Permalänk
Medlem

PoE-switch med låg strömförbrukning

Hej!

Jag har en Cisco 3750-48PS-S som jag tänkt använda, men den har döden dött (POSTar inte längre).

Jag är därför på jakt efter en "ersättare", men vet inte riktigt vad jag ska ha tag på.

Jag gör inget särskilt avancerat, har mao inget behov av L3-routing, har en Edgerouter 6P som får stå för routing. Jag har några VLAN, och plockar ut statistik mha SNMP typ.

Jag har inget emot att handla bättre begagnat, men är osäker på vad för modeller jag ska leta efter och tänkte höra om det finns vettiga tips här.

Jag behöver 24 portar, PoE (men inte på alla, har tre APor och några kameror), stöd för VLAN. Den ska vara rackmonterad. Den bör också ha en låg strömförbrukning - dvs om jag inte har någon PoE-last ansluten får den gärna hålla sig under åtminstone 40W.

Jag har kikat på Cisco WS-C2960S-48FPD-L, men den drar över 80W utan att göra något... Även Cisco SG300-52P, men den är också rätt strömhungrig (60W).

Mikrotik har en CRS328-24P-4S+RM, som enligt spec drar max 44W utan prylar, så här börjar vi närma oss något. Nackdelen är ju att den är dyrare (eftersom den är ny förstås). Både 2960n och Mikrotiken har 10G uplinks vilket kan vara intressant, men långt ifrån nödvändigt.

Finns det några bra tips på vad jag kan leta efter?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

24-portars POE-versionen av den SG300 du sett på skall va innanför dina strömbehov. Du kan även se på SG350-28P och CBS350-24P-4G som är nyare modeller. CBS kanske är svår att hitta begangnad då den är nyast. Men SG350 finns säkert på ebay eller liknande.
Alla tre är hyfsat lika en 3750 i CLI och har ett GUI som är helt ok om en hellre vill köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iARS:

24-portars POE-versionen av den SG300 du sett på skall va innanför dina strömbehov. Du kan även se på SG350-28P och CBS350-24P-4G som är nyare modeller. CBS kanske är svår att hitta begangnad då den är nyast. Men SG350 finns säkert på ebay eller liknande.
Alla tre är hyfsat lika en 3750 i CLI och har ett GUI som är helt ok om en hellre vill köra det.

Grymt bra svar, det tackar jag för!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju 1000 prisvärda begagnade switchar på tex Ebay. Det beror lite på märke och sånt, men Dell PowerConnect 5524P är rätt prisvärd skulle jag säga. Jag har icke-PoE-modellen och är väldigt nöjd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Först är det värt att kolla om du har framtida behov at PoE+ (802.3at). Det kan vara intressant om du skall driva en nyare accesspunkt.

Jag har en Cisco 3560CX som klarar det - något jag fick ta till som en nödlösning en gång innan jag fick rätt switch för några accesspunkter.

Annars har jag bra erfarenhet av Mikrotik också - som CRS112-8P-4S-IN ( https://www.routerboard.se/poe/36-crs112-8p-4s-in.html ), tänk bara på att du måste köpa till ett 48V aggregat eftersom Mikrotik som standard kör 24V för PoE av någon outgrundlig anledning. Den switchen klarar både och så det är inget problem.