Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Det hade ju varit något!
Jag jobbade 2018-2020 på ett företag (blev varslad). Lager drygt 1 år, sedan jobbat här sedan sept 2021 (tillsvidare 2022).
Har haft en höjning när jag blev tillsvidare (inget möte utan bara höjning 2000kr).

Vi har inte kollektivavtal på vår arbetsplats så ingen som sköter det, blir intressant o se hur samtalet blir.
Men jag tycker jag har för låg lön absolut. Vet bara inte om det är realistiskt att få till en höjning upp åt 38-40 från var jag står.

De större ökningarna får man ju genom att byta företag. Själv gick jag från 33k till 40k när jag bytte bolag. Iofs Göteborg, men jag antar att du jobbar i en medelstor stad?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är det någon här som arbetar som scrum master? Hur mycket tjänar ni och vad är era arbetsuppgifter?

Hej,

Passar också på att flika in i diskussionen eftersom jag anser en del i detta forum har fel uppfattning om en Scrum Master / Agil Coach.... En scrum master ska dels se till att teamen jobbar enligt agil kultur i olika former m.h.a. retrospektiv, reviews etc

Det är även teamets coach, skydd och ansikte utåt när det kommer till att eliminera hinder och koordinera leveranser. Allting för att optimera och utmana teamet att leverera snabbare, bättre och mer innovativt.

I större agila förflyttningar och ett ständigt föränderligt klimat så brukar även Scrum Masters få axla roller som förändringsledare i olika konstellationer.

Min bild är att lönen är ganska bred beroende på vilken nivå man jobbar på, men allt mellan 45-90tkr/mån kan jag bekräfta i Stockholmsområdet. Utomlands ligger lönerna väldigt mycket högre för liknande roller.

Mvh

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

De större ökningarna får man ju genom att byta företag. Själv gick jag från 33k till 40k när jag bytte bolag. Iofs Göteborg, men jag antar att du jobbar i en medelstor stad?

Det är jag absolut med på..
Jag gick upp totalt 8k från första arbetsplatsen. Men nu är jag någonstans jag vill fortsätta ett tag till, men ändå ha en lön jag är nöjd med, så vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

De större ökningarna får man ju genom att byta företag. Själv gick jag från 33k till 40k när jag bytte bolag. Iofs Göteborg, men jag antar att du jobbar i en medelstor stad?

Det är jag absolut med på..
Jag gick upp totalt 8k från första arbetsplatsen. Men nu är jag någonstans jag vill fortsätta ett tag till, men ändå ha en lön jag är nöjd med, så vi får se vad som händer.

Permalänk
Avstängd

Just nu 38k brutto + 5 bonusar per år. Ny löneförhandling snart, man hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Yrke: Testingenjör i Göteborg
Bransch: hemelektronik
Månadslön: ökning till 42600 från 39600
Förmåner: 4000kr friskvård
Erfarenhet: dryga 2 år
Utbildning: civilingenjör data/elektro
Ålder: 26

Var inte mycket till förhandling i år men ungefär där jag tyckte jag skulle ha ändå. Goa arbetskamrater och roliga uppgifter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Inom teknik är ganska luddigt. Och förväntas du göra annat än att chefa?

Första chefsnivån på primärvårdsrehab förväntades fortsätta på 50% med sitt tidigare arbete (Dietist, arbetsterapeut eller sjukgymnast) och 50% personaladministration och handläggning. De gav ett tillägg på 5k, men det är ett antal år sedan, så det kan ha blivit bättre.
Kolla med facket kanske?

Nej i detta fall grupp på 20 personer så hinner knappt med att göra ett bra jobb som det är nu. Bra input att fråga facket. Jag hade förväntat mig 10k+ men kanske inte verkligheten är där.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bytte precis hon från garanti handläggare för VW till robot tekniker/lager arbetare.
Gick från 29500:- med rabatt på allt vad som behövs till bilen till 32500:-. Pendlade 1000mil om året till jobbet, 1500mil service intervall så kostade mig en service med.
Nu jobbar jag 300m hemifrån med månadslön på 39000:- med natt OB. Mindre timmar och mer tid hemma med familjen.
Ett lyft på över 110000:- om året när man räknar med lön, pendling och köp av mat ute. Värde minskning av bil ej medräknat.

Permalänk
Medlem

48k brutto, prehospital sjukvård

Permalänk
Medlem

Chefen vill skjuta på lönesamtal pga märket inte är förhandlat. Det är okej för mig men problemet är att vi endast ska få märket retroaktivt och inte vår totala löneökning. Är detta okej? Hur hade ni hanterat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Chefen vill skjuta på lönesamtal pga märket inte är förhandlat. Det är okej för mig men problemet är att vi endast ska få märket retroaktivt och inte vår totala löneökning. Är detta okej? Hur hade ni hanterat det?

Låter väldigt konstigt. Det finns ingen logik i det så be dem förklara det för dig. Eller så har ni lönesnacket nu och läger till märket retroaktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Låter väldigt konstigt. Det finns ingen logik i det så be dem förklara det för dig. Eller så har ni lönesnacket nu och läger till märket retroaktivt.

Bra idé! Ska ta upp detta med honom. Chefens försvar var att dom inte vet lönebudgetens utrymme förrän efter märket har satts.

Permalänk
Medlem

Det är samma hos oss. Vi kommer skjuta på vår lönerevision också tills att facket sätter sina siffror.
Det är nog ganska vanligt. Så det är tyvärr bara att vänta tills cheferna från toppen säger att det är klart.

Sen är det givetvis en förhandlingsfråga om det blir retroaktivt från första april eller inte. Men tror att det kommer bli ramaskri om det inte blir retroaktivt

Edit: Vet dock inte vad du menar med märket.. Men bara allmänt om lönerevision ovan

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Edit: Vet dock inte vad du menar med märket..

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/market-...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Rent krasst tycker jag inte man ska vänta tills efter datumet nya lönen börjar gälla, även om du får 0% så har du i så fall defacto accepterat och jobbat med den lönen ett par månader plus ev uppsägningstid. Man har princip en helt värdelös förhandlingsposition

Permalänk
Medlem

Yrke: Entreprenadingenjör byggproduktion
Stad: Stockholm
Utbildning: civ. ing. Väg- och vatten
Erfarenhet: 2,5 år (på samma plats)
Ålder: 29 år
ingångslön: 34 000 kr
Lön: 48 000 kr (2023 års lönerev)
Bonus: nej
Förmåner: 3000 kr friskvård, reseersättning, ingen möjlighet till förmånsbil
25 dgr semester + arbetstidsförkortning (40h).

Permalänk
Medlem

Nytt jobb och nya möjligheter. Avslutar som konsult och går tillbaka till finansvärlden som anställd.

Yrke: It-säkerhetsstrateg, med inriktning på nätverkssäkerhet
Ålder: 32
Utbildning: 3 år på gymnasiet el/data inriktning datornätverk
Erfarenhet: Arbetat inom nätverk och nätverkssäkerhet sedan efter gymnasiet 2009.
Bruttolön: 70000kr i månaden, upp från 56000 som konsult inom nätsäk.
Förmåner: Massor i och med bank. BTP1 pension, billig lunch, friskvård etc.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

13500 efter skatt på A-kassa (70%)

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Fast anställd imorgon
Yrke: Elkonstruktör
Utbildning: 2 år YH utbildning
Erfarenhet: 5 år inom yrket nu.
Ålder. 36
Lön: 36500 innan skatt.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Yrke: NPI Manager
Stad: Helsingborg
Utbildning: gymnasial media.
Erfarenhet: 10 år på samma företag inom olika roller.
Ålder: 33 år
ingångslön: 22 000 kr
Lön: 40 500 kr har inte haft årets lönerevision ännu.
Bonus: ja
Förmåner: 3500 kr friskvård, reseersättning, ingen möjlighet till förmånsbil
30 dgr semester + 2h friskvårdstimmar/vecka.

Permalänk
Medlem

Börjat ny tjänst inom samma statliga verksamhet

Titel/yrke: Senior drifttekniker (tidigare drifttekniker)
Bransch: it
Månadslön: ny lön 63.000 från 48.000 (brutto)
Förmåner: inte så många iom stat, men 4000kr friskvård, distansavtal upp till 100%, 31 dar semester som blir 35 när jag når 40, möjlighet till förtroendearbetstid (tackat nej för nu så behåller fast arbetstid samt övertidsersättning)
Erfarenhet: ca 15 år inom it, ca 7 år med specialicering på windows client.
Utbildning: 2 år linux samt nätverk på KY utöver gymnasium
Ålder: 38

Har tekniska ansvaret för windows clientplattform, samt utvecklign och förbättring inom den, sen jobbar jag med lite 3rd line support på plafftormen samt levererar tex patchning och antivirus mot server, samt en hel del it säkerhet ovanpå allt detta.

Galet nöjd med nya tjänsten, trevligt löneök och det blev ju ändå hyffsat markandsmässigt, så mycket mer hade jag inte fått privat. Trivs dessutom förträffligt bra så kul kunna köra på samma ställe några år till åtminstone , bra kollegor, bra chef, soft kunna köra så mycket remote samt många spännande utmaningar

Permalänk
Medlem

Precis skrivit kontrakt på en tjänst som startar när jag är färdig med min utbildning.

Titel: Associate System Engineer
Månadslön: 36 000:-
Förmåner: 30 dagar semester, 2 dagar remote/vecka, 3000:- friskvård
Arbetslivserfarenhet: Ingen inom området
Ålder: 30+
Utbildning: Går sista termin på ett 3-årigt kandidatprogram inom datateknik

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Börjat ny tjänst inom samma statliga verksamhet

Titel/yrke: Senior drifttekniker (tidigare drifttekniker)
Bransch: it
Månadslön: ny lön 63.000 från 48.000 (brutto)
Förmåner: inte så många iom stat, men 4000kr friskvård, distansavtal upp till 100%, 31 dar semester som blir 35 när jag når 40, möjlighet till förtroendearbetstid (tackat nej för nu så behåller fast arbetstid samt övertidsersättning)
Erfarenhet: ca 15 år inom it, ca 7 år med specialicering på windows client.
Utbildning: 2 år linux samt nätverk på KY utöver gymnasium
Ålder: 38

Har tekniska ansvaret för windows clientplattform, samt utvecklign och förbättring inom den, sen jobbar jag med lite 3rd line support på plafftormen samt levererar tex patchning och antivirus mot server, samt en hel del it säkerhet ovanpå allt detta.

Galet nöjd med nya tjänsten, trevligt löneök och det blev ju ändå hyffsat markandsmässigt, så mycket mer hade jag inte fått privat. Trivs dessutom förträffligt bra så kul kunna köra på samma ställe några år till åtminstone , bra kollegor, bra chef, soft kunna köra så mycket remote samt många spännande utmaningar

Riktigt bra lön inom det statliga, grattis!

Får man fråga vart i landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Riktigt bra lön inom det statliga, grattis!

Får man fråga vart i landet?

Tackar, ja glömde skriva ort, Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är samma hos oss. Vi kommer skjuta på vår lönerevision också tills att facket sätter sina siffror.
Det är nog ganska vanligt. Så det är tyvärr bara att vänta tills cheferna från toppen säger att det är klart.

Sen är det givetvis en förhandlingsfråga om det blir retroaktivt från första april eller inte. Men tror att det kommer bli ramaskri om det inte blir retroaktivt

Edit: Vet dock inte vad du menar med märket.. Men bara allmänt om lönerevision ovan

Chefen vill bara ge oss 2-4% retroaktivt även om min löneökning kommer hamna över 10% i år.

Permalänk
Medlem

Ser att jag lade en post här får några (6)år sedan, tänkte jag kan uppdatera.

Jobbar kvar på samma företag som tidigare men med enbart fokus IT-Säkerhet.

Lön: 58500
Samma förmåner som tidigare(6v sen, bonus etc) samt har jag självvald beredskap en vecka i månaden vilket ger i runda slängar ca 10-25k extra innan skatt. Skiljer rätt mycket beroende på om jag blir inkallad och om det ligger över röda dagar etc. Kallas inte in ofta då organisationen är stor men relativt mogen.

Tycker min lön och löneutveckling är hyfsad sett till att jag inte lever i en storstadsregion och sett till arbetlast och flexibelitet. Mycket fokus på work-life balance och bra relation till chef och kollegor.

Permalänk
Medlem

Jobbar som Servicemedarbetare på sjukhus. Ligger på c:a 30000 brutto. Skriver c:a då jag är en av få som kan alla områden vi jobbar inom på just vårt sjukhus. Så kan skilja rejält månad till månad. Har precis haft ett 7-dagars pass varav 6 nätter, som jag gick av från igår (onsdag) morgon 07:00

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epoxx:

Ser att jag lade en post här får några (6)år sedan, tänkte jag kan uppdatera.

Jobbar kvar på samma företag som tidigare men med enbart fokus IT-Säkerhet.

Lön: 58500
Samma förmåner som tidigare(6v sen, bonus etc) samt har jag självvald beredskap en vecka i månaden vilket ger i runda slängar ca 10-25k extra innan skatt. Skiljer rätt mycket beroende på om jag blir inkallad och om det ligger över röda dagar etc. Kallas inte in ofta då organisationen är stor men relativt mogen.

Tycker min lön och löneutveckling är hyfsad sett till att jag inte lever i en storstadsregion och sett till arbetlast och flexibelitet. Mycket fokus på work-life balance och bra relation till chef och kollegor.

När man skriver ’bonus etc’ vad blir den totala nivån utslaget på de månader du varit anställd ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När man skriver ’bonus etc’ vad blir den totala nivån utslaget på de månader du varit anställd ungefär?

Skulle säga att det rör sig om en extra månadslön om året ungefär så 8-8,5% nånstans

Permalänk
Skrivet av mahava:

Börjat ny tjänst inom samma statliga verksamhet

Titel/yrke: Senior drifttekniker (tidigare drifttekniker)
Bransch: it
Månadslön: ny lön 63.000 från 48.000 (brutto)
Förmåner: inte så många iom stat, men 4000kr friskvård, distansavtal upp till 100%, 31 dar semester som blir 35 när jag når 40, möjlighet till förtroendearbetstid (tackat nej för nu så behåller fast arbetstid samt övertidsersättning)
Erfarenhet: ca 15 år inom it, ca 7 år med specialicering på windows client.
Utbildning: 2 år linux samt nätverk på KY utöver gymnasium
Ålder: 38

Har tekniska ansvaret för windows clientplattform, samt utvecklign och förbättring inom den, sen jobbar jag med lite 3rd line support på plafftormen samt levererar tex patchning och antivirus mot server, samt en hel del it säkerhet ovanpå allt detta.

Galet nöjd med nya tjänsten, trevligt löneök och det blev ju ändå hyffsat markandsmässigt, så mycket mer hade jag inte fått privat. Trivs dessutom förträffligt bra så kul kunna köra på samma ställe några år till åtminstone , bra kollegor, bra chef, soft kunna köra så mycket remote samt många spännande utmaningar

Vad är er klientplattform baserad på? Hybrid med Intune och SCCM, eller enbart on-prem AD med eller utan SCCM? Tänker främst lönemässigt då lönen är fruktansvärt hög för att vara offentlig sektor

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.