väldigt hårt med tanke på hur låg den varit, är detta verkligen dåligt ens? finner det väldigt svårt att spå framtiden.

bostadsmarknaden i sig är ju kass men det är inte enbart låga räntornas fel. Missta inte detta för något försvar av lågräntepolitiken dock, jag bara menar att vi får vara lite ödmjuka i slutsatserna som görs.

Vi kan säga otroligt mycket baserat på det vi vet om ekonomi, och det vi vet om ekonomi när det gäller räntor och bostadsbubblor talar sitt otroligt tydliga språk om hur otroligt dumt det har skötts från Riksbank och regering. vilket är varför Sverige har fått internationell kritik för detta i 13 år.

Sen kan man såklart alltid försöka säga som du och ogiltigförklara allt med att "det går i cykler så man har alltid rätt". Då behöver man inte ens diskutera ekonomi överhuvudtaget och skita helt i att försöka göra rätt, eftersom det ändå alltid går i cykler. Då behövs inte ens denna diskussion.

Därmed stänger jag diskussionen här, då diskussionen är helt meningslös mot inställningen "vi kan aldrig veta, du kommer alltid ha rätt om du alltid gnäller pga cykler".

Tråkigt iaf för alla dem som nu får känna av smockan av högre räntor dock. Hoppas de får skilja sig och göra slut ändå.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det finns i alla tider massor av personer som "sitter och skriker" att allt håller på att gå åt pipan dock. och eftersom ekonomin alltid gått i cykler av upp och nedgångar har dessa alltid "rätt" förr eller senare.

Jag tyckte också det kändes tveksamt med så låga räntor så länge. Är dock inte ekonom så håller mig från att säga att jag har haft rätt nu.

Du/vi kan dock fortfarande inte säga ifall något varit bättre ifall räntorna legat högre när denna följd av kriser inleddes. Det är uppenbrt att räntehöjningar slår väldigt hårt med tanke på hur låg den varit, är detta verkligen dåligt ens? finner det väldigt svårt att spå framtiden.

bostadsmarknaden i sig är ju kass men det är inte enbart låga räntornas fel. Missta inte detta för något försvar av lågräntepolitiken dock, jag bara menar att vi får vara lite ödmjuka i slutsatserna som görs.

Kritiken mot riksbanken har varit väldigt omfattande och bred, under lång tid.
Räntehöjningar smyger man in systematiskt när läge finns, kontinuerligt så man har torrt krut. Man sänker inte till minus och stödköper 30% av BNP i stat/bostadsobligationer i redan låga räntor, det är galenskap. Riksbanken har använt skattemedel för att manipulera räntan neråt.

Det man inte heller bör göra är att stirra sig blind på sitt inflationsmål istället för att lyfta blicken, eller försöka jaga inflationen uppåt, inflationsmålet skapades aldrig i det syftet.
Man får höja räntan fort och i panik rakt i stagflation. Vips så är systemet chockat och finansiell stabilitet äventyrat, dvs varför riksbanker skapades från första början.

Visa signatur

=)