Permalänk

Hjälp med ladderschema och hiss

Hej grabbar, jag har fått ca 20 olika instruktioner att utföra med hjälp av ladder schema. I skolan lärde vi oss bara lite grundläggande funktioner, men nu har jag verkligen kört fast. All hjälp hade uppskattats! Generellt brukar det gå bra i skolan, men nu har jag suttit i tre timmar och inte kommit fram till nånting alls

Permalänk
Rekordmedlem

Dela upp det i "funktionsblock" typ ett som kollar vilken våning hissen är beställd till och sätter minnen som talar om vilken våning som hissen är beställd till, en del som kör hissen uppåt, ett som kör hissen nedåt.
en del som håller koll på var hissen befinner sig och glöm inte att förregla så att det blir "idiotsäkert" och så vidare.
Nått i den stilen kan man lägga upp det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dela upp det i "funktionsblock" typ ett som kollar vilken våning hissen är beställd till och sätter minnen som talar om vilken våning som hissen är beställd till, en del som kör hissen uppåt, ett som kör hissen nedåt.
en del som håller koll på var hissen befinner sig och glöm inte att förregla så att det blir "idiotsäkert" och så vidare.
Nått i den stilen kan man lägga upp det.

Tack för svar, har dock ingen aning om hur man gör ett så kallat funktionsblock D:
Jag bifogar en bild med det inställningar jag har, i skolan använder vi oss av ett riktigt simpelt program som verkar sakna några funktioner.

Permalänk
Medlem

Om vi tar övning 17 som exempel på hur det skulle kunna se ut:

___________________________________________________________

Nätverk 1:

------|OM|-----|OCH INTE|--------------------------(UTGÅNG)

___________________________________________________________

___________________________________________________________

Nätverk 2:

------|OM|-----|OCH INTE|--------------------------(UTGÅNG)

___________________________________________________________

Plusknappen i din editor tror jag skall ge dig ett nytt nätverk, så dela sedan upp ditt program i nätverk, med en funktion, som mrqaffe beskriver det, per nätverk.

Learnware, som jag tycker detta ser ut som, puss på er gamla goda P&L, såg lite annorlunda ut för de 12 år sen det begav sig för mig, men roligt att se att det hänger kvar i undervisningen.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snartelektrikerfan:

Tack för svar, har dock ingen aning om hur man gör ett så kallat funktionsblock D:
Jag bifogar en bild med det inställningar jag har, i skolan använder vi oss av ett riktigt simpelt program som verkar sakna några funktioner.
https://i.imgur.com/LGboIcn.png

Det är svårt att ge råd på distans när det inte är en fråga om en specifik kodbit man kan ha synpunkter opå varför den fungerar som den gör.
Ingen här vill göra en hel skoluppgift utan det är ju din lärare som borde ta de bitarna om du inte ens komemr igång och när du kan visa ett program där nån bit inte funkar så kan du kanske få svar på varför via ett forum men nu frågar du för "brett" och utan att visa nån kod.
Du har väl gjort saker i Learnware tidigare och den här hissen bygger på det du redan gjort och de delarna ska bara kombineras ihop för att ge en mer komplex funktion men principerna är de samma bara att det är mer I/O och förreglingar.

Edit du kan väl börja med nått där du använder minnen för att flagga vilken våning någon utanför hissen har beställt att hissen ska komma och hämta på typ "minne åk och hämta på våning 1"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.