Telia vill höja pris på fiberinstallation efter att jag signerat avtal.

Permalänk

Telia vill höja pris på fiberinstallation efter att jag signerat avtal.

Hej Swec!
Jag hoppas att den här tråden hamnar rätt och att någon kanske kan komma med lite feedback.

För ungefär en månad sen blev jag med hus, ett hus som inte har fiber indraget/installerat.
Någon månad innan jag flyttade in här så kontaktade jag därför Telia för att få en offert från dem.
Som jag förstår det så skickade då Telia en förfrågan till nätägaren som basically sa "Det här kommer hela kalaset kosta, vidarebefordra det till potentiell köpare". Jag godkände offerten som var på strax över 40000 kronor och Telia skickade ut ett avtal till mig som jag signerade dagen efter. I avtalet ingår alltså grävning, inkoppling och ett 250/250 abonnemang. Efter att jag hade skrivit på dokumentet fick jag en bekräftelse på själva signeringen med det signerade avtalet bifogat.

Spola fram till för några dagar sen då ett mail från Telia landar i min inbox. Där står det typ "Hej, du vill ha fiber från oss. Vi sa att det skulle kosta cirkus 40k. Nu har nätägaren ändrat sig och det kommer att kosta 62000 istället. Eftersom vi inte har skickat ut en orderbekräftelse så gäller inte avtalet du signerat, woopsie sorry! Återkom med om du vill skita i alltihop eller om du vill betala mer pengar". Jag fick ingen förklaring på var dessa extra kostnader kom ifrån. Telia hänvisade inte heller till någonstans där det faktiskt står att det kan gå till såhär. Jag har läst igenom dokumentet flera gånger och kan inte hitta något om att det skulle vara okej heller. Självklart kan jag ha missat något finstilt, men hela situationen känns knepig.

Finns det någon här som varit med om liknande eller vet vad som gäller?
Är otroligt tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Permalänk
Medlem

om det är ett riktigt avtal och inte en offert eller nått och priset står på avtalet och du signerat det så skulle jag gissa på att du har lagen på din sida och kan stämma skiten ur dem?

Permalänk
Skrivet av Jagers:

om det är ett riktigt avtal och inte en offert eller nått och priset står på avtalet och du signerat det så skulle jag gissa på att du har lagen på din sida och kan stämma skiten ur dem?

O sen måste du komma ihåg att knappast någon av oss bor i USA, så att "stämma skiten ur dem" fungerar inte i riktiga livet

Men om du har kontrakt på det, så får dom nog svårt att slinka ur det.

EDIT: Hade ett liknande läge då jag fick fiber hem några år sedan.

Skrev direkt under kontraktet, fick info att det börjas grävas inom 6 mån. 6 månader senare får jag mail att kontraktet sägs upp för att ingen annan på gatan köpt fiber. men gatan bredvid skulle fortfarande få fiber. Då grävde jag fram kontraktet som hade en bild på området som säljs (vilket inkluderade vår gata). Ett mail med frågan "Hur kan ni ändra kontrakt utan att meddela alla parter ?" gick iväg till försäljaren och några högre upp. Gick väll 2 timmar så ringde någon och sa att jag får fiber.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Hej Swec!
Jag hoppas att den här tråden hamnar rätt och att någon kanske kan komma med lite feedback.

För ungefär en månad sen blev jag med hus, ett hus som inte har fiber indraget/installerat.
Någon månad innan jag flyttade in här så kontaktade jag därför Telia för att få en offert från dem.
Som jag förstår det så skickade då Telia en förfrågan till nätägaren som basically sa "Det här kommer hela kalaset kosta, vidarebefordra det till potentiell köpare". Jag godkände offerten som var på strax över 40000 kronor och Telia skickade ut ett avtal till mig som jag signerade dagen efter. I avtalet ingår alltså grävning, inkoppling och ett 250/250 abonnemang. Efter att jag hade skrivit på dokumentet fick jag en bekräftelse på själva signeringen.

Spola fram till för några dagar sen då ett mail från Telia landar i min inbox. Där står det typ "Hej, du vill ha fiber från oss. Vi sa att det skulle kosta cirkus 40k. Nu har nätägaren ändrat sig och det kommer att kosta 62000 istället. Eftersom vi inte har skickat ut en orderbekräftelse så gäller inte avtalet du signerat, woopsie sorry! Återkom med om du vill skita i alltihop eller om du vill betala mer pengar". Jag fick ingen förklaring på var dessa extra kostnader kom ifrån. Telia hänvisade inte heller till någonstans där det faktiskt står att det kan gå till såhär. Jag har läst kontraktet flera gånger och kan inte hitta något om att det skulle vara okej heller. Självklart kan jag ha missat något finstilt, men hela situationen känns knepig.

Finns det någon här som varit med om liknande eller vet vad som gäller?
Är otroligt tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Är ingen advokat men ett avtal skall väl signeras av båda parter för att det skall vara giltigt? I annat fall kanske Telia kan slingra ur sig detta.

Du kanske hittar något matnyttigt här: https://lagen.nu/1915:218

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Hej Swec!
Jag hoppas att den här tråden hamnar rätt och att någon kanske kan komma med lite feedback.

För ungefär en månad sen blev jag med hus, ett hus som inte har fiber indraget/installerat.
Någon månad innan jag flyttade in här så kontaktade jag därför Telia för att få en offert från dem.
Som jag förstår det så skickade då Telia en förfrågan till nätägaren som basically sa "Det här kommer hela kalaset kosta, vidarebefordra det till potentiell köpare". Jag godkände offerten som var på strax över 40000 kronor och Telia skickade ut ett avtal till mig som jag signerade dagen efter. I avtalet ingår alltså grävning, inkoppling och ett 250/250 abonnemang. Efter att jag hade skrivit på dokumentet fick jag en bekräftelse på själva signeringen med det signerade avtalet bifogat.

Spola fram till för några dagar sen då ett mail från Telia landar i min inbox. Där står det typ "Hej, du vill ha fiber från oss. Vi sa att det skulle kosta cirkus 40k. Nu har nätägaren ändrat sig och det kommer att kosta 62000 istället. Eftersom vi inte har skickat ut en orderbekräftelse så gäller inte avtalet du signerat, woopsie sorry! Återkom med om du vill skita i alltihop eller om du vill betala mer pengar". Jag fick ingen förklaring på var dessa extra kostnader kom ifrån. Telia hänvisade inte heller till någonstans där det faktiskt står att det kan gå till såhär. Jag har läst igenom dokumentet flera gånger och kan inte hitta något om att det skulle vara okej heller. Självklart kan jag ha missat något finstilt, men hela situationen känns knepig.

Finns det någon här som varit med om liknande eller vet vad som gäller?
Är otroligt tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Punkt 1.2: "Avtalet ska anses ingånget när Telia har bekräftat Kundens beställning [..]"

https://www.telia.se/dam/jcr:daae324c-84a8-4959-b284-5c31d120...

Permalänk
Medlem

Så, avtalet man ingått gäller bara om Telia bekräftat avtalet med ett "avtal" vid senare tillfälle.
Fin juridik för att bete sig lite hur man vill eller hur? Beroende på synvinkel så blir det "ändan fri" kontra "ändan bar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Hej Swec!
Jag hoppas att den här tråden hamnar rätt och att någon kanske kan komma med lite feedback.

För ungefär en månad sen blev jag med hus, ett hus som inte har fiber indraget/installerat.
Någon månad innan jag flyttade in här så kontaktade jag därför Telia för att få en offert från dem.
Som jag förstår det så skickade då Telia en förfrågan till nätägaren som basically sa "Det här kommer hela kalaset kosta, vidarebefordra det till potentiell köpare". Jag godkände offerten som var på strax över 40000 kronor och Telia skickade ut ett avtal till mig som jag signerade dagen efter. I avtalet ingår alltså grävning, inkoppling och ett 250/250 abonnemang. Efter att jag hade skrivit på dokumentet fick jag en bekräftelse på själva signeringen med det signerade avtalet bifogat.

Spola fram till för några dagar sen då ett mail från Telia landar i min inbox. Där står det typ "Hej, du vill ha fiber från oss. Vi sa att det skulle kosta cirkus 40k. Nu har nätägaren ändrat sig och det kommer att kosta 62000 istället. Eftersom vi inte har skickat ut en orderbekräftelse så gäller inte avtalet du signerat, woopsie sorry! Återkom med om du vill skita i alltihop eller om du vill betala mer pengar". Jag fick ingen förklaring på var dessa extra kostnader kom ifrån. Telia hänvisade inte heller till någonstans där det faktiskt står att det kan gå till såhär. Jag har läst igenom dokumentet flera gånger och kan inte hitta något om att det skulle vara okej heller. Självklart kan jag ha missat något finstilt, men hela situationen känns knepig.

Finns det någon här som varit med om liknande eller vet vad som gäller?
Är otroligt tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Låter som du kanske ska fråga konsumentombudsmannen (KO), då svensk juridik och EU juridik kanske har något juridiskt att erbjuda där, som vi hobby-gnäggare på nätet inte är medvetna om men mer än gärna drar upp så fort det finnes skäl för att så göra. (Eller, förr eller eller senare lär dra upp I guess)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet inte. Jag skulle kunna tänka mig att många företag har liknande i sina villkor. Men även efter man har beställt någon produkt som varit extremt nedsatt i pris (ofta tryckfelsnisse) och man har fått en orderbekräftelse så brukar företagen kunna slingra sig ur det också... "Sry vi hade fel pris, din beställning är avbruten".

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker det är lite underligt att kontakta en operatör direkt i stället för nätägaren om det nu finns ett nät i grannskapet och det är också svårtolkat vad prisuppgiften egentligen har för status i juridisk mening.
https://lawline.se/answers/vad-galler-nar-en-tjanst-kommer-at...

När det handlar om bredband du kan fråga https://telekomradgivarna.se/ om hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Arn.

Om det uttryckligen inte står att offerten inte ingår bindande avtal eller om du accepterat offerten utanför angivet datum (om sådan finnes) så är det ett bindande avtal.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Hur många Km skall de gräva? Kan du fixa billigare grävning själv?

Tycker det låter dyrt imho, brukar ju ligga på 20-30k vanligtvis. Iaf. är det där det låg för mig i Sthlm och farsan som bor på landet i en byhåla.

Oavsett svinigt betende från Telia.

Permalänk
Medlem

Sånt här är tyvärr inte alls ovanligt. Men har du ett avtal så gäller det ju såklart. Har du en offert kan den oftast ändras i efterhand. Har du pratat med Telia på telefon tex? Det bör finnas en ansvarig person för det byanät / nät du ska anslutas till som kan svara på dessa frågor. Sen ska du ju alltid ta det med en nypa/näve salt men det kan vara så att den personen säger "oh, shit. Ja då får du det för X summa, någon var nog lite snabb med avtalet" eller liknande om du har tur.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tror du skall kontakta nätägaren istället, brukar oftast vara billigare än att gå till Felia samt att du kanske inte behöver binda dig till ett sånt horribelt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Så, avtalet man ingått gäller bara om Telia bekräftat avtalet med ett "avtal" vid senare tillfälle.
Fin juridik för att bete sig lite hur man vill eller hur? Beroende på synvinkel så blir det "ändan fri" kontra "ändan bar".

Inget avtal har ingåtts innan det undertecknats eller på annat sätt bekräftats av båda parter. Det är så det fungerar, åt båda hållen dessutom (båda kan "bete sig lite hur man vill"), inget konstigt egentligen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

om det är ett riktigt avtal och inte en offert eller nått och priset står på avtalet och du signerat det så skulle jag gissa på att du har lagen på din sida och kan stämma skiten ur dem?

Ja, för i Sverige går det utmärkt att stämma skiten ur någon. Rättegångskostnader är nästan gratis och Telia har inte alls resurserna på sin sida

OT: Jag hade kollat med konsumentombudsmannen. Om avtal är signerat av båda låter det märkligt att helt plötsligt bryta det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Hej Swec!
Jag hoppas att den här tråden hamnar rätt och att någon kanske kan komma med lite feedback.

För ungefär en månad sen blev jag med hus, ett hus som inte har fiber indraget/installerat.
Någon månad innan jag flyttade in här så kontaktade jag därför Telia för att få en offert från dem.
Som jag förstår det så skickade då Telia en förfrågan till nätägaren som basically sa "Det här kommer hela kalaset kosta, vidarebefordra det till potentiell köpare". Jag godkände offerten som var på strax över 40000 kronor och Telia skickade ut ett avtal till mig som jag signerade dagen efter. I avtalet ingår alltså grävning, inkoppling och ett 250/250 abonnemang. Efter att jag hade skrivit på dokumentet fick jag en bekräftelse på själva signeringen med det signerade avtalet bifogat.

Spola fram till för några dagar sen då ett mail från Telia landar i min inbox. Där står det typ "Hej, du vill ha fiber från oss. Vi sa att det skulle kosta cirkus 40k. Nu har nätägaren ändrat sig och det kommer att kosta 62000 istället. Eftersom vi inte har skickat ut en orderbekräftelse så gäller inte avtalet du signerat, woopsie sorry! Återkom med om du vill skita i alltihop eller om du vill betala mer pengar". Jag fick ingen förklaring på var dessa extra kostnader kom ifrån. Telia hänvisade inte heller till någonstans där det faktiskt står att det kan gå till såhär. Jag har läst igenom dokumentet flera gånger och kan inte hitta något om att det skulle vara okej heller. Självklart kan jag ha missat något finstilt, men hela situationen känns knepig.

Finns det någon här som varit med om liknande eller vet vad som gäller?
Är otroligt tacksam för alla tips och råd jag kan få.

En orderbekräftelse är inte behövligt överhuvudtaget ifall de redan har signerat avtalet. Om du har en avtalskopia som de signerat så är det bara att gå till rätten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag inser ju nu att avtalet troligtvis bara är signerat från mitt håll. Telias signering kommer säkert i samband med att de skickar ut orderbekräftelsen, smart av dem. På kopian jag fick står det typ "Initierare: - Säljarens namn -" och "Signerade parter: - Mitt namn -". Alltså inget om att säljaren har signerat avtalet.

Det handlar om en grävning på ca 150m, en liten väg inne i ett samhälle måste korsas. Jag tycker att det låter sanslöst att det skulle kosta över 60000, men jag är ingen expert. Nästan alla andra hus i samhället är redan anslutna och det till ett mycket lägre pris. Jag antar att en av anledningarna till att det blir dyrare för mig är att det inte längre finns möjlighet att gå via fiberföreningen, som ska avslutas. Så det blir ett specialjobb bara för min adress.

Jag trodde att jag hade någon form av säkerhet i och med att jag accepterade offerten (anbud-accept?) och skrev på kontraktet. Men jag förstår nu att det kanske inte är så enkelt.

Får ta kontakt med konsumentombudsmannen och höra vad som gäller. Om jag inte kommer undan prishöjningen så blir det nog ingen fiber den här gången, det blir helt enkelt för dyrt.

Permalänk
Medlem

Fast att bara du har signerat är inte relevant för det här.

DU har efterfrågat något, de har skickat en offert och du har accepterat deras offert = bindande avtal.

En offert är bindande när motparten har accepterat den. Punkt. Dock faller detta under konsumenttjänstlagen, så slutpriset från offerten får vara 15% högre. OM de inte har skrivit "fastpris" eller liknande i sitt prisförlag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thunderful:

Tack för alla svar!

Jag inser ju nu att avtalet troligtvis bara är signerat från mitt håll. Telias signering kommer säkert i samband med att de skickar ut orderbekräftelsen, smart av dem. På kopian jag fick står det typ "Initierare: - Säljarens namn -" och "Signerade parter: - Mitt namn -". Alltså inget om att säljaren har signerat avtalet.

Det handlar om en grävning på ca 150m, en liten väg inne i ett samhälle måste korsas. Jag tycker att det låter sanslöst att det skulle kosta över 60000, men jag är ingen expert. Nästan alla andra hus i samhället är redan anslutna och det till ett mycket lägre pris. Jag antar att en av anledningarna till att det blir dyrare för mig är att det inte längre finns möjlighet att gå via fiberföreningen, som ska avslutas. Så det blir ett specialjobb bara för min adress.

Jag trodde att jag hade någon form av säkerhet i och med att jag accepterade offerten (anbud-accept?) och skrev på kontraktet. Men jag förstår nu att det kanske inte är så enkelt.

Får ta kontakt med konsumentombudsmannen och höra vad som gäller. Om jag inte kommer undan prishöjningen så blir det nog ingen fiber den här gången, det blir helt enkelt för dyrt.

Det kostar betydligt mer pengar eftersom de behöver gräva hela sträckan specifikt för dig samt att du får ta hela ställkostnaden för maskiner som de behöver köra ut och använda. Detta är kostnader som delas på alla som kopplas in om man gör ett större område med flera hus. Dyrt, ja. Men med tanke på att du beskriver att man också behöver korsa en väg så kan det mycket väl vara rimligt.

Jag tycker du ska ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för råd.
Har du fått en offert, dvs en skriftlig redogörelse för vad saker ska kosta specifikt för dig och du har tackat ja till den varpå Telia har skickat ut ett dokument för signering så har de ju bekräftat din beställning. Det måste inte stå specifikt Orderbekräftelse på en orderbekräftelse. Du gjorde beställningen redan när du tackade ja till offerten och egentligen är redan det bindande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Det handlar om en grävning på ca 150m, en liten väg inne i ett samhälle måste korsas. Jag tycker att det låter sanslöst att det skulle kosta över 60000, men jag är ingen expert. Nästan alla andra hus i samhället är redan anslutna och det till ett mycket lägre pris. Jag antar att en av anledningarna till att det blir dyrare för mig är att det inte längre finns möjlighet att gå via fiberföreningen, som ska avslutas. Så det blir ett specialjobb bara för min adress.

400kr per meter är inte speciellt dyrt, inte ovanligt med grävkostnad på 1000kr metern.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10