Spel craschar oftast efter några minuter

Permalänk
Medlem

Spel craschar oftast efter några minuter

Tjena, jag har ett jätte problem. Spelar mycket warzone,pubg,vallheim osv, eller gjorde förut men slutade för det var något problem med att det nästan alltid crashade efter några minuter.

Detta sitter jag på:

1080 ti
i511600kf
16gb ddr4 ram

Spelen glider på jätte bra med hög fps men tilllsut så fryser det bara, har kikat tempen och gpu ligger på 80 grader isch, ingen överhettning på processorn heller.

Har testat nästa ALLT jag har hittat på nätet och det enda som verkar funka helt okej är att underclocka gpun på msi afterburner med 70-100. Det stör mig och vill verkligen gå till grund varför det inte funkar som det ska.

Har ingen överclocking sen innan förut xmp på bios som jag tagit bort nu, (blev inte bättre).

Är det någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova med ett annat grafikkort? Har du normal temp på grafikkortet under load? För ett x-antal år sedan hade jag ett liknande problem med ett gammalt 970. Men då "försvann" bilden man jag hörde ännu ingame ljudet.
Det kan ju vara värt ett försök iallafall Hoppas det ordnar sig.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Så under load ligger den på max 85 grader. (har inget att grafikkort jag kan testa tyvärr)

På valheim vad jag kommer så frös spelet men ibland var ljudet kvar och hörde att jag kunde springa runt men med bilden fryst.

Warzone och pubg crashar det helt oftast, antigen blackscreen eller att det stänger av sig

Permalänk
Medlem

Får du några felkoder i event viever?

Vad har du för nätagg och hur gammalt är det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Behövs det mer specefikt än att det är 1500w gold. Det ska väl inte vara några problem?

Vet inte hur event viewr fungerar. Ska kika upp det

Permalänk
Medlem

Detta är nog rätt error i event viewer skulle jag gissa på. Verkar som det är något fel med grafikkortet?

Beskrivningen för händelse-ID 0 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.

Följande information inkluderades med händelsen:

\Device\000000c3
Error occurred on GPUID: 100

Meddelanderesursen finns men det gick inte att hitta meddelandet i meddelandetabellen

Permalänk
Medlem

@Leodezi:
Jag hade liknande samma problem som dig när jag testade spelet för längesen. Min lösning var att uppdatera BIOS, problemet var någon inställning med RAM. Om du inte har någon nyare BIOS version så testa bara att nollställa/sätta minnesinställningarna på auto.
Spelet är så dåligt optimerat och det är äter djävulskt med ram så det var troligen därför det märktes. Alla andra spel jag spelat har fungerat klockrent.

Edit: Det kan ju vara fel på grafikkortet också. Om du har uppdaterat drivers nyligen så prova köra någon äldre variant. Du kan ju testa någon krävande grafikkortstest och se om det kraschar också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

1080ti har ju några år på nacken, så det kan vara dags att byta ut kylpastan och thermal pads. Det har löst liknande problem för andra.

Det du skulle kunna testa först är att köra DDU i felsäkert läge och rensa alla grafikdrivurtiner som finns på datorn och sen göra en clean install av nvidias senaste drivrutiner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Låter som ripple på PSU.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

1080 är några år gammal och om underklocka hjälper så kan det ju vara den som håller på att ge upp.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

[quote postid="19937588" userid="16153" name="fragwolf"]

@Leodezi:
Jag hade liknande samma problem som dig när jag testade spelet för längesen. Min lösning var att uppdatera BIOS, problemet var någon inställning med RAM. Om du inte har någon nyare BIOS version så testa bara att nollställa/sätta minnesinställningarna på auto.
Spelet är så dåligt optimerat och det är äter djävulskt med ram så det var troligen därför det märktes. Alla andra spel jag spelat har fungerat klockrent.

Har kikat så det inte är ram minerna det är fel på.
När jag kör grafiktest så kraschar det. Inte om jag underclockar kortet, testade isch i 20 min när jag hade underklockat utan krasch, 1-3 min om jag har den på vanligt. Lite längre om jag maxade fläktarna. Men 84 grader låter väl inte så farligt eller?

Skrivet av shugge:

1080ti har ju några år på nacken, så det kan vara dags att byta ut kylpastan och thermal pads. Det har löst liknande problem för andra.

Det du skulle kunna testa först är att köra DDU i felsäkert läge och rensa alla grafikdrivurtiner som finns på datorn och sen göra en clean install av nvidias senaste drivrutiner.

Får googla upp hur jag gör det.

DDU har jag genomfört, precis efter DDUn så underclockade jag även grafikkortet så vet inte om det hjälpte. Kraschar fortfarande om jag kört grafikkortret på vanlig clock. Isch 84 grader som max. Funkar med underclock i 84 grader men inte vanligt.

Permalänk
Medlem

Det finns en steg för steg guide här på forumet för den felkod du får: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det finns en steg för steg guide här på forumet för den felkod du får: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

Ska testa alltihop när jag har tid. Detta ska lösas! Förutom flasha grafikkortet

Permalänk
Medlem

Ja du har ju hittat felet redan? Om underklockning fungerar så testa att öka vcore lite med normalklocken.

Permalänk

Hade ett i stort sett identiskt fel på grabbens 3080. Höll på att felsöka och prova en mängd olika lösningar på olika datorer utan förbättring. Koret kraschade konstigt nog endast i vissa spel vilket fick mig att tro att det var mjukvarurelaterat. Kortet klarade många olika benchmark program utan problem. Underklockning hjälpte dock inte för mig. Ville absolut inte tro att det var kortet som det var fel på, men både ett äldre 2080 ti och ett 1080 ti fungerade bättre förutom i MW2 som då ändå kraschade helt random (fanns en del info om flera som hade det problemet).

Bytte efter ett tag kort till ett 3090 utan några andra mjuk eller hårdvaruförändringar och krascherna upphörde omedelbart. Det var troligen kortet som hade någon defekt trots allt som det verkade.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det finns en steg för steg guide här på forumet för den felkod du får: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

En dum fråga kanske men jag har två nvlddmkm.sys filer, ena från 2020 och andra från 2023. Kan detta vara något som stör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

En dum fråga kanske men jag har två nvlddmkm.sys filer, ena från 2020 och andra från 2023. Kan detta vara något som stör?

Låter inte orimligt iaf 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34