Helgsnack: Bästa processorkylaren genom tiderna

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med min Phanteks PH-TC14PE från typ 2012 eller så, den har funkat bra länge nu och fläktarna är fortfarande i bra skick. Vi köpte varsin dubbeltornkylare det året, min fru, hennes bror och jag. Brodern köpte Silver Arrow, Frun NH-D14 och jag Phanteksen.

Den fick migrera från mitt HAF 912 Plus till mitt ganska mycket trängre Bitfenix Phenom M, men det fick plats på någon mm till utblåsfläkten i botten av chassit och om jag satte bakre inblåsfläkten på utsidan med fläktgaller XD så den får vara kvar ett tag till.

Jag har funderat på att byta låda till NR200p eller någon SAMA 01-variant för att slippa kör amed inverterat luftflöde och lite annat, men Phanteksen är ju 160mm om man sätter fläktarna helt plant med toppen, om det ens går med mittenfläkten, och rätt bred, så vi får se... Ny kylare och eventuellt nytt SFX-aggregat med dagens priser känns onödigt, så i fallet med NR200p är det ATX-bracket som gäller iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hyper 212 EVO, varje gång den säljs för ca 300kr så är den en trevlig liten pryl. Varje gång de försöker "förnya" den, med bling, svarta färger RGB och dylikt, så blir den ganska ointressant fram tills dess att den går på rea.

I prestandasegmentet så är det nog Noctua NH-U12A som jag anser mest anmärkningsvärd. Orimligt bra för sin storlek.

Byggt lite förstadatorer åt andra på sistone och gått för Arctic Freezer 34 esports edition (dubbla fläktar jämfört med icke-esports) då jag funnit dem för sub-500 kr. Verkar vara mycket kylare för pengarna. Generellt sett känns det som man ska kika på vad Arctic gör i detta segment. Prisvärda fläktar, AIO's, heatsinks.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P. Min har följt med i 12år, sitter nu på en 8600k.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

TRUE (Thermalright Ultra 120 Extreme)
https://images.anandtech.com/reviews/cooling/2007/thermalright-ultra-120-plus/120compare.jpg

Funkar än idag om du moddar fästet för ditt moderkort, för kylaren klarar av många av dagens processorer.

Är enligt mig en väldigt passande jämförelse.
CNPS CU-7700/9700 gänget. 👍

Ja rent objektivt (eller så nära man nu kan komma ) borde denna ligga högt upp på listan. Det var verkligen revolutionerande när tornkylarna kom och TRUE:n var väl cream of the crop ganska länge? Scythe's Ninja var väl ett populärt billigare alternativ.

Innan tornen kom så satt det ju en CNPS7700 i mer eller mindre varenda dator här på Swec vill jag minnas

Tenderar ju annars att mest bli snack om vad som ligger en själv närmast hjärtat. Personligen är det min NH-U12 (originalet) som hängt med sedan .. typ 2005? Suttit på både sockel 939, 775, 1155 och nu AM4. Suttit allt från legendariska Papst till Gentle Typhoon och numera Noctua-fläktar i både dubbel- och enkelkonfigurationer på.

Den är misshandlad (böjde/klippte bort bitar av flänsarna längst ned för att få plats med RAM någon gång), aningen kantstött och kopparn har ärgat lite, men den hänger med än och har svårt att byta ut den av sentimentala skäl vi det här laget

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja (kommer inte ihåg vilken version), var ju en sån man minns. Har även en Thermalrigt Silver Arrow SB E liggandes på en hylla, som jag tror är också uppe där och slickar på toppen. Är dock nöjd med min D14 som det är nu...

Kan ha varit denna: https://www.inet.se/produkt/6308702/scythe-ninja-2-rev-b

Silver Arrow:

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Rekordmedlem

Finns flera som varit banbrytande men Arctic Cooling gjorde de första tysta och billiga som kunde kallas riktigt bra så de måste ju nämnas och Scythe Ninja har ju inte fått nån riktig ersättare ännu som funkar lika bra till passivkylning och fläktar om man tvingas till det.
Zalman har ju också gjort en del intressanta prylar typ Reseratorn och så finns det ju de som kylt via lådväggarna som Zalman TNN 500AF Totally No Noise Computer Case och Streacoms mindre lådor, de har ju varit banbrytande och avsevärt skilt sig mot det vanliga utbudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Från: https://www.techwarelabs.com/reviews/cooling/dangerden_maze_s...

Och en förädlad Heatcore och en Eheim 1048. Länk: http://martinsliquidlab.petrastech.com/Bonnie-Heatercore-Revi...

DD Maze 3 står till grund för att jag kör primärt med vattenkylt system än idag.

Permalänk
Medlem

Silver arrow är en klassiker man minns

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Moderator

Thermalright Archon som fortfarande lever vidare, tack vare ett monteringskit från marknaden här. !

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Måste säga Thermalright SLK-900 samt Alpha PAL8045T bägge kylarna var extremt bra jämfört med vad konkurrenterna presterade för sin tid. Dessutom såldes det inte vettiga kylare i vanliga butiker när dessa kom så för att ens få tag på dem var man tvungen att köpa från gtek som vid denna tidpunkt drevs från en persons hem...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Absolut inte den bästa men den mest minnesvärda är en föregångare till Scythe NCU-2000 för Socket 478 Som var märkt något i stil med "HeatLaneZen" var tänkt för pasiv kylning utan fläkt och gjorde väl ett okej jobb på en P4 men satte fast en 90mm fläkt med buntband och då funkade den kanon.
https://silentpcreview.com/scythe-ncu-2000-fanless-cpu-cooler/

Permalänk
Medlem

NH-D15 chromax.black
Jäkligt nöjd med denna tysta luftkylare. Tar upp mycket plats men det var det värt för att slippa klunkande pumpar och radiatorer.

Permalänk

Frågan jag ställer mig är när började den "vanliga datanörden" i större grad bry sig om vilken cpukylare den hade? Innan år 2000 är min bild att de flesta tog både den nätdel och cpukylare som ingick. Strax efter köpte folk lite bättre cpukylare, men man tog bara en som man såg var bättre utan att ha granskat den så mycket. För min del typ 300kr Cooler Master eller liknande, inte helt kass. Samtidigt inget man granskade jättenoggrant utan man valde billigaste i lagret på butiken med bra betyg och låga decibel.

För min del var det inte före de större Noctua fläktarna som jag började satsa på lite bättre. Men det hänger mycket ihop med min ekonomi, då jag innan inte precis skulle lägga över 1000kr på en cpukylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag ställer mig är när började den "vanliga datanörden" i större grad bry sig om vilken cpukylare den hade? Innan år 2000 är min bild att de flesta tog både den nätdel och cpukylare som ingick. Strax efter köpte folk lite bättre cpukylare, men man tog bara en som man såg var bättre utan att ha granskat den så mycket. För min del typ 300kr Cooler Master eller liknande, inte helt kass. Samtidigt inget man granskade jättenoggrant utan man valde billigaste i lagret på butiken med bra betyg och låga decibel.

För min del var det inte före de större Noctua fläktarna som jag började satsa på lite bättre. Men det hänger mycket ihop med min ekonomi, då jag innan inte precis skulle lägga över 1000kr på en cpukylare.

Hur skulle vi annars kunna öerklocka en celeron 366 nästan 100% om vi inte hade en fet kylare...=)

Amd wraith prism tycker jag är rätt snygga för att vara cpu-kylare.

Permalänk
Medlem

Använder själv fortfarande min Thermalright Silver Arrow, ser ingen anledning att byta. Hittade nyligen också min Thermalright True 120.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Hur skulle vi annars kunna öerklocka en celeron 366 nästan 100% om vi inte hade en fet kylare...=)

Sjävlklart fanns det extremister, dessa fanns redan på 90talet. Jag vill minnas att SVT hade ett reportage om hur man kunde göra om sitt nätaggregat till temperaturreglerat redan på 90talet. Skruva isär den, löda loss kablar och lägga in något som ökar resistans efter värme. Där de la lite varningar om att det var riskfyllt.

Men det jag säger är att min bild att folk i allmänhet bara tog en cpukylare med bra betyg på den butik som köpte resten av delarna på. Vissa köpte bättre och dyrare än andra.
Jag har dock ingen bild av att folk diskuterade så mycket om vilken det var eller granskade dem så noggrant. Skulle de köpa en ny dator och en viss kylare inte fanns hemma, så skulle de på 2 sekunder bara välja en annan som i butiken hade toppbetyg utan att ens söka efter recensioner etc.

Permalänk
Medlem

Allt förändrades när TRUE 120 kom.
Säkert några här som nämnt den och den är utan tvekan GOAT:en.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan zalman 9700 och true som sticker ut för min del, sure finns bättre men dom sticker inte ut lika mycket som dom två gjorde.

Sen en bonus va juuh cooler master gemini II som nog va bland de absolut bästa från den tiden men va på tok för stor för dom flesta. Minns att min fick agera konstverk i några år innan den blev skrot.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag ställer mig är när började den "vanliga datanörden" i större grad bry sig om vilken cpukylare den hade? Innan år 2000 är min bild att de flesta tog både den nätdel och cpukylare som ingick. Strax efter köpte folk lite bättre cpukylare, men man tog bara en som man såg var bättre utan att ha granskat den så mycket. För min del typ 300kr Cooler Master eller liknande, inte helt kass. Samtidigt inget man granskade jättenoggrant utan man valde billigaste i lagret på butiken med bra betyg och låga decibel.

För min del var det inte före de större Noctua fläktarna som jag började satsa på lite bättre. Men det hänger mycket ihop med min ekonomi, då jag innan inte precis skulle lägga över 1000kr på en cpukylare.

När..? Vore detta ett forum för familjeliv så kan jag förstå det där utlägget. Men nu är detta en baljväxt menad för en väldig specifik skara av intressenter, sedan -99(?).

Före och just vid millenniumskiftet så kan urvalet bland customkylare visserligen ha varit väldigt stramt. Min allra första kylare till en AMD T-bird 1333MHz var en Thermaltake Dragon Orb, som ersattes med en Noisecontrol Silverado om jag minns förloppet helt korrekt, sedan blev det en Swiftech MCX462+ följt av vattenkylning. Och en jäkla massa Counter-Strike.

Permalänk
Medlem

Noctua nh-d15. Lanserades 2014, och är väl ff 8 år senare av många ansedd som den bästa luftkylaren.

Har själv dock bytt från ovanstående till en Arctic Liquid Freezer II 280.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Skrivet av xfade:

Cooler Master Hyper 212+

Gillade dock mina Golden Orbs på 90talet, vet dock inte riktigt varför.. = )

https://www.ocinside.de/media/uploads/golden_orb.jpg

Golden orbs, vilka minnen! Hade två sånna på mitt ABIT BP6 för att kyla min Celeron 400or

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag Noctua NH-D14/D15. Gamla men presterar i topp ändå.
Sen tänker jag Cooler Master Hyper 212. Fortfarande bra o fortfarande billig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14/D15 får min röst

Permalänk
Medlem

Alla jag tänkte nämna finns redan i tråden:
TRUE 120
Zalman 7700
Hyper 212(+/evo)
NH-D14/15

Perfektion är svårt att förbättra avsevärt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

NH-D14, köpte min så fort den kom ut och har haft den på 2st i7:or, en Xeon och nu en AM4 prolle. Den fick nya 140mm noctua fläktar för ett tag sedan.

Har halt funderat på en NH-D15 men inte mycket till uppgradering och jag använder inte ram med flänsar så då är NH-D14 trevligare vars flänsar går hela vägen ner.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att ingen nämnt Thermaltake Big Typhon:

I mina ögon var det en av de mest banbrytande processorkylarna som funnits; den var (med dåtida mått) gigantiskt stor och använda heatpipes; De flesta andra processorkylaer var ynkliga i jämförelse med den.

Permalänk
Medlem

Tror min NH D 14 är inne på sitt tioende år hos mig, fungerar prima, Fått två satser med monteringskit gratis av noctua. Det enda jag gjort är att uppgradera fläktarna. Ärligt talat är antagligen min Dark rock pro 4 lika bra men monteringen suger så extremt hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kör fortfarande med min Phanteks PH-TC14PE från typ 2012 eller så, den har funkat bra länge nu och fläktarna är fortfarande i bra skick. Vi köpte varsin dubbeltornkylare det året, min fru, hennes bror och jag. Brodern köpte Silver Arrow, Frun NH-D14 och jag Phanteksen.

Den fick migrera från mitt HAF 912 Plus till mitt ganska mycket trängre Bitfenix Phenom M, men det fick plats på någon mm till utblåsfläkten i botten av chassit och om jag satte bakre inblåsfläkten på utsidan med fläktgaller XD så den får vara kvar ett tag till.

Jag har funderat på att byta låda till NR200p eller någon SAMA 01-variant för att slippa kör amed inverterat luftflöde och lite annat, men Phanteksen är ju 160mm om man sätter fläktarna helt plant med toppen, om det ens går med mittenfläkten, och rätt bred, så vi får se... Ny kylare och eventuellt nytt SFX-aggregat med dagens priser känns onödigt, så i fallet med NR200p är det ATX-bracket som gäller iaf.

https://i.imgur.com/Y5YBylp.jpeg

Denna kyllaren har jag också i min dator som jag sitter i nu. Den fungerar bra fortfarande

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Använder själv fortfarande min Thermalright Silver Arrow, ser ingen anledning att byta. Hittade nyligen också min Thermalright True 120.

Skrivet av VonCraft:

Denna kyllaren har jag också i min dator som jag sitter i nu. Den fungerar bra fortfarande

Ville ha en Silver Arrow 2011 till min 2600K när den burken byggdes. Men tillgängligheten var skit så blev en snarlik från Noctua istället. Kommer ärligt talat inte ihåg vilken modell det är - men samma kylare sitter i min nuvarande rigg.