SweClockers provar Playstation VR2 och Horizon: Call of the Mountain

Permalänk
Melding Plague

SweClockers provar Playstation VR2 och Horizon: Call of the Mountain

André och Noelia har turen med sig och får hoppa in i Sonys robotfyllda VR-djungel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Synd att det är dyrare än konsolen själv

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Beställd! Blir kul att testa som min första VR-upplevelse. Hoppas den går att koppla till PC framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hoppas den går att koppla till PC framöver.

Hintar dom om det så kommer pandemins köer plötsligt att se fjuttiga ut.

På tal om det - är det sagt något om hur tillgången ser ut vid release?

Permalänk
Medlem

Spelutbudet är vad som gör det till en lockande produkt, det lär inte dröja alltför länge innan hårdvaran känns passé - till exempel användandet av Fresnellinser när alla andra går över till pannkakslinser och sladdbundet istället för trådlöst.

Att den är dyrare än konsolen är väl egentligen inte mycket konstigare än att en TV eller monitor ofta är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant. Synd att det är dyrare än konsolen själv

Priset är preliminärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Priset är preliminärt

Va?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Va? <Uppladdad bildlänk>

Svenska priset är väl inte helt satt i sten via ÅF? Jag vet inte riktigt, kommer inte köpa PSVR2 men jag ser fram emot att se hur det blir. Vill ju ha call of the mountain till PC nån gång så...
Horizon zero dawn 100%ade jag i julas med HDR 1000 och QD-OLED och det är nog GOTY för mig. Sjukt snyggt, bra gameplay, härlig story och lagom längd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Största problemet med VR för mig är inte hårdvaran utan hur spelen (Techdemos) designas. Om min avatar håller en pilbåge/spjut/whatever i handen så funkar det inte för mig att ha en svävande hand som håller föremålet. Tänk er CS där bara kniven svävar i luften utan att man ser hand/arm.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Största problemet med VR för mig är inte hårdvaran utan hur spelen (Techdemos) designas. Om min avatar håller en pilbåge/spjut/whatever i handen så funkar det inte för mig att ha en svävande hand som håller föremålet. Tänk er CS där bara kniven svävar i luften utan att man ser hand/arm.

Det finns inget värre i VR än armar. De är vidriga och måste alltid gå att stänga av. Det kanske blir skillnad någon gång i framtiden om armar börjar spåras, men nu när de är stokastiskt placerat skräp mitt i synfältet så är det bara negativt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Spelutbudet är vad som gör det till en lockande produkt, det lär inte dröja alltför länge innan hårdvaran känns passé - till exempel användandet av Fresnellinser när alla andra går över till pannkakslinser och sladdbundet istället för trådlöst.

Att den är dyrare än konsolen är väl egentligen inte mycket konstigare än att en TV eller monitor ofta är det.

De har ett eget patent linserna, jag skulle vänta med att dömma ut dem.
Finns det VR i hög kvalité trådlöst? Brukar innebära begränsningar som 90Hz, högre latancy och liknande.
Det påverkar också priset och vikten på enheten en hel del.

Jag skulle tvärt om säga att den får features som gör att den håller sig fräsch under rätt lång tid, kommer nog flyta på bra de närmsta 6 åren i alla fall. Hög upplösning, Oled med HDR, 120Hz, Eye-tracking med foveated rendering med mera är riktigt schyssta features.
Har inte hört någon som provat som beskrivit kabeln som ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Största problemet med VR för mig är inte hårdvaran utan hur spelen (Techdemos) designas. Om min avatar håller en pilbåge/spjut/whatever i handen så funkar det inte för mig att ha en svävande hand som håller föremålet. Tänk er CS där bara kniven svävar i luften utan att man ser hand/arm.

Aldrig sett det som ett problem.
Varken i spel på skärm eller i VR eller ens i verkligheten tittar jag på mina händer och armar om jag ska sikta med nått tex

Du utgår inte från att tittat på VR-gameplay i 2d? då kan det se konstigt ut ja

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De har ett eget patent linserna, jag skulle vänta med att dömma ut dem.
Finns det VR i hög kvalité trådlöst? Brukar innebära begränsningar som 90Hz, högre latancy och liknande.
Det påverkar också priset och vikten på enheten en hel del.

Jag skulle tvärt om säga att den får features som gör att den håller sig fräsch under rätt lång tid, kommer nog flyta på bra de närmsta 6 åren i alla fall. Hög upplösning, Oled med HDR, 120Hz, Eye-tracking med foveated rendering med mera är riktigt schyssta features.
Har inte hört någon som provat som beskrivit kabeln som ett problem.

Frågan finns det VR i hög kvalite trådlöst.
Ja det finns det Quest 2 och Pico 4 går alldeles utmärkt att köra trådlöst mot PCVR. Har man bra dator, grafikkort och lösning med router och nätverk så är det inga problem.

Ja det finns dom som alltid kommer föredra trådat eller trådlöst men det är samma sak som det finns alltid dom som kommer föredra OLED med dess tillkortakommanden eller LCD med dess tillkortakommanden.

Det finns inget som är 100% perfekt hur man än ser på det, det är inte PSVR 2 heller. Folk från CES har rapporterat "problem" med reprojection mm som är sånt som kan störa en del också.

Personligen kommer jag inte störa mig, lika lite som jag stör mig på att köra VR-trådlöst eller Screendoor effekt som var en störningsmoment för många förr.
Kabel och PSVR2 är nått som kommer störa men nått som helt enkelt får accepteras då det inte finns trådlöst som alternativ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant. Synd att det är dyrare än konsolen själv

PS5 kostar 9000:- på den billigaste sidan just nu?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5113846

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Aldrig sett det som ett problem.
Varken i spel på skärm eller i VR eller ens i verkligheten tittar jag på mina händer och armar om jag ska sikta med nått tex

Du utgår inte från att tittat på VR-gameplay i 2d? då kan det se konstigt ut ja

Har inte många minuter hands on i VR, testade hos en kompis med något bilspel. Kändes jättekonstigt att se ratten vrida sig men den inga händer/armar.
Fler minuter har jag kollat på VR videos. Då är det en "flygande" hand som håller något.
Så för mig så förstör det spelupplevelsen, men för många tycks föredra att inte se hand/arm som håller föremål. För mig är en "flygande" hand kopplat till point-and-click games, inte 1st person view.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

PS5 kostar 9000:- på den billigaste sidan just nu?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5113846

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har inte många minuter hands on i VR, testade hos en kompis med något bilspel. Kändes jättekonstigt att se ratten vrida sig men den inga händer/armar.
Fler minuter har jag kollat på VR videos. Då är det en "flygande" hand som håller något.
Så för mig så förstör det spelupplevelsen, men för många tycks föredra att inte se hand/arm som håller föremål. För mig är en "flygande" hand kopplat till point-and-click games, inte 1st person view.

Ja men det förklarar saken.
Att se en "flygande hand" från VR gameplay på 2d är helt annorlunda än att köra själv.
Du behöver mer erfarenhet om mannsäger så

Det är absolut inget man hakar upp sig på ingame tro mig.
När du i ett fps i 2d tittar ner och inte ser din kropp och fötter, stör du dig på det också? Att vara en "flygande kamera"

Sen finns drt ju spel som visar hela armar och kropp också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

playstation kommer ej in i mitt hem ogillar sony sen uppköp av alla amerikanska filmstudior för att vinna dvd kriget ´med blueray där sen ogillar jag konsoller oxå så ej intressant & intern tracking suger ,fyrar ger jag + de fungerar MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

playstation kommer ej in i mitt hem ogillar sony sen uppköp av alla amerikanska filmstudior för att vinna dvd kriget ´med blueray där sen ogillar jag konsoller oxå så ej intressant & intern tracking suger ,fyrar ger jag + de fungerar MVH Arne

Dags att uppdatera sig.
Inter tracking duger alldeles utmärkt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Kommer in 18e januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan finns det VR i hög kvalite trådlöst.
Ja det finns det Quest 2 och Pico 4 går alldeles utmärkt att köra trådlöst mot PCVR. Har man bra dator, grafikkort och lösning med router och nätverk så är det inga problem.

Ja det finns dom som alltid kommer föredra trådat eller trådlöst men det är samma sak som det finns alltid dom som kommer föredra OLED med dess tillkortakommanden eller LCD med dess tillkortakommanden.

Det finns inget som är 100% perfekt hur man än ser på det, det är inte PSVR 2 heller. Folk från CES har rapporterat "problem" med reprojection mm som är sånt som kan störa en del också.

Personligen kommer jag inte störa mig, lika lite som jag stör mig på att köra VR-trådlöst eller Screendoor effekt som var en störningsmoment för många förr.
Kabel och PSVR2 är nått som kommer störa men nått som helt enkelt får accepteras då det inte finns trådlöst som alternativ.

Fast både Quest och Pico har väl betydligt sämre spec än PSVR2? Inte ens 120hz? Sämre upplösning? Inte OLED? Sen trådlöst eller ej, jag kommer nog inte se det som negativt med en kabel, det ökar bandbredden och kvaliteten, men det är en smaksak som sagt.

Längtar till min bundle med Horizon! Räknar ner dagarna och har börjat spela GT7 för att komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Fast både Quest och Pico har väl betydligt sämre spec än PSVR2? Inte ens 120hz? Sämre upplösning? Inte OLED? Sen trådlöst eller ej, jag kommer nog inte se det som negativt med en kabel, det ökar bandbredden och kvaliteten, men det är en smaksak som sagt.

Längtar till min bundle med Horizon! Räknar ner dagarna och har börjat spela GT7 för att komma igång.

Finns för och nackdelar åt alla håll där. Quest förlorar spec gentemot Pico nästan helt och hållet bortsett från att Questen ibland kan ha 120 Hz, men den är också betydligt äldre så det kanske är rimligt.

När man jämför Pico och PSVR2 så är det stora skillnader.
PSVR2 har freznellinser medan Pico har klara.
Pico har högre upplösta skärmar, även om de sällan visar innehåll i full upplösning.
Pico har inbyggda högtalare, PSVR2 har inga.

PSVR kommer kunna ha bättre upplösning på själva materialet då den har en riktig videokabel till konsolen.
PSVR har lite intressant haptics, både i HMD och kontroller.
PSVR har OLED.
PSVR ska kunna köra i 120 Hz.

Givetvis har Pico också möjlighet att köra fristående spel utan att kopplas till konsol eller PC, men det är kanske för stor skillnad för att nämna.

PSVR kommer säkert vara helt underbart, men rent spec-mässigt så är den inte så naturligt överlägsen Pico även när man bortser från att Picon har all stand-alone hårdvara.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dags att uppdatera sig.
Inter tracking duger alldeles utmärkt

Beror vilka krav man har för upplevelsen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Beror vilka krav man har för upplevelsen

Är inte beredd att hålla med.
Vad finns det för upplevelser förutom full body tracking som inte fungerar eller fungerar dåligt med intern tracking?
Tänk på att det går inte att jämföra Microsoft WMR tracking med tex Oculus.
Ja visst båda är intern men det är stor skillnad i hur bra det fungerar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Fast både Quest och Pico har väl betydligt sämre spec än PSVR2? Inte ens 120hz? Sämre upplösning? Inte OLED? Sen trådlöst eller ej, jag kommer nog inte se det som negativt med en kabel, det ökar bandbredden och kvaliteten, men det är en smaksak som sagt.

Längtar till min bundle med Horizon! Räknar ner dagarna och har börjat spela GT7 för att komma igång.

Quest 2 120hz sämre upplösning LCD
Pico 4 högre upplösning, 90hz, LCD med pannkakslinser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De har ett eget patent linserna, jag skulle vänta med att dömma ut dem.
Finns det VR i hög kvalité trådlöst? Brukar innebära begränsningar som 90Hz, högre latancy och liknande.
Det påverkar också priset och vikten på enheten en hel del.

Jag skulle tvärt om säga att den får features som gör att den håller sig fräsch under rätt lång tid, kommer nog flyta på bra de närmsta 6 åren i alla fall. Hög upplösning, Oled med HDR, 120Hz, Eye-tracking med foveated rendering med mera är riktigt schyssta features.
Har inte hört någon som provat som beskrivit kabeln som ett problem.

Även bortsett god rays/glare, mindre sweet spot och sånt som brukar förknippas med Fresnellinser så kommer man inte undan att linserna är bulkigare. Jämför till exempel Pico 4 (pannkakslinser) och Quest 2 (Fresnel):

Och ännu ett par år till holografiska linser:

För trådlöst spelande blir det troligen ett märkbart kvalitetsskutt med Wifi 7, men att köra 120Hz trådlöst är möjligt redan idag.

Tror ändå att hårdvaran som släpps i år och kommande år, med kompaktare headset, djupsensorer, högupplöst passthrough med mixed reality etc. kommer skapa en liknande situation som mellan PSVR1 och dagens headset där den förstnämnda ser ut och känns lite förlegad, men att spelbiblioteket väger upp.

Permalänk
Medlem

Ballt. Tack för reportaget.

Önskar det fanns lite mer info kring VR på SweC, t ex om vad som är kompatibelt med vad inkl mjuk och hårdvara, vilka tekniker som finns att välja på, vilka för- och nackdelar eller kanske möjligheter och omöjligheter med de olika utbuden.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har inte många minuter hands on i VR, testade hos en kompis med något bilspel. Kändes jättekonstigt att se ratten vrida sig men den inga händer/armar.
Fler minuter har jag kollat på VR videos. Då är det en "flygande" hand som håller något.
Så för mig så förstör det spelupplevelsen, men för många tycks föredra att inte se hand/arm som håller föremål. För mig är en "flygande" hand kopplat till point-and-click games, inte 1st person view.

I alla seriösa racingsims till PC kan man välja om armarna ska synas eller inte. Enda undantaget jag kan komma på är Richard Burns Rally, som är 20 år gammalt och VR-stödet är ett hack av någon finne, sittandes i en stuga mitt ute i något träsk (så som finnar gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men det förklarar saken.
Att se en "flygande hand" från VR gameplay på 2d är helt annorlunda än att köra själv.
Du behöver mer erfarenhet om mannsäger så

Det är absolut inget man hakar upp sig på ingame tro mig.
När du i ett fps i 2d tittar ner och inte ser din kropp och fötter, stör du dig på det också? Att vara en "flygande kamera"

Sen finns drt ju spel som visar hela armar och kropp också

Ja, jag kan störa mig på när spel (ej vr) gör en till en "flygande kamera" som du beskriver det.
Minns första gången jag provade VR (PlaystatioionVR) och man kunde flyga runt som en "fågel" tror jag det va. Då saknade jag att jag inte kunde se en "kropp" eller vingar som flaxade medans man flög.

Ja, jag vet att det finns VR spel där dom animerat kroppen också. Om jag inte minns helt fel kan det ha varit någon flyg/spacesim, ev star wars battlefront. Då ser det skitbra ut.

Aja, skit samma detta är min personliga åsikt och förklaring till varför jag inte uppskattar VR.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Även bortsett god rays/glare, mindre sweet spot och sånt som brukar förknippas med Fresnellinser så kommer man inte undan att linserna är bulkigare. Jämför till exempel Pico 4 (pannkakslinser) och Quest 2 (Fresnel):

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0620/4358/6744/articles/quest_2_VS_pico_4-t.jpg?v=1665661026

Och ännu ett par år till holografiska linser:

https://mezha.media/wp-content/uploads/2022/06/Holocake-2-1.jpg

För trådlöst spelande blir det troligen ett märkbart kvalitetsskutt med Wifi 7, men att köra 120Hz trådlöst är möjligt redan idag.

Tror ändå att hårdvaran som släpps i år och kommande år, med kompaktare headset, djupsensorer, högupplöst passthrough med mixed reality etc. kommer skapa en liknande situation som mellan PSVR1 och dagens headset där den förstnämnda ser ut och känns lite förlegad, men att spelbiblioteket väger upp.

Vad är nackdelen med bulkigare linser? Förutom att det inte är lika snyggt då.

Holografiska linser och trådlöst blir med största sannolikhet en del av nästa PSVR generation om typ 6 år, men jag tycker ändå att de verkar ha gjort en väldigt bra avvägning när det kommer till pris/prestanda. Alternativen leder till mer krångel, högre pris och lägre kvalité.
Förmodligen blir mycket mer avancerade spel möjliga nu och kvalitén blir inte ett stort problem längre, även om snyggare grafik alltid är trevligt. Man kommer troligtvis inte uppleva grafik/spelvärldar som påminner om mobilspel eller PS3 spel längre samtidigt som bilden bör vara skarp, med obefintliga laddningstider och moderna kontroller som inkluderar bra haptic feedback.

WiFi 7 är ju väldigt trevligt, men där kommer kostnad in i bilden igen samtidigt som den ändå inte kommer ligga i närheten av samma överföringshastighet som kabel.
Sedan så kostar det ju några 1000-lappar att uppgradera nätverket och de första kopplingspunkterna som släpps brukar väl inte utnyttja hela kapaciteten av vad standarden kan uppnå. Så WiFi7 ligger nog tidsmässigt tidigast på andra halvan av 2024, skulle jag gissa.

Jag tror nog att du är för tidsoptimistiskt och att tekniken i PSVR2 kommer ses som väldigt bra vid lanseringen och helt okey över ganska lång tid. Väldigt många som är väl insatta i VR som tillexempel Bradley verkar också väldigt optimistiska över headsetet, vissa verkar också vara nyfikna på möjligheterna för att koppla det till PC för att få ett headset som håller väldigt god kvalité till bra pris.