Hjälp sökes - koppla flera laptops till en monitor

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes - koppla flera laptops till en monitor

Hej gott folk,

Helt nyreggad här men har läst och följt forumet i flera år. Skulle behöva lite hjälp och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till.

Jag är konsult och har oftast uppdrag hos 2-3 olika kunder samtidigt. Pga säkerhetsskäl så ska man alltid använda kundens egna datorer. Det innebär att jag i värsta fall kan behöva använda 4 olika laptops (3 från kund+ min privata) under mer eller mindre samma period. Det resulterar i att jag har 4 olika laddare, 4 laptops på skrivbordet och en j*kla massa sladdar överallt. Frun blir tokig så fort hon börjar närma sig mitt hemmakontor och jag blir alltid uppläxad om hur mycket damm som samlas där inne (frugan är extremt pedant med städningen). Nu har jag bestämt mig att ta tag i detta och försöka styra upp det. Vad jag ser framför är att jag köper en (flera?) dockningsstation(er) och försöker på något sätt koppla samman alla laptops med en monitor jag har här hemma. Har då också tänkt koppla tangentbord/mus till dockningsstationen.

Är detta möjligt? Drömmen är att kunna ha igång alla laptops samtidigt och kunna välja vilken laptop som jag ska ”spegla” på monitorn. Rent krasst så låter detta långsökt men om någon har en lösning så tas det tacksamt emot.

Permalänk

Det du söker är en KVM-switch. Där kopplar du in mus, tangentbord, skärm och alla laptops. Sen byter du input via en fjärrkontroll eller dylikt. Jag länkar ett förslag nedan. (Jag vet inget om just denna produkt, så gör research innan köp)

https://www.delock.com/produkt/11483/merkmale.html

Permalänk
Medlem

Tjena Fredrik,

Tack för ditt svar! Har du själv testat en kvm-switch och vet du hur pass bra de är? Jag var mer inne på ifall det kunde lösas med hjälp av dockningsstationer men kanske inte (?).Jag är inte helt främmande med att ex ha 2 skärmar och 2 dockningsstationer men då ska man väl ha 2 olika tangentbord/möss? Förutom att kunna sammankoppla 4 laptops till en skärm så vill jag gärna reducera antal kablar/sladdar som ska användas i min setup. Ärligt talat så vet jag inte exakt vad jag vill ha men vad jag vet är att jag vill slippa den röra jag har idag.

Permalänk
Medlem

Det går att kombinera kvm-switch med dockningsstationer också. Jag gör det för att slippa koppla in och ur sladdar i jobblaptopen när jag skiftar mellan hem- och kontorsarbete. Enklare att bara klicka i laptopen i dockan.

Kvm-switchen kör jag för att jag bara har 1 displayport på min skärm, men kan då växla mellan jobbdatorn och den privata med ett knapptryck.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Jag har använt en video-switch enbart. Hade aldrig några problem där. Som att ändra källa på TVn. Det borde ju fungera med dockningstationer också. Man är sällan den första som önskar något specifikt, så googla på så hitter du säkert en bra lösning

Permalänk
Medlem

KVM-switch rekommenderas som sagt. Har kört olika varianter genom åren och det har fungerat utmärkt. Både mindre för 2 och 4 enheter samt andra konfigurationer med ett 50-tal enheter.

Du kan med fördel använda dockningsstationer till datorerna, och koppla dessa till KVM. Se bara till så du får något som passar för ditt behov.

Permalänk
Medlem

Var tanken att ha ett löst tangentbord + mus för varje laptop också? Låter trångt och rörigt det med. Använder du verkligen alla aktivt samtidigt?

Själv skulle jag satsat på en KVM-switch som någon sade, eller eventuellt titta på en skärm med inbyggd KVM-switch även om de ofta har begränsningar. Varje docka lär ju ha en skärm utgång och skärmarna har ju nånga ingångar men det brukar vara lite knapptryckning för att byta skärm. En KVM-switch (eller bara videoswitch om du vill ha separata tangentbord) borde göra livet lättare för snabba byten. Om du skaffar en ultrabred skärm så kan du ju ofta ha två ingångar igång samtidigt med en dator på varje halva men då måste man nog vara beredd på dubbla tangentbord/mus framför skärmen.

Ett litet hyllsystem med plats för fyra laptoppar , laddare, och eventuell docka på kan också göra saker snyggare, i alla fall om det kombineras med lite dold kabelhantering. Det kräver ju dock att du har laptopparna konfigurerade så de kan köra stängda och med externa skärm, mus, tangentbord. Alla utom den översta i alla fall. Jämför med en klassisk hifimöbel, typ.

Permalänk
Medlem

Tjena boys,

Tusen tack för alla svar!

För att vara mer tydlig, jag vill ha ett (1) tangentbord/mus och jag vill själv kunna välja vad jag ska spegla på monitorn. Tanken är inte att köra med separata tangentbord till varje laptop. Jag måste mer eller mindre ha alla laptops igång så jag kan se inkommande mail på alla konto och just den laptop jag jobbar med för stunden, den vill jag spegla på monitorn. Vill jag sen växla över till en annan laptop för att ex svara på ett mail, och kunna använda mitt lösa tangentbord/mus, då ska jag kunna göra det snabbt och effektivt. Detta är spot on:

”Ett litet hyllsystem med plats för fyra laptoppar , laddare, och eventuell docka på kan också göra saker snyggare, i alla fall om det kombineras med lite dold kabelhantering. Det kräver ju dock att du har laptopparna konfigurerade så de kan köra stängda och med externa skärm, mus, tangentbord. Alla utom den översta i alla fall. Jämför med en klassisk hifimöbel, typ.”

Det är något sådant jag vill sätta upp. Har någon tips på en bra KVM switch. Vad gäller dockor så har jag jag tittat på Lenovos men KVM switchar har jag noll koll på.

Bra forum det här! Mkt kunnigt folk och extremt ödmjuka och hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

Om du inte sett det än så är KVM en förkortning av Keyboard-Video-Mouse ... Så det låter rätt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Det du söker är en KVM-switch. Där kopplar du in mus, tangentbord, skärm och alla laptops. Sen byter du input via en fjärrkontroll eller dylikt. Jag länkar ett förslag nedan. (Jag vet inget om just denna produkt, så gör research innan köp)

https://www.delock.com/produkt/11483/merkmale.html

Skrivet av Smelink:

Tjena boys,

Tusen tack för alla svar!

För att vara mer tydlig, jag vill ha ett (1) tangentbord/mus och jag vill själv kunna välja vad jag ska spegla på monitorn. Tanken är inte att köra med separata tangentbord till varje laptop. Jag måste mer eller mindre ha alla laptops igång så jag kan se inkommande mail på alla konto och just den laptop jag jobbar med för stunden, den vill jag spegla på monitorn. Vill jag sen växla över till en annan laptop för att ex svara på ett mail, och kunna använda mitt lösa tangentbord/mus, då ska jag kunna göra det snabbt och effektivt. Detta är spot on:
Har någon tips på en bra KVM switch. Vad gäller dockor så har jag jag tittat på Lenovos men KVM switchar har jag noll koll på.

Bra forum det här! Mkt kunnigt folk och extremt ödmjuka och hjälpsamma!

Jag skulle nog också rekommendera den som länkats här ovan av Fredrik Forsberg

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smelink:

Tjena boys,

Tusen tack för alla svar!

För att vara mer tydlig, jag vill ha ett (1) tangentbord/mus och jag vill själv kunna välja vad jag ska spegla på monitorn. Tanken är inte att köra med separata tangentbord till varje laptop. Jag måste mer eller mindre ha alla laptops igång så jag kan se inkommande mail på alla konto och just den laptop jag jobbar med för stunden, den vill jag spegla på monitorn. Vill jag sen växla över till en annan laptop för att ex svara på ett mail, och kunna använda mitt lösa tangentbord/mus, då ska jag kunna göra det snabbt och effektivt. Detta är spot on:

”Ett litet hyllsystem med plats för fyra laptoppar , laddare, och eventuell docka på kan också göra saker snyggare, i alla fall om det kombineras med lite dold kabelhantering. Det kräver ju dock att du har laptopparna konfigurerade så de kan köra stängda och med externa skärm, mus, tangentbord. Alla utom den översta i alla fall. Jämför med en klassisk hifimöbel, typ.”

Det är något sådant jag vill sätta upp. Har någon tips på en bra KVM switch. Vad gäller dockor så har jag jag tittat på Lenovos men KVM switchar har jag noll koll på.

Bra forum det här! Mkt kunnigt folk och extremt ödmjuka och hjälpsamma!

Det räcker alltså att du kan visa bild från en av datorerna åt gången?

Har alla datorer samma typ av anslutning? DP eller hdmi? Vilken upplösning och hz behöver du kunna köra?

Den kvm-switch jag har klara bara 2 DP input och 1 DP output, så jag har ingen konkret att tipsa om för ditt ändamål.

Men när jag letade kvm-switch så sökte jag på Amazon, så det är ett tips för att hitta många förslag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kvmswitchar för 4 datorer men hur många monitorer vill du använda och har alla datorerna samma typ av anslutningar eller är det blandat hdmi och dp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.