Oneplus krypterade batteri stoppar hemmafixare

Permalänk
Melding Plague

Oneplus krypterade batteri stoppar hemmafixare

I det finstilta skymtas en viktig detalj som gör gällande att batteriet i Oneplus nya surfplatta måste bytas i en officiell serviceverkstad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som att man behövde fler anledningar till att inte köpa Oneplus igen..

Permalänk

Batteriet på en surfplatta är inte lika kritisk som en mobil. När mobilens batteri blir dåligt så får man problem med olika tjänster som busskort.

Detta leder till att folk lär vänta väldigt länge på att de byter batteri på deras surfplatta, jag har surfplattor som är över 5år och har inte den minsta tanke att byta batteri på dem. Att då köpa ett orginalbatteri och lämna in så glöm det.
Det enda argument för detta om ens surfplatta vore en svindyr 12" iPad eller motsvarande.

*edit*
Det skulle vara intressant om någon här har bytt batteri på någon surfplatta? Jag tänker mig att batteriet också är dyrare än till en mobil som gör att man inte blir så sugen på batteribyte.

Permalänk
Medlem

"Det finns vissa fördelar med att endast tillåta officiella eller certifierade batterier, där möjligheten att garantera korrekt funktion är den viktigaste."

Detta är ju inte till någon som helst fördel för konsumenten. Konsumented hade i vilket fall som helst haft alternativet att reparera/byta ut endast genom OnePlus kanaler om man så ville.

Permalänk
Medlem

"Safety purposes". 😂

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Late stage capitalism strikes again

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Batteriet på en surfplatta är inte lika kritisk som en mobil. När mobilens batteri blir dåligt så får man problem med olika tjänster som busskort.

Detta leder till att folk lär vänta väldigt länge på att de byter batteri på deras surfplatta, jag har surfplattor som är över 5år och har inte den minsta tanke att byta batteri på dem. Att då köpa ett orginalbatteri och lämna in så glöm det.
Det enda argument för detta om ens surfplatta vore en svindyr 12" iPad eller motsvarande.

*edit*
Det skulle vara intressant om någon här har bytt batteri på någon surfplatta? Jag tänker mig att batteriet också är dyrare än ens mobil.

Men varför ens tänka tanken på att hindra folk byta batteri överhuvudtaget, oavsett hur kritiskt eller inte kritiskt det är?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

"Safety purposes". 😂

Ungefär som att det skulle vara av miljöskäl att Samsung/Apple inte skickar med laddare och att deras egna kostar en femhundring.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av enbom:

Men varför ens tänka tanken på att hindra folk byta batteri överhuvudtaget, oavsett hur kritiskt eller inte kritiskt det är?

I Oneplus fall så handlar det om att de anser de tjänar mest pengar på detta.
För konsumenterna så är det dåligt, förutom för de som köper en begagnad enhet och kan lita på orginalbatteri.

Det jag argumenterar för är att jag inte har upplevt något större behov av batteribyte på ens surfplatta. De som byter gör det troligen på väldigt gamla enheter som inte är värda mycket. Att då kanske lägga ut mer pengar på batteri än vad enheten är värt känns konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Batteriet på en surfplatta är inte lika kritisk som en mobil. När mobilens batteri blir dåligt så får man problem med olika tjänster som busskort.

Detta leder till att folk lär vänta väldigt länge på att de byter batteri på deras surfplatta, jag har surfplattor som är över 5år och har inte den minsta tanke att byta batteri på dem. Att då köpa ett orginalbatteri och lämna in så glöm det.
Det enda argument för detta om ens surfplatta vore en svindyr 12" iPad eller motsvarande.

*edit*
Det skulle vara intressant om någon här har bytt batteri på någon surfplatta? Jag tänker mig att batteriet också är dyrare än till en mobil som gör att man inte blir så sugen på batteribyte.

Jag kollade upp det för min S8 Ultra, runt 2000:- fick jag till svar att det skulle kosta att byta batteriet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Jag kollade upp det för min S8 Ultra, runt 2000:- fick jag till svar att det skulle kosta att byta batteriet.

Och du hade redan kört slut på batterit så du upplevde problem? Det tolkar jag som ett dåligt batteri.
Jag har som sagt 5år gamla surfplattor, deras batteri är sämre men då laddar jag dem bara oftare.
Inte lika enkelt är det med mobilen som för mig och många är en kritisk produkt. Inget batteri på mobilen och jag kommer ej hem med bussen eller tåget.

Permalänk
Avstängd

Alltså, det står ju att man kan byta batteri själv. Men man måste ha ett originalbatteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och du hade redan kört slut på batterit så du upplevde problem? Det tolkar jag som ett dåligt batteri.
Jag har som sagt 5år gamla surfplattor, deras batteri är sämre men då laddar jag dem bara oftare.
Inte lika enkelt är det med mobilen som för mig och många är en kritisk produkt. Inget batteri på mobilen och jag kommer ej hem med bussen eller tåget.

Nej, men iom att plattan går loss på 17 000:- så tyckte jag det var värt att kolla upp då jag tänkte behålla den en längre tid.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem

Det är dags för lagstiftning om att batterier ska gå att byta enkelt av en normal användare, som det var tills för några år sedan innan planerat åldrande blev det nya heta som techbranschen ivrigt tog till sig och driver till absurda nivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är dags för lagstiftning om att batterier ska gå att byta enkelt av en normal användare, som det var tills för några år sedan innan planerat åldrande blev det nya heta som techbranschen ivrigt tog till sig och driver till absurda nivåer.

Det finns alternativ . Problemet skulle jag nog hellre vända till att konsumenterna helt enkelt inte bryr sig.
Varför ska jag oroa mig över om jag behöver kunna byta batteri själv, när jag ändå byter telefon om två år?.

Det är inte tillverkarna som är problemet, det är konsumenterna som är grunden till de flesta problem då tillverkare inte hade sålt något som inte hade köpts - Case in point är Apple och hela deras affärsmodell...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har de gjort det dumma valet att välja Lithium-Pylomer istället för Li-Ion? I så fall hade det varit berättigat då säkerheten kring hantering av LiPO-celler är extremt viktigt. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ungefär som att det skulle vara av miljöskäl att Samsung/Apple inte skickar med laddare och att deras egna kostar en femhundring.

Var i hvete hittar du deras originalladdare för 500? De kostar typ hälften. T.o.m Apple själva som alltid är dyrast tar 279kr. De tar inte all den skiten för ett par hundralappar - de gör det för att paketet med telefonen som de måste flyga efter launch blir mycket mindre då. Laddaren kan de producera var som helst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag var borderline Oneplus fanboy när de släppte sin första mobil. Rekommenderade dem till alla jag kände typ. Idag har de fallit så hårt att det är pinsamt.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag förstår syftet, produkten är typgodkänd med en viss batterimodell som är kompatibel med batteriladdaren i enheten. Kan vara krav för elsäkerhet exempelvis att endast godkända batterityper får användas. Jag kan tycka att om man väljer tredjepartsbatteri så gör man det på egen risk som användare. Konsekvensen skulle i värsta fall kunna bli en brand. Alla förstår nog inte detta. Kravet brukar vara att det ska stå i användarinstruktionerna vilken typ av batteri man får använda. Jag tycker tillverkaren går lite för långt här. En mildare lösning skulle kunna vara att man får upp en säkerhetsvarning att man har ett icke godkänt batteri om man kopplar in något annat, men att det fortfarande fungerar. Man blir medveten om risken och får sedan välja själv om man vågar ta denna risk.

Har inte detta också förekommit i laptops? Men att piratbatterierna knäckt koden. Även bläck till skrivare.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad EU har att säga om detta tilltag.

Detta tilltag lär ju knappast påverka försäljningssiffrorna positivt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ungefär som att det skulle vara av miljöskäl att Samsung/Apple inte skickar med laddare och att deras egna kostar en femhundring.

Är väl också ett EU-krav, samt att de måste ha USB-C anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har de gjort det dumma valet att välja Lithium-Pylomer istället för Li-Ion? I så fall hade det varit berättigat då säkerheten kring hantering av LiPO-celler är extremt viktigt. Hoppas jag har fel.

De flesta nyare plattor kör väl Li-po? Har iofs bara koll på Samsung s8 och iPad Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det skulle vara intressant om någon här har bytt batteri på någon surfplatta? Jag tänker mig att batteriet också är dyrare än till en mobil som gör att man inte blir så sugen på batteribyte.

Har bytt på min Tab S, men Samsung-telefoner från de åren hade ofta bekommer med att batterierna slets snabbt. Ett stort bekymmer var att Samsung inte sålde batterierna så hänvisades till Kinakopior med väldigt tvivelaktig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Inte ens Apple kräver certifierade batterier, bytt på barnens mobiler flera gånger till icke original. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De flesta nyare plattor kör väl Li-po? Har iofs bara koll på Samsung s8 och iPad Pro.

I så fall vill man ju ändå inte ha vilka batterier som helst i sin enhet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Suck...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Men vafan! verkade vara den perfekta surfplattan för oss som inte vill ha Apple... men nop! inget köp.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

inte direkt chockerande, företagen tjänar stort på slit och släng, ju kortare tid konsumente kan ha produkten i bruk, ju bättre. Det borde införas någon form av proxy som tittar på produkter ur miljö och livslängds perspektiv. Men visst, då hade vi troligen haft färre företag och jobbtillfällen samt kanske inte samma utveckling. Frågan är hur länge miljön står ut med vårt slit och släng samhälle.

Självklart kommer jag aldrig köpa något från Oneplus, bra att ni tog upp nyheten annars har jag tittat mer än ett par gånger på deras produkter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lodisen:

Jag kollade upp det för min S8 Ultra, runt 2000:- fick jag till svar att det skulle kosta att byta batteriet.

Då ingår en hel del mer än bara batteriet iofs men det är fortfarande i överkant.

Permalänk
Medlem

Hoppas EU sätter krav att man måste som konsument kunna byta batteri själv på en satans surfplatta eller mobiltelefon idag.

stavfel