Game Pass får familjekonto i Sverige – halverar priset

Permalänk
Medlem

Undra hur detta påverkar speltillverkarna och kvalitén på spelen i längden. Eller är det verkligen så att det varit tokigt överpris tidigare som mellanhänder tagit hand om?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Undra hur detta påverkar speltillverkarna och kvalitén på spelen i längden. Eller är det verkligen så att det varit tokigt överpris tidigare som mellanhänder tagit hand om?

Bra för mindre spelutvecklare antagligen.
80% av spelen på Gamepass hade jag aldrig betalt för eller spelat annars.

Permalänk
Medlem

Hur ser modellen ut? Får utvecklare betalt för speltid? Revenue split?

Permalänk
Medlem

Någon som har plats för en till i familjen? 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bra för mindre spelutvecklare antagligen.
80% av spelen på Gamepass hade jag aldrig betalt för eller spelat annars.

Undra hur de får betalat? Per omgång? per tid? Så om man har gjort ett spel som tar lång tid att spela genom så får man mer pengar?

Vi betalar 300 kr / mån och delar kontot på 5 pers, totalt spelar vi 30 indy spel, 10 "mellan" titlar och 5 AAA titlar. För att göra det enkelt så är tiden jämt fördelad på 250 timmar för alla 5 personerna. Så hur mycket pengar får vardera efter att Microsoft taget sin kaka?

Indyspel är generellt väldigt mycket billigare både att utveckla och köpa så jag äger långt många fler sådana än AAA titlar. Tror dock det är ointressant hur ditt och mitt mönster ser ut, det intressanta är statistiken men den lär vi väl inte få se.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Undra hur de får betalat?

De får säkert en klumpsumma för att spelet ska vara tillgängligt på plattformen under en viss tid.
Om det sedan är bättre eller sämre för utvecklarna, de får de väl räkna på själva.
De inbillar sig säkert att de säljer miljoner ex ändå som Squarenix och sedan låtsas förvånade varje gång de säljer dåligt.

Permalänk
Medlem

"Det är dock bara den som ansvarar för betalningen som kan bjuda in eller ta bort medlemmar ur gruppen"

Det där ser jag som en potentiell problem.

Om jag hoppar in en en "familj" där jag inte känner den som är ansvarig och denna person helt plötsligt inte går att nå när jag av någon anledning vill hoppa av "familjen" eller när abonnemanget upphör om personen inte förnyar detta hur gör jag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Testade Game Pass ett tag, var överraskad hur mycket bra spel det fanns att välja ifrån och inte bara 15 år gamla titlar som på konkurrenternas tjänster.

Jag har Game Pass, men bara för att jag valde att uppgradera via Gold, så kostade mig cirka 1000 kronor för 30 månader.

Räknar vi istället på åtta års ägande av en konsol och 135 kr/månad blir det 13 000 kronor. Man kan köpa väldigt många fysiska spel för de summorna, speciellt om man kan tänka sig att vänta några månader efter släpp eller leta begagnat. Och man väljer själv spelen. Och man kan behålla dem hur länge som helst.

MS hade inte lanserat Game Pass om de inte såg det som ett sätt att binda upp spelarna och öka sina inkomster.

Vill man kunna spela online blir ju ekvationen en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Om jag hoppar in en en "familj" där jag inte känner den som är ansvarig och denna person helt plötsligt inte går att nå när jag av någon anledning vill hoppa av "familjen" eller när abonnemanget upphör om personen inte förnyar detta hur gör jag då.

Du betalar för Gamepass Ultimate istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du betalar för Gamepass Ultimate istället.

Jovisst. Men om personen som administrerar och betalar familjegruppen jag är med i inte släpper ut mig ur gruppen som jag vill lämna för att gå med i en annan grupp. Vad gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jovisst. Men om personen som administrerar och betalar familjegruppen jag är med i inte släpper ut mig ur gruppen som jag vill lämna för att gå med i en annan grupp. Vad gör jag då?

Kontaktar MS support och hoppas på det bästa.
Har du ett avtal stämmer du administratören civilrättsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är fem personer som kan dela F&F.
Men det blir dyrt att betala per månad hur som.
Se ovan.

Har du inte råd med 60 kr för en prenumeration så måste du nog se över din ekenomi och skaffa dig ett jobb.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Har du inte råd med 60 kr för en prenumeration så måste du nog se över din ekenomi och skaffa dig ett jobb.

Man blir inte rik genom att varken läsa vad andra skriver eller ge bort mer pengar än vad man behöver.
Kanske ska pröva läsa igenom vad saken handlade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jovisst. Men om personen som administrerar och betalar familjegruppen jag är med i inte släpper ut mig ur gruppen som jag vill lämna för att gå med i en annan grupp. Vad gör jag då?

Då skiter man väl i att betala och spelar gratis så länge man inte blir utsläppt?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Undrar om man fortfarande kan dela 1 Gamepass mellan 2 xbox så som man kunnat tidigare så är det ju egentligen hela 10 enheter man kan ha i sin nya fina familj.....
https://www.howtogeek.com/774406/how-to-share-xbox-game-pass-...

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim_g:

Undrar om man fortfarande kan dela 1 Gamepass mellan 2 xbox så som man kunnat tidigare så är det ju egentligen hela 10 enheter man kan ha i sin nya fina familj.....
https://www.howtogeek.com/774406/how-to-share-xbox-game-pass-...

Eller?

Gissar på att det är bara huvudägarens konto som kan delas via home consolen.
Men pröva för all del.

Permalänk

Ehhh, denna rad är ju ganska viktig.

"Begränsningar för inlösen: Prenumerationskoder/tokens (inklusive kampanjkoder och detaljhandelskoder) kan inte lösas in av Xbox Game Pass Friends & Family-huvudkontoinnehavare eller gruppmedlemmar."

Jag tolkar det som att efter man ändrat till ett GP F&F så kan man inte längre använda redeem för att lägga till billiga prenumerationer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Jag tolkar det som att efter man ändrat till ett GP F&F så kan man inte längre använda redeem för att lägga till billiga prenumerationer i framtiden.

Vill man ha billigt så är det goldkonvertering som gäller och då måste man abonnemanget ändå avslutas.
Att prenumerera per månad är bara vettigt för den som vill kunna avsluta när som helst, men allt blir dyrare i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Vill man ha billigt så är det goldkonvertering som gäller och då måste man abonnemanget ändå avslutas.
Att prenumerera per månad är bara vettigt för den som vill kunna avsluta när som helst, men allt blir dyrare i slutändan.

Det är exakt det jag menar.
Man kan bara konvertera Gold/GP/GPU till GPF&F en gång, och det är när man startar.

Sen kan man inte köpa fler lägre/billigare typer av prenumerationer och använda redeem för att konvertera dem.
Det går ju alldeles utmärkt att göra med GPU idag. Köpa snorbilliga Gold och konvertera till GPU.

Det är ju en klar försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Det är exakt det jag menar.
Man kan bara konvertera Gold/GP/GPU till GPF&F en gång, och det är när man startar.

Sen kan man inte köpa fler lägre/billigare typer av prenumerationer och använda redeem för att konvertera dem.
Det går ju alldeles utmärkt att göra med GPU idag. Köpa snorbilliga Gold och konvertera till GPU.

Det är ju en klar försämring.

Så är det redan idag när man har konverterat till Gold.
Du kan inte förlänga med aktiv tid kvar, utan man måste först låta abonnemanget löpa ut.
Alltså ingen skillnad.
Däremot får du ut 4 månader GPU med 12 månader Gold om du absolut ska konvertera (men det är knappast lönt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vill man ha billigt så är det goldkonvertering som gäller och då måste man abonnemanget ändå avslutas.
Att prenumerera per månad är bara vettigt för den som vill kunna avsluta när som helst, men allt blir dyrare i slutändan.

https://www.youtube.com/watch?v=m9GQbVTk--o

Eller så gör man bara så har så blir det väldigt billigt,

Men istället för att köpa det via game pass appen så kan du göra det via microsoft store i stället. Då slipper du logga ut och in från game pass appen varje gång du ska installera ett spel. Så länge du är inloggade på kontot du har köpt game pass på microsoft store så kommer du även få tillgång till game pass på ditt main konto.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

https://www.youtube.com/watch?v=m9GQbVTk--o

Eller så gör man bara så har så blir det väldigt billigt,

Men istället för att köpa det via game pass appen så kan du göra det via microsoft store i stället. Då slipper du logga ut och in från game pass appen varje gång du ska installera ett spel. Så länge du är inloggade på kontot du har köpt game pass på microsoft store så kommer du även få tillgång till game pass på ditt main konto.

Det låter som du utnyttjar "game share" för att få detta att fungera.
Det är inte riktigt samma sak, men kanske fungerar ok på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det låter som du utnyttjar "game share" för att få detta att fungera.
Det är inte riktigt samma sak, men kanske fungerar ok på PC?

Fungera hur bra som helst har gjort detta sedan game pass kom ut på pc har aldrig betelat mer en 10kr i månaden för gamepass.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fungera hur bra som helst har gjort detta sedan game pass kom ut på pc har aldrig betelat mer en 10kr i månaden för gamepass.

Nej, men gissar på att det inte kommer fungera när du loggar in på en xbox med ditt huvudkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fungera hur bra som helst har gjort detta sedan game pass kom ut på pc har aldrig betelat mer en 10kr i månaden för gamepass.

Behöver man göra ett nytt konto varje/var tredje månad?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Behöver man göra ett nytt konto varje/var tredje månad?

Jo men du kan fortfarande använda ditt main konto för spelen lätt värt att lägga 5 minuter på nytt konto om man spara 120kr på det varje månad.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo men du kan fortfarande använda ditt main konto för spelen lätt värt att lägga 5 minuter på nytt konto om man spara 120kr på det varje månad.

I och med att man brukar betala som mest 500kr per år så sparar man inte riktigt lika mycket och det låter inte värt det i mina öron. Jag är dessutom inloggad med mitt konto på en polares MS Store på Windows medan jag själv kör från Xbox Series X, så vi kan spela spel samtidigt och även tillsammans för ett pris på under 500kr per år. Jag betalade runt 375kr tror jag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I och med att man brukar betala som mest 500kr per år så sparar man inte riktigt lika mycket och det låter inte värt det i mina öron. Jag är dessutom inloggad med mitt konto på en polares MS Store på Windows medan jag själv kör från Xbox Series X, så vi kan spela spel samtidigt och även tillsammans för ett pris på under 500kr per år. Jag betalade runt 375kr tror jag.

Som sagt, jag tror det är omöjligt att få det att fungera på xbox, för man lär slå i maxtaket för att ändra home-console rätt fort, om det nu ens fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Som sagt, jag tror det är omöjligt att få det att fungera på xbox, för man lär slå i maxtaket för att ändra home-console rätt fort, om det nu ens fungerar.

Ja, nej, jag skulle inte orka byta så ofta ändå, speciellt när ett år ändå bara kostar max 500kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, nej, jag skulle inte orka byta så ofta ändå, speciellt när ett år ändå bara kostar max 500kr.

Var hittar du Game Pass Ultimate 12 månader för 500 kr?