SweClockers vinterdatorer 2022

Permalänk
Melding Plague

SweClockers vinterdatorer 2022

Det har blivit dags att lyfta på skynket för årets vinterdator, där det i årets upplaga blir en duo med sikte på 1080p respektive 1440p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att en dator med en i5a och 3070 går på 20k är så galet tragiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Hmm, så här hade jag byggt för 14 000 om fokuset var spel. För det var väl varken Windows eller montering som inkluderades i det priset?

Så här hade jag byggt med lite högre budget.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har Asus förbättrat fläktarna på Asus Dual än? För till mining kommer jag ihåg att man undvek dessa oavsett pris då fläktarna inte höll speciellt länge eftersom de var av riktigt dålig kvalité.

Permalänk
Viking
Skrivet av Scarabeo:

Hmm, så här hade jag byggt för 14 000 om fokuset var spel. För det var väl varken Windows eller montering som inkluderades i det priset?

https://komponentkoll.se/bild/KdihD.png

Går alltid att hitta billigare, särskilt från olika butiker med billiga modeller och grafikkort som inte finns i lager.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kan vi slippa 212 i år? Tycker den är rätt tråkig monteringsmässigt fortfarande. Inte utvecklats direkt på över 10 år, speciellt så and har med backplaten som bör utnyttjas.

Be quiet har om man ser till manualen fått en bra montering. Då Pure rock 2 och 2 slim, vet inte om slim är sämre än 212.
Speciellt då ett av alternativen är nästan garanterat en 5600 och att då använda orginal backplaten är mycket trevligt, och i 2 slims fall även latchfästet också.
Har 5600 samma kylare som x modellen? för den är ändå good enough för de flesta.

Edit: Ahh såg inte att det var en video länkad. Att jag gissade att det var en 212 black edition haha. My gripe still stands, speciellt för 212 black edition som är rätt dyr så tycker jag en pure rock 2 är en bättre kylare på många sätt.
12400f är bra val också. Bara är trött på att se 212, var populär när den kosta 249 2012-2014 och har använt den i många byggen men nu har många konkurenter mycket bättre montering så ser jag ingen anledning att ha en 212 längre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att köra 3060 för ca 5000kr, när man får ett 6700XT för 4800kr, som presterar aningen bättre än 3060Ti

50+ i lager här t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5412224/powercolor-radeon-rx-6700-xt-12gb-fighter

Eller varför inte 6650XT som går för runt 4000kr och fortfarande är kanske 10% snabbare än 3060 (enligt första bästa benchmark jag googlade).

NVidia ligger ju inte bra till i pris/prestanda i de här nivåerna nu.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av blackeagle:

Lite konstigt att köra 3060 för ca 5000kr, när man får ett 6700XT för 4800kr, som presterar aningen bättre än 3060Ti?

Tjenare, när vi börjar planera de här datorerna i början av hösten och redan rätt snart efter det så spikar vi vilka delar som ska inkluderas. Ett par aspekter som är viktiga när vi väljer delar är att det ska finnas god tillgång och vid tillfället när det spikades så fanns det väldigt få Radeon kort att få tag på någonstans vilket är anledningen att vi valde Nvidia. Det går som sagt givetvis att välja vilket grafikkort man vill men i detta fall blev det ett val på en modell som var lätt att få tag på då och nu.

Permalänk
Medlem

Vettiga riggar och visst går det att hitta bättre deals än dessa datorer men som alltid med Swecs datorer handlar det om god tillgång på komponenterna som man rekommenderar. Tycker ändå 3060 rekommendationen är lite väl överdriven när det gäller att uppfylla kravet på god tillgång, AMDs kort ger såpass mycket mer för samma peng i de flesta fall och så svåra är de inte att hitta.

För er som kikar på 1080p burken hade jag gått på ett 6650 XT istället, ett betydligt bättre kort än 3060 och kostar förmodligen lika mycket i de flesta fall. Bättre RT i all ära hos Nvidia men när vi pratar 3060 spelar det nog knappt någon roll.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Lite konstigt att köra 3060 för ca 5000kr, när man får ett 6700XT för 4800kr, som presterar aningen bättre än 3060Ti

50+ i lager här t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5412224/powercolor-radeon-rx-6700-xt-12gb-fighter

Eller varför inte 6650XT som går för runt 4000kr och fortfarande är kanske 10% snabbare än 3060 (enligt första bästa benchmark jag googlade).

NVidia ligger ju inte bra till i pris/prestanda i de här nivåerna nu.

Precis detta. Att man har 3070 i den andra modellen OK, det kan väl vara befogat i och med att det väl är det billigaste kortet med rimlig raytracing-prestanda, men 3060? Det kortet får kämpa för att gå jämnt med Navi 23 och kostar som Navi 22.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Plånboken gråter för den som vill lira i 1440p, vilket e standard nu år 2022.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Clasito:

Vettiga riggar och visst går det att hitta bättre deals än dessa datorer men som alltid med Swecs datorer handlar det om god tillgång på komponenterna som man rekommenderar. Tycker ändå 3060 rekommendationen är lite väl överdriven när det gäller att uppfylla kravet på god tillgång, AMDs kort ger såpass mycket mer för samma peng i de flesta fall och så svåra är de inte att hitta.

För er som kikar på 1080p burken hade jag gått på ett 6650 XT istället, en betydligt bättre kort än 3060 och kostar förmodligen lika mycket i de flesta fall. Bättre RT i all ära hos Nvidia men när vi pratar 3060 spelar det nog knappt någon roll.

Skrivet av mpat:

Precis detta. Att man har 3070 i den andra modellen OK, det kan väl vara befogat i och med att det väl är det billigaste kortet med rimlig raytracing-prestanda, men 3060? Det kortet får kämpa för att gå jämnt med Navi 23 och kostar som Navi 22.

Tjenare är helt med på hur ni menar. I dagsläget är inte AMD-korten svåra att få tag på till bra priser. När vi bestämde specen var de det i alla fall i den kvantiteten som behövs när vi tar fram ett paket tillsammans med vår samarbetspartner. På samma vis är priset idag högre än de nivåer som siktas på när vi började skissa på vilka delar som skulle väljas ut.

Permalänk
Medlem

Som ovan kommentar, hade hellre sett 6700XT i 1440p datorn och ett billigare moderkort, mer RAM 32GB istället för 16GB.

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem

Jag hade hellre köpt en 5600x och kört med den inkluderade wraith och lagt de extra pengarna på 32 GB RAM i stället för 16 GB.

6700 XT går också helt klart före 3060 också som vissa redan nämnt. Att ni spikar delarna redan i början på hösten känns som att listan på delarna blir utdaterad innan ni ens släppt den.

AMD verkar inte populärt hos er nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare är helt med på hur ni menar. I dagsläget är inte AMD-korten svåra att få tag på till bra priser. När vi bestämde specen var de det i alla fall i den kvantiteten som behövs när vi tar fram ett paket tillsammans med vår samarbetspartner. På samma vis är priset idag högre än de nivåer som siktas på när vi började skissa på vilka delar som skulle väljas ut.

Det är ju tråkigt att ni tar beslut på komponenter så långt tillbaka i tiden att artikel blir missvisande.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare är helt med på hur ni menar. I dagsläget är inte AMD-korten svåra att få tag på till bra priser. När vi bestämde specen var de det i alla fall i den kvantiteten som behövs när vi tar fram ett paket tillsammans med vår samarbetspartner. På samma vis är priset idag högre än de nivåer som siktas på när vi började skissa på vilka delar som skulle väljas ut.

Ja, då förstår jag. Då beror det så klart på vad partnern har för kort i större kvantiteter.

Som du säger är det ju bara att byta GPU bäst man vill själv om det finns i lager när man ska köpa.

Det blir mest tråkigt för partnern om ingen vill ha de färdiga paketen bara =D

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av blackeagle:

Ja, då förstår jag. Då beror det så klart på vad partnern har för kort i större kvantiteter.

Som du säger är det ju bara att byta GPU bäst man vill själv om det finns i lager när man ska köpa.

Det blir mest tråkigt för partnern om ingen vill ha de färdiga paketen bara =D

Det kan jag helt och hållet hålla med om. Vi hade ett riktpris jag tog sikte på men då situationen är vad den är så förändras priser löpande, det blir påtagligt när vi behöver flera månaders framförhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Plånboken gråter för den som vill lira i 1440p, vilket e standard nu år 2022.

Japp galet när man tänker efter. Köpte gpu för 18k, skärm för 15k haha helt sinnes. Men nöjd är jag 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl
Hade det inte varit bättre med en DDR5 plattform?
Tänkte att det går lite under samma paraply som nätagregatet.
En del som man inte behöver byta så ofta.
Amd har ju sagt hej då till DDR4, dröjer väl inte länge innan intel också säger hejdå.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Oj, det där var inte prisoptimerat alls.
5600 har varit billigare än 12400F ganska länge och kommer med en bättre kylare, så man kan lätt spara 400Kr bara på kylaren, sedan är B550 moderkort även dom billigare än B660 och tillåter överklockning av CPU som bonus.

Gällande grafikkort så är Nvidiapriserna inte vettiga nånstans och har inte varit under hela 2022.
RX6600 är 6-7% slöare än 3060 och kostar nästan 2k mindre, alternativt finns 27% snabbare 6700XT för samma pris som 3060.

RAM så är det dumsnålt att inte välja 32GB.

SSD'n är totalt overkill, en PCIE 3.0 duger mer än väl.

1390:- för det chassit, absolut inte.

Jag tror inte dom flesta skulle märka skillnad om man satte sig vid följande dator jämfört den billigare:

Nu förstår jag att ni är bundna till komplett, men även då går det nog att hitta bättre:

12830:- på komplett, med ett 6750XT som sniffar 3070 i baken gällande prestanda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det kan jag helt och hållet hålla med om. Vi hade ett riktpris jag tog sikte på men då situationen är vad den är så förändras priser löpande, det blir påtagligt när vi behöver flera månaders framförhållning.

Kan förstå svårigheten med långsiktigt planering och sammarbeten med återförsäljare. Men detta är inte en ursäkt för att ge ett ganska dåligt råd på datorns dyraste komponent. Att rekommendera ett 3060 för 5000 kr är aldrig okej. Bör minst få ett 3060 ti för 5000 kr, och vill nvidia inte sälja 3060 ti för det priset erbjuder AMD snäppet bättre till och med under 5000 kr. Så bör finnas med som ett tydligt tillägg i artikeln och bygget så länge detta är en möjliget.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fenrisulvfan:

Oj, det där var inte prisoptimerat alls.
5600 har varit billigare än 12400F ganska länge och kommer med en bättre kylare, så man kan lätt spara 400Kr bara på kylaren, sedan är B550 moderkort även dom billigare än B660 och tillåter överklockning av CPU som bonus.

Gällande grafikkort så är Nvidiapriserna inte vettiga nånstans och har inte varit under hela 2022.
RX6600 är 6-7% slöare än 3060 och kostar nästan 2k mindre, alternativt finns 27% snabbare 6700XT för samma pris som 3060.

RAM så är det dumsnålt att inte välja 32GB.

SSD'n är totalt overkill, en PCIE 3.0 duger mer än väl.

1390:- för det chassit, absolut inte.

Jag tror inte dom flesta skulle märka skillnad om man satte sig vid följande dator jämfört den billigare:
https://komponentkoll.se/bild/hkpDx.png

Nu förstår jag att ni är bundna till komplett, men även då går det nog att hitta bättre:
https://komponentkoll.se/bild/MQbZq.png
12830:- på komplett, med ett 6750XT som sniffar 3070 i baken gällande prestanda.

Jag funderade ganska mycket som dig vad gäller valen. Eller egentligen precis samma!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där var nog den sämsta mest icke prisvärda vinterdatorn någonsin :'D (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hmm, så här hade jag byggt för 14 000 om fokuset var spel. För det var väl varken Windows eller montering som inkluderades i det priset?

https://komponentkoll.se/bild/qENZC.png

Så här hade jag byggt med lite högre budget.

https://komponentkoll.se/bild/yIGjU.png

Oj vad jag håller med, smått chockad att se Nvidia i burkarna. Intels 12-serie kan jag förstå, men prisvärdheten i AMDs 6000-serie är odiskutabel!

Permalänk
Avstängd

Jag blev verkligen förvånad över att man enbart hade 16 GB RAM. Trodde inte någon köpte ny burk med så lite RAM.

Sedan håller jag med om att artikeln är riktigt missvisande när det gäller CPU och GPU. Om man nu gjort jämförelsen flera månader i förväg, så kunde man tipsat användarna om alternativ när man skrev artikeln (man gjorde det motvilligt).

Frågan är om det är värt att skriva en sådan här artikel flera månader innan man publicerar den? Jag förstår att man vill kunna sälja burkar från sponsorn, men det sänker verkligen värdet på artikeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Det var förvånansvärt dåliga datorer måste jag ändå tycka, har ju redan påpekats ovan men det finns ju betydligt bättre datorer man kan få för pengarna än dessa vinterdatorer. För 14.000kr tycker jag att man ska kunna förvänta sig att kunna spela i 1440p och inte behöva stänga ner chromeflikar stup i kvarten för att inte vara ram bottle necked.

Personligen hade jag väl kört på något i den här stilen, formfaktorn är såklart en smaksak:

Att ha 16gb ram i en burk för 20.000kr år 2022 är faktiskt helt mind blowing, IT IS NOT ENOUGH! Verkligheten är inte benchmarks där man stänger ner exakt allt förutom det spel som ska spelas, jag har personligen kanske 20-30 chrome tabbar, Discord, 4-5st launchers, MSI Afterburner, Spotify, HWInfo, Adrenalin och ibland massa mer. Jag använder närmare 16gb ram innan jag ens har startat ett spel och det förväntar jag mig att kunna göra för både 14.000kr och 20.000kr.

För 20k hade jag nog kört på något i den här stilen och sen vetat att det enda som behöver bytas på många år är grafikkortet:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag hade en idé för länge sedan som aldrig blev något av, men nu har det bytts chef några gånger så kanske är det dags igen?

Det är så sjukt många köpråd och trådar om saker, borde vi inte kunna ha en ’officiell’ lista med medlemsrekommendationer som uppdateras dagligen och baseras på röster, lite som dagens fynd men för datorer i olika prisklasser

Kanske en tråd för varje av 8, 10, 12, 15, 20, 25 tusen kronor, där dagens/veckans billigaste och mest prisvärda kan hållas uppdaterade av medlemmarna och lättillgängligt på sajten

Olika förslag med olika plattform, bästa gpu för viss budget, etc…

Borde gå att göra något bra av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade en idé för länge sedan som aldrig blev något av, men nu har det bytts chef några gånger så kanske är det dags igen?

Det är så sjukt många köpråd och trådar om saker, borde vi inte kunna ha en ’officiell’ lista med medlemsrekommendationer som uppdateras dagligen och baseras på röster, lite som dagens fynd men för datorer i olika prisklasser

Kanske en tråd för varje av 8, 10, 12, 15, 20, 25 tusen kronor, där dagens/veckans billigaste och mest prisvärda kan hållas uppdaterade av medlemmarna och lättillgängligt på sajten

Olika förslag med olika plattform, bästa gpu för viss budget, etc…

Borde gå att göra något bra av detta

Absolut en bra idé, tveksamt om det behövs en daglig uppdatering, en veckouppdatering räcker nog, så kan man få plats med lite diskussion. Jag hade dock gärna sett lite alternativ utan en fast budget dock, som kraft/krona och SUMO-datorn, där man bara fläskar in de fetaste delarna som går att få tag på inom konsumentsegmentet. (RTX4090, 420AIO, 256GB DDR5 osv.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr hålla med många andra här och säga att detta var den sämsta vinterdatorn hittills. Inte prisvärd alls och konstiga val av komponenter. Tråkigt, de har varit väldigt bra innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det var förvånansvärt dåliga datorer måste jag ändå tycka, har ju redan påpekats ovan men det finns ju betydligt bättre datorer man kan få för pengarna än dessa vinterdatorer. För 14.000kr tycker jag att man ska kunna förvänta sig att kunna spela i 1440p och inte behöva stänga ner chromeflikar stup i kvarten för att inte vara ram bottle necked.

Personligen hade jag väl kört på något i den här stilen, formfaktorn är såklart en smaksak:

https://komponentkoll.se/bild/tfBnA.png

Att ha 16gb ram i en burk för 20.000kr år 2022 är faktiskt helt mind blowing, IT IS NOT ENOUGH! Verkligheten är inte benchmarks där man stänger ner exakt allt förutom det spel som ska spelas, jag har personligen kanske 20-30 chrome tabbar, Discord, 4-5st launchers, MSI Afterburner, Spotify, HWInfo, Adrenalin och ibland massa mer. Jag använder närmare 16gb ram innan jag ens har startat ett spel och det förväntar jag mig att kunna göra för både 14.000kr och 20.000kr.

För 20k hade jag nog kört på något i den här stilen och sen vetat att det enda som behöver bytas på många år är grafikkortet:

https://komponentkoll.se/bild/KYvYq.png

I 20k klassen hade jag nog baserat bygget på DDR5.

20042:- vid postande, med Komplett's 4000D Airflow för 890:- inte 1390:-.

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.