Trådlösa hörlurar för arbete

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar för arbete

Hej forumet!
Hoppas verkligen att ni har lite tips här.

Har precis testat Philips H8506, och var riktigt nöjd tills jag märkte Bluetooth klassikern, att man inte kan ha ljudet samt mikrofonen på bra kvalité samtidigt. Det funkar på telefonen dock för där kan jag välja High Quality Audio och AAC, men på PC verkar det automagiskt flytta över till SBC, för AAC där verkar bara funka på en kanal.

Kan vara en placeboeffekt på mobilen, men det upplevdes bättre där.

Så det jag eftersöker är trådlösa hörlurar enligt följande kriterier:

  • Kan kopplas ihop med både mobiltelefon, pc och mac (då jag har lite olika devices)

  • Multi-point (så jag kan ha flera devices kopplade samtidigt)

  • Bra mikrofon samt röstkvalité när man hör

  • Okej ANC

  • Att jag kan ha bra ljud och mikrofon samtidigt (kräver säkert en dongel, kan jag tänka mig). Men vill inte råka ut för att antingen jag eller den jag pratar med behöver stå ut med dålig samtalskvalité.

Har inte så många krav när det gäller annat.
Kanske att det inte kostar en njure, men är väl det.

Tack i förskott!

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Inaktiv

Sonys XM4 är okej men ljudkvaliten blir märkbart sämre när mikrofonen används precis som på dina Philips. Med det sagt så tycker jag det ändå att ljudkvaliten är tillräckligt bra i samtal och möten. Mikrofonkvalitet kan jag inte uttala mig om men sitter i möten nästan dagligen och ingen har klagat fast jag använt dem över ett halvår.

Edit. Har tyvärr dålig koll på njur-priser men hade jag varit tvungen att gissa så tror jag att XM4'orna är lite billigare än en njure

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Sonys XM4 är okej men ljudkvaliten blir märkbart sämre när mikrofonen används precis som på dina Philips. Med det sagt så tycker jag det ändå att ljudkvaliten är tillräckligt bra i samtal och möten. Mikrofonkvalitet kan jag inte uttala mig om men sitter i möten nästan dagligen och ingen har klagat fast jag använt dem över ett halvår.

Edit. Har tyvärr dålig koll på njur-priser men hade jag varit tvungen att gissa så tror jag att XM4'orna är lite billigare än en njure

Haha, njur-pris är väl 3000 och uppåt skulle jag vilja säga i detta fall.
Är ute efter bang for the buck.

Har för mig att Poly/Plantronics har headset med usb dongel där man får bättre kvalité och då alltså får dual-channel AAC och kan köra det samtidigt utan märkbar skillnad. Men lite svårt att hitta att kunna testa också utan att beställa hem.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem

Kolla in Plantronics/Poly. Har ett PLT Focus som har bra samtalsljud, finns ANC (men det är ju onear-lurar så inte direkt kraftig) och funkar fint på både dator och telefon. Rejält med batteritid men inte anpassade till musik direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myrrdin:

Haha, njur-pris är väl 3000 och uppåt skulle jag vilja säga i detta fall.
Är ute efter bang for the buck.

Har för mig att Poly/Plantronics har headset med usb dongel där man får bättre kvalité och då alltså får dual-channel AAC och kan köra det samtidigt utan märkbar skillnad. Men lite svårt att hitta att kunna testa också utan att beställa hem.

Sen finns det definitivt bättre lurar för arbete än XM4'orna (främst bättre mikrofon) men jag gillar dem eftersom jag har nytta av dem vid flygresor och tågresor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Haha, njur-pris är väl 3000 och uppåt skulle jag vilja säga i detta fall.
Är ute efter bang for the buck.

Har för mig att Poly/Plantronics har headset med usb dongel där man får bättre kvalité och då alltså får dual-channel AAC och kan köra det samtidigt utan märkbar skillnad. Men lite svårt att hitta att kunna testa också utan att beställa hem.

Såg vad du skrev angående priset, men om nu XM4 för 3000 är ett alternativ så vill jag bara tipsa om att du kan köpa XM5 på Halebop med 20% rabatt (kostar då 3200) med koden hejbop20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Kolla in Plantronics/Poly. Har ett PLT Focus som har bra samtalsljud, finns ANC (men det är ju onear-lurar så inte direkt kraftig) och funkar fint på både dator och telefon. Rejält med batteritid men inte anpassade till musik direkt.

Kan du bekräfta att det funkar med mick och ljud bra samtidigt?
Dvs, ifall du börjar spela in och lyssnar på musik samtidigt, blir antingen eller märkbart sämre?

Hade nämligen ett par Poly BackBeat Pro 2 förut och där hade jag problemet

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Kan du bekräfta att det funkar med mick och ljud bra samtidigt?
Dvs, ifall du börjar spela in och lyssnar på musik samtidigt, blir antingen eller märkbart sämre?

Hade nämligen ett par Poly BackBeat Pro 2 förut och där hade jag problemet

Det följde med en dongle som kopplas in i datorn, och det stödjer även blåtand utan den. Utan att veta så skulle jag nog vilja gissa att det inte blir märkbar försämring.
Däremot finns det en logik som pausar/växlar ljudet från ena källan om det inkommer i den andra. Tex samtal på mobilen om du lyssnar på något via datorn, men är hyfsat säker på att det går att ställa in hur man vill ha det. Har nog kört musik eller någon video samtidigt som teamsmöte någon gång, men inget jag tänkt på om det förändrats i kvalitet.
Tyvärr har min dongel försvunnit och använder inte hubbprogramvaran längre utan kör båda enheterna med blåtand men det fungerar ypperligt.

Men som sagt, musik är den inte anpassad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det följde med en dongle som kopplas in i datorn, och det stödjer även blåtand utan den. Utan att veta så skulle jag nog vilja gissa att det inte blir märkbar försämring.
Däremot finns det en logik som pausar/växlar ljudet från ena källan om det inkommer i den andra. Tex samtal på mobilen om du lyssnar på något via datorn, men är hyfsat säker på att det går att ställa in hur man vill ha det. Har nog kört musik eller någon video samtidigt som teamsmöte någon gång, men inget jag tänkt på om det förändrats i kvalitet.
Tyvärr har min dongel försvunnit och använder inte hubbprogramvaran längre utan kör båda enheterna med blåtand men det fungerar ypperligt.

Men som sagt, musik är den inte anpassad för.

Tack för all denna info!
Ska ta en rejäl funderare.

Hoppas bara kunna testa på plats, för jag vill verkligen testa att spela in samtidigt som jag lyssnar på musik; och sen lyssna på rösten. I alla fall där jag testat än så länge så blir antingen det ena eller det andra bajs

Inte alltid att folk säger till heller, så länge dem hör en.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem

För dem som är intresserade så blir lösningen att köra "gaming headset" som har usb-c dongel med 2.4 ghz nätet.
Dessa funkar också med mobiltelefoner

Återkopplar här så fort jag testat ordentligt.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

För dem som är intresserade så blir lösningen att köra "gaming headset" som har usb-c dongel med 2.4 ghz nätet.
Dessa funkar också med mobiltelefoner

Återkopplar här så fort jag testat ordentligt.

Jag kör Arctis Wireless Pro på jobbet. Ingen aning om dessa funkar för Mac och avståndet är inte alltid klockrent men dom är det bästa jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag kör Arctis Wireless Pro på jobbet. Ingen aning om dessa funkar för Mac och avståndet är inte alltid klockrent men dom är det bästa jag testat.

Najs!
Jag testade precis Razer Barracuda Pro men det buggade sig som satan med usb-dongeln, så har beställt Steelseries Arctis Nova 7 Wireless som jag ska testa imorgon. Ska göra en del testning under helgen men det viktiga är att det är 2.4ghz som funkar med mobil, pc osv och inte strular.

ANC hade varit najs men Razer verkar inte sköta sin kvalité ordentligt enligt Reddit, för många har samma strul.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Najs!
Jag testade precis Razer Barracuda Pro men det buggade sig som satan med usb-dongeln, så har beställt Steelseries Arctis Nova 7 Wireless som jag ska testa imorgon. Ska göra en del testning under helgen men det viktiga är att det är 2.4ghz som funkar med mobil, pc osv och inte strular.

ANC hade varit najs men Razer verkar inte sköta sin kvalité ordentligt enligt Reddit, för många har samma strul.

Kul, hoppas det blir bra. Jag har ANC på mina Nova men läser överallt att det inte finns - antingen fattar jag inte vad ANC är eller så har jag någon annan variant av Novan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Kul, hoppas det blir bra. Jag har ANC på mina Nova men läser överallt att det inte finns - antingen fattar jag inte vad ANC är eller så har jag någon annan variant av Novan.

Arctis Nova Pro Wireless har ANC, men Arctis Nova 7 har inte det, inte 7+ heller.
Inte enligt online iaf

men Nova 7 pro kommer ju inte med en usb-c dongel vad jag kan se, utan den kommer ju med en hel sån där hub; och det passar inte mitt usecase direkt.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Arctis Nova Pro Wireless har ANC, men Arctis Nova 7 har inte det, inte 7+ heller.
Inte enligt online iaf

men Nova 7 pro kommer ju inte med en usb-c dongel vad jag kan se, utan den kommer ju med en hel sån där hub; och det passar inte mitt usecase direkt.

Ah då är jag med! Jag tycker ju batteriswappandet är guld värt, men det kanske går med dongel också.. vad vet jag.

Du får uppdatera oss när du testat!

Permalänk
Medlem

Har nu testat Arctis Nova 7 också. Mic-kvalitén var ju märkbart bättre (boom-mic, trots allt), men ingen ANC som sagt. De känns dock otroligt mycket lättare och skönare att ha på sig.

Testat lite till med Razer dock och det verkar som att det mesta strulet är med mobil-appen i sig och att man där måste para headetet hela tiden, men nu verkar det funka med usb-c dongeln varje gång för att bara få själva ljudet; och det är det mitt usecase går ut på.

Så ska göra lite sista testning, men det blir ett av dessa headset

Ifall ANC inte är ett krav: Kör på Arctis 7 Nova
Ifall ANC behövs: Kör på Razer Barracuda Pro

Tack alla!

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem

Airpods Pro uppfyller alla dina krav. Små smidiga, bra ljud, bra mic och bra ANC. Byter automatiskt mellan Mac och iPhone. PC måste man koppla manuellt till om dom gått över till en annan enhet.
Jag har dom på jobbet och tycker dom är riktigt bra. Tänk på att om du har ett lite lortigare/dammigt jobb så blir dom snabbt skitiga och förstörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Airpods Pro uppfyller alla dina krav. Små smidiga, bra ljud, bra mic och bra ANC. Byter automatiskt mellan Mac och iPhone. PC måste man koppla manuellt till om dom gått över till en annan enhet.
Jag har dom på jobbet och tycker dom är riktigt bra. Tänk på att om du har ett lite lortigare/dammigt jobb så blir dom snabbt skitiga och förstörda.

Bra mic skulle jag nog inte hålla med om. Väldigt stor skillnad i de headset som trådskaparen tipsat om.