Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Tack för upplysningen! Vore dock klokt att ta upp det med styrelsen och se om styrelsen kan få fram olika offerter och på så vis lägre kostnader för medlemmarna?
I vår förening hade vi gjort så, men som du säger är det olika från förening till förening.

Det är ju förutsatt att många medlemmar behöver göra något vilket inte nödvändigtvis stämmer, hos oss har alla renoverat vid olika tidpunkter och de flesta har gjort elen men inte alla. Faktum är att 23k låter rätt billigt så det kanske redan är ett lägre pris eftersom de är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har ojordade uttag så kan du inte ha jord, om det är jordade uttag är jorden förhoppningsvis inkopplad om det inte är nått olagligt fuskbygge så titta om du har jordade uttag eller inte.
Jordade uttag har en fjädrande "utanpåliggande"anslutning medans ojordade bara har 2 hål. Skyddsjordat uttag.
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/46-901_xl_1.jpg
O-jordat uttag
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/400529.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

Jprdfelsbrytare brukar sitta vid säkringarna om du har en och den ska testas 1-2 ggr per år, (det sitter en testknapp på brytaren)
https://www.energibutiken.se/1511-large_default/chint-nl210-jordfelsbrytare-typ-b.jpg
så du bär leta vid säkringarna för m,an kan ha kordfelsbrytare även om uttagen är ojordade även om det är ovanligt så förekommer det för de skyddar bättre i vilket fall även om installationen inte är skyddsjordad.

Är elen verkligen från 40 talet skulle jag inte tveka att byta ut den, det är så gammalt att jag har svårt att tro på att den är så gammal och inte redan är utbytt.
Det är däremot svårt att säga om det var ett bra pris eller inte du fick för det beror ju på hur mycket som ska göras men det är i vart fall dags att se över elen om den är så gammal.

Och varför 3 fas bara till ugnen eller menar du till spis/ugn ? Det är ganska bekvämt med en snabb spis om du skulle byta den så är det bra att ha möjlighet att koppla in nått mer effekthungrigt typ en modern induktionshäll.

Köp en uttagstestare istället, kostar nästan inget. Då får du en kontinuitetstest ända fram till uttaget. Med
knappen på jfb provas bara brytarens funktion.

Denna duger för hemmabruk: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/t...

Permalänk
Medlem

23 000 kr låter billigt för att få all el utbytt i en lägenhet 2023

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

23 000 kr låter billigt för att få all el utbytt i en lägenhet 2023

Mvh

Inte en enda gång har dock storlek nämnts. Etta på 26kvm? Njaa. Fyra på 86kvm? Kanske mer värt.

Majoriteten i min lgh är gamla kablar från 60-talet med ojordade uttag. Undantag är kök + badrum som renoverades. Har funderat på att låta en elektriker dra jord till alla rum men återstår att se om jag tar tag i det. För mig gör det ingen skillnad riktigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

23 000 kr låter billigt för att få all el utbytt i en lägenhet 2023

Mvh

Nja jag jobbar som elektriker och det låter okej. Gissar dock att det är en del klausuler, då äldre hus kan ha metal rör som har en mindre dimension, vilket kan medföra att det inte går att drag i 4-5 FK/rör.

Har för mig FQ kostar ~2kr/m för oss, ser att elbutiken.se tar 3.5kr/m vid köp av 100m.

Nu vet jag dock inte vad som ingår i offerten...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Eller hur! Ska ringa och kolla läget. Återkommer med updates...

Redan fler som tjatat om samma grej, deletar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Inte en enda gång har dock storlek nämnts. Etta på 26kvm? Njaa. Fyra på 86kvm? Kanske mer värt.

Majoriteten i min lgh är gamla kablar från 60-talet med ojordade uttag. Undantag är kök + badrum som renoverades. Har funderat på att låta en elektriker dra jord till alla rum men återstår att se om jag tar tag i det. För mig gör det ingen skillnad riktigt.

Räkna med att du får byta all kabel om du gör ingrepp (du kanske menade det iofs). Min el är (till största del) från ~71, och kablarnas isolering börjar bli hård/dålig, samt kopparen är oxiderad under om man skalar dem. Skulle inte räkna med att det är annat än riva ur allt som gäller om elen är ännu äldre.

Funderar på att få allt gjort med, men det är ju inte en så frestande/kul utgift att ta så det tar emot....

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en bra investering att dra ny el.
Jag gjorde en liknande övning i mitt 80 tals hus där det inte fanns jordade uttag och förutom att alla uttag och strömbrytare byttes mot nya fräscha så blev allt jordat samt att en jordfelsbrytare installerades.
Fick även fixat lite mer uttag i några rum.

Olika år har sina fel och brister och just i vårt hus så var kabeltypen som användes då av lite sämre kvalitet, det användes en annan plast på isolermaterialet som efter några år och om kablarna blev varma smälter lättare.
Elektriker hade tydligen något uttryck för det, att kablen "kolat/colat" då när dom smälter så ser det ut som kola runnit längst väggen.

I mitt fall så hade jag även renoverat och snyggat till väggar så det såg bra mkt trevligare ut med nya kontakter och strömställare än dom gamla gulnade varianterna.

Tror jag fick lägga runt 30K för ett helt hus med strömställare och uttag på två våningar. Tycker det var ett helt ok pris som höjer värdet på kåken den dagen den ska säljas.
Behöll dock min gamla central med porslinssäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Räkna med att du får byta all kabel om du gör ingrepp (du kanske menade det iofs). Min el är (till största del) från ~71, och kablarnas isolering börjar bli hård/dålig, samt kopparen är oxiderad under om man skalar dem. Skulle inte räkna med att det är annat än riva ur allt som gäller om elen är ännu äldre.

Funderar på att få allt gjort med, men det är ju inte en så frestande/kul utgift att ta så det tar emot....

Checkat lite på min egen, är inget som helst fel på de kablarna (eller rören de är dragna i). Är draget FK och utav de 10 lampknappar jag tittat på så är det 1 som var oxiderad. Men man får ju som sagt utgå från sin egen situation.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Jag hade gärna betalat så mycket, men bor i hyresrätt så jag kan inte göra så mycket. Elen här är från när huset renoverades på tidigt åttiotal så bara jordat i köket. Det är inget större problem dock, men jag hade gärna haft fler uttag för det börjar kännas något riskabelt. Jag har ett uttag vid teven i vardagsrummet exempelvis, med TV, XB, PC, Switch (både nätverk och Nintendo), laptop, förstärkare och så vidare. Hade gärna fått lite fler helt enkelt. Dessutom sitter de ofta dåligt till. Jag har tre uttag i hela vardagsrummet men två sitter bakom en bokhylla exempelvis.

Permalänk
Medlem

handlar det bara om 23k så är väll det oavsätt något som du borde få tillbaka den dagen du säljer bostaden? Självklart beroende på vart i landet du bor är det en bostad som kostar 50k så är det väll inte så troligt medans är det en lägenhet för 200k+ så borde du utan tvekan få igen det i form av fler intresserade som budar vid eventuellt sälj i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju din el vara omdragen sen 40-talet, men kan nog vara värt ändå att få riktigt tre-fas, förbereda tvättmaskin som någon nämnde och tar du ett par varv hittar du säkert någonstans det hade varit bra med ett par extra uttag
Kolla om de kan dra nätverkskabel med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara något som bodde där tidigare som gjort en facelift och bara bytt uttag. Då är även trådarna dåliga. Men är allt ojordat hade jag satsat på ett byte. Beroende på storleken på lägenheten så är det nog inget dåligt pris du fått

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för alla era svar. (Nya läsare: Läs gärna post #1)

Efter lite övervägande så kommer jag nog spara 23000kr på fonder istället. Jag planerar att bo kvar i min Brf. i minst 10 år men jag känner mig lite dum-snål och inte tar "erbjudandet". Som sagt, har inga problem med min el och de funkar hur bra som helst med ugn/spis och även på balkongen. Har inte plats med tvätt/diskmaskin och inga säkringar har någonsin gått. Har dessutom ett sådan modernt elskåp i lägenheten med "switchar".

Säg t.ex om en taklampa inte fungerar längre och jag inte hittar orsaken och jag måste ringa en elektriker. Då lär de kosta mig 4-5k. Men hur många gånger kommer detta ske inom 10 år? Kanske 0 gånger eller 3 gånger. Vem vet?

Hur mycket kommer framtida köpare av lägenheten bry sig? När jag själv köpte lägenheten tänkte jag inte ett ett dugg på strömmen, jag bara antog att den var där? Var't iaf ingenting jag fundera de minsta på men jag kanske är minoritet.

Här är erbjud i ren text;
https://imgur.com/a/IkCmWAO

Pengar finns, men ett nytt kök istället för att byta el bakom väggar hade gjort så mycket mer vid eventuell försäljning. Va säger expeterna?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej! Tack för alla era svar. (Nya läsare: Läs gärna post #1)

Efter lite övervägande så kommer jag nog spara 23000kr på fonder istället. Jag planerar att bo kvar i min Brf. i minst 10 år men jag känner mig lite dum-snål och inte tar "erbjudandet". Som sagt, har inga problem med min el och de funkar hur bra som helst med ugn/spis och även på balkongen. Har inte plats med tvätt/diskmaskin och inga säkringar har någonsin gått. Har dessutom ett sådan modernt elskåp i lägenheten med "switchar".

Säg t.ex om en taklampa inte fungerar längre och jag inte hittar orsaken och jag måste ringa en elektriker. Då lär de kosta mig 4-5k. Men hur många gånger kommer detta ske inom 10 år? Kanske 0 gånger eller 3 gånger. Vem vet?

Hur mycket kommer framtida köpare av lägenheten bry sig? När jag själv köpte lägenheten tänkte jag inte ett ett dugg på strömmen, jag bara antog att den var där? Var't iaf ingenting jag fundera de minsta på men jag kanske är minoritet.

Här är erbjud i ren text;
https://imgur.com/a/IkCmWAO

Pengar finns, men ett nytt kök istället för att byta el bakom väggar hade gjort så mycket mer vid eventuell försäljning. Va säger expeterna?

Härlig offert
"priset är reducerat så rot är ej möjligt"
23k för en 3a, gissar 2 uttag/rum samt 1 strömbrytare. Så ~ 20 apparater a 120kr/st.
~2400:-
Fk för en 3a 70kvm ca 500m ~2000:-

32h(2man 2 dagar) *550= 17600:-

Kul att de inte kan halvera arbetstiden som är det dyra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Efter lite övervägande så kommer jag nog spara 23000kr på fonder istället. Jag planerar att bo kvar i min Brf. i minst 10 år men jag känner mig lite dum-snål och inte tar "erbjudandet". Som sagt, har inga problem med min el och de funkar hur bra som helst med ugn/spis och även på balkongen. Har inte plats med tvätt/diskmaskin och inga säkringar har någonsin gått. Har dessutom ett sådan modernt elskåp i lägenheten med "switchar".

Även automatsäkringar indikerar att elen är bytt redan, så det känns helt rätt att skippa det erbjudandet. Din el är redan bytt en gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej! Tack för alla era svar. (Nya läsare: Läs gärna post #1)

Efter lite övervägande så kommer jag nog spara 23000kr på fonder istället. Jag planerar att bo kvar i min Brf. i minst 10 år men jag känner mig lite dum-snål och inte tar "erbjudandet". Som sagt, har inga problem med min el och de funkar hur bra som helst med ugn/spis och även på balkongen. Har inte plats med tvätt/diskmaskin och inga säkringar har någonsin gått. Har dessutom ett sådan modernt elskåp i lägenheten med "switchar".

Säg t.ex om en taklampa inte fungerar längre och jag inte hittar orsaken och jag måste ringa en elektriker. Då lär de kosta mig 4-5k. Men hur många gånger kommer detta ske inom 10 år? Kanske 0 gånger eller 3 gånger. Vem vet?

Hur mycket kommer framtida köpare av lägenheten bry sig? När jag själv köpte lägenheten tänkte jag inte ett ett dugg på strömmen, jag bara antog att den var där? Var't iaf ingenting jag fundera de minsta på men jag kanske är minoritet.

Här är erbjud i ren text;
https://imgur.com/a/IkCmWAO

Pengar finns, men ett nytt kök istället för att byta el bakom väggar hade gjort så mycket mer vid eventuell försäljning. Va säger expeterna?

Tyckte du sade att du inte hade jordade uttag, när central och uttag byts så brukar det blir jordat överallt. Har du jordstift överallt så är det bytt någon gång senaste 20-25 åren eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Härlig offert
"priset är reducerat så rot är ej möjligt"
23k för en 3a, gissar 2 uttag/rum samt 1 strömbrytare. Så ~ 20 apparater a 120kr/st.
~2400:-
Fk för en 3a 70kvm ca 500m ~2000:-

32h(2man 2 dagar) *550= 17600:-

Kul att de inte kan halvera arbetstiden som är det dyra

Tack för återkopplig. Nu när du lägger upp det så, så är detta 'erbjudade' rena rånet faktiskt.

Som flera har skrivit, om jag vill, av någon anledning byta ut min el då kommer jag be om offerter. Trist att välrenomerade företag som dessa ska "ta chansen" nu när man gör stambyte.

Ha En Trevlig Dag

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tack för återkopplig. Nu när du lägger upp det så, så är detta 'erbjudade' rena rånet faktiskt.

Som flera har skrivit, om jag vill, av någon anledning byta ut min el då kommer jag be om offerter. Trist att välrenomerade företag som dessa ska "ta chansen" nu när man gör stambyte.

Ha En Trevlig Dag

Du såg inte vad han skrev i timlön? Du kommer inte hitta någon elektriker som tar 550 kr/h.

Är det redan gjort så sitter det grejer som ska överleva ett bra tag till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du såg inte vad han skrev i timlön? Du kommer inte hitta någon elektriker som tar 550 kr/h.

Är det redan gjort så sitter det grejer som ska överleva ett bra tag till...

Jag jobbar som elektriker, priset för billiga Rot elektriker är runt det priset....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du såg inte vad han skrev i timlön? Du kommer inte hitta någon elektriker som tar 550 kr/h.

Är det redan gjort så sitter det grejer som ska överleva ett bra tag till...

Genomsnittspriset för en elektriker ligger på 550kr/h efter rot, så det kan man nog hitta.

Assemblin tar 598kr/h efter rot.
https://www.assemblin.com/globalassets/common/offer/e-shop-el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hejsan!

Det pågår just nu i ett stambyte i huset/föreningen jag bor i. Allt går som det ska så inga problem så sätt. Dock så har de (Prenad) skickat ett brev om att byta ut all el i min lägenhet. För mig hade det kostat 23000kr. Detta är dock bara ett "erbjudande", dvs ingen krav pga stambytet. Är det inte lite fult ändå? Min el funkar alldeles utmärkt och behöver inga extra uttagskontakter.

Jag skulle definitivt kolla med olika elfirmor för 23 lax låter ganska mycket. Men det beror på hur stor lägenheten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle definitivt kolla med olika elfirmor för 23 lax låter ganska mycket. Men det beror på hur stor lägenheten är.

3rum/65kvm

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

3rum/65kvm

Jag hade en 2:a på den storleken och det fixades på 2 man på en dag. Med 550:-/timme är det då cirka 9000:-

Sedan är det bara att räkna uttag och strömbrytare och se hur många du behöver.

Kolla sen priserna på Jula för en rimlighetsbedömning för vad materiel bör kosta. Elfirmor har rabatter också, så de kan få ännu bättre priser än Jula, men räkna inte med att de tar det billigaste alternativet eftersom de kan ha ett procentuellt påslag i sin offert.

Permalänk
Medlem

Om det faktureras via NCC ska de ju ha sina procent på elfirmans pris. Och märkligt att man inte kan ta rot, det är oftast bara en rad eller ett tryck i faktureringsprogrammet om man regelbundet håller på med rot.

Kan ju vara så att den som bodde tidigare i din lgh bytt elen. Medan det generellt inte gjorts, och då får alla ta del av erbjudandet

Permalänk
Medlem

Kan vara så att RoT inte gäller eftersom det är föreningen som är beställaren men bostadsrättsinnehavaren som betalar det överenskomna priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Kan vara så att RoT inte gäller eftersom det är föreningen som är beställaren men bostadsrättsinnehavaren som betalar det överenskomna priset.

Fakturan debiteras lägenhetsägaren via ncc så det stämmer inte, annars skulle fakturan gå via brfen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25