Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix B650E-I coil whine

Är det någon mer än jag som upplever coil whine med denna brädan?
Endast i idle och försvinner under load. Har provat 2st olika och samma problem på bägge - MFG 2022-11.

Verkar vara ett vanligt problem.
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/10pma60/asus_rog_stri...
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/10qe7hz/should_i_avoi...

Permalänk
Medlem

JA! Sinnessjukt mycket coil whine, nog värsta jag varit med om. Precis som du beskriver, endast i idle i Windows. Har varit aktiv i reddittrådarna du länkar till också. Ett kort som normalt kostar 4000 kr och så usla komponenter.
Det går att få bort det om man sätter en fast Vcore spänning, men då går idle tempen på VRM upp enormt, från 55 till 70C, och även idletemp på CPU går upp med kanske 5 grader.
Jag kommer troligen beställa Asrocks itx-kort istället, så jävla surt ändå för 3000 som Inet körde i veckan var bra pris. Asrockkortet kostar 4200. Har ju köpt alla andra komponenter.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd då Asus är dom enda som har temp sensor. Kollar själv på MSI, den ligger runt 3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Riktigt synd då Asus är dom enda som har temp sensor. Kollar själv på MSI, den ligger runt 3k.

Haft ögonen på MSI-brädan med, men jag vill gärna ha pcie5 på x16-slotten och det är så vitt jag vet bara Asus och Asrocks itx-kort som har. Har ju planerat att ha det här systemet länge med hopp om att AM5 får lika lång livslängd som AM4, tanken är att köra första och sista gen Ryzen för AM5. Pcie5 är ju inte aktuellt alls för GPU idag, men kanske om 7-8 år.
Ännu mer obegripligt är att Asus X670E itx-bräda som är ännu dyrare verkar ha samma problem. Har Asus dalat så i kvalitet på senare år?

Permalänk
Medlem

Tror om 7-8 är det nog dags för nya delar ändå. PCI5 är väl mer relevant för SSD

Permalänk
Medlem

Inte för mig, mitt nuvarande system har en i7-3770. Se på de som gick in på första gen Ryzen, de har nu kunnat köpa t ex en 5800X3D och få några år till på plattformen. Men ska inte försöka övertyga någon som inte har samma långsiktighetstänk, man har olika preferenser helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har inte hört något på mitt ASUS ROG Strix B650E-I, men har bara haft det någon vecka. (2022-11) Hör väl kanske lite mindre nu när man nästan är 50 men inte dålig hörsel. Har en tyst dator som är på bordet förövrigt så borde höra det om det är extremt.

Det är så tråkigt att man måste räkna med att man får något fel på sina datordelar när man köper nytt. Och nu kommer jag ju lyssna efter det varje dag

Det tråkiga i detta är om tillverkare i vissa fall säger att det är inget som går på garanti.

Edit: Köpte också på inet asus-stream.

Edit 2: Jag har också coilwhine, men jag måste öppna sidan på min NR200P och lyssna så hörs det en litet "smattrande, surrande". Säg till om ni får det utbytt på garanti och om det hjälper.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag chattade med Inet igår och killen sa att coil whine sällan täcks av garanti, men att jag kan nyttja öppet köp. Så jag tänker testa Asrocks itx-bräda och se om det är bättre.

Det med att räkna med defekter gör att jag alltid tycker det är jobbigt som fan att byta ut elektronik. Teknik blir alltid bättre om man bara ser till prestanda, men kvalitet tycker jag långsamt bara blir sämre och sämre ända sen Kina blev världens fabrik.
Men går man på Reddit-trådarna som @FiftyFifty länkade så är det många som har detta problem med sina Asuskort, så det är nog mindre troligt att det är defekter utan snarare bara att Asus valt dåliga transistorer eller vad det nu är som sitter i VRM.
Jag kan alldeles för lite om hur sådant funkar, men Asus har "10 + 2 power stages rated to 70A" i sin VRM medan Asrocks dito har samma design fast 105 A, men huruvida det är relevant vet jag inte.

Jag har ett Louqe Ghost S1 som också står på skrivbordet och jag har det till vänster så moderkortet är riktat åt mitt håll, så inget som blockerar ljudet. Är 40 så min hörsel är inte kanon heller, men inga problem att höra denna coil whine.

Från det ena till det andra, vad är grejen med de banalt långa uppstartstiderna pga POST? Man slängs ju tillbaka till tiden då man hade Windows på en mekanisk disk. Mitt nuvarande gamla system startar säkert 5 gånger snabbare eftersom Windows börjar laddas nästan direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Från det ena till det andra, vad är grejen med de banalt långa uppstartstiderna pga POST? Man slängs ju tillbaka till tiden då man hade Windows på en mekanisk disk. Mitt nuvarande gamla system startar säkert 5 gånger snabbare eftersom Windows börjar laddas nästan direkt.

Det har väl att göra med ddr5 memory training. Ska finnas en option i bios för att snabba upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Det har väl att göra med ddr5 memory training. Ska finnas en option i bios för att snabba upp det.

Ja det finns nåt i bios som heter "Memory context restore" men det blir bara marginellt snabbare. Fortfarande alldeles för långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Säg till om ni får det utbytt på garanti och om det hjälper.

Fick inte min utbytt, det blev en retur istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Fick inte min utbytt, det blev en retur istället.

Har du beställt nåt annat? Får Asrockbrädan imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Har du beställt nåt annat? Får Asrockbrädan imorgon.

Blir nog MSI

Permalänk
Medlem

Kan ni kolla vilket datum erat kort är tillverkat? Verkar vara kort som är från November som har problemet med coil whine

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Kan ni kolla vilket datum erat kort är tillverkat? Verkar vara kort som är från November som har problemet med coil whine

Alla är från 2022-11. Inte hört om någon med annat datum

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Fick inte min utbytt, det blev en retur istället.

Jag tror jag har tur att jag inte hör mitt moderkort när jag bara sitter här, men så frustrerande att veta om att det finns. Men tänk om jag skaffar ännu tystare fläktar...

Kollade på Asrocks kort och msi:s kort. På dessa sitter det en liten fläkt, inte något jag vill ha heller. Och de kommer bli 1000-1500kr dyrare eftersom jag fick mitt för 3k. Jag får nog leva med detta fel och nästa gång jag uppgraderar välja något annat än Asus. Att inte godkänna RMA för uppenbara fel förstör verkligen tjusningen med att köpa nya datorprylar.

Men kan ju få infall och skicka in det imorgon...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag tror jag har tur att jag inte hör mitt moderkort när jag bara sitter här, men så frustrerande att veta om att det finns. Men tänk om jag skaffar ännu tystare fläktar...

Kollade på Asrocks kort och msi:s kort. På dessa sitter det en liten fläkt, inte något jag vill ha heller. Och de kommer bli 1000-1500kr dyrare eftersom jag fick mitt för 3k. Jag får nog leva med detta fel och nästa gång jag uppgraderar välja något annat än Asus. Att inte godkänna RMA för uppenbara fel förstör verkligen tjusningen med att köpa nya datorprylar.

Men kan ju få infall och skicka in det imorgon...

Om du inte stör dig på det så borde du behålla. Det är ändå ett grymt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kollade på Asrocks kort och msi:s kort. På dessa sitter det en liten fläkt, inte något jag vill ha heller.

Det sitter en liten fläkt på Asus-kortet också fast på kylflänsen för VRM och inte för m2 som det är på Asrock och MSI. Under det lilla gallret som sitter på plasten som täcker VRM-flänsen.

Alla är från november, ingen på Reddit har från annan batch, misstänker att de inte flyger av hyllorna pga priserna och att itx är nisch.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Om du inte stör dig på det så borde du behålla. Det är ändå ett grymt moderkort.

Ja, det är nog ett bra kort, men de andra är säkert bra de med

Skrivet av merdique:

Det sitter en liten fläkt på Asus-kortet också fast på kylflänsen för VRM och inte för m2 som det är på Asrock och MSI. Under det lilla gallret som sitter på plasten som täcker VRM-flänsen.

Alla är från november, ingen på Reddit har från annan batch, misstänker att de inte flyger av hyllorna pga priserna och att itx är nisch.

Skrivet av merdique:

Hade en aning om det ändå, men tänkte inte så mycket på det. Då spelar det ju inte någon roll vilket man tar om det är fläktar på alla moderkort.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Om nån av er monterat av kylaren, har ni lust att lägga upp en närbild på cpu-socketen på era Asus-kort? Vill se om ni också har två märken på metallen som kan misstas för slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Har du beställt nåt annat? Får Asrockbrädan imorgon.

Skriv gärna hur det går med Asrock brädan. Får min MSI på torsdag/fredag verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Skriv gärna hur det går med Asrock brädan. Får min MSI på torsdag/fredag verkar det som.

Hur kom det säg att du tog MSI-brädan istället för asrock? MSI har PCIe gen 4 och Asrock gen5? Jag hade MSI Z270 bräda nu i många år och var nöjd och funderar vilken som är bäst av dessa två om jag beställer en ny idag.

Du tog den inte från Inet? Eftersom du får vänta så länge?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hur kom det säg att du tog MSI-brädan istället för asrock? MSI har PCIe gen 4 och Asrock gen5? Jag hade MSI Z270 bräda nu i många år och var nöjd och funderar vilken som är bäst av dessa två om jag beställer en ny idag.

Du tog den inte från Inet? Eftersom du får vänta så länge?

Tog MSI för att den var billigare. Kommer inte märka nån skillnad mellan PCIe 4 eller 5.

Amazon med 100kr rabatt (fanns i lager förut).

Permalänk
Medlem

Hann inte testa så mycket igår men Asrockkortet är absolut inte knäpptyst men det hörs bara knorrande om man håller örat nära. Det är iaf ok. Däremot satte jag tillbaka Asuskortet och installerade bioset som kom i fredags samt chipsetdrivare från amd som kom igår och jag inbillar mig att det är tystare nu. Testa ni också. POST är iaf mycket mycket snabbare nu. Även snabbt på Asrockkortet. Ska testa mer ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hann inte testa så mycket igår men Asrockkortet är absolut inte knäpptyst men det hörs bara knorrande om man håller örat nära. Det är iaf ok. Däremot satte jag tillbaka Asuskortet och installerade bioset som kom i fredags samt chipsetdrivare från amd som kom igår och jag inbillar mig att det är tystare nu. Testa ni också. POST är iaf mycket mycket snabbare nu. Även snabbt på Asrockkortet. Ska testa mer ikväll.

Installerade den nya biosen, fick lite strul och fick köra flashback och cmos men nu är den inne. Känslan med mitt kort är att det låter som förut, men min lät inte så högt från början. Hittar inte några nya chipsetdrivare på Asus hemsida? Hur hittade du de nya som kom i fredags?

POST kanske är lite snabbare, har bara POST:at en gång än.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Installerade den nya biosen, fick lite strul och fick köra flashback och cmos men nu är den inne. Känslan med mitt kort är att det låter som förut, men min lät inte så högt från början. Hittar inte några nya chipsetdrivare på Asus hemsida? Hur hittade du de nya som kom i fredags?

POST kanske är lite snabbare, har bara POST:at en gång än.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am5/b650

5.02.19.2221 från 28/2.

Jag har låtit Asrockkortet stå på idle typ en timme nu för att "stabilisera" sig. Det är mycket tyst. Från ca 50 cm vilket är mitt normala avstånd till chassit hör jag ingenting, från ca 30 cm kan jag höra ett svagt sporadiskt smattrande/knorrande, som hörs tydligt när man lägger örat precis intill.
Detta är i open air, har inte pallat sätta ihop chassit när jag håller på och testar, samt att jag satt custom PBO enligt optimum techs råd (SFF youtuber) eftersom det är så jag planerar använda min 7600X för att få någorlunda vettiga temperaturer i mitt lilla Ghost-chassi.
Orkar inte sätta i Asus-kortet idag, men rapportera gärna hur det går för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am5/b650

5.02.19.2221 från 28/2.

Jag har låtit Asrockkortet stå på idle typ en timme nu för att "stabilisera" sig. Det är mycket tyst. Från ca 50 cm vilket är mitt normala avstånd till chassit hör jag ingenting, från ca 30 cm kan jag höra ett svagt sporadiskt smattrande/knorrande, som hörs tydligt när man lägger örat precis intill.
Detta är i open air, har inte pallat sätta ihop chassit när jag håller på och testar, samt att jag satt custom PBO enligt optimum techs råd (SFF youtuber) eftersom det är så jag planerar använda min 7600X för att få någorlunda vettiga temperaturer i mitt lilla Ghost-chassi.
Orkar inte sätta i Asus-kortet idag, men rapportera gärna hur det går för er.

Tack för länken, hade inte tänkt att man kan plocka dom direkt från amd. Ingen skillnad med coil whine men bra med nyaste

Ställde in efter Optimum techs tips, men det fick inte alls samma bra resultat. Kanske missade något så ska kolla igen och ställa in så bra man kan efter hans tips. Är så osäker på det där med Power Limit. Där ska man ställa värden manuellt (85000, etc.) https://youtu.be/FaOYYHNGlLs?t=289 Frågan är om man kan kopiera mW och mA rakt av eller om det är olika per CPU-modell.

Kommer nog behålla mitt Asuskort, orkar inte hålla på att byta och köpa/skicka tillbaka och så. Helst inte om det är coil whine på andra märken också. Då vet man inte om man får en med högre eller lägre coil whine. Min dator kommer hamna på golvet sedan och då hör man den inte alls. Och sedan får man hoppas att man glömmer att det existerar

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Ok jag körde Asus-kortet idag igen och tar tillbaka det jag skrev om ny chipset-driver. Det är komiskt mycket coil whine verkligen jämfört med Asrock-kortet. Jag spelade in med min iPhone 13 rakt ovanifrån ca 10 cm med fläkten på kylflänsen urkopplad för att enbart fånga coil whine. Antagligen processas ljudet lite så ta det för va det är, men Asus-kortet åker på retur ASAP. Snacka om klåpare till ingenjörer på Asus.
Asus: https://whyp.it/tracks/76136/asus?token=XDguq
Asrock: https://whyp.it/tracks/76134/asrock?token=v5jgD
Lyssna med lurar, säg till om det inte funkar.

Permalänk
Medlem

Hittade ett Demo ex idag för ca 2500kr. Lär vara retunerat PGA coil whine, fast för det priset tkr jag det borde vara värt det ändå.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.