Permalänk

Sanity check tack!

Har möjlighet att köpa en begagnad dator med:
*GPU: 3070 ti
*CPU: Ryzen 7 5800,
*Minne: 16gb DDR4 3200 mHz,
*SSD: 1 TB NVMe.

Ovan är allt jag vet. Kan få datorn för 11 500 kronor. Kvitto saknas men datorn sägs vara mindre än ett år gammal.

Låter detta som en schysst deal? Hoppas på att spela 1440p och kanske en del 4K.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men nypris kring det du nämnt här är typ
1 000 SEK för SSD, 850 SEK för RAM, 7 500 SEK för GPU samt 2 900 SEK för CPU, totalt cirka 12 250 SEK.
Sen misstänker jag att det även är ett chassi? Moderkort? Nätdel? OS? Om datorn är mindre än ett år gammal låter det konstigt om inget kvitto finns, eller ja, säljaren är kanske inte första ägaren ens.

Permalänk
Medlem

5800 utan "X" såldes enbart till OEM-marknaden så räkna med att chassi + nätagg och kylare kan lämna en del att önska.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Svårt att säga men nypris kring det du nämnt här är typ
1 000 SEK för SSD, 850 SEK för RAM, 7 500 SEK för GPU samt 2 900 SEK för CPU, totalt cirka 12 250 SEK.
Sen misstänker jag att det även är ett chassi? Moderkort? Nätdel? OS? Om datorn är mindre än ett år gammal låter det konstigt om inget kvitto finns, eller ja, säljaren är kanske inte första ägaren ens.

Ja precis, det är ett komplett bygge. Lenovo Legion T5. Ägaren var inte första ägaren, därav brist på kvitto.

Skrivet av DrSwizz:

5800 utan "X" såldes enbart till OEM-marknaden så räkna med att chassi + nätagg och kylare kan lämna en del att önska.

Ah ja, jag läste att CPU-kylaren kunde vara otillräcklig. Men nätagg och chassi bör väl vara dimensionerat för övriga komponenter, givet att det är en tillverkares (Lenovos) sammansättning?

Permalänk
Medlem

Om datorn har haft minst två ägare innan den ens är 1 år gammal så känns det inte som ett bra alternativ imo.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Jag hade avstått alla dagar i veckan, du går miste om all form av garanti mm. till ett pris som är strax under att köpa nytt.

Hade datorn kostat 7tkr hade det absolut varit bra, men nu är det helt enkelt inte värt det. Enligt mig givetvis!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9