Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Statisk address via koax handlar det om alltså, inte enbart publik.

Det är ingen som diskuterar statiska adresser, det är något helt annan som väldigt få har behov av. Vi pratar publikt route-bara IPv4-adresser eller icke route-bara CGNAT-adresser.

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

I vilka nät ger ni ipv6?

Inga för tillfället. Men det tycker jag självklart att vi ska ordna.
Vilket nät är mest intressant? Då kan jag få nätteknikerna att jobba på det!

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Avstängd

Bahnhof kan inte ge ipv6 i stadsnätet i botkyrka t.ex.
Och inga fasta ipv4 alls.

Permalänk
Representant
Skrivet av stgr:

Bahnhof kan inte ge ipv6 i stadsnätet i botkyrka t.ex.
Och inga fasta ipv4 alls.

Ja, du har lite rätt där. I Botkyrka (zitius) kan vi inte sätta FastIP - det vi kan göra är att instruera våran DHCP server att alltid lämna ut samma IP nummer däremot.

Det blir som att du har Fast-IP, vi behöver veta din mac-adress på routern för att kunna konfigurera detta för åt dig.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obenetwork:

Ja, du har lite rätt där. I Botkyrka (zitius) kan vi inte sätta FastIP - det vi kan göra är att instruera våran DHCP server att alltid lämna ut samma IP nummer däremot.

Det blir som att du har Fast-IP, vi behöver veta din mac-adress på routern för att kunna konfigurera detta för åt dig.

Jag kör vpn på hela nätverket, så fast upp kvittar för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

CGNAT påverkar väl bara möjligheten att nå prylar utifrån Internet och hem till dina prylar i hemmet, i alla fall för de flesta människor.

Och hur vet man om man sitter bakom CGNAT, går det att ta reda på ?

CGNAT kan också påverka IP-telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Inga för tillfället. Men det tycker jag självklart att vi ska ordna.
Vilket nät är mest intressant? Då kan jag få nätteknikerna att jobba på det!

Personligen sitter jag i IP-onlys nät. Någon info om ipv6 där?

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Sappa kör med cgnat. Gick utmärkt att få en gratis fast IPv4-adress dock, tog bara någon månad.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Representant
Skrivet av Criuzer:

Personligen sitter jag i IP-onlys nät. Någon info om ipv6 där?

Vi har det på agendan till efter sommaren. Stadsnätet stödjer IPv6 numera så nu är bollen helt hos oss.
Vågar inte säga ett exakt datum ännu men jag är på nätplanerarna. Hojtar till när det är igång!

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut idag med Telia? Någon som har koll?
Funderar på att byta till Telia pga riktigt bra pris på bredband med lite tv och streaming just nu. Jag behöver dock publik ip utan cgnat. Mitt nät är ip-only. Har idag Bahnhof med icke natad adress.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N!klas:

Hur ser det ut idag med Telia? Någon som har koll?
Funderar på att byta till Telia pga riktigt bra pris på bredband just nu. Jag behöver dock publik ip utan cgnat. Mitt nät är ip-only. Har idag Bahnhof med icke natad adress.

Telia använder inte CGN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man beställer publikt IP hos Bahnhof. Är det fast eller dynamiskt? Hur många publika IP adresser får man? Jag har för mig när jag beställde publik IP så fick jag 2 dynamiska publika IP utan kostnad. Så nu får man betala 50kr idag? Har det nå betydelse om man är kund eller inte när det gäller att betala?

Permalänk
Medlem

Det är garanterat dynamiskt, och det är 1st. På vissa platser kan man lyckas få loss 2st under en begränsad tid, men det är egentligen bara för att man ska ha en chans att byta router utan behöva ringa och få hjälp.

Permalänk
Medlem

Dynamiskt hos Bahnhof men de har någon form av maclåsning när man beställer publik ip så jag hade samma i flera år. När jag testade med annan mac så fick jag en natad adress.

Permalänk
Medlem

Inser att vi blivit blåsta av bahnhof på en riktig ip adress till stugan där vi nu fått fiber. Känns riktigt surt.

Existerar ens internet längre om majoriteten av användarna sitter bakom CGnat?

Kommer sluta med att bara de största företagen har en publikt nåbar adress.
Ska man hårddra det hela så är det en demokratifråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klonas:

Inser att vi blivit blåsta av bahnhof på en riktig ip adress till stugan där vi nu fått fiber. Känns riktigt surt.

Existerar ens internet längre om majoriteten av användarna sitter bakom CGnat?

Kommer sluta med att bara de största företagen har en publikt nåbar adress.
Ska man hårddra det hela så är det en demokratifråga.

Om det blir så illa kan vi väl hoppas att man på EU nivå säger att operatörerna måste aktivera ipv6, "marknaden" verkar ju inte vilja göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Kommer sluta med att bara de största företagen har en publikt nåbar adress.
Ska man hårddra det hela så är det en demokratifråga.

Ja det är tyvärr mardrömmen att alla hushåll sitter bakom operatörernas brandväggar. Ingen direkt kommunikation möjlig längre och alla tjänster måste gå via någon av moln-jättarna. Inte riktigt det som var meningen med Internet.

Google/Amazon/Microsoft/etc. har senaste åren damsugit hela världen efter bolag som äger IPv4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maDa:

Ja det är tyvärr mardrömmen att alla hushåll sitter bakom operatörernas brandväggar. Ingen direkt kommunikation möjlig längre och alla tjänster måste gå via någon av moln-jättarna. Inte riktigt det som var meningen med Internet.

Google/Amazon/Microsoft/etc. har senaste åren damsugit hela världen efter bolag som äger IPv4.

Men man kan ju hoppas att de alla inte är "evil" även om nån tagit bort det ur sitt motto.

Microsoft Windows [Version 10.0.19045.2251]
(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping google.se

Pinging google.se [2a00:1450:400f:802::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=13ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:802::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 14ms, Average = 13ms

C:\Users\mrqaffe>

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia använder inte CGN.

Kanon, tack. Det stämmer bra. Bytt till Telia 500/500 nu. Det blev 299 kr månaden vs Bahnhof 449, förvisso sänkt till 399 om man hoppar på nu men de höjde kostnaden för befintliga kunder för inte så länge sen och jag gillar verkligen inte CGN. Fick en natad adress så fort jag kopplade in något annat än routern. Låst till mac och jag pallar inte hålla på och spoofa.

Verkar få ny publik ip hos Telia när jag startar om routern (Asus) och/eller fiberboxen vilket jag gillar.

Permalänk
Medlem

Äntligen kunde jag uppdatera och fixa med min router. Haft problem ett längre tag med att port forward inte fungerat, det var iofs mitt eget fel för konfigurationen var fel och massa annat. Löste det med att köra VPN under en längre tid. Nu när jag ändå fixade med routern tänkte jag titta närmare på varför det inte fungerade nu när jag har rätt konfiguration etc. Då upptäcker jag att deras (bredband2) systemet har knuffad in i CGNAT träsket. Såg att jag sitter i spannet som bredband2 anger vad gäller CGNAT.

Hoppas man kan få tillbaka sin vanlig dynamiska publika IP, är det någon som vet om Bredband2 tar extra betalt för detta ?

Kör alla ISPs med CGNAT numera ? eller är det planen att flytta över alla till CGNAT och sedan över till IPv6 ?

Om det inte är möjligt att få public dynamisk IP kommer jag behöver byta till någon annan ISP. Vissa saker fungerar inte för mig om jag sitter bakom CGNAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Äntligen kunde jag uppdatera och fixa med min router. Haft problem ett längre tag med att port forward inte fungerat, det var iofs mitt eget fel för konfigurationen var fel och massa annat. Löste det med att köra VPN under en längre tid. Nu när jag ändå fixade med routern tänkte jag titta närmare på varför det inte fungerade nu när jag har rätt konfiguration etc. Då upptäcker jag att deras (bredband2) systemet har knuffad in i CGNAT träsket. Såg att jag sitter i spannet som bredband2 anger vad gäller CGNAT.

Hoppas man kan få tillbaka sin vanlig dynamiska publika IP, är det någon som vet om Bredband2 tar extra betalt för detta ?

Kör alla ISPs med CGNAT numera ? eller är det planen att flytta över alla till CGNAT och sedan över till IPv6 ?

Om det inte är möjligt att få public dynamisk IP kommer jag behöver byta till någon annan ISP. Vissa saker fungerar inte för mig om jag sitter bakom CGNAT

Bredband2 gör det kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

Har nog sagt det tidigare men jag har Telia med ip-only som nätägare. Inget CGNAT

Permalänk
Medlem

@Fredrik. jaha, det var ju trevligt. Jag har IP-Only stadsnät men jag har flyttats över till CGNAT.

Jag har nog kört ett bra tag på CGNAT utan att veta om det, än så länge tycker jag nog att kritiken är överdriven. Allt tycks funka som det ska förutom vissa specifika saker. För en vanlig användare märker man nog inget, jag tror inte ens spel påverkas i någon större utsträckning. Det verkar inte som CGNAT kommer försvinna inom någon nära framtid eftersom det kommer behövas för att IPv4 måste leva kvar bra länge till. Även IP-Telefonin fungerar över CGNAT vilket var bra. Antar det inte är många som behöver vara nåbara utifrån Internet numera. Enklare för ISPn att bara flytta över folk och sedan hantera dom som har problem.

Åtminstone är Bredband2 tydliga med informationen på hemsidan, hoppas dom inte tar betalt för att jag ska få slippa CGNAT.

Fräckt av dom som tar dyrt betalt för att man ska få ha en äkta IPv4 adress.

https://www.f5.com/services/resources/use-cases/carrier-grade...

En dum fråga kanske men vad jag kan se på ritningen ovan i URLen så ser det ut som man kör parallella system, men jag som slutanvändare kan väl inte använda båda IPv4 och IPv6 samtidigt. Och alla de platser som redan kör IPv6 antar jag är nåbara från IPv4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Kör alla ISPs med CGNAT numera ? eller är det planen att flytta över alla till CGNAT och sedan över till IPv6 ?

Nej. För ISP:er som har gott om IPv4 finns det ingen anledning att krångla till det med CGNAT. Utrustningen för det och eventuella problem som kan dyka upp gör att det inte är värt det - tack och lov.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

En dum fråga kanske men vad jag kan se på ritningen ovan i URLen så ser det ut som man kör parallella system, men jag som slutanvändare kan väl inte använda båda IPv4 och IPv6 samtidigt. Och alla de platser som redan kör IPv6 antar jag är nåbara från IPv4.

Om och vilka problem som uppstår kan vara slumpmässigt för det beror på hur man kombinerar funktioner, tex om flera ska spela eller strömma samtidigt bakom samma ip blir det ofta problem, det är liknade risk för slumpmässiga problem som att använda dubbla routrar i lanet.

Det går att ha v4 och v6 samtidigt om apparaterna stödjer det.

Microsoft Windows [Version 10.0.19045.2546]
(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping sweclockers.com

Pinging sweclockers.com [158.174.189.9] with 32 bytes of data:
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=11ms TTL=51
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=10ms TTL=51
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=10ms TTL=51
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=10ms TTL=51

Ping statistics for 158.174.189.9:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 11ms, Average = 10ms

C:\Users\mrqaffe>ping google.se

Pinging google.se [2a00:1450:400f:802::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=15ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=15ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:802::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 15ms, Average = 14ms

C:\Users\mrqaffe>

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@maDa aha OK, jag misstänkte det att CGNAT är mer en konstruktion för att kunna köra IPv4 och IPv6 parallellt under en lång övergångsperiod och mer nödvändigt ont jämfört med att bara gå över till IPv6 rakt av.

Jag antar det bästa är att köra vidare på IPv4 ? Och inte ska man behöva ha båda två direkt i sin utrustning utan man ska välja den man vill använda. Med tiden antar jag att att IPv6 ska ersätta IPv4 om jag förstår rätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

jag misstänkte det att CGNAT är mer en konstruktion för att kunna köra IPv4 och IPv6 parallellt under en lång övergångsperiod och mer nödvändigt ont jämfört med att bara gå över till IPv6 rakt av.

Jag antar det bästa är att köra vidare på IPv4 ? Och inte ska man behöva ha båda två direkt i sin utrustning utan man ska välja den man vill använda. Med tiden antar jag att att IPv6 ska ersätta IPv4 om jag förstår rätt ?

Det är som MrQaffe påpekat längre upp inga som helst problem att köra IPv4 och IPv6 parallellt. Användaren märker normalt ingenting. Det är först när man ska börja sätta upp egna servrar som det kan spela roll.

Så om man behöver ställa frågan om vad som är bäst, så är det bäst att köra standardinställningen, vilket är dual-stack (IPv4 och IPv6 parallellt) på alla operativsystem som följer gällande standarder.

CG-NAT är en lösning för ISP:er som etablerades sent och inte hade samma möjlighet att roffa åt sig IP-adresser. Det är den enda möjligheten för dem att kunna konkurrera, eftersom IPv4-adresser numera är dyra.

IPv4 måste erbjudas eftersom många tjänster (till exempel Sweclockers) inte finns tillgängligt över IPv6. Det i sin tur beror på mjukvaruproblem som ligger ovanför operativsystem och internetinfrastruktur, vilka har stött IPv6 i 15+ år nu. Windows Vista (2006) verkar ha varit den första Windows-versionen som hade IPv6 påslaget som default, Windows 7 hade stöd, Linux 2.2 (1999) hade stöd. Linux går i praktiken inte längre att kompilera utan IPv6-stöd, det är så hårt integrerat (man talar om att plocka bort kompileringsvalen, för de fungerar inte).

Problemet ligger i alla de program som definierar en IP-adress som 4 bytes och inte klarar av att hantera en namnuppslagning som returnerar en IPv6-adress. Program som till exempel är skrivna i C, direkt mot socket-API:et som finns i alla normala OS måste göra detta själva, det finns i socket-API:et ingen abstraktion som kopplar upp direkt mot ett DNS-namn. Loggning och annat sparar dessutom ofta IP-adresser i databaser som har begränsat långa fält.

Om IPv6 någonsin ersätter IPv4 är en öppen fråga. När IPv6 körs på de flesta tjänster kommer behovet av IPv4 minska och tillgången på adresser öka igen. Vilket minskar behovet av att avskaffa den sista svansen av IPv4-användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det finns ju dock mycket bättre lösningar om man vill.

CGNAT utan ipv6 känns som den sämsta lösningen, bättre att byta helt till ipv6, och sen köra nat64 och 464xlat. Då fungerar alla klienttjänser plus att man bara kör ipv6 i core.

464xlat ger dig en lokal ipv4-adress som routar trafiken över nat64, så inga program slutar fungera.

Fast allt detta bygger ju på att stadsnäten orkar fixa native IPv6-stöd.

Permalänk
Medlem

@depeo jag har IP-Only och tittade på netnod, dom har grymt många IPv6 och IPv4 adresser men jag är osäker på om deras nät har IPv6 stöd ännu.

Jag har för mig jag såg någon nyhets sak från dom förra året att dom jobbar med att fixa sitt nät så att det ska bli IPv6 för jag tror inte dom hade det tidigare. Jag är iofs mycket osäker på detta.

CGNAT är något jag hoppas kunna bli av med, det är min första prioritet mot Bredband2. Sedan får jag tittar närmare på IPv6 och hur det fungerar, måste läsa på så jag vet vad jag pratar om och förstår ungefär vad andra pratar om. Vet för lite som det är nu.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det är som MrQaffe påpekat längre upp inga som helst problem att köra IPv4 och IPv6 parallellt. Användaren märker normalt ingenting. Det är först när man ska börja sätta upp egna servrar som det kan spela roll.

Så om man behöver ställa frågan om vad som är bäst, så är det bäst att köra standardinställningen, vilket är dual-stack (IPv4 och IPv6 parallellt) på alla operativsystem som följer gällande standarder.

CG-NAT är en lösning för ISP:er som etablerades sent och inte hade samma möjlighet att roffa åt sig IP-adresser. Det är den enda möjligheten för dem att kunna konkurrera, eftersom IPv4-adresser numera är dyra.

IPv4 måste erbjudas eftersom många tjänster (till exempel Sweclockers) inte finns tillgängligt över IPv6. Det i sin tur beror på mjukvaruproblem som ligger ovanför operativsystem och internetinfrastruktur, vilka har stött IPv6 i 15+ år nu. Windows Vista (2006) verkar ha varit den första Windows-versionen som hade IPv6 påslaget som default, Windows 7 hade stöd, Linux 2.2 (1999) hade stöd. Linux går i praktiken inte längre att kompilera utan IPv6-stöd, det är så hårt integrerat (man talar om att plocka bort kompileringsvalen, för de fungerar inte).

Problemet ligger i alla de program som definierar en IP-adress som 4 bytes och inte klarar av att hantera en namnuppslagning som returnerar en IPv6-adress. Program som till exempel är skrivna i C, direkt mot socket-API:et som finns i alla normala OS måste göra detta själva, det finns i socket-API:et ingen abstraktion som kopplar upp direkt mot ett DNS-namn. Loggning och annat sparar dessutom ofta IP-adresser i databaser som har begränsat långa fält.

Om IPv6 någonsin ersätter IPv4 är en öppen fråga. När IPv6 körs på de flesta tjänster kommer behovet av IPv4 minska och tillgången på adresser öka igen. Vilket minskar behovet av att avskaffa den sista svansen av IPv4-användning.

Vad är ett Socket API? Och vad menar du med abstraktion?