Permalänk

Det här med temperaturer..

Halloj.

Jag har för första gången gått över till AMD cpu, än så länge är jag galet nöjd!

Men, ända sen jag började fundera på AMD och läste på om det så hittar man otroligt mycket gällande temperaturer, volt osv.
Läst en väldans massa om PBO2 medmera..

Men, hur gör man för att undervolta på ett bra sätt för att få ner tempen i CPUn och ändå bibehålla en bra frekvens?

Mvh, en vilsen själ i en ny värld (AMD)..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fraggle1988:

Halloj.

Jag har för första gången gått över till AMD cpu, än så länge är jag galet nöjd!

Men, ända sen jag började fundera på AMD och läste på om det så hittar man otroligt mycket gällande temperaturer, volt osv.
Läst en väldans massa om PBO2 medmera..

Men, hur gör man för att undervolta på ett bra sätt för att få ner tempen i CPUn och ändå bibehålla en bra frekvens?

Mvh, en vilsen själ i en ny värld (AMD)..

Är det Ryzen 7000? De är gjorda för att för att använda den effekt som finns och ligger därav nära 90c under last och det är helt normalt.

Undervoltning ger lägre temperaturer eller högre klockfrekvens under last, ibland både och. Undervoltning är ofta en bra ide så länge ens exemplar klarar av lägre spänning utan att bli "ostabil".

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Är det Ryzen 7000? De är gjorda för att för att använda den effekt som finns och ligger därav nära 90c under last och det är helt normalt.

Undervoltning ger lägre temperaturer eller högre klockfrekvens under last, ibland både och. Undervoltning är ofta en bra ide så länge ens exemplar klarar av lägre spänning utan att bli "ostabil".

Självklart glömde jag ju skriva VAD jag har.. Det är en Ryzen 7 5800x 🙂

Är det i bios man ställer in det? Eller ska man använda Asus AI suite?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fraggle1988:

Självklart glömde jag ju skriva VAD jag har.. Det är en Ryzen 7 5800x 🙂

Är det i bios man ställer in det? Eller ska man använda Asus AI suite?

5800X fungerar lite annorlunda men vilka temperaturer har du under tyngre laster? Underklockning kan enkelt göras i BIOS och det finns bra videor på YT t.ex. hur du ska gå tillväga om du är osäker.

Generellt för Ryzen så går de "snabbare" ju lägre temperatur du har till skillnad från Intel som ofta går "gasen i botten" upp till 100c utan att tappa prestanda så "undervoltning" kan nog vara en bra ide på Ryzen speciellt.

Permalänk
Skrivet av anon347775:

5800X fungerar lite annorlunda men vilka temperaturer har du under tyngre laster? Underklockning kan enkelt göras i BIOS och det finns bra videor på YT t.ex. hur du ska gå tillväga om du är osäker.

Generellt för Ryzen så går de "snabbare" ju lägre temperatur du har till skillnad från Intel som ofta går "gasen i botten" upp till 100c utan att tappa prestanda så "undervoltning" kan nog vara en bra ide på Ryzen speciellt.

Har kikat runt lite på olika videos, men vete tusan om jag vågar mig på det där, haha. När jag körde Cinebench så låg jag runt 75grader så det bör la vara okej ändå.

Skulle nog hellre vilja få lite hjälp utav någon lite mer direkt om jag ska ge mig på det där, OM nu något skulle knasa..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Jag har negative 30 på alla kärnor på min 5800x samt begränsat den till 105w (PPT).
Ett uppdaterat bios har get bättre resultat för innan kunde jag bara ha -20 på vissa kärnor.

Så uppdatera bios, ställ in undervolt med curce optimizer samt begränsa PPT.
Man får testa sig fram för att hitta inställningen som är stabil för din processor då de varierar i siliconkvalitet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Jag har negative 30 på alla kärnor på min 5800x samt begränsat den till 105w (PPT).
Ett uppdaterat bios har get bättre resultat för innan kunde jag bara ha -20 på vissa kärnor.

Så uppdatera bios, ställ in undervolt med curce optimizer samt begränsa PPT.
Man får testa sig fram för att hitta inställningen som är stabil för din processor då de varierar i siliconkvalitet.

Det är nu du börjar prata om allt jag inte förstår, haha.
Jag har senaste bios.
Vad är curve optimizer?
Vad gör ppt?
Vad menas med negative på kärnorna?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Det är nu du börjar prata om allt jag inte förstår, haha.
Jag har senaste bios.
Vad är curve optimizer?
Vad gör ppt?
Vad menas med negative på kärnorna?

Vad är curve optimizer?
När din processor går upp och ner i frekvens så använder den mer eller mindre volt.
Om man ritar upp det på en graf så bildar det en kurva.
Med curve optimizer så säger man åt processorn att använda en lägre eller högre volt vid alla frekvenser.

Vad gör ppt?
PPT (Package Power Tracking) begränsar hur mycket processorsockeln får använda i watt.

Vad menas med negative på kärnorna?
Med negative går volten ner. Man kan ställa in så att det går upp (positive) men det vill du inte antar jag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Vad är curve optimizer?
När din processor går upp och ner i frekvens så använder den mer eller mindre volt.
Om man ritar upp det på en graf så bildar det en kurva.
Med curve optimizer så säger man åt processorn att använda en lägre eller högre volt vid alla frekvenser.

Vad gör ppt?
PPT (Package Power Tracking) begränsar så hur mycket processorsockeln får använda i watt.

Vad menas med negative på kärnorna?
Med negative går volten ner. Man kan ställa in så att det går upp (positive) men det vill du inte antar jag.

Alright! Tror jag förstår.
Asus egna program AI Suite är inget att hänga gran då antar jag?
Hur vet jag vad jag ska börja med och hur borde man veta när man ska vara "nöjd?"

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk

Här är en video som förklarar det bra och enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

AI Suite slängde jag i papperskorgen och ställde in fläktarna i bios.

Om du kan ställa in alla kärnor på -30 utan att det blir instabilt och ställer in PPT till ett bra tak kan du vara nöjd.
Men det kan vara så att alla kärnor inte klarar -30 och då får man man antingen ställa in all kärnor lägre typ -20 eller ställa in olika volt per kärna och då blir det lite mer omständligt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fraggle1988:

Har kikat runt lite på olika videos, men vete tusan om jag vågar mig på det där, haha. När jag körde Cinebench så låg jag runt 75grader så det bör la vara okej ändå.

Skulle nog hellre vilja få lite hjälp utav någon lite mer direkt om jag ska ge mig på det där, OM nu något skulle knasa..

Säg vilket moderkort du har så kan garanterat någon här hjälpa dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fraggle1988:

Alright! Tror jag förstår.
Asus egna program AI Suite är inget att hänga gran då antar jag?
Hur vet jag vad jag ska börja med och hur borde man veta när man ska vara "nöjd?"

Är spänningen för låg så börjar datorn knasa eller startar om när du belastar den. Då är det bara att gå in i BIOS igen och höja lite tills du hittar "sweetspot".

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Säg vilket moderkort du har så kan garanterat någon här hjälpa dig

Självklart! Asus rog strix b550-f, Vengeance LPX Black 16GB 3200mhz

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

AI Suite slängde jag i papperskorgen och ställde in fläktarna i bios.

Om du kan ställa in alla kärnor på -30 utan att det blir instabilt och ställer in PPT till ett bra tak kan du vara nöjd.
Men det kan vara så att alla kärnor inte klarar -30 och då får man man antingen ställa in all kärnor lägre typ -20 eller ställa in olika volt per kärna och då blir det lite mer omständligt.

Tack.

Okej! Får försöka testa mig på det där haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.