Netflix prissänks i 30 länder – Sverige blir utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är som sagt inte Steam-modellen. Steam är köp av varje spel, dvs då varje avsnitt eller film. Du tänkte alltså på Spotify.

Kommer som sagt inte fungera. Lysande för de som gör populära barnserier dock. Ka-Ching!

Det slutar med att man satsar på säkra kort som är billiga att göra. Minimerar risken i ett system där ett misslyckade kommer att svida så mycket mer ekonomiskt än hur det fungerar idag.

Bättre att trycka ut 25 billiga komediserier eller realitysåpor än att satsa på något dyrt liknande Game of Thrones.

Allt det där kan de ju göra nu också…

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Om jag köpte bluray för 200kr styck så hade jag haft nästan 70 stycken för pengarna jag lagt på Netflix.

Då har jag haft Netflix i ca 10år.

Sluta köpa dem till fullpris då och kör på 3-4 för 99-100kr på typ Ica något år senare än release

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sluta köpa dem till fullpris då och kör på 3-4 för 99-100kr på typ Ica något år senare än release

UHD Blu-ray's går att få för en hundring, men sällsynt.

Oftast är Dolby Atmos releaser enbart UHD Blu-ray, och dessa är 250~350 i nypris. Och går sällan under 150~200 och är väldigt svåra att få tag på ett år efter release.

Samlar själv film och köper bara UHD och Dolby Atmos, detta då jag har en riktig Dolby Atmos setup hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Allt det där kan de ju göra nu också…

Nej, för Disney+, Netflix, etc har inte den modellen, det betalas inte per visning. Utan de har en månadstjänst, där de får alla pengarna, och storserier drar in mer betalande kunder, som sedan väljer att även titta på annat.

Betalning per visning finns ju redan i dag, har funnits länge, reklambetald tv, typ all marksänd tv i USA. Och vad visar de? Komediserier och billigare dramaserier. CBS eller NBC satsar inte på storserier för sina marksända kanaler.

Så det är vad vi skulle få mer av om man satsade på en allomfattande spotify-liknande tjänst för TV-serier, med dock en viktig skillnad, till skillnad från marksänd tv så kommer man med en sådan tjänst kunna se om saker, gång på gång, vilket då premierar populära barnprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, för Disney+, Netflix, etc har inte den modellen, det betalas inte per visning. Utan de har en månadstjänst, där de får alla pengarna, och storserier drar in mer betalande kunder, som sedan väljer att även titta på annat.

Betalning per visning finns ju redan i dag, har funnits länge, reklambetald tv, typ all marksänd tv i USA. Och vad visar de? Komediserier och billigare dramaserier. CBS eller NBC satsar inte på storserier för sina marksända kanaler.

Så det är vad vi skulle få mer av om man satsade på en allomfattande spotify-liknande tjänst för TV-serier, med dock en viktig skillnad, till skillnad från marksänd tv så kommer man med en sådan tjänst kunna se om saker, gång på gång, vilket då premierar populära barnprogram.

Betalning per visning finns knappt för video, och avtalen är i så fall för broadcast enbart vilket då baseras på hur stor användarbas en specifik broadcaster har.

För streaming och vid avtal är det man avtalar om de s.k. SVOD fönster.

Dvs hur nytt content är, och hur populärt det är, och kostnaden för content har inget med hur stor användarbas eller hur många visningar det genererar. Det du betalar för är "making available" i en marknad med "unlimited streams".

Permalänk
Medlem

Kan man kontodela Disney+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Suger att 4K är så dyrt. Bytte ner till HD då jag verkligen inte ville betala extra för något som HBO och de andra ger utan extra kostnad.

Det är inte bara 4K som man får för det. Man får också möjlighet att spela upp på flera enheter samtidigt samt surroundljud.
Att man väljer att ta extra betalt för 4K kan jag förstå då det ställer högre krav på deras bandbredd och därigenom driver kostnader. Detsamma vad gäller flera samtidiga skärmar.
Däremot kan jag tycka att det är lite störigt att dom inte har surround även i de billigare varianterna eftersom det faktiskt inte påverkar bandbreddkraven mer än ytterst marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Behöver ni verkligen den dyraste abb formen? Vi har 4K TV men för vår del funkar den billigare utan problem. Skulle säga att en stor del av Svenska befolkningen tänker inte på om det är 4 K sändning eller inte. Jag värdesätter själv kvalité men finner mig allt för ofta att fastna i storyn snarare än det visuella men så har jag också tröttnat rejält på alla där här storslagna superhjälte filmer\serier.

4K skulle jag kunna strunta i. Det gör inte så stor skillnad om man inte har en väldigt stor skärm.
Däremot får man inte surround om man inte har premium. Personligen vill ja ha surround men 4K skulle jag kunna strunta i. Full HD är fullt tillräckligt för att titta på film hemma i soffan utan att notera att det skulle vara låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Kommer troligtvis avsluta vårt när säsong 3 av witcher är avslutad.

Efter att ha sett säsong 2 med en axelryckning förstår jag inte att du orkar vänta på trean... Men men, smaken är som baken och hoppas kan man ju alltid. Sa upp min prenumeration efter säsong 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

4K skulle jag kunna strunta i. Det gör inte så stor skillnad om man inte har en väldigt stor skärm.
Däremot får man inte surround om man inte har premium. Personligen vill ja ha surround men 4K skulle jag kunna strunta i. Full HD är fullt tillräckligt för att titta på film hemma i soffan utan att notera att det skulle vara låg upplösning.

Det som dessutom följer med 4K är HDR, vilket är viktigare än 4K i sig.
Har man en bra TV så känns icket-HDR material otroligt föråldrat och blekt i jämförelse.

Jag skulle definitivt välja HDR över 4K om jag bara fick välja ett av dem.

Nog för att det är väldigt ovanligt med HDR material i 1080p, men det finns och ser grymt ut.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hoppa på netflix igen om priset går ner.
Tanke på att man pendlar mellan cmore,viaplay,disney+ och hbo max, så är det många slantar per mån när man kör 2-3 st i taget.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |