Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

30.000kr i månaden? Ja, då förstår jag att man nästan ser det som gratis här i Sverige, men 1500kr i månaden för de flesta barnfamiljer är ändå pengar så att säga.

Japp, 30 k per månad. Det är lite som sjukvård, det är ju inte _helt_ gratis i Sverige, men här betalar jag motsvarande 10k per månad för två vuxna och ett barn. Och då har jag en självrisk på 25k innan jag får något alls från försäkringen. I Sverige är det frikort från ett par tiden har jag för mig.

Men, men. Schweiz är ett fantastiskt land att leva i. Och jag har haft turen att få ett jobb som betalar bra

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

30.000kr i månaden? Ja, då förstår jag att man nästan ser det som gratis här i Sverige, men 1500kr i månaden för de flesta barnfamiljer är ändå pengar så att säga.

De flesta länder utom skandinaviska har ca 500-800kr/dag och barn utan mat inkluderat.
Det är normalt att mamman inte jobbar istället för det är billigare att ta hand om dem kontra att skicka iväg dem...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Yrke: Butiksmedarbetare
Bransch: Handels
Månadslön: 26000kr
Förmåner: 20 dagar semester + 2000kr friskvård
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 25 år
Utbildning: inget som påverkar, men snart högskoleingenjör
Övrigt: Tar många extrapass och helger. Total arbetsstid i snitt förra året blev kanske 130-140h/månad

Skriver parallellt mitt exjobb just nu och hoppas på något nytt jobb till sommaren! Trivs för övrigt bra och tjänar helt klart tillräckligt

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Yrke: Butiksmedarbetare
Bransch: Handels
Månadslön: 26000kr
Förmåner: 20 dagar semester + 2000kr friskvård
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 25 år
Utbildning: inget som påverkar, men snart högskoleingenjör
Övrigt: Tar många extrapass och helger. Total arbetsstid i snitt förra året blev kanske 130-140h/månad

Skriver parallellt mitt exjobb just nu och hoppas på något nytt jobb till sommaren! Trivs för övrigt bra och tjänar helt klart tillräckligt

Har du en heltidsanställning?

Jag frågar då du har rätt till 25 dagars semester enligt lag. Har du en deltidsanställning har du fortfarande rätt till 25 dagar men inte alla betalda.

Rättelse: Var lite otydlig. Det beror lite på hur man jobbar sin deltid om man får 25 dagar med procentuell ersättning eller 25 dagar med några fullt betalda och några obetalda. Alla har dock rätt till 25 dagars semester oavsett anställningsgrad.

Korrigering av fakta.
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi släpper förskoleavgifter där och går vidare i trådens ämne

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fick den glädjande nyheten att jag blivit befodrad och tilldelas ett lönepåslag på 8% och ökar maximal aktieudelning från 15000 till 18000 per år.

Landar nu på 763560 i årslön vilket resulterar i en månadsbruttolön på 63630.

Årets ersättningsrevision (lönepåslag, bonus och aktier) sker som vanligt i Augusti/September

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Fick den glädjande nyheten att jag blivit befodrad och tilldelas ett lönepåslag på 8% och ökar maximal aktieudelning från 15000 till 18000 per år.

Landar nu på 763560 i årslön vilket resulterar i en månadsbruttolön på 63630.

Årets ersättningsrevision (lönepåslag, bonus och aktier) sker som vanligt i Augusti/September

Menar du att bolaget bestämt att dela ut mer aktieutdelning per aktie än tidigare eller menar du egentligen någon form av bonus? Grattis hur som helst till ökningen

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Har du en heltidsanställning?

Jag frågar då du har rätt till 25 dagars semester enligt lag. Har du en deltidsanställning har du fortfarande rätt till 25 dagar men inte alla betalda.

Rättelse: Var lite otydlig. Det beror lite på hur man jobbar sin deltid om man får 25 dagar med procentuell ersättning eller 25 dagar med några fullt betalda och några obetalda. Alla har dock rätt till 25 dagars semester oavsett anställningsgrad.

Nej, är som dom allra flesta inom handels deltidsanställd, där jag har 22 betalada semesterdagar och 3 obetalda (hade fel första gången). Uppskattar att du påpekade det Som tur är sköts det "fackliga" väldigt bra på min arbetsplats, vilket jag är glad för!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Vad är ett rimligt chefstillägg?

15-20 personer i gruppen inom teknik. Utanför storstäderna.

Fullt ansvar för löner/konsulter/inköp och arbetsmiljö. Första nivån av chef i bolaget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Chefstilläg?
Är väl en helt annan typ av tjänst, är väl inget "eget arbete" utan chef på heltid men en grupp på den storleken, så lönen har väl inte direkt mycket att göra med vad lönen på resten av gruppen är

Permalänk
Medlem

Nu var det dags att lämna staten - ny tjänst som lösningsarkitekt i Mellansverige.

Lön en gnutta över 50k, finns möjlighet till bonus osv. men det räknar jag inte med.
Semester 30 dagar
5k friskvård, hårdvara efter behov osv.
Ålder 28 år
Erfarenhet 5år

Roligt uppdrag och härliga kollegor

autocorrect :)
Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Implor:

Vad är ett rimligt chefstillägg?

15-20 personer i gruppen inom teknik. Utanför storstäderna.

Fullt ansvar för löner/konsulter/inköp och arbetsmiljö. Första nivån av chef i bolaget.

Inom teknik är ganska luddigt. Och förväntas du göra annat än att chefa?

Första chefsnivån på primärvårdsrehab förväntades fortsätta på 50% med sitt tidigare arbete (Dietist, arbetsterapeut eller sjukgymnast) och 50% personaladministration och handläggning. De gav ett tillägg på 5k, men det är ett antal år sedan, så det kan ha blivit bättre.
Kolla med facket kanske?

Permalänk
Medlem

Är det någon här som arbetar som scrum master? Hur mycket tjänar ni och vad är era arbetsuppgifter?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är det någon här som arbetar som scrum master? Hur mycket tjänar ni och vad är era arbetsuppgifter?

Vet inte om det är så vanligt att ha scrum master som enda roll, åtminstone inte hos oss.
Så det varierar beroende på vad man gör mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är det någon här som arbetar som scrum master? Hur mycket tjänar ni och vad är era arbetsuppgifter?

Jag har jobbat som scrum master (typ, vi kallade det Team Facilitator) och hade då ansvar för tre team. Jag tjänade knappt 45 000 SEK.

Skrev en post om det: #18961139.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vet inte om det är så vanligt att ha scrum master som enda roll, åtminstone inte hos oss.
Så det varierar beroende på vad man gör mer.

Vi har en i varje team. Frågar du mig är det en för mycket också vi har oftast funktionella team och då fyller en sm mindre funktion. Kontentan blir att dem försöker hitta på en massa onödiga rutiner som teamen inte behöver. Helt galet när dem sedan blir lovordade i sina sm kyrkomöten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte om det är så vanligt att ha scrum master som enda roll, åtminstone inte hos oss.
Så det varierar beroende på vad man gör mer.

Skrivet av GLaDER:

Jag har jobbat som scrum master (typ, vi kallade det Team Facilitator) och hade då ansvar för tre team. Jag tjänade knappt 45 000 SEK.

Skrev en post om det: #18961139.

Skrivet av andreasekman:

Vi har en i varje team. Frågar du mig är det en för mycket också vi har oftast funktionella team och då fyller en sm mindre funktion. Kontentan blir att dem försöker hitta på en massa onödiga rutiner som teamen inte behöver. Helt galet när dem sedan blir lovordade i sina sm kyrkomöten

Tack för era svar, är intr alls förtjust att arbeta agilt eller scrum. Var bara mest nyfiken på hur lönerna ser ut då man i princip inte gör så mycket... Iaf inte scrum master i mitt team (han försöker agera någon slags chef vilket är helt åt skogen) . Jag kommer aldrig mer arbeta agilt eller scrum i min nästa tjänst men det är inte rätt forum att ta upp det i 😊

andreasekman: jag håller med dig, de är helt onödiga och försöker rättfärdiga deras arbete. Mitt tips är att hålla sig borta ifrån företag som arbetar scrum/agilt.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tack för era svar, är intr alls förtjust att arbeta agilt eller scrum. Var bara mest nyfiken på hur lönerna ser ut då man i princip inte gör så mycket... Iaf inte scrum master i mitt team (han försöker agera någon slags chef vilket är helt åt skogen) . Jag kommer aldrig mer arbeta agilt eller scrum i min nästa tjänst men det är inte rätt forum att ta upp det i 😊

andreasekman: jag håller med dig, de är helt onödiga och försöker rättfärdiga deras arbete. Mitt tips är att hålla sig borta ifrån företag som arbetar scrum/agilt.

inte gör så mycket

passa dig

men som du skrev, inte i den här tråden

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LuCkY21:

Nu var det dags att lämna staten - ny tjänst som lösningsarkitekt i Mellansverige.

Skulle du kunna dämpa mina fördomar lite och berätta vad en lösningsarkitekt gör rent praktiskt? Har varit ute en sådan tjänst på jobbet för ett tags sedan, men jag begrep inte annonsen alls.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Yrke: Butiksmedarbetare
Bransch: Handels
Månadslön: 26000kr
Förmåner: 20 dagar semester + 2000kr friskvård
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 25 år
Utbildning: inget som påverkar, men snart högskoleingenjör
Övrigt: Tar många extrapass och helger. Total arbetsstid i snitt förra året blev kanske 130-140h/månad

Skriver parallellt mitt exjobb just nu och hoppas på något nytt jobb till sommaren! Trivs för övrigt bra och tjänar helt klart tillräckligt

Är extrapassen och helgerna medräknade i dina 26000? Eller hur mycket extra har du på helger?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Skulle du kunna dämpa mina fördomar lite och berätta vad en lösningsarkitekt gör rent praktiskt? Har varit ute en sådan tjänst på jobbet för ett tags sedan, men jag begrep inte annonsen alls.

Jag har suttit med att ta fram en teknisk lösning för öppen datadelning inom myndighetsvärlden som huvudfokus blir såklart en hel del digitaliseringsfrågor och nyutvecklingsprojekt längs vägen. Det har såklart en massa olika komponenter men en del av dem är :

  • Rita upp arkitektur ( teknik val osv. )

  • Extrahera tekniska krav från juridiken och verksamheten ( compliance mm. )

  • Riskhantering och analys

  • Information och systemklassning

  • Ta fram verksamhetsprocesser

Ibland luddiga linjer mellan olika arkitektroller ( information, verksamhet, lösning osv. ) men det var saker som jag sysslade med.
Nu är det nya uppdrag och säkert nya områden.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GLaDER:

inte gör så mycket

passa dig

men som du skrev, inte i den här tråden

Scrum master blir blir de som inte är bra nog att koda, simple as that

Agile coach Sprint1

Sprint 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Scrum master blir blir de som inte är bra nog att koda, simple as that

Agile coach Sprint1

Sprint 2

Tack, fick mig ett gott skratt. Summerar agilt arbete ganska bra 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hej, med detta inlägg så tar jag gärna emot feedback från er i samma bransch.

Yrke: Systemutvecklare skåne
Lön: 33.000 brutto
Semester: 25 dagar
friskvård & förmåner: 4k, höjdes 2023. Remote arbete upp till 100%, dator, mobil (jobb/privat), övrig utrustning jag efterfrågar.
Ålder: 26 år
Erfarenhet: 3-4år plus 2år YH

Med detta sagt känner jag att min lön är under snittet sett till detta forum men även olika "jämförelse-sidor" online.
Skåne har lägre lön än t.ex. sthlm.
Vad anser ni som har liknande erfarenhet och arbete om lön?

Kan vara svårt att grunda utan att ni känner till arbetsuppgifter, o.s.v. men jag har mycket mer ansvar nu än när jag började på arbetsplatsen, samt väldigt mycket mer erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är det någon här som arbetar som scrum master? Hur mycket tjänar ni och vad är era arbetsuppgifter?

Japp.

Klassiska SM-uppgifter. Hitta nya vägar att optimera arbetet. Facilitera samtliga Scrum-ceremonier som är SM's uppgift. Koordinera med andra SM's i andra team.

Vi jobbar dessutom enligt SAFe så jag har en hel del uppgifter kring att hålla i PI-planning osv.

Hos oss har vi också en del tidsrapportering och personalansvar för våra teams, dock med chefer vi rapporterar till.

Klassisk SM tjänar allt mellan 45-70k baserat på alla olika variabler.

Är dock själv egenkonsult och fakturerar 1000SEK/h på 100% just nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Hej, med detta inlägg så tar jag gärna emot feedback från er i samma bransch.

Yrke: Systemutvecklare skåne
Lön: 33.000 brutto
Semester: 25 dagar
friskvård & förmåner: 4k, höjdes 2023. Remote arbete upp till 100%, dator, mobil (jobb/privat), övrig utrustning jag efterfrågar.
Ålder: 26 år
Erfarenhet: 3-4år plus 2år YH

Med detta sagt känner jag att min lön är under snittet sett till detta forum men även olika "jämförelse-sidor" online.
Skåne har lägre lön än t.ex. sthlm.
Vad anser ni som har liknande erfarenhet och arbete om lön?

Kan vara svårt att grunda utan att ni känner till arbetsuppgifter, o.s.v. men jag har mycket mer ansvar nu än när jag började på arbetsplatsen, samt väldigt mycket mer erfarenhet.

Du ligger ganska långt under vad du bör ha anser jag. Du bör ligga någonstans mellan 40-45k enligt mig.

Hur har din löneutveckling sett ut? Har du jobbat för samma arbetsgivare sedan examen?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Du ligger ganska långt under vad du bör ha anser jag. Du bör ligga någonstans mellan 40-45k enligt mig.

Hur har din löneutveckling sett ut? Har du jobbat för samma arbetsgivare sedan examen?

Det hade ju varit något!
Jag jobbade 2018-2020 på ett företag (blev varslad). Lager drygt 1 år, sedan jobbat här sedan sept 2021 (tillsvidare 2022).
Har haft en höjning när jag blev tillsvidare (inget möte utan bara höjning 2000kr).

Vi har inte kollektivavtal på vår arbetsplats så ingen som sköter det, blir intressant o se hur samtalet blir.
Men jag tycker jag har för låg lön absolut. Vet bara inte om det är realistiskt att få till en höjning upp åt 38-40 från var jag står.

Permalänk
Medlem

Yrke: Leg. Sjuksköterska
Bransch: Vården
Månadslön: 43000kr
Förmåner: Friskvård 2000kr....
Erfarenhet: 8 år
Ålder: 35 år

Övrigt: Kan jobba extra hur mycket som helst om man orkar, Ob bidrar med att lönen innan skatt ofta landar på runt 50-55

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Yrke: Leg. Sjuksköterska
Bransch: Vården
Månadslön: 43000kr
Förmåner: Friskvård 2000kr....
Erfarenhet: 8 år
Ålder: 35 år

Övrigt: Kan jobba extra hur mycket som helst om man orkar, Ob bidrar med att lönen innan skatt ofta landar på runt 50-55

Det där var väl inte dåligt?
Är detta normen eller ligger du högt? Tänker främst på alla SSK som klagar på dåliga löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det där var väl inte dåligt?
Är detta normen eller ligger du högt? Tänker främst på alla SSK som klagar på dåliga löner.

Jag ligger relativt högt. Men nu är lönen inte längre problemet det är arbetsmiljön. Nyheterna i sommar kommer vara skrämmande. Det är redan som att arbeta sommar. Fick reda på att vi får räkna med cirka 30% högre belastning än förra sommaren. De har planerat för detta....

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.